AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Hei! Jeg befinner meg i en noe vanskelig situasjon nå. For øyeblikket bor jeg i en hybel i en mindre by her i Norge. Det er veldig dårlig standard her, og så godt som ingenting fungerer som det skal. Jeg mistrives veldig, både pga. standarden her og de jeg leier med. Nå har jeg imidlertid funnet en hybel rett ved som koster bare 200,- mer i mnd (den jeg leier nå koster 3300,- i mnd), og som virker til å være ypperlig for meg. Det er nyoppusset og mye koseligere enn her jeg leier nå. Problemet er at jeg har 3 måneders oppsigelsestid her jeg leier nå. Har jeg noen rettigheter etter å ha signert kontrakten som kan gjøre at jeg ikke trenger å betale de 3 månedene? Nå mener jeg hovedsakelig fordi det meste her ikke fungerer og leiligheten, slik jeg skjønner det av huseier, ikke egentlig kan leies ut lovlig etter forskriftene. Anonymous poster hash: da98a...ef3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Ser forresten at oppsigelsestid ved hybel er 1 mnd på denne siden: http://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 Gjelder det alltid, slik at huseier ikke kan kreve 3 mnd. oppsigelsestid, selv om dette står i kontrakten? TS Anonymous poster hash: da98a...ef3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 I noen kommuner er de veldig interessert i tips om ulovlig utleie. Dersom du inviterer noen kontrollører hjem til deg og de finner ut at sikkerheten ikke er god nok pga rømningsveier o.l. mener jeg å huske at du kan flytte ut på dagen. Anonymous poster hash: 302ad...28f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Leisner gjør også oppmerksom på at hvis leiligheten ikke er godkjent for beboelse, vil leier kunne heve leieavtalen og flytte på dagen. Eventuelle merkostnader som påløper, for eksempel til leie av lagerplass for oppbevaring av møbler, kan leier kreve erstatning for av utleier. http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-ved-utleie/ Anonymous poster hash: 302ad...28f
Løvefrøken Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Når du har signert på 3 mnd er det greit å forholde seg til denne. Kontakt det lokale brannvesenet og inviter de hjem på befaring. Kanskje det er kommunen som gjør dette? Hvis de sier at det ikke er lov til å bo der kan du vel kreve å flytte på dagen
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Når du har signert på 3 mnd er det greit å forholde seg til denne. Kontakt det lokale brannvesenet og inviter de hjem på befaring. Kanskje det er kommunen som gjør dette? Hvis de sier at det ikke er lov til å bo der kan du vel kreve å flytte på dagen Kontraktsbestemmelser som er i strid med husleieloven er ikke gyldig, så det trenger ikke TS å forholde seg til så lenge hybelen hennes går under regelen om kortere oppsigelstid. Skal du kunne gå fra leiligheten på dagen, er det snakk om heving, ikke oppsigelse. Da må du kunne vise at hybelen har slike mangler at det dreier seg om vesentlig kontraktsbrudd. Hvis du ikke er veldig sikker på det hadde jeg bare sagt opp skriftlig med en månedsvarsel, med henvisning til husleieloven. Anonymous poster hash: cd3c8...3e5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Takk for svar! For meg er det godt nok å kunne flytte ut med én måneds oppsigelsestid, det er ikke viktig for meg å komme ut på dagen. Slik jeg skjønner det er det altså mulig å bruke denne retten fremfor å forholde seg til kontrakten? Jeg er usikker på hva som er tilfelle her, men utleier har i hvert fall sagt at hybelen egentlig ikke er etter forskriftene (slik jeg skjønte det på ham er det fortsatt sånn selv etter at han pusset opp i fjor sommer, ettersom han ikke har hatt økonomi til å pusse opp ytterligere). Jeg vet at alt av ledninger nylig ble skiftet ut, og at det er en form for isolasjon i taket her slik at brann ikke sprer seg fra underetasjen og opp, og omvendt. Bortsett fra det virker det til å være dårlig isolert i fellesarealene i tillegg til noe merkelig ventilasjon. Jeg er usikker på om vinduene er av tilstrekkelig størrelse, jeg lurer i hvert fall litt på det som er på kjøkkenet/stua. Vannet er grått og smaker forferdelig, om vannkvaliteten har noe å si. Det er problemer og mangler på det meste av hvitevarer her, men jeg vet ikke om det er noe jeg kan kreve er i stand og kan bruke som et "argument" i min sak for å flytte ut? Utleier har i hvert fall gjort minimalt for å bedre det når vi har klaget. Gruer meg litt til å ta kontakt med kontrollører, ettersom to andre bor her som nesten garantert får det med seg. Er jeg forresten pliktet til å informere utleier om at kontrollører kommer? Anonymous poster hash: da98a...ef3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Hva med å ta det opp med utleier før du innkaller kontrollører? Kanskje han er villig til å gå med på at du flytter før tiden, fremfor å få problemer ved senere utleie? Du kan eventuelt flytte, og betale på to hybler i de tre månedene. Anonymous poster hash: a9308...8ef
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Hva med å ta det opp med utleier før du innkaller kontrollører? Kanskje han er villig til å gå med på at du flytter før tiden, fremfor å få problemer ved senere utleie? Du kan eventuelt flytte, og betale på to hybler i de tre månedene. Anonymous poster hash: a9308...8ef Nei, det har jeg jo egentlig ikke lyst til heller, siden utleier har noe dårlig økonomi og er avhengig av leieinntekter. Jeg har jo tross alt ingenting imot ham og vil ikke skape problemer. Å betale for to hybler har jeg dog ikke råd til - jeg får 3800,- i bostipend i måneden, så hvis jeg må betale for tre måneder til, kommer jeg til å bo her under den tiden, og ikke flytte inn i ny. Anonymous poster hash: da98a...ef3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå