Gå til innhold

Skal kjøpe min første leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest solstråleen
Skrevet

En litt forvirret jente trenger noen råd.. Jeg skal kjøpe min første leilighet og er så heldig som har en pappa som vil hjelpe meg økonomisk med egenkapitalen og eventuelt stå som medlånstaker. Jeg er bare usikker på et par ting.. Det ene er at leilighet blir min og typen sin, men siden han studerer og har nesten ingen inntekt blir det ikke store summen har får i lån - i tillegg til at det blir jeg som betaler lånet, og derfor har jeg bestemt (og han er enig) i at han ikke blir med juridisk på lånet.

Antagelig blir det jeg og min far som blir lånetagere. Jeg er bare så usikker på alt med lån egentlig. Jeg er redd og skeptisk, samtidig som det er skummelt og spennende på en gang :-D Jeg har også et lån på 49.000 som min far ikke vet om, og jeg vil helst ikke at han skal få vite det heller. Ettersom jeg må oppgi gjelden min når jeg søker, får han vite det da? Er det andre forhåndsregler jeg bør ta når jeg har en far som medlånstager men jeg som skal betale hver måned?

Etterhvert som kjæresten blir ferdig med studier og har fast inntekt, så er planen at han går inn i lånet i stedet for pappa. Det er noe med at hvis det skal bli slutt mellom meg og typen - og han står som medlånstaker men ikke betaler noe i måneden på det, og jeg må da kjøpe han ut...den risikoen vil jeg ikke ta. Derfor har jeg valgt å gjøre det sånn :-)

Er det noe jeg bør tenke på når jeg skal kjøpe min første leilighet også? Jeg er ny i gamet og samtidig 20 år, så ung og uviten og samtidig redd for å gå på en smell eller gjøre noe feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du og din far søker om lånet så må du oppgi all gjeld, og ja det vil han ha rett på å vite. 49000 er ikke mye, men det vil ha stor betydning hva slags gjeld dette er. Siden din far er såpass snill mot deg så fortjener han å få vite sannheten, syns du ikke det?

Anonymous poster hash: 33365...5ee
  • Liker 7
Skrevet

Kan ikke du heller kjøpe leiligheten selv og så kan typen din "leie" av deg? Eller blir det for rart? Hvor gamle er dere?

Gjest solstråleen
Skrevet

Når du og din far søker om lånet så må du oppgi all gjeld, og ja det vil han ha rett på å vite. 49000 er ikke mye, men det vil ha stor betydning hva slags gjeld dette er. Siden din far er såpass snill mot deg så fortjener han å få vite sannheten, syns du ikke det?

Anonymous poster hash: 33365...5ee

Jo, det er sant. :-)

Kan ikke du heller kjøpe leiligheten selv og så kan typen din "leie" av deg? Eller blir det for rart? Hvor gamle er dere?

Tja, det blir vel litt rart men i dag har vi IKKE delt økonomi, så når vi kjøper leilighet så kommer vi til å ha delt økonomi hvor jeg ser for meg at han kan hjelpe til å dekke andre utgifter som feks. strøm osv. Men ikke dekke opp for hva leiligheten koster meg - men hjelpe til uten at jeg må betale alt.

Skrevet

Hvis du har annen gjeld, vil faren din fort se det på papirene fra banken, ja.

Dersom kjæresten din ikke har egenkapital og ikke skal betale på lånet nå, så ville jeg aldri gått med på at han skulle stått som eier av leiligheten. Hvis han på et senere tidspunkt har egenkapital og mulighet til å nedbetale på et lån, så får han kjøpe seg inn da.

Anonymous poster hash: aba62...00e
  • Liker 3
Skrevet

Og i et slikt tilfelle er det naturlig at han betaler husleie og sin del av fellesutgifter som strøm etc.

Anonymous poster hash: aba62...00e
Skrevet (endret)

Tja, det blir vel litt rart men i dag har vi IKKE delt økonomi, så når vi kjøper leilighet så kommer vi til å ha delt økonomi hvor jeg ser for meg at han kan hjelpe til å dekke andre utgifter som feks. strøm osv. Men ikke dekke opp for hva leiligheten koster meg - men hjelpe til uten at jeg må betale alt.

Det som er litt rart, er at han skal bo gratis hos deg bortsett fra at han "hjelper til" med strøm osv. Også studenter har råd til å betale leie.

For han kan jo umulig stå som medeier når han verken har egenkapital eller ansvar for lånet. Det er jo DU som kjøper leilighet (sammen med din far)

Ellers brukes vel oftest "delt økonomi " om separat økonomi, altså det motsatte av fellesøkonomi. Men du er ikke alene om å oppfatte delt økonomi som at dere deler på økonomien.... Og det rette for dere må jo være at dere fortsetter med separat økonomi, eventuelt med en felleskonto for mat og andre fellesutgifter.

