Gå til innhold

Avverge hevdserverv og lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer kjøpte en eiendom for et års tid siden. I etterkant kom det fram at naboen har boret opp en vannkilde på nevnte eiendom, på tross av uttrykkelig "nei" fra daværende eier(naboens bror). Eiendommen ble på det tidspunktet brukt som feriehus, og når katten er borte ... Daværende eier, som vi kjøpte eiendommen av, har bekreftet dette pr mail.

Nå vil naboen gjerne tinglyse denne vannkilden i sitt navn. Den ligger gunstig til på eiendommen, og vi har helt andre planer for den, enn å la naboen fortsatt ta seg til rette. Vi har ikke gått med på tinglysing, men vi er redde for at naboen benytter seg av hevdsrett, siden det nå er godt over 20 år siden kilden ble boret opp. I følge lovverket kan naboen ikke påberope seg å ha vært i god tro hvis han vil kreve hevd, siden han visste veldig godt at han gjorde dette på annen manns eiendom, og uten eiers samtykke. Men vi har ikke så mye skriftlig av dette; naboen har bare innrømmet det til samboer muntlig, noe han sikkert nok vil benekte hvis vi konfronterer ham(eller kona) med dette. (Type "Det kjenner ikke jeg til, det har jeg da aldri sagt" etc ...) Ellers har vi som sagt daværende eiers bekreftende mail, samt kopi av skjema som firmaet fylte ut da de satte opp kilden.

Vi har prøvd å henvende oss til kommunen, men siden det er på privat grunn, vil de ikke "blande seg".

Noen som vet hvordan vi kan gå fram for å hindre dem i å lovlig disponere denne vannkilden? Må vi vente til de legger fram et hevdserverv eller noe sånt? Eller må vi bare godta det, selv om naboen har gjort ting han ikke hadde lov til, og vi ikke var klar over dette før vi kjøpte eiendommen? (Ja, jeg vet at kjøper plikter å undersøke, men hvordan skulle vi burde visst at naboen hadde tatt for seg på eiendommen uten lov?)

Anonymous poster hash: 3fe45...c31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du tidligere eier vil lyve om dette?

Anonymous poster hash: 86002...037
Skrevet

Nei, ikke tidligere eier. :) Men naboen som vil ha tinglyst vannkilden han urettmessig har satt opp på eiendommen som nå er min og min samboers. :) Han(og kona) har tilbakevist muntlige påstander tidligere, når vi har konfrontert dem med det. Så lenge det ikke finnes skriftlige dokumenter, kjenner de heller ikke til noen av påstandene.

Skrevet

Nei, men det er de (som vil hevde) som må bevise at de har vært i god tro. Dersom tidligere eier kan bekrefte at det ikke er tilfelle kommer de nok ingen vei.

• Liker 1
Skrevet

Aah, så vi trenger ikke gjøre noe før de eventuelt vil fremlegge hevd, da?

Er epost forresten like gyldig som håndskrevet signatur i slike saker som dette? Både nabo og tidligere eier er nært de åtti, og hvis tidligere eier skulle falle ifra først, har vi bare eposten fra tidligere eiers sønn. I den eposten skriver han at han og hans far(tidligere eier) bekrefter det som har hendt. Eller bør vi be om(insistere på) en håndskrevet signatur tilsendt pr fysisk brev?

Skrevet

Jeg ville bedt om å få det skriftlig på papir, ja. Selv om e-post er vil telle som bevis det også.

• Liker 2
Skrevet

Så situasjonen er at naboen din bruker din vannkilde pr i dag uten lov?

Da ville jeg tatt tak i situasjonen, og fått hjelp til å sette opp et brev der du ber naboen sørge for å skaffe seg annen vanntilgang, da du ikke ønsker å forsyne han gratis med vann framover. Videre at du ikke vil være ansvarlig for vannkvaliteten til hans husstand.

Sjekk med miljøavdelingen på kommunen om det finnes regler rundt private vannkilder, og om det har kommet krav på utbedringer i forhold til denne.

Sjekk om du har mulighet til en gratis time hos advokat for å ordne dette. Eller om du har en kompis som er jurist, som kan hjelpe det slik at dette blir rett.

Jo bedre førarbeid, jo bedre sak har du.

Om du kan vise i din argumentasjon at vannkilden var boret opp ulovlig, så bør det gi deg bedre sak. Din nabo har i hvert fall ikke noen underskrevet avtale på at han fikk lov.

I alle fall bør det at du går til et slikt skritt svekke din nabos sjangse for å få "hevd" på vannkilden.

Men spør noen som kan det først! Jeg skyter litt fra hofta her.

• Liker 2
Skrevet

Dere må i alle fall for all del ikke være passive, dere må gjøre noe. Til tross for at e-post er det samme som at noe er "skriftlig", ville jeg fått det ned på papir med underskrifter og hele pakken. Kan du ikke også forsøke å finne ut av om det er noen andre som tidligere eier kjenner som i tillegg kan bekrefte at denne naboen fikk beskjed igjen og igjen at det ikke var hans vannkilde (= han er umulig i god tro)?

Anonymous poster hash: 1e109...9aa
  • Liker 1
Skrevet

Hevd handler om i god tro og over svært lang tid, så her har ikke naboen noen sak.

Anbefaler deg forumet på byggebolig.no, der finner du god hjelp i slike saker.

Anonymous poster hash: 86e39...02b

Skrevet

Hevd handler om i god tro og over svært lang tid, så her har ikke naboen noen sak.

Anbefaler deg forumet på byggebolig.no, der finner du god hjelp i slike saker.

Anonymous poster hash: 86e39...02b

Her handler det vel om å hevde en del av en eiendom, og hevdstiden for det er 20 år. Så det er ikke tiden som er problemet her; slik saken er presentert er det fullt mulig at selve tidsvilkåret er oppfylt.

Anonymous poster hash: 1e109...9aa

• Liker 1
Skrevet

Løs jusoppgaven din selv...

Anonymous poster hash: 84c3f...d08

Skrevet

Løs jusoppgaven din selv...

Anonymous poster hash: 84c3f...d08

Jusoppgave, ja. Hadde det bare vært så vel! Hvis dette er en skoleoppgave, er det i så fall en av oppgavene som livets skole har tildelt oss. Og den skolen går ikke alltid gjennom nødvendig pensum først, har jeg fått erfare ;)

Takk for tips, folkens, nå vet jeg i alle fall litt mer om hvor jeg kan henvende meg og hvordan vi kan håndtere naboen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...