Gå til innhold

Ned i vekt, hvordan si det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, samboeren min har blitt litt for omfangsrik. Jeg bryr meg egentlig ikke, sånn utseendemessig, men jeg er redd for at det skal gå utover helsa hans og jeg vil at han skal ta tak i det før det går så langt. Men hvordan sier man noe sånt til en man elsker? Jeg skal jo like ham uansett, og det gjør jeg, men jeg vil at han skal ha det bra og leve lenge! (Ikke at han er faretruende stor, men for stor er for stor). Og det blir i tillegg så feil når det kommer fra meg som er ganske slank. Uff, dette ble bare rot, men jeg syns det er så vanskelig :(

Anonymous poster hash: aaddf...20f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger med her, for jeg har samme problemstilling med min samboer.

Anonymous poster hash: 2af20...de8

• Liker 1
Gjest Chloe87
Skrevet

Trenger du å si noe? Få han med ut på tur, ha mer sex, lag sunnere mat og si du prøver å bare spise godis en gang i uken og få han med på det.

Skrevet

Og det blir i tillegg så feil når det kommer fra meg som er ganske slank. Uff, dette ble bare rot, men jeg syns det er så vanskelig :(Anonymous poster hash: aaddf...20f

Her falt jeg litt ut

Anonymous poster hash: 14ab2...d89

Skrevet

Her falt jeg litt ut

Altså, jeg føler at det er feil at jeg kommer og sier at han er stor, jeg som er slank og ikke vet noe om å være i hans situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Uff, jeg prøvde å overtale ham til å begynne å trene. Gikk ikke bra, har sjeldent sett ham så sur :(

Gjest Runforit
Skrevet

Hvor mye har han lagt på seg siden dere ble sammen?

Jeg er sammen med en slank og trent mann. Jeg er selv opptatt av å holde meg i form. Om han hadde begynt å legge på seg masse og sluttet å trene så hadde jeg sagt i fra. Jeg falt for en mann som vil ha en sunn og aktiv livsstil noe som er viktig for meg. Vil at barna skal vokse opp med foreldre som er opptatt av en sunn og aktiv livsstil.

Når vi drar på ferier så klatrer vi, dykker, tar lange ekspedisjoner i naturen; vi sitter sjeldent stille.

Så om ikke bare for helsen, så ville jo det også gått utover sexlivet da jeg vil ha en mann som tar vare på seg selv. Nå snakker vi selvsagt ikke om et par kosekilo, men om å la seg forfalle. Ikke attraktivt og ikke en sånn person jeg vil dele livet med(ala sitte i sofaen inaktiv og fråtse) Jeg falt for en aktiv og sporty person med samme interesse for sunn livsstil og det forventer jeg at han skal fortsette med. Samme gjelder for meg. Om jeg så hadde blitt gravid så hadde jeg fortsatt å trene så langt det er mulig og uansett ikke spist masse dritt og latt meg selv forfalle i prosessen.

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg føler at det er feil at jeg kommer og sier at han er stor, jeg som er slank og ikke vet noe om å være i hans situasjon.

Nå er jeg med. Spiser han mye junk og godteri, eller/og bare masse mat generelt?

Skrevet

Nå er jeg med. Spiser han mye junk og godteri, eller/og bare masse mat generelt?

Vi spiser sunn og god mat og passe mengder tror jeg. Vi spiser lite junk. Deler en 1.5 liter brus i helgen og en pose chips. Hender det blir en sjokoladebar en gang i blandt, men sjeldent. Har en mistanke om at han spiser litt mer enn matpakka på jobb da. Men hovedproblemet er at han ikke rører nok på seg. Busstoppet er rett ved og til jobb tar det fem min fra busstoppet der og det er det. Selvfølgelig husarbeid og sånt, men det er ikke mye trening i å sette inn i maskina...

Skrevet

Jeg er sammen med en slank og trent mann. Jeg er selv opptatt av å holde meg i form. Om han hadde begynt å legge på seg masse og sluttet å trene så hadde jeg sagt i fra. Jeg falt for en mann som vil ha en sunn og aktiv livsstil noe som er viktig for meg. Vil at barna skal vokse opp med foreldre som er opptatt av en sunn og aktiv livsstil.

Når vi drar på ferier så klatrer vi, dykker, tar lange ekspedisjoner i naturen; vi sitter sjeldent stille.

Så om ikke bare for helsen, så ville jo det også gått utover sexlivet da jeg vil ha en mann som tar vare på seg selv. Nå snakker vi selvsagt ikke om et par kosekilo, men om å la seg forfalle. Ikke attraktivt og ikke en sånn person jeg vil dele livet med(ala sitte i sofaen inaktiv og fråtse) Jeg falt for en aktiv og sporty person med samme interesse for sunn livsstil og det forventer jeg at han skal fortsette med. Samme gjelder for meg. Om jeg så hadde blitt gravid så hadde jeg fortsatt å trene så langt det er mulig og uansett ikke spist masse dritt og latt meg selv forfalle i prosessen.

Han har ikke lagt på seg så mye siden vi ble sammen, han "forfalt" i tiden rett før. Han pleide å være veldig opptatt av trening og kosthold. Tror han ble lei. Det er ikke det at han er en annen, heller ikke at jeg vil at han skal forandre seg. Jeg vil bare at han skal være sunn og frisk. Ikke ta valg nå som han angrer på om 30 år når blodårene begynner å svikte. Han har litt mer enn kosekilo og alt ligger på magen. Han har rett og slett vomm. Og det bryr meg egentlig midt i daimkysset, rent utseendemessig, men han har en typisk usunn rund mannemage. Om du skjønner! Vi liker egentlig å være aktive som dere, vi har snakket om å begynne å klatre, men han har liksom alltid en unnskyldning for å utsette.

Gjest Runforit
Skrevet

Han har ikke lagt på seg så mye siden vi ble sammen, han "forfalt" i tiden rett før. Han pleide å være veldig opptatt av trening og kosthold. Tror han ble lei. Det er ikke det at han er en annen, heller ikke at jeg vil at han skal forandre seg. Jeg vil bare at han skal være sunn og frisk. Ikke ta valg nå som han angrer på om 30 år når blodårene begynner å svikte. Han har litt mer enn kosekilo og alt ligger på magen. Han har rett og slett vomm. Og det bryr meg egentlig midt i daimkysset, rent utseendemessig, men han har en typisk usunn rund mannemage. Om du skjønner! Vi liker egentlig å være aktive som dere, vi har snakket om å begynne å klatre, men han har liksom alltid en unnskyldning for å utsette.Anonymous poster hash: aaddf...20f

Høres ut som han har havnet i en liten ond sirkel der han innser at han har latt seg selv gå litt og vet han burde endre på det, men at tanken på endring blir deprimerende. Med det så blir han defensiv og reagerer med sinne når du tar det opp.

Har du sagt at du er bekymret for utviklingen og helsen hans? At du er sammen med han for at dere skal dø sammen som gamle folk, ikke at han får et hjerteinfarkt innen få år? At du er redd for han og bekymret for situasjonen?

Skrevet

Perfect girl, perfect relationship. Jeg syns flere burde gjøre det slikt. Kroppen er en magisk maskin som man bør bruke og nyte for alt den er verdt. Ikke la den bli en søppelsuger av søppelmat og billig tv-underholdning. Lev! Klatre, løpe, trene, svette, lese, sveve, leke. Aldri bli feit og sur. Det er en tragedie og et tapt liv.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som han har havnet i en liten ond sirkel der han innser at han har latt seg selv gå litt og vet han burde endre på det, men at tanken på endring blir deprimerende. Med det så blir han defensiv og reagerer med sinne når du tar det opp.

Har du sagt at du er bekymret for utviklingen og helsen hans? At du er sammen med han for at dere skal dø sammen som gamle folk, ikke at han får et hjerteinfarkt innen få år? At du er redd for han og bekymret for situasjonen?

Først og fremst: takk for at du tar deg tid til å skrive lange gode svar! <3

Jeg tror han vet at han har forfalt og at han burde, men han vil samtidig ikke og da blir det et sårt punkt. Som du sier. Men å konfrontere ham med det blir som å fortelle ham hva han føler og det syns jeg ikke er noe særlig.

Vi er begge klare på at det er oss og vi skal bli gamle sammen. Jeg blir litt bekymret for at gamle kan ende opp med noen og seksti om han ikke tar tak. Vi er unge, men sånt setter seg i kroppen og i hodet. Jeg har ikke sagt det så spesifikt, jeg tror kanskje han bare fnyser av meg og sier at det er så lenge til og at han skal ta tak i det når han har overskudd. Hvor det overskuddet skal komme fra vet ikke jeg! Jeg får prøve meg igjen med de samme bekymringene om en liten stund. Har du kanskje noen tips til hvordan jeg kan legge frem at jeg forstår "den onde sirkelen" hans?

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Først og fremst: takk for at du tar deg tid til å skrive lange gode svar! <3

Jeg tror han vet at han har forfalt og at han burde, men han vil samtidig ikke og da blir det et sårt punkt. Som du sier. Men å konfrontere ham med det blir som å fortelle ham hva han føler og det syns jeg ikke er noe særlig.

