AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Hei! Jeg trenger ikke å fortelle om hvorfor eller hvordan min såkalte mor er, jeg vet nå at jeg ønsker å bryte all kontakt med dette menneske. Men problemet er at det skulle vise seg ikke være så enkelt. For ca. 2 måneder oppstod det en (av mange) konflikt mellom meg og min mor. Denne gange var toppen nådd, og jeg lot være å ringe henne. Jeg lot være å ta telefon når hun ringte. Til slutt skrev jeg en skriftlig melding sms - om at jeg ikke ønsker noe kontakt med henne lenger. Men telefonen har ring fra tid til annen. En gang ringte hun midt på natta og en annen gang hele dagen. Jeg har atter en gang skrevet om bedt henne om å akseptere om at jeg ikke ønsker noen kontakt, og at hun må akseptere dette selv om hun måtte være uenig. Men hun ringer. Og hver gang legger hun igjen en melding på svareren - om at jeg må bli voksen, at dette er en ordentlig familie og at hun leser meg som en åpen bok. Den gangen hun ringte på natten la hun igjen en følgende melding " ....bla bla.. Hvis du fortsetter med dette, må jeg vurdere å kanskje gjøre noe med dette. Jeg vet ikke. Ha-det" Altså jeg opplevde den meldingen som svært ubehagelig. Hun har ringt barnehagen til min datter og bedt de der om å gi beskjed til meg om at jeg måtte ringe henne. Hun har også ringt min tidligere mann. Og hun fortsetter med dette. Kan være at noe i henne - ikke forstår eller klarer å akseptere et nei for et nei. Men hva skal jeg gjøre? Snakker med politi? Kontakte barnevernet som jeg var tidligere under for å få råd. Noe som har erfaring fra lignende? Anonymous poster hash: c3321...0cc
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Kan jeg spørre hva som er grunnen til at det er så anspent forhold mellom dere og at du ikke ønsker kontakt? Har det vært en konflikt mellom dere tidligere eller har forholdet vært bra inntil nå? Hvis alt har vært greit før og du plutselig stopper all kontakt så skjønner jeg at hun blir bekymret for både deg og datteren din? Anonymous poster hash: 399c1...1eb
Medusa13 Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Vær forsiktig så du ikke gjør noe du kommer til å angre på senere nå da.
GammelKaktus Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Det er ikke så mye du kan gjøre bortsett fra å skifte nummer. Politi og barnevern kan egentlig ikke gjøre så mye med det de heller. Har hun psykiske problemer?
Blackbird Skrevet 26. februar 2014 #5 Skrevet 26. februar 2014 Jeg tror det er meget tøft å bryte kontakten, særlig når hun ikke forstår hvorfor eller at du nå faktisk mener alvor. Dere har sikkert mange vonde ting i bagasjen og du har nok gode grunner for å ville kutte. Det krever mye av deg å bryte med en som står deg så nærme, og dette vet hun jo! Det eneste rådet jeg kan komme med er å være mer utholdende enn henne... Dess lenger vekk du bor dess lettere når du slipper å bumpe inn i hverandre tilfeldig eller at hun lett kan oppsøke dere. Men det er kanskje ikke så lett. Jeg har en venninne i samme situasjon som deg og de bor på et utrolig lite sted der alle kjenner alle med kun 1 butikk. Mor driver fremdeles (etter 3 år siden datteren valgte å kutte kontakten) lobbyvirksomhet og sprer masse løgner i bygda. Hun oppsøker barnebarnets venner for å gi gaver til h*n og ynker seg over sin forferdelige datter som "ikke lar stakkars henne som er syk se barnebarnet sitt engang", så hun må 'på bygda' for å få gitt h*n gave.. Noe som selvsagt bare er tull... Men alt for å sette seg i et bedre lys enn datteren. Uff... Helt ærlig så tror jeg det et vanskelig å kvitte seg helt med familiemedlemmer som man ikke ønsker i livet, når de intenst ønsker det. Kanskje en middelvei der DU klarer å styre når og hvor mye, om så det er 2 ganger i året? Jeg aner ikke. Det må være veldig vanskelig. Føler med deg! 