AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Min datter ønsker å gå på en kristen videregående skole. Dette er en god akademisk skole med gode resultater, men vi er jo ikke kristne. Jeg er litt redd for at de driver med misjonering og slikt. Jeg har en venninne som har en datter som går der og hun sier blant annet at de har sagt støtende ting om homofile under morgenandakten osv. Dette er jo ikke en påvirkning jeg ønsker at min datter skal få i en sårbar alder. Samtidig skal mange av vennene hennes begynne der og det er jo en god skole… Ville du ha sendt ditt barn på en kristen skole om hun/han ønsket det? Anonymous poster hash: 4d832...f57
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Ja, hvis hun gjerne ville det. Jeg regner med vi har lagt et godt nok verdigrunnlag for henne i hjemmet før hun begynner på vgs. Tror også det er sunt med noen som kan bidra med andre synspunkter på feks homofili i et slikt miljø. Vi er heller ikke religiøse, men nekter jo ikke datteren vår å tro på noe hvis hun ønsker det, mtp misjonering.Anonymous poster hash: b9b7f...6a8 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Ja, det hadde jeg gjort. De driver sikkert ikke hjernevasking der. Hvis datteren din er normalt oppgående så går det sikkert bra. Anonymous poster hash: 715a3...45b 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Ja, jeg er kristen og min bestevenn er homofil? Tror ikke de er sånn gammeldagse hjernevaskete kristne lærere, er nok bare en god vanlig skole som har litt ekstra RLE undervisning og som er opptatt av et godt miljø :-) Hun må jo ta egne valg. Og når du er 16 har du allerede de fleste meninger om det meste, er ikke bare bare å endre de.. Anonymous poster hash: 5cf8b...10b 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Ja, det hadde jeg gjort. De driver sikkert ikke hjernevasking der. Hvis datteren din er normalt oppgående så går det sikkert bra. Anonymous poster hash: 715a3...45b Ja hun er jo normalt oppegående, samtidig som hun jo er i en veldig søkende alder hvor hun prøver å finne ut hvem hun er... sikkert bare meg som overreagerer her altså, men blir litt skremt med tanke på de mulige uheldige påvirkningene... Anonymous poster hash: 4d832...f57
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Ja, jeg ser ikke på det som noe problematisk, men ville gjort alt jeg kunne for at hun skulle ha gode (og lite fordomsfulle) holdninger hjemmefra. Det kristne miljøet trenger flere som aksepterer folk som de er. Anonymous poster hash: ad944...f3c 3
HvittHus Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Ja det hadde jeg gjort. Skolen driver ikke hjernevask, og skulle hun være lett påvirkelig for holdninger som vi som foreldre ikke setter pris på, vil hun bli påvirket i den offentlige skolen også. Vår datter skal også begynne på VGS i år, og vi har vurdert en skole som er drevet av Adventistsamfunnet, men pga problemer med det kollektive tilbudet, blir hun gående på vanlig vgs. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Nei, absolutt ikke! Om undervisningen er ok (noe jeg har litt vondt for å tro, holdninger siver gjennom), så er det bare en bit av det hele. Det sosiale miljøet er det som bekymrer meg mest. Å bli utsatt for trangsynte og fordømmende holdninger og religiøs kvasiargumentasjon i en lettpåvirkelig periode i livet, er noe jeg ikke tror det kan komme noe godt ut av. Jeg ble selv utsatt for et indremisjonsmiljø i tennårene,og jeg skulle virkelig ønske jeg hadde tilbrakt den tiden et annet sted. Tror jeg gikk en omvei til medn egen voksentilværelse, og har i dag et meget dårlig forhold til alt som har med religion å gjøre.Anonymous poster hash: a2f5b...26c 8
Gjest black nailpolish Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Om de rakker ned på homofile, NEI! Det må da finnes andre gode skoler rundt om, uten at man må støtte opp om et forkvaklet menneskesyn? Jeg ville aldri sendt et av mine barn til en skole med slike holdninger.. 11