Vi er begge klare på at det er oss og vi skal bli gamle sammen. Jeg blir litt bekymret for at gamle kan ende opp med noen og seksti om han ikke tar tak. Vi er unge, men sånt setter seg i kroppen og i hodet. Jeg har ikke sagt det så spesifikt, jeg tror kanskje han bare fnyser av meg og sier at det er så lenge til og at han skal ta tak i det når han har overskudd. Hvor det overskuddet skal komme fra vet ikke jeg! Jeg får prøve meg igjen med de samme bekymringene om en liten stund. Har du kanskje noen tips til hvordan jeg kan legge frem at jeg forstår "den onde sirkelen" hans? Anonymous poster hash: aaddf...20f

Jeg ville startet med å renske opp hele kjøkkenet. Gjør all dårlig mat utilgjengelig. Kjøp inn masse god og sunn mat, frukt, bær etc. Skjær opp frisk frukt og grønnsaker som står fremme på kveldene så han heller momser på det fremfor annet crap.

Dere skal også lage middag sammen. Gode og sunne retter. Gjør det til det koselig greie og pass på at porsjonene er akkurat passe så det holder akkurat til en middagsporsjon(lag heller for mye salat og grønnsaker). Involert han i en sunn livsstil uten at han er klar over det.

Dere skal gå en kveldstur hver dag. Om for bare 15-20 minutter. Hold hender og gå avslappet og få frisk luft. Bort fra sofa og TV. Dette er noe du skal kunne kreve. Det er ikke noe å orke å gå på kjærestetur ;)

Jeg tror at om du gjør det på den måten så vil han begynne å kjenne seg freshere både innvendig og utvendig og sakte, men sikkert innarbeide nye rutiner og vaner som gjør at han tar sunnere valg uten at han tenker over det. Og når det skjer så tror jeg at den lille gløden om et godt kosthold og aktivitet vil kommer tilbake.

Når dere først har endret på noen vaner og rutiner, som å gå på tur, så er ikke veien så lang for å ta turen til klartesenteret. Det kan ikke engang kalles trening. Det er jo bare en kjempemorsom ting å gjøre sammen som kjærester(og så brenner det knall med kalorier i tillegg ;))

Så ingen snakk om trening og mat. Du bare innarbeider det i hverdagen uten at han trenger å være så obs på det og uten mas eller at det blir en big deal så tror jeg endringene vil komme av seg selv :)

Endret av Runforit
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville startet med å renske opp hele kjøkkenet. Gjør all dårlig mat utilgjengelig. Kjøp inn masse god og sunn mat, frukt, bær etc. Skjær opp frisk frukt og grønnsaker som står fremme på kveldene så han heller momser på det fremfor annet crap.

Dere skal også lage middag sammen. Gode og sunne retter. Gjør det til det koselig greie og pass på at porsjonene er akkurat passe så det holder akkurat til en middagsporsjon(lag heller for mye salat og grønnsaker). Involert han i en sunn livsstil uten at han er klar over det.

Dere skal gå en kveldstur hver dag. Om for bare 15-20 minutter. Hold hender og gå avslappet og få frisk luft. Bort fra sofa og TV. Dette er noe du skal kunne kreve. Det er ikke noe å orke å gå på kjærestetur ;)

Jeg tror at om du gjør det på den måten så vil han begynne å kjenne seg freshere både innvendig og utvendig og sakte, men sikkert innarbeide nye rutiner og vaner som gjør at han tar sunnere valg uten at han tenker over det. Og når det skjer så tror jeg at den lille gløden om et godt kosthold og aktivitet vil kommer tilbake.

Når dere først har endret på noen vaner og rutiner, som å gå på tur, så er ikke veien så lang for å ta turen til klartesenteret. Det kan ikke engang kalles trening. Det er jo bare en kjempemorsom ting å gjøre sammen som kjærester(og så brenner det knall med kalorier i tillegg ;))

Så ingen snakk om trening og mat. Du bare innarbeider det i hverdagen uten at han trenger å være så obs på det og uten mas eller at det blir en big deal så tror jeg endringene vil komme av seg selv :)

Vi spiser stort sett grønnsaker for jeg er vegetarianer, så den delen har vi. Og vi er glad i å lage mat sammen. Vi har heller ikke noe crap stående. Det å kutte opp frukt og grønt kan være en idé da! Lure inn litt mellommåltider så forbrenningen holder seg igang, og han ikke hiver inn på når det først er mat fordi han er oversulten. Supert tips! Det skal jeg absolutt innføre.

Og kjærestetur på kvelden er nok også bra, har tenkt på det. han bli ofte sitende på dataen etter jobb. Skal lure ham ut på gåtur i morgen kveld ;) hvis han først kommer i siget så tror jeg han kommer til å like det, og han er fan av rutiner, så før jeg vet ord av det så må han ha kveldsturen sin. Hihi :D Og når han føler seg freshere så skal jeg ta initiativ til klatring også! Det er jo veldig gøy som du sier.

