Gå til innhold

Tørr munn om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

I perioder våkner jeg flere ganger om natten av at munnen er knusktørr og med en søtlig, vond ånde. Drikker nesten tre liter vann iløpet disse nettene og må følgelig opp og tisse flere ganger. Det varer ca en uke. Det kan gå mange måneder mellom hver gang. Til vanlig drikker jeg to dl om natten, og opplever aldri tørr munn. Jeg har byttet tannpasta uten at de har gitt noen effekt. Jeg kan ikke se noen sammenheng med hva jeg har spist før jeg får slike "anfall". Er det noen som har noe liknende?

Anonymous poster hash: 62cb8...028

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan anbefale deg denne http://www.xerodent.no/ Anonymous poster hash: 7d2c4...ace

Takk, men det er altså kun om natten jeg plages av munntørrhet.

Skrevet

Takk, men det er altså kun om natten jeg plages av munntørrhet.

Den kan taes om natta.Det gjør jeg pga noen medisiner jeg går på.

Anonymous poster hash: 7d2c4...ace

Skrevet

Den kan taes om natta.Det gjør jeg pga noen medisiner jeg går på. Anonymous poster hash: 7d2c4...ace

Det står at det er sugetabletter og jeg tør ikke sovne med noe i munnen. Det hadde vært flott å høre andres erfaringer og sørlig hvis noen har funnet ut hva det kommer av.

Skrevet

Har dette pågått lenge? Er du tørst mye ellerså også?

Munntørrhet og søtlig ånde (aceton ånde) er tegn på diabetes, så du bør kanskje gå til legen å utelukke det i allefall :)

Skrevet

Leste teskten litt raskt og ser nå at du har skrevet at det er i perioder, men det kan nok være lurt å utelukke diabetes uansett:)

• 9 måneder senere...
Skrevet

Diabetes og alt annet tenkelig er utelukket. Jeg har ført dagbok over kosten, men finner ingen sammenheng. Har prøvd alle tilgjengelige tannpastaer. Hverken fastlege eller tannlege vet hva dette er.

Skrevet

Diabetes og alt annet tenkelig er utelukket. Jeg har ført dagbok over kosten, men finner ingen sammenheng. Har prøvd alle tilgjengelige tannpastaer. Hverken fastlege eller tannlege vet hva dette er. Anonymous poster hash: 62cb8...028

Når alt annet er tenkelig er utelukket, så må jeg likevel spørre, har du fått tatt ut spyttkjertler og fått dem undersøkt for Sjøgrens sykdom?

Anonymous poster hash: a52a6...6ce

Skrevet

Når alt annet er tenkelig er utelukket, så må jeg likevel spørre, har du fått tatt ut spyttkjertler og fått dem undersøkt for Sjøgrens sykdom?Anonymous poster hash: a52a6...6ce

Nei, fastlegen mener det ikke er nødvendig fordi jeg ikke er tørr i munnen om dagen.

Skrevet

Kanskje du sover mye med åpen munn?

Anonymous poster hash: fab4f...563
Skrevet

du er det tannlegene kaller "munnpuster", at du puster med åpen munn om natten. Da er man mye mer utsatt for bakterier og slikt i munnen. Ville heller tatt en tur til tannlegen enn legen

Anonymous poster hash: 75065...aa8
Skrevet

Ja, det kan godt være. Hva skal jeg gjøre for å slutte å pudte med munnen? Legen finner ikke noe feil med nesen.

Skrevet

Du sover med munnen åpen, om du kan så film det selv om natten eller bruk den gratis snorke-appen. Om du snorker så er jo munnen åpen, så en ting som hjelper er å ha 2 hodeputer.

Tape igjen munnen med plastertape! Det kan gå utover tenna dine om det fortsetter så bedre å bruke tape når de periodene oppstår.

Skrevet

Ja, det kan godt være. Hva skal jeg gjøre for å slutte å pudte med munnen? Legen finner ikke noe feil med nesen. Anonymous poster hash: 62cb8...028

Er nesen din i orden så er det ingen grunn til å tenke at du er munnpuster. Jeg er munnpuster pga. En skade, men blir ikke tørr i munnen av den grunn.

Be om å bli henvist for utredning av Sjøgrens, om ikke annet for å utelukke Sjøgrens.

Sjøgrens er ingen ønskesykdom, men det er viktig å få den påvist tidlig for å unngå/forebygge tannproblemer og problemer i andre organer.

Anonymous poster hash: a52a6...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...