Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om noen personer som har en helt vanlig, eller under gjennomsnittelig inntekt som tilsynelatende har råd til det meste. De drar på ferie opptil 2-4 ganger i året, kjøper dyre biler, har ganske dyrt hus/leilighet, har et stort forbruk av f. eks snus, drar på den ene morsomheten etter den andre i helgene, osv.

Hvordan kan de ha så god råd når ikke har større inntekt? Har problemer med å forstå at de får alt til å gå rundt.

Anonymous poster hash: d40d3...3ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arv?

Anonymous poster hash: 37c51...999

• Liker 4
Skrevet

Hva mener du med gjennomsnittlig inntekt? Og hvor dyrt er et dyrt hus?

Det er selvfølgelig helt umulig å svare på spm ditt, men det er ganske mye penger i en helt gjennomsnittlig inntekt... Hvis man bruke lite på mat og klær, får man fint råd til ferier.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kredittkort og andre kjøp nå, betal seinere avtaler.

Hilsen hun som tidligere jobbet med gjeldsrådgivning

Endret av Miss Lucky
  • Liker 15
Skrevet

Hva mener du med gjennomsnittlig inntekt? Og hvor dyrt er et dyrt hus?

Det er selvfølgelig helt umulig å svare på spm ditt, men det er ganske mye penger i en helt gjennomsnittlig inntekt... Hvis man bruke lite på mat og klær, får man fint råd til ferier.

En gjennomsnittelig inntekt varierer fra fylke til fylke, men la oss si at den er på omtrent 400 000 på landsbasis. Med bolig synes jeg det begynner å bli dyrt hvis den overstiger 6-7 millioner.

Skrevet

Hva bryr det deg?

Anonymous poster hash: f82c4...3dd
  • Liker 6
Skrevet

Hva bryr det deg?

Anonymous poster hash: f82c4...3dd

Hva folk gjør er selvsagt opp til de selv, og har de det bra er det selvsagt fint. Synes bare det er et interessant fenomen.

• Liker 3
Skrevet

Lever vel gjerne nøkternt ellers da? Har en fetter som koser seg mye med ting han setter pris på, men han har et ekstremt lavt matbudsjett og er flink til å spare strøm. Jeg og samboer bruker vanvittig mye penger på mat, vi har ikke økonomisk sans når det kommer til det. Latterlig av oss.

Anonymous poster hash: f98c2...3d0
  • Liker 4
Gjest Absolutt
Skrevet

Vet om noen personer som har en helt vanlig, eller under gjennomsnittelig inntekt som tilsynelatende har råd til det meste. De drar på ferie opptil 2-4 ganger i året, kjøper dyre biler, har ganske dyrt hus/leilighet, har et stort forbruk av f. eks snus, drar på den ene morsomheten etter den andre i helgene, osv.

Hvordan kan de ha så god råd når ikke har større inntekt? Har problemer med å forstå at de får alt til å gå rundt.

Snus? Det faller virkelig inn under kategorien dyre bilen og dyre hus? :glare:

Skrevet

En gjennomsnittelig inntekt varierer fra fylke til fylke, men la oss si at den er på omtrent 400 000 på landsbasis. Med bolig synes jeg det begynner å bli dyrt hvis den overstiger 6-7 millioner.

Kjenner du mange som har det sånn? Høres nokså uvanlig ut... Men det er klart at man kan klare å skaffe seg dyrt hus hvis man om tidlig inn på boligmarkedet og har kjøpt og solgt på gode tidspunkt. Ellers ville jeg tippe at arv, gevinster eller kredittkort er i bildet.

Skrevet

Jeg tjener mye mindre enn vennene mine, men reiser oftere på shopping- og spaturer i utlandet. Jeg har prioritert å betale ned leilighet, spiser ikke ute hver dag, røyker ikke og drikker ytterst sjeldent og benytter meg ofte av rabatter, særlig studentrabatter. Jeg kommer nok ikke til å sløse mer etter endt studier.

Alt handler om prioritering. Også er det noen av de som handler på kreditt...

