Gå til innhold

vil ikke miste farskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei (igjen) og god kveld/natt..

Jeg har skrevet her inne før, men jeg må spørre igjen for å få dette helt rett.

Jeg har en sønn, som jeg ikke er biologisk far til. Nå er biologisk far kommet på banen, og han ønsker farskapet. Men jeg vil ikke gi det fra meg. Noen som vet hvordan sjansene mine er?

En mann som påstår at han er far må reise skal før barnet fyller 3 år. Kilde: regjeringen.no

§6 tredje ledd. Den som meiner at han er far til barnet kan fram til barnet fyller tre år, reise sak om farskapen dersom han legg fram opplysninger som tyder på at han kan være far. Kilde: lovdata.no

§9. Dersom en mann blir utpekt som far etter DNA-analyse, skal dom seiast for at han er faren. Kilde: lovdata.no

§25. Retten kan seie dom i farskapsak utan hovudforhandling når ein DNa.test enten utpeikar ein mann som far eller visar at han ikkje kan være far til barnet, likevel slik at partana skal få høve til å uttale seg om føresetnaden for å seie dom uten hovudforhandlig ligg føre. Kilde: lovdata.no

Betyr dette at hvis han kommer med en positiv DNA-test så er det ingenting jeg kan gjøre? Sønnen min er over 3 år.

Anonymous poster hash: cf5c0...b73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lese på lovdata.no, der finner du gjeldende lover.

Anonymous poster hash: 0c081...4c6
Gjest Lite nytt
Skrevet

Hei (igjen) og god kveld/natt..

Jeg har skrevet her inne før, men jeg må spørre igjen for å få dette helt rett.

Jeg har en sønn, som jeg ikke er biologisk far til. Nå er biologisk far kommet på banen, og han ønsker farskapet. Men jeg vil ikke gi det fra meg. Noen som vet hvordan sjansene mine er?

En mann som påstår at han er far må reise skal før barnet fyller 3 år. Kilde: regjeringen.no

§6 tredje ledd. Den som meiner at han er far til barnet kan fram til barnet fyller tre år, reise sak om farskapen dersom han legg fram opplysninger som tyder på at han kan være far. Kilde: lovdata.no

§9. Dersom en mann blir utpekt som far etter DNA-analyse, skal dom seiast for at han er faren. Kilde: lovdata.no

§25. Retten kan seie dom i farskapsak utan hovudforhandling når ein DNa.test enten utpeikar ein mann som far eller visar at han ikkje kan være far til barnet, likevel slik at partana skal få høve til å uttale seg om føresetnaden for å seie dom uten hovudforhandlig ligg føre. Kilde: lovdata.no

Betyr dette at hvis han kommer med en positiv DNA-test så er det ingenting jeg kan gjøre? Sønnen min er over 3 år.

Anonymous poster hash: cf5c0...b73

Kommer an på hvor lenge biologisk far har visst om dette,

Fra barneloven:

§ 6.Endring av farskap etter §§ 3 og 4 for domstolane

Barnet kan alltid reise sak for domstolane om farskap etter ekteskap eller erklæring. Er barnet mindreårig, vert saka reist av oppnemnd verje. Er barnet fylt 15 år, kan verja ikkje reise sak utan samtykke frå barnet. Når særlege grunnar taler for det, kan Arbeids- og velferdsdirektoratet reise saka.

Kvar av foreldra kan reise sak om farskapen dersom vedkomande legg fram opplysningar som tyder på at ein annan kan vere far til barnet. Saka må reisast innan eitt år etter at vedkomande vart kjend med opplysningane, likevel slik at fristen tidlegast vert rekna frå tidspunktet då barnet vart født. Retten avgjer i orskurd om vilkåra for å reise sak ligg føre, og kan i orskurd gjere unntak frå eittårsfristen når særlege grunnar talar for det.

Den som meiner at han er far til barnet, kan fram til barnet fyller tre år, reise sak om farskapen dersom han legg fram opplysningar som tyder på at han kan vere far. Retten kan i orskurd gjere unntak frå treårsfristen når særlege grunnar talar for det. Reglane i andre stykket andre og tredje punktum gjeld tilsvarande.

Skrevet

Vil bare si at det er fint at du vil fortsette å være i denne guttens liv. :blomst:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...