Donnie Darko Skrevet 28. mai 2004 #1 Skrevet 28. mai 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=228352 Jeg syns personlig at de lave strafferammene i Norge er en hån mot ofrene.
Diaz Skrevet 28. mai 2004 #2 Skrevet 28. mai 2004 Jeg kunne ikke vært mere enig med deg. Trist å se at det er ofret som får "livstidsdom" mens overgriper slipper med alt fra noen mnd til 2-3 år. Jeg syns sånne type dommer er et hån mot alle ofre og etterlatte
Gjest Felicity Skrevet 28. mai 2004 #3 Skrevet 28. mai 2004 Strafferammene i Norge er både for lave og ikke minst urettferdige i mine øyne. Eksempelvis, nedre strafferamme for å kopiere/forfalske en 100-lapp er HØYERE enn nedre strafferamme for voldtekt. M.a.o det er mye verre å forfalske en seddel enn å voldta en person...... Og jeg har faktisk lest at et overgrep utført av et familiemedlem er en formildende omstendighet..... :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #4 Skrevet 28. mai 2004 Sannsynligvis har det noe med at straffene her i landet ikke skal fungere som "hevn" for ofre, etterlatte - i motsetning til hva mange tror. De skal fungere allmennpreventivt og til dette formålet har det visst seg at strenge straffer ikke er mer effektive. Derfor har man lagt seg på en svært human linje i forhold til lengden på straff, med unntak av narkotikakriminalitet. Når det gjelder forskjellene i straff for ulike typer kriminelle handlinger er det tildels vanskelig å se hva som ligger bak.
Gjest Felicity Skrevet 28. mai 2004 #5 Skrevet 28. mai 2004 De skal fungere allmennpreventivt og til dette formålet har det visst seg at strenge straffer ikke er mer effektive. Derfor har man lagt seg på en svært human linje i forhold til lengden på straff. Allmennpreventivt ja....... etter mitt syn virker ikke Norges strafferammer OG straffeutmålinger preventive på noen som helst måte. Vi har utallige gjengangskriminelle, og stadig flere rekrutteres til kriminelle miljøer. Hva er liksom problemet å utføre en kriminell handling når straffen man får er 1-2 år i fasjonabelt fengsel (sett i forhold til andre land) kost, losji OG utdanning??? Jeg blir grundig provosert av dette, og er enig med debattanten her som skrev av straffene er et stort hån mot ofrene, de etterlatte og de pårørende. Slik jeg ser det så hadde det vært på sin plass å innført dødsstraff, men DET er en annen debatt.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #6 Skrevet 28. mai 2004 Allmennpreventivt ja....... etter mitt syn virker ikke Norges strafferammer OG straffeutmålinger preventive på noen som helst måte. Vi har utallige gjengangskriminelle, og stadig flere rekrutteres til kriminelle miljøer. Hva er liksom problemet å utføre en kriminell handling når straffen man får er 1-2 år i fasjonabelt fengsel (sett i forhold til andre land) kost, losji OG utdanning??? Jeg blir grundig provosert av dette, og er enig med debattanten her som skrev av straffene er et stort hån mot ofrene, de etterlatte og de pårørende. Slik jeg ser det så hadde det vært på sin plass å innført dødsstraff, men DET er en annen debatt. Vel, hva du "synes" om det virker allmennpreventivt eller ikke har ikke så mye å si da de fleste undersøkelser viser at strenge staffer ikke fungerer spesielt godt i forhold til dette. En annen ting er at fengslene i stor grad fungerer som inkubatorer for de kriminelle - her planlegges fremtidige kriminelle handlinger og de "ferske" innrulleres i det tunge kriminelle miljøet. At lave straffer kan oppleves som et hån har jeg forståelse for - men for å gjøre noe med dette må man forandre på målsetningen for norsk kriminalpolitikk - som er å tilbakeføre forbrytere til samfunnet. Vi kan jo tenke oss en modell hvor straffen fungerer som hevn - "tann for tann". Noe som blant annet ble praktisert i Afghanistan der de forulempede/pårørende fikk lov til å bestemme straffen eller evnt utføre den selv. Eller man kan gå for straffer som fungerer mer indiviualpreventivt - dvs at det blir en målsetning at de som straffes skal avskjæres fra samfunnetved at de blir i fengsel/anstalter hoveddelen av livet(noe i retning det de praktiserer i USA)
Gjest Felicity-unplugged Skrevet 28. mai 2004 #7 Skrevet 28. mai 2004 At lave straffer kan oppleves som et hån har jeg forståelse for - men for å gjøre noe med dette må man forandre på målsetningen for norsk kriminalpolitikk - som er å tilbakeføre forbrytere til samfunnet. Vi kan jo tenke oss en modell hvor straffen fungerer som hevn - "tann for tann". Noe som blant annet ble praktisert i Afghanistan der de forulempede/pårørende fikk lov til å bestemme straffen eller evnt utføre den selv. Eller man kan gå for straffer som fungerer mer indiviualpreventivt - dvs at det blir en målsetning at de som straffes skal avskjæres fra samfunnetved at de blir i fengsel/anstalter hoveddelen av livet(noe i retning det de praktiserer i USA) For eksempel ja!! Målsettingen, betraffelsen og rammene i Norge slik det er idag, fungerer ihvertfall ikke.
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #8 Skrevet 28. mai 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=228352 Jeg syns personlig at de lave strafferammene i Norge er en hån mot ofrene. :evil: HELT ENIG men hvor skal man gjøre av de som skal sitte i årevis i fengsel... det er ikke snakk om bare noen få, men ganske mange da...?? Bøter?? det hjelper ikke, tor jeg...
rosett Skrevet 28. mai 2004 #9 Skrevet 28. mai 2004 Det er som anonym/gjest sier at straff ikke er noe som utføre i forhold til hva som er "fortjent" men hva som tjener samfunnet best. Noe av straffene er kanskje litt lave, jeg har ikke så god kjennskap til hvor lang tid en får for å ha gjrt det eller det. Behandling av kriminelle og tilbakeføringen av kriminelle til samfunnet er også en viktig ting.
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #10 Skrevet 28. mai 2004 Jeg kjenner personer som har vært i fengsel, fått bøter og som har sluppet unna lovens lange arm pga manglende bevis etc... Jeg kjenner offere som har gått gjennom en god del og sett deres reaksjon når gjerningsmann har gått fri... Hvis man skal tenke på offeret: Da skal forbryteren i fengsel for livstid og bli fratatt alt av verdi - slik at forbryteren skal få en følelse av hva de har påført offerene. Hvis man skal tenke på forbryteren: Alle kan gjøre feil og man må få mulighet til å rette det opp.. Man må tilbakeføres til et samfunn og lære å leve sammen. han er ikke ond, det er bare utført en ond handling, og det kan man angre på.. Hvis man skal tenke på samfunnet: hmmm.. samfunnet består av både offere og forbrytere... Hvis man skal tenke på meg :-) Få de kriminelle bort fra gatene og sett de på en øde øy med mange haier rundt, så de holdes der... I allefall de som har såret og skadet meg fysisk og psykisk :o skjønner dere ironien ?
Milly:) Skrevet 28. mai 2004 #11 Skrevet 28. mai 2004 Strafferammene i Norge er både for lave og ikke minst urettferdige i mine øyne. Eksempelvis, nedre strafferamme for å kopiere/forfalske en 100-lapp er HØYERE enn nedre strafferamme for voldtekt. M.a.o det er mye verre å forfalske en seddel enn å voldta en person...... Ja, for å svindle staten er jo det verste man kan gjøre. Da er det betre å ødelegge livet til noen ikke sant... Straffen for å drepe noen er for lav, innfør livstid, men ikke dødsstraff. Ikke plass i fengslene? Hiv ut de som ikke har gjort ting som er så ille. Sperr heller inne farlige folk...
Gjest Poirot Skrevet 28. mai 2004 #12 Skrevet 28. mai 2004 Det er ikke straffeRAMMENE som er for lave (med mindre man vil ha mer enn 21 år). Slå opp i straffeloven, man kan få både 10, 15 og 21 år for ganske mange forbrytelser. Det er straffePRAKSISEN mange mener er for lave. Dette er faktisk en viktig forskejll. Det er Stortinget som endrer strafferammene (ved lov), mens det er domstolene som endrer straffepraksisen.
Gjest Poirot Skrevet 28. mai 2004 #13 Skrevet 28. mai 2004 Og jeg har faktisk lest at et overgrep utført av et familiemedlem er en formildende omstendighet..... :evil: Du skal nok ikke tro alt du leser.....
Gjest Poirot Skrevet 28. mai 2004 #14 Skrevet 28. mai 2004 Allmennpreventivt ja....... etter mitt syn virker ikke Norges strafferammer OG straffeutmålinger preventive på noen som helst måte. Vi har utallige gjengangskriminelle, og stadig flere rekrutteres til kriminelle miljøer. Hva er liksom problemet å utføre en kriminell handling når straffen man får er 1-2 år i fasjonabelt fengsel (sett i forhold til andre land) kost, losji OG utdanning??? Jeg blir grundig provosert av dette, og er enig med debattanten her som skrev av straffene er et stort hån mot ofrene, de etterlatte og de pårørende. Slik jeg ser det så hadde det vært på sin plass å innført dødsstraff, men DET er en annen debatt. Tror du det blir mindre gjengkriminalitet ved å ikke gi de utdanning? Den utdannelsen flest tar i norske fengsler i dag er å gå ferdig ungdsomsskolen. Og det er ganske trist, synes jeg.
Gjest Poirot Skrevet 28. mai 2004 #15 Skrevet 28. mai 2004 Ikke plass i fengslene? Hiv ut de som ikke har gjort ting som er så ille. Sperr heller inne farlige folk... *kremt* Det er faktisk slik det praktiseres i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå