Gå til innhold

oppmerksomhetssyk valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har prøvd å lest litt på nettet, men finner ikke noe svar på akkurat dette.

Men jeg har en valp på 16 uker som er forferdelig gla i matmor hehe det er jo selvfølgelig veldig koselig. Men han kan ikke sove andre steder enn i fange mitt. Bortsett fra om natta. Da sover han i senga si i gangen. Men hele dagen skal han ligge i fanget hvis vi ikke leker. Jeg kan ikke sitte i sofaen uten han på fanget. Da begynner han å bite i sofaen å dra sofaputene overalt. Det er ikke nøye hva jeg gjør, om jeg spiser, eller gjør noe annet ved boret liksom. Samme når jeg gjør husarbeid og slikt som ikke gir han oppmerksomhet, blir han skikkelig rampete å går på stuebordet å henter ting og biter på sofaen. Jeg har prøv å si nei rolig, nei sinna, satt han i sengen sin, gitt han andre leker, oversett han osv. men ingenting funker. Jeg føler meg helt fastlåst i sofaen med valpen på fanget. Hehe..

Noen tips?

Anonymous poster hash: a0274...f5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobb aktivt med positiv forsterkning. Har valpen en egen kurv? Det bør den ha :)

Det du kan gjøre, er å leke valpen inn i kurven. Legg godbiter der, slik at den synes det er gøy med kurven. Skryt masse når den går inn i kurven. Når den begynner å søke til kurven, gir du godbit når den selv går til kurven. Deretter gir du godbiter når den legger seg ned i kurven. Forsterk dette videre med å gi godbit når den blir liggende. Gå "tilfeldig forbi" og dropp godbit ned til den når den blir liggende. Tilslutt trenger du ikke godbiter lenger, fordi den har koblet kurven sin med noe bra :)

Jeg er veldig for å hele veien forsterke atferden jeg vil ha. Jeg fikk en voksen hund som ikke kunne noe, og har hele veien jobbet med å forsteke når hun gjør det jeg vil. F.eks. når vi kjørte bil, og hun var i buret sitt, la jeg inn godis til henne hver gang hun la seg ned. Det samme har jeg gjort på t-bane, buss og alle andre steder.

Anonymous poster hash: 18e33...98a
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Det skal jeg virkelig prøve. Virker ikke så han liker den kurven sin no særlig nå iværtfall :P

Anonymous poster hash: a0274...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...