Anonymous poster hash: 8b4c1...2ff
  • Liker 5
Skrevet

Snus? Det faller virkelig inn under kategorien dyre bilen og dyre hus? :glare:

Snus er ikke det største problemet, men poenget var at det er dyrt.

Gjest Absolutt
Skrevet

Snus er ikke det største problemet, men poenget var at det er dyrt.

Snus kan like så godt være billig. At noen snuser er i seg selv ikke ett tegn på at man bruker mye penger.

Skrevet

Vi har vanlig lønn, men god råd. Vi hverken snuser, røyker eller drikker. Trener gjør vi heller ikke. Vi bruker naturen og sparer derfor en masse penger som vi kan bruke på spennende reiser.

Anonymous poster hash: d0b3f...47b

• Liker 2
Skrevet

Lav skatt?

Anonymous poster hash: 5c021...fa0
Skrevet

Det kommer jo ikke så mye an på hvor mye man tjener, men hvor mye man bruker opp på tull. Brukes lite kan mye spares til f.eks ferier. MEN, nå er lavt forbruk ofte lite forenlig med stort nytt hus, ny bil osv da ;) Så i den sammenheng kan man vel mistenke at det er lånt til mye. Og kanskje her de lån som de kun betaler minimum på, og som går fint nå, men når rentene øker blir det kanskje slutt på feriene. Ellers finansieres alt med kreditt og ingen sover om natta pga økonomiske problemer (=luksusfellen). Eller de har arvet, eller har mye penger på bok? Hvem vet, det er umulig å spekulere i andres privatøkonomi.

Vi har vanlig lønn, men god råd. Vi hverken snuser, røyker eller drikker. Trener gjør vi heller ikke. Vi bruker naturen og sparer derfor en masse penger som vi kan bruke på spennende reiser.

Anonymous poster hash: d0b3f...47b

Der er det jo et godt poeng.

Selv kjøpte vi en tredemølle for noen år siden. Betalte 4000 for den. I to år har jeg ikke hatt medlemskap hos treningssenter, sparer 6000 kr i året på det. Første året så hadde jo tredemøllen betalt seg, så nå, da mannen også har sagt opp treningssenter og gått over til hjemmetrening, så sparer vi tilsammen 12.000 kr i året på å trene hjemme. Det er en fin ferie tur det. Tilsvarende spares jo mye på å ikke røyke f.eks. Kommer jo an på hva man har lyst til å bruke pengene på .

Skrevet

Jeg husker litt tilbake fra ungdomsskolen. Det kjentes ut som om "alle" fikk noe nytt hele tiden, utenom meg. I en "klassens time" en gang så tok jeg det opp. Og ei av jentene sa: Men du får jo også noe nytt hele tiden!

Som en illustrasjon.

Det har å gjøre med fokuspunkter. Man forteller gjerne om den fine reisen, eller den nye bilen. Og så legger man fokuset der. Når alle gjør det, så høres det ut som om "alle andre" gjør masse gøye ting og velter seg i luksus. Mens sannheten er at de ikke nødvendigvis bruker mye mer enn det man gjør selv.

Og så er det jo ulike prioriteringer, og ulikt forbruksmønster.

Enkelte som føler veldig på egen utilstrekkelighet tar den enkle løsningen med kredittkort og diverse lån. Jeg trenger vel ikke gå inn på hvordan det blir når det har pågått en stund.

Andre sparer alt de kan i hverdagen for å kunne unne seg visse spesielle ting eller reiser.

Videre har du de økonomisk mest fornuftige, som sparer i hverdagen og lar være å bruke pengene opp. Men de har jo ikke så mye fint å "flashe", og kan ofte undre seg over hvordan alle andre har råd til så mye.

• Liker 2
Skrevet

Lån ;)

Skrevet

Jeg kjenner noen som lever sånn. De har lånt på huset flere ganger, og selv etter tjue år som huseiere har de Max huslån. Dessuten kredittkort, ikke åpne posten etc. Det funker jo, på et vis.

Anonymous poster hash: f6abe...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...