Gå til innhold

Er jeg fullstendig urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har leid en leilighet nå over 5 år. Leiligheten er fin, god beliggenhet, og leieprisen har under perioden jeg har leid den, ligget under snittet for området.

Så bestemte jeg og kjæresten oss for å flytte sammen. Og vi satte vel egentlig igang med en gang ! Jeg sa ifra tidlig forje uke til huseier pr tlf og mail om at jeg hadde bestemt meg for å flytte. Oppsigelsestiden er 3 mnd, men da jeg er ferdig utflyttet og vasket 1 mars, sa jeg jo at jeg håpet det var mulig å gjøre noe med oppsigelestiden.

Hun gir meg nå tilbakemelding på at dersom hun får overdratt leiligheten tifra meg i slutten av denne uka er det ok hvis jeg betaler hun for 2 mnd, istedenfor 3.

Ja, jeg vet oppsigelsestiden er 3 mnd, og at jeg er knyttet til leiligheten av avtale også i de 3 mnd. Poenget er om det ikke er litt urimelig at hun foreslår 2 mnd leie og overdragelse av leiligheten nå? Er det helt urimelig å spørre om hun ikke bare kan sette den for utleie nå, og at jeg betaler leie f eks ukentlig frem til den er utleid?

Føler meg bare litt på vei til å bli rett og slett overkjørt her.... :(

Anonymous poster hash: e4381...c66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du betaler for den 2 måneder fremover, skal du også ha den 2 måneder fremover. Hun kan ikke kreve at du betaler 2 måneder leie også tar hun over leiligheten denne uken! Du skal ikke betale for den etter du har gitt henne nøklene.

• Liker 7
Skrevet

Dersom du betaler for den 2 måneder fremover, skal du også ha den 2 måneder fremover. Hun kan ikke kreve at du betaler 2 måneder leie også tar hun over leiligheten denne uken! Du skal ikke betale for den etter du har gitt henne nøklene.

Nei, det tenker jeg også at blir urimelig.

Hadde det på en måte kanskje vært snakk om en måned, kunne jeg sagt ja. Det er jo tross alt på kort varsel osv. Men to måneder var mye. Ihverrtfall når jeg ikke ser problemet med å få den raskt leid ut igjen også.

Gjest constance90
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Hun skal ikke tape inntekt på dette og ved sine 3 måneders oppsigelsestid er hun sikret inntekt da slike beslutninger kommer brått på. Hun forsøker sikkert å leie den ut i mellomtiden og hvis hun har allerede gått med på å redusere til 2 måneder så er det en kjempedeal. Spør heller om du får refundert hvis en flytter inn feks 2 uka i måneden. Hun har lån og avdrag som skal betales hun og.

Det er uansett du som skal betale til oppsigelsestiden er ute eller til en ny leietaker har fått nøklene.

• Liker 7
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Hun skal ikke tape inntekt på dette og ved sine 3 måneders oppsigelsestid er hun sikret inntekt da slike beslutninger kommer brått på. Hun forsøker sikkert å leie den ut i mellomtiden og hvis hun har allerede gått med på å redusere til 2 måneder så er det en kjempedeal. Spør heller om du får refundert hvis en flytter inn feks 2 uka i måneden. Hun har lån og avdrag som skal betales hun og.

Det er uansett du som skal betale til oppsigelsestiden er ute eller til en ny leietaker har fått nøklene.

Kjempedeal er da veldig og ta i.

Det er jo ikke noe vanskeligere for henne å leie den ut nå, enn om 3 måneder. I såfall ikke de store skillnadene. Det eneste, er som sagt, at det kommer brått på. Jeg ønsker jo ikke å være urimelig heller.

• Liker 1
Skrevet

Når du i utgangspunktet har oppsigelsestid på tre mnd og hun har sagt at du kun trenger å betal for to så har hun allerede vært ganske snill med deg. Men da skal du selvfølgelig også disponere leiligheten i de to mnd, hun kan ikke kreve at du flytter før det.

Er hun på utkikk etter ny leieboer? Dette kan ta tid og det er ofte derfor man har denne oppsigelsetiden, man tar jo gjerne ikke hvem som helst som leieboer. Hvis ikke din utleier allerede aktivt leter etter ny leieboer så kan jo du eventuelt hjelpe henne, hvis utleier godtar den/de du finner så kan det jo være mulig at du ikke trenger å betale for så lenge og at ny leieboer flytter inn tidligere.

• Liker 3
Skrevet

Når du i utgangspunktet har oppsigelsestid på tre mnd og hun har sagt at du kun trenger å betal for to så har hun allerede vært ganske snill med deg. Men da skal du selvfølgelig også disponere leiligheten i de to mnd, hun kan ikke kreve at du flytter før det.

Er hun på utkikk etter ny leieboer? Dette kan ta tid og det er ofte derfor man har denne oppsigelsetiden, man tar jo gjerne ikke hvem som helst som leieboer. Hvis ikke din utleier allerede aktivt leter etter ny leieboer så kan jo du eventuelt hjelpe henne, hvis utleier godtar den/de du finner så kan det jo være mulig at du ikke trenger å betale for så lenge og at ny leieboer flytter inn tidligere.

Vet hun ikke ville godtatt at jeg hjelper henne, så det er desverre utelukket.

Jeg er forsåvidt enig i at 2 måneders dealen er ok, men problemet er at hun kombinerer det med at hun også skal ha overlevert leiligheten nå innen 1 mars......er både pose og sekk....

Skrevet

Jeg syntes en avtale om at du betaler frem til den evt. blir leid ut hørtes fair ut. Hvis den ligger under markedspris, så er det vel lett for deg å finne noen til å ta over? Jeg ville tilbudt meg å finne en ny leietager selv, så får du helt sikkert leid den ut fort og slipper og betale samt at utleier slipper å stresse med å finne ny leietager...

• Liker 1
Skrevet

Beholde nøklene og bruksretten, betale ukentlig husleie og bistå med visninger/annonsering? Det ville jeg tilbudt. Hvis du har rett i at den leies enkelt ut kan du tilby ukentlig i inntil tre måneder, så føler hun seg kanskje mer sikret, samtidig som du slipper billigere unna.

Anonymous poster hash: 05582...827

Skrevet

Ser ikke helt problemet her? I HI skriver du jo at grunnen til at du ønsket å gjøre noe med oppsigelsestiden er at du er ferdig utflyttet 1. mars? I så tilfelle er det jo bare snilt av huseier å la deg betale 2 mnd i stedet for 3?

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes en avtale om at du betaler frem til den evt. blir leid ut hørtes fair ut. Hvis den ligger under markedspris, så er det vel lett for deg å finne noen til å ta over? Jeg ville tilbudt meg å finne en ny leietager selv, så får du helt sikkert leid den ut fort og slipper og betale samt at utleier slipper å stresse med å finne ny leietager...

Ja, hadde vært en god plan,men hun godtar nok desverre ikke at jeg finner noen ny leietaker.

Skrevet

Ser ikke helt problemet her? I HI skriver du jo at grunnen til at du ønsket å gjøre noe med oppsigelsestiden er at du er ferdig utflyttet 1. mars? I så tilfelle er det jo bare snilt av huseier å la deg betale 2 mnd i stedet for 3?

Ja og nei?

Leietaker skal jo uansett byttes ut her, og det må jo være i hennes innteresse også å bli ferdig med denne prosessen også. ...

Skrevet

Ja, hadde vært en god plan,men hun godtar nok desverre ikke at jeg finner noen ny leietaker.

Så merkelig... Dette er en avtale jeg alltid har gjort med de som leier av meg, det er jo vinn vinn for begge... Da hadde jeg ikke giddet å gjøre en avtale med henne om å flytte ut før, men fremdeles betale leie. Men hun har jo litt bukten og begge endene da, for hun kan jo kreve at du betaler ut hele oppsigelsestiden...

Skrevet

Så merkelig... Dette er en avtale jeg alltid har gjort med de som leier av meg, det er jo vinn vinn for begge... Da hadde jeg ikke giddet å gjøre en avtale med henne om å flytte ut før, men fremdeles betale leie. Men hun har jo litt bukten og begge endene da, for hun kan jo kreve at du betaler ut hele oppsigelsestiden...

Aner meg ihvertfall det, det var jo en hel prosess av uante dimensjoner for å få leid av henne i utgangspunktet.....Veldig, veldig ordentlig dame! Ikke noe feil det altså, veldig greit å forholde til.

Gjest constance90
Skrevet

Kjempedeal er da veldig og ta i.