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 Nei, absolutt ikke! Om undervisningen er ok (noe jeg har litt vondt for å tro, holdninger siver gjennom), så er det bare en bit av det hele. Det sosiale miljøet er det som bekymrer meg mest. Å bli utsatt for trangsynte og fordømmende holdninger og religiøs kvasiargumentasjon i en lettpåvirkelig periode i livet, er noe jeg ikke tror det kan komme noe godt ut av. Jeg ble selv utsatt for et indremisjonsmiljø i tennårene,og jeg skulle virkelig ønske jeg hadde tilbrakt den tiden et annet sted. Tror jeg gikk en omvei til medn egen voksentilværelse, og har i dag et meget dårlig forhold til alt som har med religion å gjøre.Anonymous poster hash: a2f5b...26c Det ER en veldig bra faglig skole altså, høyt snitt og kjent for å ha gode lærere... men det er akkurat det du sier der som jeg er litt redd for, ønsker jo ikke at noen skal bombardere henne med dømmende holdninger... TS Anonymous poster hash: 4d832...f57
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 Det ER en veldig bra faglig skole altså, høyt snitt og kjent for å ha gode lærere... men det er akkurat det du sier der som jeg er litt redd for, ønsker jo ikke at noen skal bombardere henne med dømmende holdninger... TSAnonymous poster hash: 4d832...f57 Og man får ofte venner for resten av livet på videregående. Vil du at de skal være "gjennomsnittlige" eller et "religiøst utsnitt"?Anonymous poster hash: a2f5b...26c 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 Og man får ofte venner for resten av livet på videregående. Vil du at de skal være "gjennomsnittlige" eller et "religiøst utsnitt"?Anonymous poster hash: a2f5b...26c Ja, men samtidig er valget også da litt mellom om hun får venner som muliggens er "kristne, men skoleflinke" eller lokalskolen som er "ikkekristne, men mindre skoleflinke," for å putte det helt på spissen da Anonymous poster hash: 4d832...f57
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Det ER en veldig bra faglig skole altså, høyt snitt og kjent for å ha gode lærere... men det er akkurat det du sier der som jeg er litt redd for, ønsker jo ikke at noen skal bombardere henne med dømmende holdninger... TS Anonymous poster hash: 4d832...f57 Men, det er du som best kan bedømme dette, TS. Er du bekymret for at datteren din skal adoptere de fordømmende holdningene? I så fall ville skjønner jeg hvorfor du tviler. Anonymous poster hash: ad944...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Synes egentlig at hun bør få bestemme dette selv... Hun blir nok ikke mye blid på deg om du blander deg inn i noe slikt. Min erfaring med slike skoler er uansett at det er mange ikke-kristne som går der også, og at miljøet blir ikke så kristent som lærerene der skulle ønske. Anonymous poster hash: acad8...891 8
Silfen Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 Spørs på skolen. Jeg kunne fint sent ungene på St. Paul, den katolske skolen i Bergen. Andre kristne skoler hadde ikke væt aktuelle.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #16 Skrevet 25. februar 2014 Men, det er du som best kan bedømme dette, TS. Er du bekymret for at datteren din skal adoptere de fordømmende holdningene? I så fall ville skjønner jeg hvorfor du tviler. Anonymous poster hash: ad944...f3c Ja, det er jo det jeg er redd for, eller at hun skal føle at hun ikke kan være seg selv. Hvem vet kanskje hun finner ut at hun er lesbisk, eller ønsker å få seg samboer etterhvert, eller at hun gud forby skal ta en abort en gang i livet så ønsker jeg ikke hat hun skal være i et miljø som kan gjøre slike situasjoner vanskeligere (i og med at venner man får på vgs ofte følger deg gjennom 20 årene) Anonymous poster hash: 4d832...f57
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #17 Skrevet 25. februar 2014 Jeg ville ikke sendt ungen min på for eksempel Kvitsund, men er det en religiøs skole hvor det legges opp til at man også kan tenke selv, syns jeg det ikke spiller så stor rolle. Jeg gikk selv på en høgskole med kristent grunnlag, men ble poengtert at det var opp til hver enkelt og tenke og mene selv og at folk fra alle religioner var like velkommen (og det var mange ulike religioner der etter en uformell undersøkelse på trinnet). De ønsket ikke å pålegge oss en viss mening eller oppfatning, men det var lagt til rette for de som ville utøve sin tro ved bønnerom osv. Anonymous poster hash: d424d...c63 3
Millimani Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 Min datter ønsker å gå på en kristen videregående skole. Dette er en god akademisk skole med gode resultater, men vi er jo ikke kristne. Jeg er litt redd for at de driver med misjonering og slikt. Jeg har en venninne som har en datter som går der og hun sier blant annet at de har sagt støtende ting om homofile under morgenandakten osv. Dette er jo ikke en påvirkning jeg ønsker at min datter skal få i en sårbar alder. Samtidig skal mange av vennene hennes begynne der og det er jo en god skole… Ville du ha sendt ditt barn på en kristen skole om hun/han ønsket det? Anonymous poster hash: 4d832...f57 Ja, hvorfor ikke? Hun er gammel nok til å velge selv. I dag er det faktisk slik at mange som ikke selv er kristne likevel går på kristne skoler. Du kan undersøke litt om skolen hvis det er så nøye for deg, det har du vel allerede undersøkt ettersom du vet om deres holdninger til homofile. Men ikke sett kjepper i hjulene for din datter, la henne få lov å velge selv, og la henne være stolt over valget sitt hvis hun er det. Hun vet ikke før hun har forsøkt. Ja hun er jo normalt oppegående, samtidig som hun jo er i en veldig søkende alder hvor hun prøver å finne ut hvem hun er... sikkert bare meg som overreagerer her altså, men blir litt skremt med tanke på de mulige uheldige påvirkningene... Anonymous poster hash: 4d832...f57 Hvorfor skal det være uheldige påvirkninger? Er det uheldig for deg at skolen er kristen? Ja, det virker sånn, ettersom du ikke er kristen selv. Men hva din datter er eller ikke, og hva hun bestemmer seg for, - det må du la være opp til henne selv. Hun er i en søkende alder, og ønsker hun å bli en kristen så skal du ikke nekte henne det. Uansett er det ikke dermed sagt at hun selv blir en kristen av å gå på en kristen skole. At skolen har kristne grunnverdier betyr vel ikke at det skal få store konsekvenser for datteren din. 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #19 Skrevet 25. februar 2014 Har hatt flere venner som gikk på Kristelig Gymnasium i Oslo. Det var naturligvis kristne folk der, men veldig mange var ikke kristne i det hele tatt. Ingen av de har latt seg påvirke. Men skjønner skepsisen din. Hadde ikke sendt barnet mitt på en skole hvor de drev hjernevasking og prøvde å prakke på elevene religion. Men etter hva jeg har hørt om Kristelig Gymnasium, så hadde jeg ikke hatt noe problem med å la barnet mitt gå der. Det er bare hva jeg har hørt da.. har ingen egne erfaringer med skolen. Anonymous poster hash: ce8f7...85d 1
Gjest Jørild Skrevet 25. februar 2014 #20 Skrevet 25. februar 2014 (endret) Nei, jeg kunne ikke sent barna mine på en skole tuftet på eventyr og fantasier. Jeg klarer ikke å se hvordan noen som tror på fantasier skal kunne gi barna en trygg akademisk start på livet. Når skolen allerede viser tegn til å diskriminere folkegrupper i tillegg ville jeg vært mer en skeptisk. Jeg ville aldri bidratt til at de fikk lov til å fortsette slik. Å støtte opp om instutisjoner som diskriminerer mennesker er lavmål og jeg ville aldri vist de min støtte med å sende barnet mitt til dem. Endret 25. februar 2014 av Jørild 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå