AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Har for øyeblikket ca 100 000 kr i studiegjeld, og ifølge nedbetalingsplanen er jeg ferdig nedbetalt i 2023. Betaler for øyeblikket ca 1080 kr i måneden, og har regnet på det at jeg fint kan betale ned 2000-2500 kr i måneden. Ergo da vil jeg være ferdig med lånet tidlig 2018, altså om bare fire år. Det frister! Men så leser jeg flere steder at man ikke burde betale ned studielånet raskere, og heller betale ned gjeld med høyere rente. Nå har jeg for øyeblikket ikke annen gjeld, og tenker det er greit å bli kvitt det jeg har så fort som mulig. Hvis ikke blir pengene satt på høyrentekonto (hvor det allerede blir avsatt penger). Så, lurt eller ikke å kvitte seg med lånekassen fort? Anonymous poster hash: 39a25...a18
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Det er mye bedre å spare pengene på høyrentekonto. Det er ingen andre lån som gir de fordelene studielån gir, blant annet innebygd gjeldsforsikring. Anonymous poster hash: 7d9a2...b4d 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Hadde heller satt pengene på sparekonto. Studielån er et greit lån å ha og jeg hadde ikke giddet å betale noe raskere ned på det. Anonymous poster hash: b35f5...f93 1
Gjest constance90 Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Ha heller lånekassen livet ut og spar pengene til en ordentlig buffer. Hvis noe da skal skje har du gjerne muligheten til å unngå hastelån og kredittkort og havner i en økonomisk felle. Gode penger til fremtidig boligkjøp og! 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Men så er jo gjeld fortsatt gjeld. Med tanke på at jeg ikke har annen gjeld er dette det eneste jeg betaler ned på. Penger på høyrentekonto blir spart uansett, og buffer har jeg. Grunnen til at jeg tenker på dette er at jeg snart går ganske kraftig opp i lønn, og har lyst til å bli kvitt alt som er i "minus". Og har lyst til å prioritere studiegjelden frem til et evnt. boligkjøp (hvor igjen studiegjelden kan påvirke hva du får i lån, så vidt jeg har forstått?). TS Anonymous poster hash: 39a25...a18
cattleya Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Mulig jeg er helt på jordet nå, men er det ikke sånn at du betaler samme sum til LK om du betaler ned fortere? Er det ikke sån at LK har regnet med inntekten de får på rentene at ditt lån i 20 år eller hva det nå er, slik at om du betaler ned fortere så blir ikke summen mindre? Litt kronglete sagt kanskje.....
Gjest constance90 Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Men så er jo gjeld fortsatt gjeld. Med tanke på at jeg ikke har annen gjeld er dette det eneste jeg betaler ned på. Penger på høyrentekonto blir spart uansett, og buffer har jeg. Grunnen til at jeg tenker på dette er at jeg snart går ganske kraftig opp i lønn, og har lyst til å bli kvitt alt som er i "minus". Og har lyst til å prioritere studiegjelden frem til et evnt. boligkjøp (hvor igjen studiegjelden kan påvirke hva du får i lån, så vidt jeg har forstått?). TS Anonymous poster hash: 39a25...a18 Hvis du har stor buffer, god inntekt og penger på høyrentekonto vol ikke banken tenke så mye over det. Spar heller pengene til boligkjøp, plutselig må du pusse opp, kjøpr nye hvitevarer og møbler osv. De fleste eksperter sier at studielånet er det siste man skal betale ned. Nå har du ingen annen gjeld som du sier men den dagen kommer også. Men du gjør jo akkurat hva du vil! 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Mulig jeg er helt på jordet nå, men er det ikke sånn at du betaler samme sum til LK om du betaler ned fortere? Er det ikke sån at LK har regnet med inntekten de får på rentene at ditt lån i 20 år eller hva det nå er, slik at om du betaler ned fortere så blir ikke summen mindre? Litt kronglete sagt kanskje..... Skjønner ikke helt hva du mener, men kan i alle fall si at dersom du har flytende rente kan du fint betale ned raskere på lånet. Du vil uansett få en regning hver termin på det fastsatte terminbeløpet ditt, helt til lånet ditt er så lite at terminbeløpet blir justert. Altså - har du terminbeløp på 3000, kan du fint betale 6000. Men du vil fortsatt få regning på 3000 neste termin. Har du til slutt bare gjeld på 2500, så vil du få terminbeløp på det. MEN - har du fastrente må du være litt obs - du kan ende opp med å måtte erstatte rentetapet til LK. Anonymous poster hash: dc421...2b8
cattleya Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Skjønner ikke helt hva du mener, men kan i alle fall si at dersom du har flytende rente kan du fint betale ned raskere på lånet. Du vil uansett få en regning hver termin på det fastsatte terminbeløpet ditt, helt til lånet ditt er så lite at terminbeløpet blir justert. Altså - har du terminbeløp på 3000, kan du fint betale 6000. Men du vil fortsatt få regning på 3000 neste termin. Har du til slutt bare gjeld på 2500, så vil du få terminbeløp på det. MEN - har du fastrente må du være litt obs - du kan ende opp med å måtte erstatte rentetapet til LK. Anonymous poster hash: dc421...2b8 Jeg mente at den totale summen du har betalt inn når lånet er tilbakebetalt ikke blir mindre av at du betaler inn fortere. LK regner med inntektene de skal få på rentene uansett, så om du velger å betale det ned på 10 år så må du ut med samme totalsum uansett, til forskjell fra et lån i banken da du tjener på å betale ned fortere fordi lånet ikke renter seg så mye.