Tusen takk for gode ideer når jeg var så frustrert og rotete i hodet. Nå har jeg nytt mot!

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Vi spiser stort sett grønnsaker for jeg er vegetarianer, så den delen har vi. Og vi er glad i å lage mat sammen. Vi har heller ikke noe crap stående. Det å kutte opp frukt og grønt kan være en idé da! Lure inn litt mellommåltider så forbrenningen holder seg igang, og han ikke hiver inn på når det først er mat fordi han er oversulten. Supert tips! Det skal jeg absolutt innføre.

Og kjærestetur på kvelden er nok også bra, har tenkt på det. han bli ofte sitende på dataen etter jobb. Skal lure ham ut på gåtur i morgen kveld ;) hvis han først kommer i siget så tror jeg han kommer til å like det, og han er fan av rutiner, så før jeg vet ord av det så må han ha kveldsturen sin. Hihi :D Og når han føler seg freshere så skal jeg ta initiativ til klatring også! Det er jo veldig gøy som du sier.

Tusen takk for gode ideer når jeg var så frustrert og rotete i hodet. Nå har jeg nytt mot!Anonymous poster hash: aaddf...20f

Ofte er det småspisingen som gjør at vekta sniker seg oppover. Skal mye til å legge på seg av stangselleri og gulerøtter. Om det er tilgjengelig hele tiden så knasker han nok like greit på det om han trenger å småspise mellom måltider :) og som du sier så vil det også føre til at han ikke er like sulten til måltidene. Og pass også på at dere lager mat for 2. Mange lager for mye mat og da er lett å overspise.

Dette går seg nok til ;)

Endret av Runforit
Skrevet

Ofte er det småspisingen som gjør at vekta sniker seg oppover. Skal mye til å legge på seg av stangselleri og gulerøtter. Om det er tilgjengelig hele tiden så knasker han nok like greit på det om han trenger å småspise mellom måltider :) og som du sier så vil det også føre til at han ikke er like sulten til måltidene. Og pass også på at dere lager mat for 2. Mange lager for mye mat og da er lett å overspise.

Dette går seg nok til ;)

Ja, jeg tror vi skal få det i gjenge! Han trenger bare litt tid.

Det blir alltid en halv til en porsjon for mye ja. Og den tar gjerne han. Umulig beregbe riktig mengde ris/pasta! Haha, skal bli flinkere til å måle opp og orientere meg om hva som er anbefalt mengde :)

Gjest Runforit
Skrevet

Ja, jeg tror vi skal få det i gjenge! Han trenger bare litt tid.

Det blir alltid en halv til en porsjon for mye ja. Og den tar gjerne han. Umulig beregbe riktig mengde ris/pasta! Haha, skal bli flinkere til å måle opp og orientere meg om hva som er anbefalt mengde :)Anonymous poster hash: aaddf...20f

En gylden regel er: ikke mer enn en knytteneve med ferdigkokt ris/pasta. Resten skal være proteiner og grønnsaker. Så fyll godt på med proteiner. Det metter fortere enn karbohydrater :)

Skrevet

En gylden regel er: ikke mer enn en knytteneve med ferdigkokt ris/pasta. Resten skal være proteiner og grønnsaker. Så fyll godt på med proteiner. Det metter fortere enn karbohydrater :)

Så lite pr person ja! Tror budsjettet vårt minsker litt også nå. Belgfrukter og grønnsaker er jo billigere. Joho! Dette blir bare bedre og bedre!

Gjest Runforit
Skrevet

Så lite pr person ja! Tror budsjettet vårt minsker litt også nå. Belgfrukter og grønnsaker er jo billigere. Joho! Dette blir bare bedre og bedre!Anonymous poster hash: aaddf...20f

Det er det som er mye av problemet i dag. Karbohydratene skal bare være en liten del av måltidet, som et tilbehør. De fleste spiser karbohydratene som hovedmåltidet med litt proteiner og grønnsaker. Han vil raskt merke at med mer proteiner(prøv å spise mer enn 2-3 kyllingfileter, selv om dere begge spiser vegetar, men du skjønner hva jeg mener) så vil han faktisk ikke orke så mye mat :) Og selvsagt kombinert med gode fettkilder da fett metter mye lengre enn karbohydrater. Så kjør på med mye mindre karbohydrater og masse proteiner og godt med gode fettkilder, f.eks nøtter, avokado etc, så skal du se at han automatisk vil stoppe med mindre porsjoner fordi han faktisk blir skikkelig mett på mindre mat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...