Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn (gutt) til sommeren, og jeg satte meg akkurat ned for å kose meg med litt nettshopping, men så slår det meg: Jeg aner jo ikke hva som er praktisk og nyttig når det kommer til babyklær.

Jeg har fått med meg at noen sverger til omslagsbodyer, mens andre synes det er noe herk (hva synes du?). Jeg har også hørt at trange klær, klær med hette og klær i dongeristoff er upraktisk til nyfødte.

Har du noen tips til hva som er kjekt å kjøpe inn? Jeg kommer ikke til å kjøpe inn all verden før han blir født, så det er mest med tanke på de første ukene.

Lurer også på hvor mye/lite jeg bør kjøpe i den minste størrelsen? Hører noen si at deres babyer var for store for str.50 allerede da de ble født.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var upraktisk på vinterstid med bodyer som ikke hadde knepping helt inntil halsen(type sånn her bare uten knapper): http://nostebarn.no/body-lang-erm-i-ull-silke-salg.html

Men på sommeren tror jeg faktisk det kan være en bra ting, for å få litt luft.

Alt med sparkeben blir fort veldig stress, MEN, da tar du bare sånne brillebukser i bomull utenpå(eller liten bleietruse), eller tynne bomullssokker :)

Anonymous poster hash: 84f2d...d40
Gjest Riskjeks
Skrevet

Klær med hette, stive bukser av type olabukser o.l, sko (fatter ikke at det selges en gang, totalt ubrukelig), jakker og diverse "penklær" (med mindre du vet at dere skal noe spesielt og vil pynte ungen) er no-no.

Jeg syntes også at strømpebukser eller sparkebukser og bukser med fot var det beste i starten - med bukser uten fot og sokker, var det lett at buksa gled opp, sokkene falt av osv. Om sommeren kommer dere sikkert til å la ham ligge mye bare i body hvis det blir varmt. Kortermede bodyer er lurt.

De fleste unger passer i størrelse 50, men det er varierende hvor lenge den str passer. Mine barn var begge ca 4 kg, og str 50 var ganske romslig for dem med en gang, men det tok bare 2-3 uker før det var for lite. 62 er gjerne den første størrelsen man bruker "lenge" - de to første størrelsene holder som regel bare de to første månedene eller noe (så vidt jeg husker, begynner å bli noen år siden jeg hadde babyer!). Noen babyer gulper mye og trenger derfor mange skift, men hvis de ikke gjør det, kan de jo bruke de samme klærne flere dager på rad. Så det varierer veldig hvor mye klær man trenger. Vil anbefale deg bare å kjøpe litt, og så se an behovet. Du kommer garantert til å få masse i gave også!

Skrevet

Vi fikk høre at vi hadde kjøpt altfor masse, men likevel endte vi opp med å kjøpe mer fordi vi trengte det.
Omslagsbody er veldig greit å ha de første ukene :)
Gensere, hetter og stive dongeribukser er ikke noe jeg likte godt hvertfall.
Det unngår jeg frem til babyen klarer å gå :)

Følte 50,56, 68 og 74 ble brukt mye. 62 følte jeg vi nesten hoppet over :fnise:
Vi brukte 50 ganske lenge :)

Ellers brukte vi mye bukser fra Newbie, disse er myke og gode.
Bodyer og strømpebukser ble mye brukt. Sparkebukser med knapper nede ble også en del brukt.

Skrevet

Omslagsbodyer likte jeg veldig godt! :) og litt posete/storeklærsom er lette å ta på. Kjøp klær i stretchstoffer. Jeg brukte ikke noe dongeri eller stive plagg.

Gjest New_Girl
Skrevet

Vi brukte omtrent bare body og strømpebukse den første tiden. Det gikk i ett med gulping og bleieskift så det var mye som var upraktisk.

Alt med hette er bare tull. De ligger jo hele tiden!

Kjøp litt i str 50 og litt i 56 og se hva som passer, så kan dere heller fylle på etterhvert.

Skrevet

Jeg hadde et par-tre skift i 50 med på sykehuset, og et par i 56. Men selv min 4kgs baby brukte 50 i mange uker...:) Hadde kjøpt litt 50 på salg selv, så det var ikke noe krise å gi det bort om vi ikke skulle trenge det, også visste jeg at vi kunne arve masse nyvasket etter min nevø hvis vi fikk behov med en gang vi kom hjem.

Av str er mitt beste tips: ikke kjøp noe selv i 62, ALLE har med det!:P

-Hette kan jeg signere på at tar seg best ut på hengeren.

-Strømpebukser med stram/smal strikk fikk jeg meg heller ikke til å putte på.

-Lindex har myke, behagelige bukser med bred, nedbrettbar strikk i livet. De er herlige, og myke mot den lille magen!<3

-mannen foretrakk omslagsbodyer. For meg var det ikke noe problem med vanlige heller. Men de er veldig praktiske med knapper!:)

- sokker: kjøp litt store, babysokker faller konstant av, bedre å dra dem opp til knærne..:P Reflex har kjempegode sokker i ulvangstil.

• Liker 2
Skrevet

Oh, også hatet jeg plagg med glidelås opptil haken!

Skrevet

Av str er mitt beste tips: ikke kjøp noe selv i 62, ALLE har med det! :P

Er så enig i dette!

Skrevet

Ang sokker: hvis du kjøper sokker som er litt store, sitter de bedre :-)

Signerer for øvrig alle over: hette er tull, olabukse er tull, mens body og strømpebukse er gull!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Her er det jeg likte best:

- Omslagsbodyer frem til 2-3 mnd alder

- Hettejakker! Ja faktisk ;) Vi hadde sommerbaby og brukte velurjakker utenpå hvis det ikke var veldig varmt. Hetta var en fin skjerming hvis vi beveget oss ut i bilen, eller ekstra varme i nakken hvis det var et lite drag i lufta.

- sparkebukser med fot

- strømpebukser

- pysj med føtter (sokker sklir bare av).

Generelt bare myke klær, noen pledd i ulike tykkelser, og en strikkadress til kjølige dager. Vi brukte str 50 i en mnd så alle som påstod vi ikke måtte kjøpe inn noe i den str tok grundig feil.

Jeg brukte heller aldri kortermet på henne, men om det blir samme sommer som i fjor kan du heller kjøpe inn litt om du ser behovet.

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Skrevet

Det er litt forskjellig hva folk liker og hva som passer babyen. Jeg syns omslagsbodyer var fint i starten, da det var mer krevende å kle på en helt nyfødt enn en litt større baby. Mange liker pysjer og bukser med føtter, men jeg syns det var upraktisk. Både fordi babyen da lettere bare viklet beina inni selve pysjen, siden pysjer uten føtter gjerne har ribb nederst, som gjør at den holder seg lettere på plass. Dessuten varte de mye lenger, og det likte jeg siden vi hadde en langbeinet gutt. Det gjaldt egentlig bare å finne sokker som faktisk satt på, da en del typer lett faller av, bl.a. de med frotte inni.

Ellers syns jeg yttertøy med hette var praktisk, men vet ikke hvor aktuelt det er for et sommerbarn. Men vi hadde bl.a. en tynn fleecedress med hette som ble brukt en del på våren. Strikket også en genser med hette som vi brukte en del på høsten da han var et halvår. Veldig kjekt for oss som hadde en baby som helst ikke ville ha på lue. Hadde på disse i vogna under soving. Men når det var ordentlig kaldt, var det stort sett lue som gjaldt, siden de satt tettere på hodet. Men inneklær med hette høres ubrukelig ut, med mindre det er ting som kan brukes under soving i vogn.

Jeg fødte for øvrig en helt gjennomsnittlig tung baby, men litt lang (uvisst hvor lang, siden de ikke målte ham på fødestua) og hadde kjøpt inn lite i str 50. Hadde arvet noen pysjer med fot i str 50, og de kunne bare brukes en uke eller noe. Så jeg hadde ikke kjøpt inn store mengder i den størrelsen, med mindre dere foreldrene selv var små som nyfødte. Man kan jo kjøpe inn etter fødselen også.

• Liker 1
Skrevet

Enig i det meste som er skrevet her :) Til mine to brukte jeg stort sett bare body og joggebukse. Sokkene dro vi utapå joggebuksa. Så teit ut, men jeg syns strømpebukser/bukser med fot var upraktisk.

Vi brukte litt dongeribukser fra str 62 og oppover, men da kun de myke og løse, med strikk i livet, ikke knapper.

Også en ting jeg ikke tenkte på før vi skulle hjem fra sykehuset med nummer 2.. Bomullsvotter! Minsten skrapa seg noe grusomt i ansiktet, så han hadde votter i en måneds tid.

Skrevet

Jeg kjøpte alt for mye, og en god del av det er ubrukt.

Første måneden lå hun kun i body i ull og strømpebukse i ull, men hun er vinterbaby, da. Hadde kjøpt en del fine klær, men det er jo mye enklere og behageligere med bare body og bukse. Har 3 tunikaer, 2 kjoler og 3 fine sparkebukser i str. 50 som aldri er brukt. Ikke fordi hun var stor (2700g + 47 cm) men fordi det ikke var praktisk eller noe vits.

Anonymous poster hash: 64dac...d16
Skrevet

Alt med føtter er bare tull, hun sparket seg ut av de, og beina ble for for korte.

Anonymous poster hash: 64dac...d16
  • Liker 1
Skrevet

Jeg brukte mest sparkebukser, men jeg syns de er så søte. Pyjer brukte jeg også med fot, men mange som ikke liker det.

Svigerinna mi fikk baby et år før meg, hun var 57 cm da hun ble født, så fikk tips om å ikke kjøpe så mye i 50. Men så kom gutten min 3 uker før tida og var 45 cm, så jeg måtte på shopping etter 50 :fnise:

Vi brukte vel 50 i 2 mnd og 56 i 3 mnd tror jeg...

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke trengt 50 for det brukte han bare de to første ukene, og da kunne han fint bruke 56 med en liten brett på.
Omslagsbodyer har jeg ikke noe forhold til igrunn, hadde et par men hverken likte eller hatet de.
Bamsedresser og sånt synes jeg bare var tull!

Sparkebukser, bukser med fot og bodyer ble mest brukt her når han var nyfødt :)

• Liker 1
Skrevet

Og pysj med fot er genialt, da sparker de ikke av sokkene. :)

Skrevet

Babyen vår bodde i omslagsbodyer, bukser uten føtter med høyt liv, gulpesmekker og sokker de tre første mnd.

Sparkebukser var noe skikkelig herk for oss, de var bare gode den lille perioden den passet perfekt i str. Hvis den var for liten, presset den føttene i rett vinkel. Var den for stor, sparket baby slik at beina havnet i livet på buksen. Varigheten til disse buksene var altså kort, mens uten føtter kunne vi bruke lenge. Vi hadde aldri problemer med at han sparket av sokkene, men vi dro de langt oppover leggen.

En tynn hjemmestrikket ulljakke med hekter foran ble mye brukt her.Veldig lett å ta av og på, ikke minst var det fint med mulighet til å lukke den opp foran hvis baby sovnet uten å måtte ta av hele genseren.

Mine tips ang. heldresser:

- uten hette, hetten blir bare liggende som en klump under baby.

- glidelås er knall, bare å dra igjen.

- styr unna knapper (noe herk å kneppe knappene i disse bittesmå knapphullene).

- dersom det er trykknapper, pass på at de er tett. Jeg synes det som regel blir store "luftehull" mellom knappene.

Mitt generelle tips er å kjøpe myke, romslige plagg. Pass spesielt på at det ikke er stramme strikk i livet på bukser o.l., kan umulig være særlig behagelig...

Babyen har egentlig ikke bruk for "penere tøy", men dersom du vil anbefaler jeg f.eks. tynne, myke olabukser med høyt liv. Vi hadde en fra nameit og en fra jenteavdelingen på hm.

Vi kjøpte lite i str.50 før baby ble født, det fikk vi ikke bruk for sa alle. Men vi "måtte" ut å kjøpe mer i denne str. Baby var 50 cm ved fødsel, og brukte str 50 i litt over en mnd ca.

• Liker 2
Skrevet

Vesla har bodd i body (omslagsbody de første månedene) og strømpebukser, gjerne under litt posete bukser. Og så med en genser oppå de første månedene, jakker etter hvert. Alt uten hette.

Knepping er håpløst, har en pysj med knapper hele veien, og den brukes bare til nød. Heller trykknapper og glidelås!

Ull september-mai her i huset. Og maaaaaange smekker, gjerne av typen med fleece på baksiden, de første månedene.

Litt lange sokker er de eneste som sitter på foten. Fikk noen bittepittesmå i nyfødtstørrelse, og de var av innen vi gikk ut av badet. Knestrømper er tingen :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...