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 Her er mitt forslag: Ta med deg søster eller bror som vitne eller en annen bekjent som kan høre på hva som blir sagt og støtte deg. Fortell din mor at du ikke ønsker kontakt lenger pga grunn av ... (fyll inn). Dersom hun ikke respekterer dette og fortsetter med å trakassere deg ved å ringe barnehage, spre rykter, etc vil hun bli politianmeldt for trakassering i hvert enkelt tilfelle. Man bryter ikke med sin mor grunnet uenighet over småtterier, man bryter fordi videre kontakt er fullstendig nedbrytende. Og det bør en gjøre klart for den en bryter med slik at denne også vet hva som skal til for by kontakt. Spesielt gjelder det siste hvis rusmisbruk er grunnen for at en ønsker å bryte. Enkelte foreldre forstår dessverre ikke at de ødelegger barna sine med nedbrytende oppførsel og kommentarer og tror det er en menneskerett å få fortsette med det.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #8 Skrevet 26. februar 2014 ca 9 år siden jeg har snakked med min biologiske mor. Er utrolig glad for det og sååå lykkelig =) Vi bor i samme by og ser henne av og til men jeg ignorerer henne helt. For meg er hun ikke min mor lenger og kommer aldri til å være det heller. Deilig å ikke ha en slik negativ person i livet. Bare bryt alll kontakt, skaff nytt nr hvis hun ringer deg så ofte, ellers går det an å blokke nr hennes? "bla bla.. Hvis du fortsetter med dette, må jeg vurdere å kanskje gjøre noe med dette." hvis du forsatt har den meldingen så er det faktisk nok for politiet å få en beøsksforbud tror jeg, kansje prøve det? Besøksforbudet kan fort gi deg 6måneder-1år frihet uten henne, og kansje etter 1 år så maser hun ikker lenger =) og du får et herlig liv videre <3 Anonymous poster hash: c1079...96e 1
asterix Skrevet 26. februar 2014 #9 Skrevet 26. februar 2014 Ignorer henne fullstendig. Om hun fortsetter å kontakte deg eller andre rundt deg kan du gi henne beskjed om at du vil anmelde henne for trakassering om hun ikke slutter. Om ikke det hjelper så tar du en prat med politiet. Jeg forstår situasjonen din veldig godt. Jeg kuttet kontakten med moren min for mange år siden.
Renate_86 Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Tusen takk - for de gode rådene jeg får av dere. Dere andre som ikke forstår hvorfor jeg velger å gjøre dette, og til og med prøver å fortelle meg at jeg bør tenke over dette. Vel her kommer en kort oppsummering hvorfor: Jeg er adopter og komme til norske foreldre. Min adoptiv far var helt fantastisk og et godt menneske. Men har dessverre blitt syk - fått demens. Min adoptiv mor har jeg alltid hatt problemer med. Om hun er psykisk syk, kan jeg ikke uttale meg om - da jeg ikke har den kompetansen. Men her er noen av problemstillingene for meg: - Jeg har fått høre uttalige ganger om at pappa har blitt syk - pga meg. - Jeg har også fått høre uttalige ganger hvor takknemlig jeg bør være for at de tok meg til Norge og at hun måtte legge bort sin kariere. - Hvor syk hun blir av meg. Og i det siste har hun begynt å bruke min datter mot meg. På den måten at jeg liksom begynner å tvile på om jeg er en god nok mor for henne. Jeg orker ikke å være den ekle parasitten i hennes liv. Det er jo ikke uten gunn at barnehvernet tok meg ut av hjemmet hennes på dagen. Men hvorfor vil hun ha kontakt da? Jeg tror at det er fordi hun rett og slett har ingen andre. Alle de flotte vennende hennes - holder seg på avstand. Og søsteren sin har hun ikke hatt kontakt med på mange år. Årsaken var vist den dumme mannen hennes - som min mor bare ventet på at skulle dø. Og når den mannen døde, så hadde mamma kontakt med sin søster i ca. 3 uker - før det oppstod en kjempe krangel. Og vet dere .... jeg hadde planlagt å ha bursadgen til jente ungen min hos henne og hadde invitert både hennes søster og barnabarne hennes (søsteren). Gullet mitt gledet seg så fært. Også klarte hun ¨å ødelegge hele bursdagen. Ved at hun begynte høylytt å krangle med sin søster og avlyste hele bursdagen. Jeg måtte bare ta min datter og dra for å sjerme henne. Jeg kunne ha byttet nr, men er redd hun vil komme til å dukke opp på mitt nå værende adresse. For et problem hun mor har, er at hun aksepterer ikke å få et nei. Det er samme hvem eller i hvilket sammenheng. Og det er noe ved henne, som gjør meg rett og slett redd. Og datteren min har alldri klart å få tillit til henne, enda jeg har ikke sagt noe. Det jeg vurdere å gjøre er å spørre barnehvernet om de kunne forklart for politiet hvordan hun er, slik at politiet kunne ha tatt min henvendelse alvorlig nok. Og jo jeg har den meldingen på svareren enda, men tenk om de ikke forstår og ser det jeg ser. Hun er jo tross alt ett "oppgående menneske fra en ordentlig familie" En definisjon på min mor ville vært: "En som tilsynelatende er hyggelig og flott, men noe ved henne gjør at jeg rett og slett blir en parasitt - som hun prøver å ordne på" Om jeg er sikker på at jeg ønsker å bryte kontakt... Ja, jeg er sikker mer enn noe annet 2
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2014 #11 Skrevet 26. februar 2014 Har du vurdert å snakke med politiet? For du kan ikke la din mor fortsette å bryte deg ned på denne måten. Du har gjort det klart for din mor at kontakt er uønsket og det at hun kontakter barnehagen er helt uakseptabelt. Jeg skjønner at din mor ikke respekterer noen som helst, men hvis du hadde fått til et besøksforbud så hadde noen andre "banket" respekten inn i henne. Politiet er til for å hjelpe deg, hør med dem hva som skal til for å få til et besøksforbud. Ta med historien din og hvis din tante er villig til å støtte din versjon om hvordan bamebursdagen ble ødelagt så styrker det ytterligere din sak. PS: du skal ikke være nødt til å begrunne i detalj på et forum som dette hvorfor du vil kutte kontakten. Vi skal forholde oss til det du spør om uten å grafse i detaljene.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #12 Skrevet 26. februar 2014 Hadde redigert innlegget mitt HI, og kuttet ut private detaljer. Slik at tanten din/moren din/datteren din slipper å lese dette og gjenkjenne det ved en senere anledning. Ignorer henne, og fortell at du kontakter politiet om hun ikke gir seg. Ta vare på truende mail, telefonsvar og meldinger. Og kontakt politiet for besøksforbud om hun ikke gir seg. Anonymous poster hash: 13e43...fee
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #13 Skrevet 5. oktober 2014 Dere som har brutt med mor, hvordan gjør dere det hvis mor og far er gift? Jeg vurderer å bryte med min mor, men ser jo at det kan bli visse utfordringer i forhold til feks jula.. Jeg vil jo fortsette og ha kontakt med faren og broren min. Anonymous poster hash: f28be...747
Kittykat Skrevet 5. oktober 2014 #14 Skrevet 5. oktober 2014 Ta vare på meldinger, telefonsvar, e-poster o.l. som du finner truende. Hvis hun fortsetter å kontakte deg etter at du har gitt mange beskjeder om at hun skal la være, så kan du true med anmeldelse til politiet. Og da kan du ta med deg truende meldinger, e-poster osv til dem. Og det er helt uholdtbart at hun kontakter barnehagen til ditt barn for å be dem om å gi en beskjed til deg. Barnehagen må også si til henne neste gang hun ringer, hvis hun gjør det igjen, at hun ikke kan ringe de for å be dem om å gi en beskjed til deg. Det er jo nesten på grensen til trakkasering, når hun ringer deg hele tiden og ringer andre steder for videreføre en beskjed til deg, når du klart og tydelig har sagt at du vil være i fred. Stå fast på ditt og fortsett med det du gjør. Hvis du føler deg truet av din mor, så tar du kontakt med politiet og snakker med de. Du kan også få deg et nytt telefon-nummer og/eller sperre din mor sitt telefon-nummer. Det kan hende at din mor dukker opp hos deg hvis du gjør det, men da kan du true med å anmelde henne hvis hun ikke slutter. Da har du gitt henne en advarsel om hva som vil skje hvis hun ikke kutter ut. Er det noen i familien du kan slå deg sammen med? Som kan støtte deg og stå på din side?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå