Gå til innhold

Dine 3 beste tips til varig vektnedgang, livskvalitet og sunn kropp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke flere enn 3 :) Tenkte at vi kunne dele våre aller viktigste tips og erfaringer. Og det florerer med gode erfaringer her på forumet som vi kan lære av, men det kan være vanskelig å trekke ut hva som er viktigst.

Hva ville du valgt å si til en som slet med vekta trengte 3 tips eller leveregler? Med andre ord: hva mener du er viktigst for å holde en sunn livsstil?

Jeg kan starte.

1. Lær deg omtrentlig kalori- og næringsinnhold i matvarer du møter i hverdagen. Det skaper stor bevissthet og kunnskap er makt!

2. Lag deg en vane med å spise sunne og kalorifattige alternativer som snacks når du har veldig lyst på noe. Og unn deg det!

3. Gi deg selv plass til selskapskalorier og festmat sammen med andre slik at du kan nyte alle typer mat i sosiale lag UTEN dårlig samvittighet.

(veldig vanskelig å ikke skrive opp flere, men det var jo hele poenget).

Anonymous poster hash: 05808...1b9
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Moderat lavkarbo og bevissthet rundt næringsinnhold i mat generelt (herunder kaloriinnhold i karbohydrater, proteiner og fett).

2. Periodisk faste - funker for meg, og kanskje mange andre. :)

3. Høy grad av hverdagsaktivitet og minst 3-4 treningsøkter i uka.

Anonymous poster hash: 39885...690
Gjest Runforit
Skrevet

1. Sunn og næringsrik mat laget fra bunn

2. 30 minutter fysisk aktivtet hver dag

3. Tenk livsstil og langsiktig= bikiniformen hele året resten av livet

• Liker 2
Gjest Absolutt
Skrevet

1. Bli bevisst på næringsinnholdet i maten (hold deg til kalorifattige måltider), bli vant til å spise litt mindre porsjoner.

2. La deg selv skeie ut innimellom så det ikke blir uutholdelig

3. Venn deg til at å trene er en jobb du skal gjøre - på lik linje med arbeid eller skole. Det ikke være gøy hver gang.

Gjest Nanne70
Skrevet

1) Spis sunn mat som du liker - det kostholdet som du legger om til nå, skal du ha resten av livet.

2) Om mulig, unngå kaloritelling. Det stresser. Lær deg porsjonsberegning i stedet.

3) Du behøver ikke trene som en toppidrettsutøver - moderat fysisk aktivitet hver dag er en bra begynnelse.

Skrevet

- Spis så mye kjøtt, egg, fisk og fugl som du vil. Masse grønnsaker, noe frukt og nøtter. Unngå sukker og kornrike måltider. Frykt ikke naturlig mettet fett.

- Tren varierte, funksjonelle øvelser (som etterligner naturlige bevegelser med flere ledd) med høy intensitet. Så ofte du orker, så lenge du klarer å restituere på sikt.

- Sov ca. 8 timer i døgnet. Legg deg heller tidligere for å unngå å drasse på for mye søvngjeld.

• Liker 3
Skrevet

Dette funker for meg.

1. Periodisk faste (leangain style)
  2. Lystbetont, men utfordrende trening minimum fire ganger i uken.
  3. Et kosthold som består av MASSE grønnsaker, rene proteinkilder, mye fiber og lite sukker
Skrevet

1. Skriv ned alt du spiser. Jeg kuttet ut småspisingen for å slippe å huske alt, det funket for meg. Sluttet helt å plukke med meg det jeg kom over, og holdt meg til faste måltider.

2. Drikk mye vann. Det er bra for kroppen, og det metter.

3. Bruk skritt-teller, og sett deg et mål du skal holde hver dag. Så må du kanskje gå til jobben istedet, eller ta et par trapper. Alt teller :Nikke:

Gjest Blondie65
Skrevet

1. Ta tilbake helgen: utskeielser hører ikke til i hverdagen.

2. Lær deg enten-eller: enten forrett eller dessert - ikke begge deler.

3. Trening: kan være vanskelig å finne tid til i hverdagen. For meg er trening på studio utopi - jeg må få gjort det på andre måter. Derfor går jeg til jobben noen ganger i uken og trener styrke hjemme. Noen få øvelser utført noen ganger i uken med og uten strikk. Dette kan også gjøres når man er på farten og på ferie.

Skrevet

1. Bli vegetarianer - eller enda bedre, veganer! I tillegg til alle helsegevinster (redusert risiko for kreft/hjertesykdom/diabetes, sunt kolesterolnivå, sunt blodtrykk, vektnedgang ++), fremmer det også dyrevelferd og er bra for miljøet.

2. Vær aktiv, og bruk gjerne skritteller og sett deg mål (min. 10.000 skritt pr. dag, for eksempel).

3. Sov nok til at du føler deg uthvilt når du våkner.

• Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

Har 3 ord jeg:

ALT

MED

MÅTE

Og jevnlig trening/ fysisk aktivitet hjelper på.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig😊

Skrevet

Å sitte i sofaen i stramme jeans fremfor komfortabel slækkebukse, gjør at man ikke går like mye til kjøkkenet for å finne noe å småspise på.

Anonymous poster hash: 7d532...4e2

• Liker 2
Skrevet

1. Gjør små men viktige endringer i kostholdet ditt

2. Regelmessige måltider - planlegg.

3. Øke den fysiske aktiviteten - fokus styrke.

Skrevet

1) Spis sunn mat som du liker - det kostholdet som du legger om til nå, skal du ha resten av livet.

2) Om mulig, unngå kaloritelling. Det stresser. Lær deg porsjonsberegning i stedet.

3) Du behøver ikke trene som en toppidrettsutøver - moderat fysisk aktivitet hver dag er en bra begynnelse.

Dette! :) min livsfilosofi og jeg har aldri slitt med vekta.

Skrevet

dette er vel for late folk som meg da:P

1. ha sunn mat tilgengelig på jobb, sånn at du spiser sunn mat og ikke drar innom butikken og kjøper usunn mat med f.eks brus

2.tren hver dag, så det ikke sklir ut. trenger ikke være 5mil på ski, kan være og gå til en nærbutikk og tilbake

3. kjøp drikkeflaske og sett deg mål om og drikke den opp innen en viss tid

Skrevet

1. Preparer mange sunne måltider om gangen. Porsjonert opp i SMÅ matbokser/frysebokser,

2. Vær bevisst på å ta trappper og omveier.

3. Tenk at du aldri blir like ung som i dag, så det er NÅ som gjelder.

Skrevet

Her er mine

- Spis godteri èn dag i uken.

- Et kosthold dominert av naturlig mat, som f.eks. grønnsaker og frukt. Lag ellers maten selv, fra bunnen.

- Tren ofte.

- Drikk mye grønn te og vann.

Anonymous poster hash: 8fd42...ae2
Skrevet (endret)
- Spis mat du liker hovedsakelig laget av rene, fullverdige, råvarer fra alle matgruppene (såfremt du ikke har medisinske tilstander som tilsier noe annet). (80/20-regelen er grei; 80% skikkelig mat, 20% fjas. Og unngå altså lettprodukter (om jeg ikke var tydelig nok).)
- Spis mat du kan spise deg mett på. (En del mat og snop får man bare lyst på mer av, selv etter at kaloribudsjettet forlengst er sprengt. Sunn mat (sunt for deg) gjør deg mett og tilfreds med et forsvarlig antall kalorier. (Lettprodukter kan få deg til å spise mer fordi du ikke blir mett og/eller tror du kan spise mer fordi det er færre kalorier eller mindre fett.))
- Spis når du er sulten og slutt å spise når du er mett. (Har du problemer med dette, lær deg å kjenne igjen og respektere kroppens signaler. Les feks om metthetsskalaen. Og porsjonskontroll kan være til stor hjelp her.)
Endret av Pringle
Skrevet

Varig vektnedgang har jeg ikke fått til, men tror jeg har noen tips til sunt kosthold og livsstil i hvert fall:

- Lær deg å kjenne igjen og merke forskjell på ekte sult og "lystpånoegodtfølelsen".

- Når du får "lystpånoegodtfølelsen"; prøve å kjenne etter hva du egentlig har lyst på. Kanskje du bare kjeder deg og trenger å finne på noe morsomt.

- Når du er sulten sier jeg som Pringle: Spis når du er sulten og slutt når du er mett. Helst ikke foran tv-en eller annen skjerm.

Skrevet

Har 3 ord jeg:

ALT

MED

MÅTE

Og jevnlig trening/ fysisk aktivitet hjelper på.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig

Hvor gammel er du, siden du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon? Det er litt fjortis.

Anonymous poster hash: 23ba5...1d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...