Det er jo ikke noe vanskeligere for henne å leie den ut nå, enn om 3 måneder. I såfall ikke de store skillnadene. Det eneste, er som sagt, at det kommer brått på. Jeg ønsker jo ikke å være urimelig heller.

Leiligheten jeg hadde tidligere brukte eieren 6 måneder å få leid den ut etter jeg hadde sagt opp leien. Hun bør jo gjøre sitt arbeid for å få ny leietaker til etter de 2 månedene. Noen plasser tar lengre tid og nå som det ikke er skolestart/skoleslutt osv er det faktisk vanskeligere å leie ut leiligheter. Markedet er ikke på sitt beste akkurat nå.

Jo det er en god deal. Du sparer allerede mangfoldige tusenlapper.

Skrevet

Leiligheten jeg hadde tidligere brukte eieren 6 måneder å få leid den ut etter jeg hadde sagt opp leien. Hun bør jo gjøre sitt arbeid for å få ny leietaker til etter de 2 månedene. Noen plasser tar lengre tid og nå som det ikke er skolestart/skoleslutt osv er det faktisk vanskeligere å leie ut leiligheter. Markedet er ikke på sitt beste akkurat nå.

Jo det er en god deal. Du sparer allerede mangfoldige tusenlapper.

Det er snakk om sentralt østland og ikke Oslo by, så skoleelever er ikke noe sånn voldsom pågang av her. Men det kan jo være færre på utkikk da..

En ting er pengeaspektet ved dette, men det som jeg tenker mest på er at jeg fortsatt ikke syntes det er riktig med to mnd leie og hun får nøkkelen samtidig.

Da er jeg fristet heller til å stå løpet ut, i 3 mnd, og ha god tid til resten av flytte og vaskeprosessen.

Gjest constance90
Skrevet

Det er snakk om sentralt østland og ikke Oslo by, så skoleelever er ikke noe sånn voldsom pågang av her. Men det kan jo være færre på utkikk da..

En ting er pengeaspektet ved dette, men det som jeg tenker mest på er at jeg fortsatt ikke syntes det er riktig med to mnd leie og hun får nøkkelen samtidig.

Da er jeg fristet heller til å stå løpet ut, i 3 mnd, og ha god tid til resten av flytte og vaskeprosessen.

Gjøe det ja så har du bedre tid!

Jeg skjønner godt at hun ikke vil du skal ha nøklene når du ikke betaler for leie siste måneden. Hun må jo få sikre sin eiendom og hvis du ikke betaler for leiligheten den 3. måneden så bør du heller ikke ha nøklene.

Skrevet

Gjøe det ja så har du bedre tid!

Jeg skjønner godt at hun ikke vil du skal ha nøklene når du ikke betaler for leie siste måneden. Hun må jo få sikre sin eiendom og hvis du ikke betaler for leiligheten den 3. måneden så bør du heller ikke ha nøklene.

Det har jo aldri vært snakk om at jeg skal ha nøklene i 3 mnd, men betale for 2.

Hun vil at jeg skal levere fra meg nøklene nå og betale i 2 mnd.Men alternativt da tenker jeg at dersom jeg betaler for 3 mnd som er oppsigelsestiden, kan jeg også ha nøklene 3 mnd.

Gjest constance90
Skrevet

Det har jo aldri vært snakk om at jeg skal ha nøklene i 3 mnd, men betale for 2.

Hun vil at jeg skal levere fra meg nøklene nå og betale i 2 mnd.Men alternativt da tenker jeg at dersom jeg betaler for 3 mnd som er oppsigelsestiden, kan jeg også ha nøklene 3 mnd.

Da var det jeg som missforstod. Men hun har lagt en deal til deg, du kan si nei. Hun krever 2 måneders leie mot nøklene nå eller så kan du betale for 3 og ha nøklene hele tiden. Du velger jo selv!

Skrevet

Jeg synes du selv bør prøve å finne andre leietakere som kan ta over. Da slipper du høyst sannsynlig3 månedersoppsigelse dersom du får noen andre til å flytte inn innen 3 måneder.

Dersom du flytter ut NÅ men betaler leie 2 måneder til, har jo hun mulighet til å få dobbel leie inn dersom hun får noen andre til å flytte inn med det samme. Det synes jeg blir feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...