AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Jeg er veldig usikker på hva 5 åringen skal få lov til og ikke lov til, så lurer på hva deres regler er. Hvor langt unna huset får de gå? Hvor lenge får de være ute osv? Vi bor i et lite skjermet byggefelt og frem til nå har han kun fått lov til å være ute i veien i byggefeltet (max 100meter fra huset). I dag kom han å lurte på om han kunne få være med noen litt eldre unger opp på skolen som ligger 150 meter fra huset vårt. Fotballbanen og lekeaparatene ligger til på baksiden av skolebygget, så jeg hverken ser eller hører dem herfra. Er jeg hønemor om jeg ikke lar han få lov? Eller bør en 5 åring få utfolde seg såpass ? Anonymous poster hash: 0f3d8...8a0
Silfen Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Jeg hadde uten tvil latt en femåring gå så langt, med mindre det var spesielle omstendigheter med barnet som tilsa at det ikke gikk an.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Det avhenger av barnet selv. Er dette et barn som ukritisk springer uti veien uten å se seg for, som hopper utfor bakke uten tanke på hva som er nedenfor og som generelt er risikovillig så ville jeg sagt at det får han ikke lov til. Er barnet derimot av typen som tar instrukser greitt og dessuten er med eldre barn (altså ikke blir etterlatt alene) så er det helt ok. Noen barn er såpass "store" som 5-åringer at en kan stole på at de er i live og i god stand etter en time eller to alene. Andre er troende til å ha forsøkt flere ting som kan ta livet av dem etter 5 min. Hvordan din er vet du best.Anonymous poster hash: 396c9...bc6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Jeg vil si det kommer an på femåringen? Min femåring får lov til å gå til en lekeplass og fotballbane som ligger 200 meter vekk herfra (ligger i en sidegate til vår), hvor jeg ikke kan se eller høre ham. Han har også vært hjemme alene i huset her når jeg har vært i butikken noen ganger, maks 5-10 minutter. Men han er en femåring som jeg kan stole veldig på, og som er fornuftig og snartenkt. Lillesøsteren hans som er 3 er en heeeelt annen type, og som jeg ikke ser for meg kan gjøre det samme når hun er fem. Anonymous poster hash: fdecb...8dc
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 TS Han er en veldig "stødig" type og veldig opptatt av å følge regler. Kommer heller hjem 10 for tidlig en 10 min for seint og er småbekymret for at han er for sein. Han er også sånn som heller kommer å sladrer på at noen gjorde noe galt fremfor å være med på rampestrekene, så jeg stoler i grunnen på han. Men alikevel, føles rart å slippe lille gutten ut "på egenhånd" i den store skumle verdenAnonymous poster hash: 697dd...7ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå