Gå til innhold

Kan man egentlig bli gravid naturlig i en alder av 39?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner jo med man kan det, men det kan bli vanskelig?

Har en bekjent som fikk første barn da hun var 35. Hun er helt sikker på hun vil ha flere barn, men hun føler selv hun har god tid enda. Virker ikke som hun har tenkt i de baner en gang at det kan bli vanskelig å bli gravid i den alderen som hun er . Hun er 39. Er det ikke også slik at om man ønsker prøverør dekket av det offentlige så må man være yngre enn 39?

Anonymous poster hash: 821d7...bb6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste greier det helt fint naturlig når de er 39. Har venner og søsken som har fått barn når de var over 40.

• Liker 8
Skrevet

Jepp. Til og med på første forsøk.

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 9103a...ba6
  • Liker 1
Skrevet

Det er veldig individuelt vil jeg tro. Min mor fikk 2 stk etter fyllte 40 uten problemer. Men har hørt at en høyere prosentandel vil slite når de nærmer seg 40.

• Liker 2
Skrevet

Leste at man har bare 5 prosent sjanse for å bli gravid som 40 åring. Er visst drastisk hvor mye fruktbarheten synker fra man er 38.

Anonymous poster hash: 821d7...bb6
  • Liker 1
Skrevet

En venninne av meg fikk siste barn når hun var 42 :)

Skrevet

Min mor tok abort da hun var 49... hun trodde hun hadde kommet i overgangsalderen og droppet prevensjon - men det var visst iallefall ett egg igjen...

Anonymous poster hash: ee8df...b89
  • Liker 3
Skrevet

Klart det er mulig, men sjansene er langt, langt lavere enn tidligere.

• Liker 3
Skrevet

Moren min ble gravid da hun var 40… kondomsprekk som gikk galt, så da ble jeg storesøster i en alder av 20..

En kollega av meg har nettopp blitt mamma, uten hjelp, i en alder av 43.

Så vil tro at 39 også skulle gå bra:)

Skrevet

vel, mamma fikk meg da hun var 39, og lillebroren min når hun var 41 så ja det er nok mulig :)

Skrevet

En kollega av meg ble gravid da hun var 46, naturlig med tvillinger, trodde det var overgangsalderen.

Anonymous poster hash: 81b5a...e92

Skrevet

De fleste klarer det nok fint, tror jeg. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 36, gravid på første forsøk. Andremann da jeg var 39, det gikk også lett, på et par forsøk. Mens jeg har en venninne som er knapt 30, som visstnok ikke har flere egg igjen, og har kommet i tidlig overgangsalder, sa legen. Så man vet jo aldri.

Anonymous poster hash: 5c407...b9f
Skrevet

Sjefen min fikk sistemann når hun var 46 år. En skikkelig attpåklatt som overhodet ikke var planlagt. Så ja, det går jo absolutt an for en god del. Fertiliteten synker vel mye fra fylte 35-38 år, men å droppe å bruke prevensjon bare fordi man fyller f eks 40 er nok veldig, veldig dumt ;) Om jeg var 39 år så hadde jeg ikke følt at jeg hadde god tid i fht det å få barn, men det hadde nok vært mest fordi jeg ikke hadde likt å bli en så gammel mor. 60 år når ungen er russ liksom, og muligens rullatorbruker i bryllupet.. :( Men man kan jo ikke velge når man møter den rette...

Anonymous poster hash: ab063...96d
  • Liker 1
Skrevet

vel, mamma fikk meg da hun var 39, og lillebroren min når hun var 41 så ja det er nok mulig :)

Da eller når?

Anonymous poster hash: ead3d...635

• Liker 1
Skrevet

Da eller når?

Anonymous poster hash: ead3d...635

Oh Shut The F*** Up!

Hva er poenget med å spore av tråder pga. piss?

Jeg ble gravid på første forsøk, naturmetoden, null problem. :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, så lenge alt er i orden. Ei venninna av meg på 40 er gravid nå :)

Skrevet

Ja.Jeg har en venninne som jobber som fødselslege.Hun fortalte at førstegangsfødende i slutten av 30-årene og begynnelsen av 40-årene som har blitt gravide på den naturlige måten slett ikke er uvanlig å møte på sykehuset der hun jobber.

Skrevet

Det er vanligere å bli lett gravid som 39 åring, enn å ikke klare å bli gravid på denne alderen. Men man får ikke lengre dekket prøverør. Årsaken er at dersom man først sliter er det ofte på grunn av eggreserver eller eggkvalitet, og da vil også prøverør være vanskelig.

Fruktbarheten synker med noen prosent i året fra fylte 35, før fylte 35 er reduksjonen i fruktbarheten kun noen promille i året. Det er en vanlig missforståelse at kvinner i slutten av 30 årene er mye mindre fruktbare. Forskjellen er egentlig ikke så stor før man er i 40 årene.

Jeg kjenner mange som har blitt gravide i 40 årene. Det er reglen heller enn unntaket i min omgangskrets. Men jeg kjenner også mange som sliter, ofte på grunn av alder. Så om man er sikker på at man vil ha barn er det nok en god idè å begynne før fylte 35.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...