Endret av nojac
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes at du og kjæresten din kan dele på renter, strøm, internett og andre avgifter, mens du betaler alle avdragene på lånet siden han ikke eier leiligheten sammen med deg. Det er ikke greit at han skal bo gratis, men heller ikke greit at han betaler på ditt lån.

Anonymous poster hash: 385bf...c0f
Skrevet

Du står som eier, han betaler halvparten av fellesutgifter/husleie, strøm og andre utgifter (alternativt også deler av de månedlige rentene, men ikke avdrag). Og du må nok oppgi gjelden du har også. I noen tilfeller vil det kanskje lønne seg å "bake" dem inn i boliglånet. Kommer an på nedbetalingstid og renter på de to lånene.

Skrevet

Innledningsvis har jeg en følelse av at du blander litt når det gjelder medeier, medlånetaker osv.

Hvis du vil unngå å måtte kjøpe ut kjæresten ved evt brudd så er det vesentlig at han ikke står som medeier i boligen. Altså, hele boligen registreres i ditt navn. Slik jeg ser det behøver vel ikke han ha noe med dette kjøpet å gjøre egentlig, men han kan jo "leie" hos deg og dere bor sammen i din leilighet etter kjøpet. Han kan ikke være medlånetager hvis han ikke får lån, så det beste her er å anse dette som at du kjøper deg en leilighet, og han kan bo der med deg. Du er eier, og du (og evt da din far) står på lånet.

Da bør han i alle fall dette 50% av dine renteutgifter som "husleie" i tillegg til 50% av alle felles kostnader, som strøm, mat osv. Han skal IKKE, under noen omstendigheter, betale noe av dine avdrag på boligen. Da kan han plutselig kreve en liten andel eierskap i boligen.

Når han får seg inntekt og jobb og kan få boliglån så kan han kjøpe seg inn i leiligheten din. Men det får bli når han har råd til det.

Flink jente som tenker grundig over dette, veldig fornuftig! Ikke noe å være redd for så lenge du er obs på de viktige tingene. Du kjøper deg leilighet, han bor hos deg og betaler litt i leie. Vips er dere samboere, men du er helt trygg på at leiligheten er din ved evt brudd. Husk uansett å skrive samboerkontrakt!! Og kjøper han seg inn må dere oppdatere kontrakten slik at det går tydelig frem hvem som eier hvor mye.

Gjest solstråleen
Skrevet

Innledningsvis har jeg en følelse av at du blander litt når det gjelder medeier, medlånetaker osv.

Hvis du vil unngå å måtte kjøpe ut kjæresten ved evt brudd så er det vesentlig at han ikke står som medeier i boligen. Altså, hele boligen registreres i ditt navn. Slik jeg ser det behøver vel ikke han ha noe med dette kjøpet å gjøre egentlig, men han kan jo "leie" hos deg og dere bor sammen i din leilighet etter kjøpet. Han kan ikke være medlånetager hvis han ikke får lån, så det beste her er å anse dette som at du kjøper deg en leilighet, og han kan bo der med deg. Du er eier, og du (og evt da din far) står på lånet.

Da bør han i alle fall dette 50% av dine renteutgifter som "husleie" i tillegg til 50% av alle felles kostnader, som strøm, mat osv. Han skal IKKE, under noen omstendigheter, betale noe av dine avdrag på boligen. Da kan han plutselig kreve en liten andel eierskap i boligen.

Når han får seg inntekt og jobb og kan få boliglån så kan han kjøpe seg inn i leiligheten din. Men det får bli når han har råd til det.

Flink jente som tenker grundig over dette, veldig fornuftig! Ikke noe å være redd for så lenge du er obs på de viktige tingene. Du kjøper deg leilighet, han bor hos deg og betaler litt i leie. Vips er dere samboere, men du er helt trygg på at leiligheten er din ved evt brudd. Husk uansett å skrive samboerkontrakt!! Og kjøper han seg inn må dere oppdatere kontrakten slik at det går tydelig frem hvem som eier hvor mye.

Tusen takk for en utfyllende svar, dette hjalp meg :-) Tusen takk !!

Skrevet

Kjøpe egen leilighet 20 år gammel. Dessertgenerasjonen? Og i tillegg dumskap...for aldri har vel forholdene lagt mer til rette for en betydelig prisnedgang i boligmarkedet de kommende årene.

Du klarer fint å vente 2-3 år.

Anonymous poster hash: 4cb88...f92
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...