Gå til innhold

Børsting/kjemming, langhåret katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å forebygge, men likevel så får pusen min en del floker på magen og i "armhulene". Hun liker absolutt ikke at jeg bruker kam og/eller saks på de områdene. Biter og klorer med en gang, selv om jeg er forsiktig. Flokene er små, og sitter helt inntil huden.

Bør jeg fortsette å insistere på å ta floker hver dag, eller kan man vente til de evt blir litt større? Hva gjør dere?

Føler at hun snart legger meg for hat....

Anonymous poster hash: e86c4...911
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er ikke lett... Katter er også veldig forskjellige, noen elsker å bli børstet, mens andre freser bare de ser en kam...

Jeg har alltid tenkt at det er viktig å starte tidlig med å stelle langhårede katter så de venner seg til dette. Men, som du har erfart er det enkelte katter som vikelig hater det uansett.

Jeg tror du skal fortsette med børste (kanskje snillere enn kam?) og saks ved behov, men prøv å lure det til å bli en kosestund. Hvis du noen dager lar katten ligge på fanget og bruker børsten forsiktig som en kløbørste, uten å lugge eller dra i flokene.

Jeg har også god erfaring med å løse opp floker med hendene først, hvis det er store klumper må den øverste delen klippes først. Kanskje du kan prøve dette mens katten er rolig og førnøyd, det forutsetter at det ikke gjør vondt da :)

Så har du produkter som dette http://www.lowenborg.no/ebiz/products.html?ebiz_products.pid=900400&cid=749868&mpid=749851

Har ikke prøvd det selv, men kanskje verdt et forsøk?

Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Ja, kjenner til denne problemstillingen.

Har en langhåret katt som hater børsting, så her må vi ofte være to for å klippe bort floker.

Ellers bruker jeg balsamspray, flokebørste og børster han regelmessig. Han er utrolig sur og biter og klorer når jeg børster han.

Må holde han litt fast, men prøver å ikke holde på for lenge.

Han er like glad og kosete etterpå, så kanskje han setter pris på det, men bare hater det akkurat når det står på.

Må jo nesten bare gjøre det eller så blir det helt forferdelig å børste.

Endret av Crazycatlady
Skrevet

Ts her. Balsamspray har jeg allerede prøvd, kjøpte hos dyrlegen. Den funker bra på store og tovete floker, men er ikke noe tess på de små syns jeg. Pusen har også fått Royal Canin Hair & Skin siste par ukene, med håp om at det kan hjelpe noe. Har både karde og flokebørste, samt klipper med neglesaks ved behov. Er selvsagt veldig forsiktig, pleier å ta kammen under floken så jeg er sikker på å ikke klippe i huden.

Hvor ofte tar dere pelsstell? Jeg har tatt litt hver dag nå for å ikke ta for lange økter.

Har alltid hatt katt, men dette er min første langhårete. Selv om hun er supernydelig, tror jeg ogå det blir min siste....

Anonymous poster hash: e86c4...911
Gjest Tigress
Skrevet

Hankatten vår blir heilt rabiat, no har han floker... Så no driv den eine og klør han på hovudet medan den andre klipper av han flokene. Og så satsar vi på at han får gå inn hjå naboen om han blir kald (det får han, dei elskar han!), for han blir jo heilt kokko av å gå inne også...

Skrevet

Jeg må barbere hele katten hver eneste vår jeg :( Hun har lang pels og masse ull som tover seg. Tidligere børsting har endt i blodbad. Jeg klarer å snikbørste litt når hun kommer for å kose, men det er alt.

Jeg ville børstet litt hver dag, da er det enklere å holde det under kontroll, men ta som du sier korte økter. Hvis det setter seg klumper helt intill huden ville jeg barbert før det blir sår eller skader på huden :)

Skrevet

Kjøp en Furminator. Da får du vekk underulla, og det floker mye mindre.

Anonymous poster hash: 498a3...597

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...