Sjokoladenøtt Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 Buff det opp til rundt 1500, sett resten inn på sparekonto
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 Ikke! Om noe skulle skje, om du f.eks. skulle bli ufør av en eller annen grunn, vil gjelden til Lånekassa bli slettet, da er det bedre om du har satt pengene inn på høyrentekonto for da har du de. Dessuten skal du sikkert snart kjøpe deg hus/leilighet, så jo mindre boliglån du må ta opp, jo bedre. Anonymous poster hash: f2a91...7c1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 En av grunnen til at jeg begynte å tenke på dette var at jeg etter august ikke lengre har fast rente, og dermed ikke oversikt over hvor mye regningen kommer på. For øyeblikket overfører jeg den nøyaktige summen per måned til en regningskonto og det blir trukket derfra i hvert kvartal. Fra august av vet jeg ikke renten, og jeg liker egentlig at ting går automatisk. Tenker derfor å sette på fast overføring til lånekassa med litt ekstra, slik at jeg slipper å få regningen. Og dermed begynte jeg å tenke på at det også er ganske bedre å kvitte seg med lånet innen 4 år, ikke 10. TS Anonymous poster hash: 39a25...a18
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Jeg mente at den totale summen du har betalt inn når lånet er tilbakebetalt ikke blir mindre av at du betaler inn fortere. LK regner med inntektene de skal få på rentene uansett, så om du velger å betale det ned på 10 år så må du ut med samme totalsum uansett, til forskjell fra et lån i banken da du tjener på å betale ned fortere fordi lånet ikke renter seg så mye. Betaler du ned raskerere sparer du renteutgifter dersom du har flytende rente. Lånet i lånekassen skiller seg ikke fra andre lån på den måten. Antageligvis har du høyere rente på høyrentekontoen enn i lånekassen så det vil jo lønne seg i rene kroner å beholde sparepengene. Det er også bedre med egenkapital enn nedbetalt studielån når du skal låne til bolig. Lånet er jo også relativt lite. Anonymous poster hash: 66773...7e2
cattleya Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Betaler du ned raskerere sparer du renteutgifter dersom du har flytende rente. Lånet i lånekassen skiller seg ikke fra andre lån på den måten. Antageligvis har du høyere rente på høyrentekontoen enn i lånekassen så det vil jo lønne seg i rene kroner å beholde sparepengene. Det er også bedre med egenkapital enn nedbetalt studielån når du skal låne til bolig. Lånet er jo også relativt lite. Anonymous poster hash: 66773...7e2 Det mener jeg bestemmt ikke stemmer altså, har du noen link til det(at du sparer rentekostnaden)?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 En av grunnen til at jeg begynte å tenke på dette var at jeg etter august ikke lengre har fast rente, og dermed ikke oversikt over hvor mye regningen kommer på. For øyeblikket overfører jeg den nøyaktige summen per måned til en regningskonto og det blir trukket derfra i hvert kvartal. Fra august av vet jeg ikke renten, og jeg liker egentlig at ting går automatisk. Tenker derfor å sette på fast overføring til lånekassa med litt ekstra, slik at jeg slipper å få regningen. Og dermed begynte jeg å tenke på at det også er ganske bedre å kvitte seg med lånet innen 4 år, ikke 10. TS Anonymous poster hash: 39a25...a18 Du kan ikke lenger være "på forskudd" hos Lånekassen slik at du får regninger på 0 kr. Endring i systemet som gjør at du uansett får regning, selv om du har betalt inn "for mye". Anonymous poster hash: dc421...2b8
Leeloo Skrevet 25. februar 2014 #16 Skrevet 25. februar 2014 Jeg ville uansett satt pengene på sparekonto. 100000 i studielån vil ikke begrense lånemulighetene dine nevneverdig, mangel på 15% egenkapital vil ha mye større betydning. Så sant du ikke allerede har flere hundre tusen på sparekonto ville jeg derfor prioritert å fylle opp denne (helst BSU/BSU 2.0). 1
