Gå til innhold

Hvor lenge varmer du opp på tredemølla?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trener 3 ganger i uka. Varmer opp ved å løpe halvtime på mølla. Er dette for lenge? Så er styrke i ca en time: knebøy med vekt, marklft, brystpress, romaskin, beinpress osv osv. Er dette en grei treningsøkt? Jeg veier 52 kg og er 160 cm, så målet er IKKE å gå ned i vekt, men å stramme opp mage og få sterkere rygg.

Hvordan trener du? Hvor lenge løper du på mølla?

Og hvis man vil prøve geriljakardio, kan man da droppe oppvarming på mølle?

Takk for svar!!

Anonymous poster hash: 92107...ab1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

30 min kan vel ikke kalles for oppvarming, men ei kardio-økt før styrketrening. Jeg trener mer kardio enn styrke da, så det er ikke så relevant hva jeg selv gjør, men jeg ser veldig mange av de som fokuserer mest på vekter kun varmer opp i 10-15 min før de hiver seg rundt med vektene. Det er uansett bare flott at du tar ei grei kondisjonsøkt i tillegg til styrken, så hvis du er fornøyd med å legge opp treningen slik så kan du jo bare fortsette. :)

Skrevet

Målet med oppvarmingen er jo å få kroppen varm. En halvtime løping er ikke oppvarming. Det holder med 10-15 min. Jeg liker godt å løpe/jogge 20-30 min etter styrketreningen :)

• Liker 1
Skrevet

Varmer opp 10-15 min på mølla med mye incline før alle styrkeøkter, også tar jeg lengre økter med cardio etter overkroppsøkter, sparer alltid kreftene i bena til styrkeøktene.

Om du syns det går greit med 30min før styrke bein, er jo det bare bra det :)

Skrevet

Coachen min sier at 5-6 minutter på tredemølla er nok.

Så er det over til funksjonell oppvarming. Dvs, varme opp musklene som skal brukes. Før jeg tar knebøy tar jeg f.eks squat to stand, goblet squats/squat med kroppsvekt og litt utfall før jeg avslutter med lett tøying. Da er lår og rumpe klar for det som skal skje etterpå.

Funksjonell oppvarming er nøkkelen :)

Gjest Mr. Toad
Skrevet

Sjelden mer enn 8 minutt. Jeg varmer ellers opp med den øvelsen jeg skal utføre, da på 55% av maks belastning. 15 minutter med jogging har lite å si for hvor mange militærpress jeg klarer, om jeg ikke har varmet opp skuldre og rygg først.

Gjest Mr. Toad
Skrevet

Coachen min sier at 5-6 minutter på tredemølla er nok.

Så er det over til funksjonell oppvarming. Dvs, varme opp musklene som skal brukes. Før jeg tar knebøy tar jeg f.eks squat to stand, goblet squats/squat med kroppsvekt og litt utfall før jeg avslutter med lett tøying. Da er lår og rumpe klar for det som skal skje etterpå.

Funksjonell oppvarming er nøkkelen :)

Fy så sleipt å komme med det samme budskapet som meg, bare to minutter før. Nå virker det som om jeg bare hermer etter deg. Jeg er knust.

• Liker 3
Skrevet

Fy så sleipt å komme med det samme budskapet som meg, bare to minutter før. Nå virker det som om jeg bare hermer etter deg. Jeg er knust.

Jeg velger å si great minds, think alike! Og at vi må ha rett, og at TS kan droppe 24,5 minutter av "oppvarminga si" (som jeg forøvrig ser på som ei cardioøkt uten like!) og heller bruke tida på noe fornuftig.

I gerilja cardio, iallefall om du følger denne malen inkluderer oppvarming. Du trenger ingen ytterligere oppvarming da. Det skal være effektivt. Trening handler ikke nødvendigvis om hvor lang tid du bruker på senteret, men hvor effektiv du er. Mine økter varer stort sett i 45-60 minutter, alt inkludert.

• Liker 1
Gjest Mr. Toad
Skrevet

Jeg velger å si great minds, think alike! Og at vi må ha rett, og at TS kan droppe 24,5 minutter av "oppvarminga si" (som jeg forøvrig ser på som ei cardioøkt uten like!) og heller bruke tida på noe fornuftig.

I gerilja cardio, iallefall om du følger denne malen inkluderer oppvarming. Du trenger ingen ytterligere oppvarming da. Det skal være effektivt. Trening handler ikke nødvendigvis om hvor lang tid du bruker på senteret, men hvor effektiv du er. Mine økter varer stort sett i 45-60 minutter, alt inkludert.

:tommelopp:

Skrevet

Før varmet jeg opp 10-15 min, men nå jogger jeg heller halvannen km til oppvarming!

Skrevet

Varmer opp i 10 min på tredemølla.

Anonymous poster hash: ad709...8d3
Skrevet

Varmer ikke opp på mølle i det hele tatt. Kjører noen sett med stigende belastning. Biceps og skuldre blir ikke varme av å løpe litt...

Anonymous poster hash: a5d79...dc8
  • Liker 1
Skrevet

Oppvarming før trening skal vare mellom 5-12 minutter.

30 minutter tilsvarer en kondisjons økt (man har ikke behov for å løpe mer enn 30 minutter, for hvis man orker mer enn det, har man ikke trent hardt nok, og man bør øke farten)

Og skal du trene kondisjon, gjør det etter styrketreningen. Kondisjon motvirker styrketreningen, så løft først og løp etterpå ;)

Anonymous poster hash: 190c4...24e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil si at "funksjonell oppvarming" er obligatorisk før styrke, uavhengig om man varmer opp på mølla før styrke økt.

For min del tar jeg en runde på mølla først på 10-15'min. Da blir jeg varm og syns det er lettere å få kontakt med kroppen, så glir jeg lettere inn i treningsmodus mentalt sett.

Skrevet

Før varmet jeg opp 10-15 min, men nå jogger jeg heller halvannen km til oppvarming!

Hvor mange minutter bruker du på det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...