Gå til innhold

Spørsmål om garntyper og strikking

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

jeg har noen spørsmål ang strikking og garn som jeg håper noen kan svare på :)

Jeg skal ha en Marius genser og lurer på hvilket garn som er best..

Jeg klør lett (hvilket garn passer?) og ønsker meg en figur formet genser.

(hvordan strikker man da? hvilket garn er bra?)

Ønsker helst at den skal holde formen og hvilket garn passer til det?

Har hørt om forskjellige garntyper men når jeg ikke er en strikker selv så blir det gresk for meg :fnise::murvegg:

På bildet er jeg blitt fortalt at det er Alpakka garn og jeg ønsker meg denne fargen. :rodmer:

Takker for eventuelle snille sjeler der ute som gir meg svar! :blomst:

post-56493-0-02692300-1393407536_thumb.j

Endret av månestråle81
Skrevet (endret)

Alpakka garn er fantastisk deilig :)

Du finner oppskrifter på forskjellige Marius-genser typer hos din lokale garnbutikk vil jeg tro :)

Har selv en slags figurformet Mariusgenser, hvor bolen er strikket med riller opp til der puppene er. Fra like under puppene er det glattstrikk med mønster :)

Endret av Libertas
Skrevet

Alpakka garn er fantastisk deilig :)

Du finner oppskrifter på forskjellige Marius-genser typer hos din lokale garnbutikk vil jeg tro :)

Oppskrift trenger jeg ikke å tenke på ;) Er garntype jeg lurer på fordi jeg får forskjellige svar fra butikk til butikk og person til person..

Alpakka er populært å bruke har jeg skjønt men lurer dermed på om den er bra å bruke på figurformet genser, mister den formen etc :)

Skrevet (endret)

Min er strikket i Hverdags Alpakka (om jeg husker riktig) og den har ikke mistet noe form. Den er fantastisk behagelig å ha på, og den klør ikke på meg ihvertfall :)

Du må huske å sjekke hvor mange masker på 10 cm på garnet som er brukt i oppskrift, kontra på f.eks. hverdags alpakka, for at maskeantall på oppskrift skal stemme :)

Endret av Libertas
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Hva med baby-merino? Jeg har brukt det til klær o.l. til spedbarn, og ikke fått noen "klager" hittil. Garnet krever at du strikker pent, da det ikke er like loddent som alpaka.

Du kan enten strikke vrangbord (finnes mange fine varianter, men husk at ikke alle er like elastiske) helt opp til under brystet eller:

1) Ta mål av hoftene (der hvor genseren slutter), livet (der hvor du er smalest), og brystomfanget

2) Regn ut differansene, og fell av/strikk inn så-så mange masker for livet, og legg så ut igjen opp til brystet slik at du får et maskeantall som passer overens med mønsteret. Når du strikker opp mot livet må du som oftest strikke inn maskene oftere enn når du legger ut for brystet, da det er kortere avstand fra hofte-liv enn fra liv-bryst. I tillegg vil jeg definitivt råde deg til å strikke en prøvelapp slik at du får riktig maskeantall.

Strikk er relativt elastisk (spesielt hvis det er rundstrikk), så jeg pleier å gå ned en størrelse for å få plagget/genseren mest mulig figurnær.

Skrevet

Hva med baby-merino? Jeg har brukt det til klær o.l. til spedbarn, og ikke fått noen "klager" hittil. Garnet krever at du strikker pent, da det ikke er like loddent som alpaka.

Du kan enten strikke vrangbord (finnes mange fine varianter, men husk at ikke alle er like elastiske) helt opp til under brystet eller:

1) Ta mål av hoftene (der hvor genseren slutter), livet (der hvor du er smalest), og brystomfanget

2) Regn ut differansene, og fell av/strikk inn så-så mange masker for livet, og legg så ut igjen opp til brystet slik at du får et maskeantall som passer overens med mønsteret. Når du strikker opp mot livet må du som oftest strikke inn maskene oftere enn når du legger ut for brystet, da det er kortere avstand fra hofte-liv enn fra liv-bryst. I tillegg vil jeg definitivt råde deg til å strikke en prøvelapp slik at du får riktig maskeantall.

Strikk er relativt elastisk (spesielt hvis det er rundstrikk), så jeg pleier å gå ned en størrelse for å få plagget/genseren mest mulig figurnær.

Tusen takk for innholdsrik svar (med noen greske ord) :fnise: Det er ikke jeg som skal strikke men jeg skal videreformidle din erfaring til strikkeren :biggrin:

Skrevet

Du må også tenke på hva du skal bruke genseren til. Skal det være til innebruk i det daglige så er alpakka fantastisk, men skal du f.eks ha den på tur må den tåle gnaging fra sekk o.l. på utsiden, og da vil jeg ikke anbefale alpakka, men gå for ull. Hvis du er bekymret for at den mister formen og gjerne vil ha alpakka kan du også velge et garn som er kombinert med ull, f.eks Cotinga fra Dale, Alpakka/Ull fra Sandnes, Hverdags fra Du store alpakka, Mitu fra Rauma eller Lima fra Garnstudio. Evt kan du velge et garn som har litt nylon ispedd så det tåler mer slitasje og vask, f.eks Sterk fra Du store alpakka som består av både alpakka/ull og nylon,eller PT5 fra Rauma med ull og nylon. Av ullgarn til gensere som skal tåle turbruk ute har jeg god erfaring med Smart fra Sandnes og Daletta fra Dale. Har strikket en del i merinoull som foreslått over og det er supergodt garn, men det har den ulempen av det ofte "vokser" og dermed egner seg best i plagg som tåler å miste fasongen, som skjerf, løse gensere og tepper.

Skrevet

Alpakka er sånn at enten synes folk det er nydelig mykt, eller så er det ren tortur. Du må nesten bare prøve selv. Jeg klør meg ihjel av alpakka, selv om vanlig ull går fint. Men om du vil ha en mer ettersittende genser ville jeg uansett ikke valgt alpakka, det siger gjerne i bruk.

Til barn strikker jeg nesten utelukkende med ull/bomull blandingsgarn nå, især de som har sensitiv hud og lett eksem. Sandnes har Duo og mini duett (tykk og tynn versjon), dale har lerke og lille lerke (også tykk og tynn versjon) og drops har et nytt garn cotton merino tror jeg det het?

Disse ull/bomullsgarna er ikke like varme, og passer fint til en genser som brukes innendørs også, især de tynnere variantene :)

Anonymous poster hash: 4176b...83e
Skrevet

Evt merino - det er den garntypen som brukes i babygarn og ullundertøy, fordi det er nokså kløfritt :)

Sandnes har nettopp fått et nytt merinogarn, og drops merino extra fine har i mange år vært en favoritt til barneluer og halser. Anbefales til "kløere" :)

Anonymous poster hash: 4176b...83e
Skrevet

Jeg har strikket genseren du har lagt ved bilde av i Sandnes Alpakka, og den holder helt fint på formen.

Den har ikke siget heller. Jeg bruker den mye, og har også vasket den noen ganger med ullprogram og milo. Selv det sies at Alpakka ikke trenger/burde vaskes. Hvert fall ikke ofte.

Den er super deilig å ha på. Jeg bruker bare en singlet under, og det klør overhodet ikke.

Og den er kjempe varm. Men, folk er gjerne forskjellig, så du må nesten prøve.

Alpakka koster gjerne litt mer, men det er absolutt verdt prisen. :)

Anonymous poster hash: ab006...abf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...