Gå til innhold

Hjelp meg å ta meg sammen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestemte meg for å kvitte meg med 10kg før sommeren, og etter jeg hadde tapt 3kg så hadde jeg en eksamen der jeg ikke fokuserte så mye på kalorier dagene før, og jeg kom liksom aldri inn i det igjen. Jeg gjør alle de samme tingene, logger i greteroede, planlegger måltider etc. men jeg følger jo ikke planen så da er det jo ett fett hva og om jeg logger i det hele tatt! Prøver å tenke på hvorfor jeg startet, og hvor deilig det blir å nå målet, prøvd å se på div. slankeshow som har hjulpet på motivasjonen før, osv. men ingenting ser ut til å fungere:\ Tilogmed prøvd ny, sunn, spennende mat, men hodet er liksom ikke med.

Tett før jeg bitch-slapper meg selv! Er jo bare å ta seg sammen og gjøre det som står på planen så ordner jo alt seg! *sukk*

Anonymous poster hash: 674ef...4dc
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Det høre ut som om du gjør dette til et ork før du i det hele tatt har startet.

Ikke gap over for mye med en gang.

Start med så rent kosthold som mulig i hverdagene med fokus på mye proteiner, godt fett og trege karbohydrater. Da vil du holde deg mett lenge og har mer stabilt blodsukker så du ikke spiser mellom måltider.

Sett opp en enkel matplan for uka og følg den.

Mandag

Frokost 07.00

Lunsj 11.00

Mellom 14.00

Middag 17.00

Kvelds 20.00

Skriv for hver dag hva du skal spise og handle inn det du trenger for en uke av gangen. Da er det lettere å ikke falle av lasset, for du vet hva du skal spise og når hver eneste dag.

Start med en type fysisk aktivitet du trives med. Ikke mer enn 3 ganger i uka. Ikke tenk at du skal kjøre på til du treffer veggen. Bare gjør det og kos deg med det i ditt tempo og ha det gøy.

Når matvanene sitter og du blir vant med trening så vil du merke at ting plutselig går automatisk. Du tenker ikke på det lenger. Du blir sulten til faste tider og du blir rastløs om du ikke får trent.

Tenk livsstil, ikke slanking. Når den nye livsstilen er innarbeidet så vil kiloene gå av seg selv og holde seg borte. Du skal tross alt leve livet, ikke leve på en diett resten av livet :)

Endret av Runforit
Skrevet

Det høre ut som om du gjør dette til et ork før du i det hele tatt har startet.

Ikke gap over for mye med en gang.

Start med så rent kosthold som mulig i hverdagene med fokus på mye proteiner, godt fett og trege karbohydrater. Da vil du holde deg mett lenge og har mer stabilt blodsukker så du ikke spiser mellom måltider.

Sett opp en enkel matplan for uka og følg den.

Mandag

Frokost 07.00

Lunsj 11.00

Mellom 14.00

Middag 17.00

Kvelds 20.00

Skriv for hver dag hva du skal spise og handle inn det du trenger for en uke av gangen. Da er det lettere å ikke falle av lasset, for du vet hva du skal spise og når hver eneste dag.

Start med en type fysisk aktivitet du trives med. Ikke mer enn 3 ganger i uka. Ikke tenk at du skal kjøre på til du treffer veggen. Bare gjør det og kos deg med det i ditt tempo og ha det gøy.

Når matvanene sitter og du blir vant med trening så vil du merke at ting plutselig går automatisk. Du tenker ikke på det lenger. Du blir sulten til faste tider og du blir rastløs om du ikke får trent.

Tenk livsstil, ikke slanking. Når den nye livsstilen er innarbeidet så vil kiloene gå av seg selv og holde seg borte. Du skal tross alt leve livet, ikke leve på en diett resten av livet :)

Det er nettopp dette jeg gjør! :fnise: Og det har bestandig hvert nøkkelen for vekttap for meg(gått ned 10kg for noen år siden, dette er bare etappe 2). Problemet er at jeg nå ikke følger planen lengre:\ Hjelper ikke med en plan jeg ikke følger. Og det er ikke det at det ikke går an å følge den, at det er for lite mat eller noe, men følger den gjør jeg ikke likevel. Bah.

Gikk turer/jogget noen ganger i uka også og fikk litt alenetid, men nå har jeg så mange bekymringer at turen ikke blir noe hyggelig for da kverner alt dette i hodet på meg.

Merker jeg i alle fall holder fast på vanene fra sist jeg gikk ned selv om jeg har mista motivasjonen, så det er jo bra da i det minste.

Skrevet

Det er nettopp dette jeg gjør! :fnise: Og det har bestandig hvert nøkkelen for vekttap for meg(gått ned 10kg for noen år siden, dette er bare etappe 2). Problemet er at jeg nå ikke følger planen lengre:\ Hjelper ikke med en plan jeg ikke følger. Og det er ikke det at det ikke går an å følge den, at det er for lite mat eller noe, men følger den gjør jeg ikke likevel. Bah.

Gikk turer/jogget noen ganger i uka også og fikk litt alenetid, men nå har jeg så mange bekymringer at turen ikke blir noe hyggelig for da kverner alt dette i hodet på meg.

Merker jeg i alle fall holder fast på vanene fra sist jeg gikk ned selv om jeg har mista motivasjonen, så det er jo bra da i det minste.

Kanskje du rett og slett er for stresset eller har for mange bekymringer?

Anonymous poster hash: 1bfe8...2ec

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg klarer ikke å kverne på ting mens jeg jogger med full musikk på øret.

Gjest Coolaid
Skrevet

Sett deg små mål som du klarer å gjennomføre i stedet for planer som du ikke følger. Start enkelt. For eksempel sett deg som mål at du skal to eller tre dager i uken lage en bra og sunn middag med passelig mengde. Sett deg selv opp for å vinne, ikke for å tape slik du gjør nå. Vær tålmodig. Etter hvert vil alle de små og viktige tingene bli flere store viktige ting.

Lykke til ! :)

Gjest Coolaid
Skrevet

Når det gjelder tankene dine er det to ting du kan gjøre. Dersom du øver deg på dette vil du se at det virker.

1. Gi deg selv bekymringsminutter. Sett av 10-15 minutter eller kanskje en halvtime en god stund før du skal trene til å bekymre deg og tenke på negative tanker, altså det du kverner på. Når tiden er over er du bestemt på at du ikke skal bekymrer deg mer før neste dag med bekymringsminutter.

2. Når du går ut på tur/trening bestemmer du deg for at dette er din tid hvor du ikke skal bekymre deg. Øv deg på at du lever i øyeblikket og ingenting annet er viktig. Skulle du begynne å bekymre deg så sier du høyt til deg selv at: "nei dette er tull, navnet ditt".... osv. Viktig at du sier det høyt til deg selv.

Dersom du øver deg på dette vil du etter hvert bli bekymringsfri når du trener og på andre tider av døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...