Gjest Wei Wei Skrevet 25. februar 2014 #17 Skrevet 25. februar 2014 Jeg er ikke en typisk KG bruker og mener at gjeld er gjeld og hvis du ikke har noen andre lån akuratt nå, så ville jeg betalt raskere på studielånet. Bare tenk, du har bare 100 000 kr i lån men skal ha det hengende over seg i 10 år!!! Selv syns jeg at mentalt uavhengighet er mer verdt en kronene man "tjener" på å ha penger på konto mens man egentlig har gjeld. Da er det jo ikke dine penger, men bankens penger du oppbevarer på dine konti. Hvis du ikke betaler raskere mens du har mulighet, men heller lever for de 1000 kr, så betyr det teknisk sett at du handler mat og klær til studielåns rente. For den drypper jo mer og mer jo mer tiden går. Som sagt, mange (om ikke de fleste) skal være uenige, men det er noe som ikke kan måles i kroner. For meg er økonomisk uavhengighet mer verdt. 3
Gjest Wei Wei Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 (endret) Jeg mente at den totale summen du har betalt inn når lånet er tilbakebetalt ikke blir mindre av at du betaler inn fortere. LK regner med inntektene de skal få på rentene uansett, så om du velger å betale det ned på 10 år så må du ut med samme totalsum uansett, til forskjell fra et lån i banken da du tjener på å betale ned fortere fordi lånet ikke renter seg så mye. Vil tro at studielån ikke er så mye ulik de andre lånene. I følge din oppskrift, mener du da at hvis TS nedbetaler 100 000 kr i morgen og er ferdig med nedbetalingen, så skal hun fortsatt få renter i 10 år til fordi banken planla å tjene på de rentene allikevel? Det er vel ikke sånt det fungerer. Rentes regnes utifra restbeløpet. Er det ingen restgjeld/mindre restgjeld, så er rentene tilsvarende (flyttende rente her). Sitat fra Lånekassen: Du kan betale ekstra på studielånet så ofte og så mye du vil. Betaler du ekstra, vil terminbeløpene bli lavere, mens nedbetalingstiden blir den samme. Betaler du mer enn terminbeløpet ditt, vil dette til vanlig gi lavere terminbeløp senere, mens nedbetalingstiden blir uendret. Dersom du heller vil ha kortere nedbetalingstid, kan du be om det ved å sende oss en e-post fra Dine sider eller et brev. Du betaler renter bare for den gjelden du til enhver tid har i Lånekassen. Altså studentene får vanligvis serielån, men hvis man endrer lånet til annuitetslån, så kan man bli raskere ferdig. Endret 25. februar 2014 av Wei Wei
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #19 Skrevet 25. februar 2014 Jeg er ikke en typisk KG bruker og mener at gjeld er gjeld og hvis du ikke har noen andre lån akuratt nå, så ville jeg betalt raskere på studielånet. Bare tenk, du har bare 100 000 kr i lån men skal ha det hengende over seg i 10 år!!! Selv syns jeg at mentalt uavhengighet er mer verdt en kronene man "tjener" på å ha penger på konto mens man egentlig har gjeld. Da er det jo ikke dine penger, men bankens penger du oppbevarer på dine konti. Hvis du ikke betaler raskere mens du har mulighet, men heller lever for de 1000 kr, så betyr det teknisk sett at du handler mat og klær til studielåns rente. For den drypper jo mer og mer jo mer tiden går. Som sagt, mange (om ikke de fleste) skal være uenige, men det er noe som ikke kan måles i kroner. For meg er økonomisk uavhengighet mer verdt. Helt enig. Jeg gjorde det på den måten og angrer ikke ett sekund. Har man ikke noe andre lån kan man like greit betale litt ekstra. Det hindrer deg uansett ikke i å spare penger. Dvs om du ikke må ha disse pengene til EK i nærmeste fremtid. Anonymous poster hash: fd1d8...9d1
nojac Skrevet 25. februar 2014 #20 Skrevet 25. februar 2014 Det mener jeg bestemmt ikke stemmer altså, har du noen link til det(at du sparer rentekostnaden)? Det er DU som kommer med de rare påstandene i denne tråden. Så det er du som eventuelt må dokumentere. Lånekassen beregner renter på samme måte som alle andre. Jo mindre du til enhver tid skylder, jo mindre renter blir du belastet. Men jeg er enig med de fleste andre her, det er ikke lurt å betale ned studiegjeld. Så lenge alternativet er å sette dem på høyrentekonto med bedre rente enn studielånet, ikke at du sløser pengene vekk i stedet.. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå