Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. mai 2004 #1 Skrevet 27. mai 2004 Syns vi alle skal tenke på våre helter som ofret livet sitt under andre verdenskrig, som gjør at vi har det sånn som vi har det i dag. http://www.aftenposten.no/spesial/bildeser...493.ece?start=1 Tenke på hvor heldig vi er som lever så godt i dag. Tenke på hvor takknemlig vi burde være for hva disse menneskene ofret, for vår fridom.
Vimsevips Skrevet 27. mai 2004 #2 Skrevet 27. mai 2004 Helt enig, jeg hadde ikke vært her. Bestemor og bestefar var begge motstandsfolk, og møttes da ho loset ham over grensa..
Diaz Skrevet 27. mai 2004 #3 Skrevet 27. mai 2004 Fint å se at noen husket denne dagen. Faren min var i motstandsbevegelsen under krigen, og fortalte endel om hva mange, også han gikk igjenom. Han var heldig og ble ikke tatt, men mange av hans kamerater var ikke så heldig...... Dessverre døde pappa da jeg var ganske ung, så det var sikker mye han aldri fikk fortalt meg. Karnsje vi burde stoppe opp innimellom og tenke på hvor godt vi har det, og passe på at dette aldri får skje igjen.
Gjest King James Skrevet 29. mai 2004 #4 Skrevet 29. mai 2004 det er egentlig like synd at folk ikke husker slaget om stalingrad i 1943 for det hvar like viktig som D-dagen, det hvar da den mektige tyske 6 arme ble knust og fra da av gikk det bare nedover for Tyskland.så D-dagen i 1944 hadde ingen betydning for utfallet av krigen. det eneste den gjorde hvar at tyskland måtte kjemmpe 2 harde strider på 2 fronter,Uansett om ikke D-Dagen hadde kommet så ville Russerene tat Tyskland og vunnet,Krigen d-dagen hvar sån sett ubetydelig og hadde ikke noe med krigens slutt Tyskland ble slått i 1943 ved Stalingrad fra den dag hvar tyskland på tilbake tokt.men det hvar i øst. så det eneste stede d-dagen hadde en på virking hvar i vest. men d-dagen betydde ingen ting for utfallet av krigen det hvar stalingrad som betydde noe for utfallet, dette er noe flere historikere sier..både amerikanske og britiske og franske og russiske og mange andre.sier at slaget om stalingrad hvar det virkleige vendepunkt i 2 verdenskirg ikke d-dagen men det er uansett bra den blir husket.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. mai 2004 #5 Skrevet 29. mai 2004 Klart man har lett for å glemme Sovjets store innsats under annen verdenskrig. De største tapene var på Sovjets side, og ca 1 mill tyske soldater mistet livet. Noe som var utrolig viktig. At D-dagen og innvasjone i Normandie ikke hadde noe utfall på krigen er bare tull. Tyskerne hadde fortsatt en stor og sterk hær, og Luftwaffe var forstatt sterke. Ikke før i 1945 så man virkelig at tyskerne begynte å tape krigen. Hovedgrunnen var at de kjempet på to fronter, noe som selv ikke mektig tyskland klarte å stå i mot. D-dagen og innvasjonen av Normandie var utrolig viktig for krigen, siden den bidro til å forkorte krigen også i øst. Det gjelder også selvfølgelig omvendt. Før eller senere hadde Sovjet klart å ta Tyskland, men jeg tenker på gru hvordan det hadde blitt dersom jernteppe og de forferdelige kommunistiske regimene hadde spredd seg enda lenger inn i Vest-Europa. Da hadde vi fått diktaturer alá det man hadde med Stalin, som var omtrent like ille som nazismen. Vi må ikke glemme at Stalin og Hitler hadde en avtale om å innvadere og å dele Polen sammen før annen verdenskrig startet.
Gjest King James Skrevet 29. mai 2004 #6 Skrevet 29. mai 2004 tysklands hær var sterkt svekket etter slaget om stalingrad så den hvar ikke så sterk som den en gang hvar. d-dagen hadde uansett ingen ting med utfallet og gjøre, det eneste posetive med d-dagen hvar at russerene ikke kom lenger inn i vest. nå må man jo huske på at det hvar Russiske styrke i hele norge og alle trak seg ut så det er ikke sikkert russerene hadde blitt,,sansynlig vis bare i tyskland...uansett Tyskland etter stalingrad hvar kanskje fremdels sterke men sterkt sterk svekket..det sterkeste tyske hær den 6 arme hvar på øst fronten og ble knust som sakt ved stalingrad. d-dagen hvar viktig på en måte at tyskland måtte kjempe en 2 kamps krig og historikere sier at det er tvilsomt at britene og amerkinarene ville vunnet mot tyskland uten russlands hær. dere kan jo se på dokumentarer på discovery om 2 verdenskirg når det går,,hvor de klart og tydelig sier altså historikere sier britiske og amerikanske at slaget om stalingrad hvar vendepunkte. d-dagen hvar bare starten på 2 fronts krigen som selføgleig hvar viktig..jeg sier ikke at d-dagen er viktig men det er viktig og huske at det er 3 land som frigjorde Norge og europa fra nazi tysklands klør..Storbritania USA og Russland. desvere så ble russerene igjen i mange av landene de frigjode. det hvar vel bare norge og danmark de trakk seg ut av og finland. uansett som sakt det er bra vi husker d-dagen men det er mange andre slag vi også burde huske...det er liksom det poenge mit er at d-dagen hvar bare starten på en 2 fronts krig og det er alt det var menge er nok uenig med meg men det gir jeg blaffen i
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. mai 2004 #7 Skrevet 29. mai 2004 Joda, ikke uenig at Sovjets hær var viktig og slaget ved Stalingrad var vendepunktet. Uansett var hovedårsaken at Hitler var dum, helidgvis
Gjest King James Skrevet 29. mai 2004 #8 Skrevet 29. mai 2004 at hitler var dum ja det er jeg helt enig i og gå mot Russland og angripe Russland det er bare idioter som angriper Russland..2 eksmepler Napoleon og Hitler...hitler var stokk dum og takk for det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå