Gå til innhold

Lureriet med prisplakatene (Rimi denne gang).

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Innom Rimi på Oslo S i Byporten-komplekset, for å dra med noe frokost-materie.
Plukker to rundstykker som er ganske opplagt priset til kr 2,50 ut fra pris-plakatene.

I kassa reagerer jeg litt på at prisen virker rundt en tier for mye og da jeg hadde kjøpt 8 andre ca 10-kroners-produkter, så jeg trodde det var slått inn en for mye.
Så ser jeg at rundstykkene er priset til over det dobbelte.

Ikke nå igjen da tenker jeg. Har jeg gått i fella nå igjen liksom!!?
Dropper rundstykkene, betaler det andre og går inn igjen for å sjekke.

Man skjønner godt hvorfor de ikke priser hvert enkelt "rom" i hyllesystemet, men har felles plakatremse sånn at kunden er dømt til å gå i fella.

Se vedlagt bilde som forklarer.
http://i.imgur.com/Ue5yz9D.jpg
http://i.imgur.com/9l3UQ73.jpg (korrigert bilde)

Små summer man blir lurt for, men horribelt med 136 prosent overpris.
Det gir god fortjenese for luringene, for det er ganske mange hundre mennesker i løpet av en dag som kjøper rundstykker, bare i en butikk.

Dette handler ikke om at det er små beløp man burde godta - på ingen måte. Det er bevisst prisjuks som villeder kundene.
Og det skjer hele tiden, ofte på denne måten:

- Bevisst feilplassering av plakater, for nesten like produkter.
- Bevisst bruk av liten skrift på bittesmå etiketter plassert i golvhøyde.

Ofte er det små etiketter med nesten likelydende produktnavn, fordi de ofte kommer fra samme produsent, men med vidt forskjellig pris.

Jeg hadde ikke brydd meg om dette skjedd en sjelden gang, men jeg ser det ofte og skjønner at det gjøres helt bevisst, men de vil naturligvis bare skylde på at noen må ha plassert prisene på en uheldig måte "denne gangen".

Jenta i kassa var vennlig og grei og da jeg var tilbake for å sjekke etter å ha betalt kom hun med min pose som hun skulle legge tilbake og hun så meg, så hun begynte å peke på hvor den rette prisen stod - laaangt til høyre for aktuell vare.
Jeg smilte litt "oppgitt" og sa at det var helt tåpelig prisplassering og med et ørlite tegn til å nøle svarte hun ja, i det jeg var på vei ut igjen.
I alle fall ærlig jente :)

Andre innlegg jeg har skrevet i samme kategori:

Juksepris på Rimi (Oslo S/Byporten)?
http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=691923

Vaniljesaus - svinepris over natten...?
http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=746538&hl=

REMA Grillpølser - mer fett - mer smak...?
http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=759731&hl=

Endret av slask
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekker alltid navnene, det har jeg gjort helt siden første gang jeg tok feil vare. Om jeg blir usikker, sjekker jeg strekkoden. Aldri tatt feil etter det :)

• Liker 5
Skrevet

Trodde det var vanlig å sjekke navn mot pris. Gjør det både i brøddisken, fryserdisken og ellers. Blir så og si aldri overrasket i kassa.

Anonymous poster hash: 0f36e...ace

• Liker 12
Gjest constance90
Skrevet

Vel, det var dumt det var tomt for tilbudsrundstykkene for da hadde du sett forskjell på de til fullpris og de til tilbud. Det er ikke sånn at butikkene prøver å lure deg men legger tilnærmende like produkter ved siden av slik at du skal få mulighet til tilsvarende vare men flest ganger til en høyere pris. Alle slike tilbud er "first come first serve".

I matbutikker, og spesielt frukt og brød, vil jo utvalge variere fra dag til dag. Man må fylle opp de hyller man har og det kan derfor bli litt rotete. Men du som kunde har også mulighet til å lese prisplakaten på forhånd og eventuelt spør om priser hvis du er usikker.

På prisplakater er de nødt til å opplyse om både pris, navn og produsent så du har gode muligheter til å finne utav ting selv. Det tar ikke lang tid når du har lært deg teknikken.

• Liker 5
Skrevet

Mange kunder er ikke klar over at de fortsatt er mennsker, selv om de er kunder, og at det derfor forventes at de leser og orienterer seg litt på prisplakatene og varene i butikken. Skjønner at det kan være lett å ta feil i farta, men hvis man faktisk tar seg et ekstra minutt og sjekker hvilken vare en bestemt pris gjelder for, så slipper man å bli overrasket i kassa :)

• Liker 5
Skrevet

Vel, det var dumt det var tomt for tilbudsrundstykkene for da hadde du sett forskjell på de til fullpris og de til tilbud. Det er ikke sånn at butikkene prøver å lure deg men legger tilnærmende like produkter ved siden av slik at du skal få mulighet til tilsvarende vare men flest ganger til en høyere pris. Alle slike tilbud er "first come first serve".

I matbutikker, og spesielt frukt og brød, vil jo utvalge variere fra dag til dag. Man må fylle opp de hyller man har og det kan derfor bli litt rotete. Men du som kunde har også mulighet til å lese prisplakaten på forhånd og eventuelt spør om priser hvis du er usikker.

På prisplakater er de nødt til å opplyse om både pris, navn og produsent så du har gode muligheter til å finne utav ting selv. Det tar ikke lang tid når du har lært deg teknikken.

Det var tydeligvis tomt for en den ene typen billig-rundstykker, men det er ingenting som tilsier at de øverste rundstykkene tilhører prisplakatene rett ovenfor siden plakatsystemet ikke kan ha logisk tilhørighet da mange "rom" ikke har noen plakater i nærheten av seg.

Hvis man skal spørre for hver vare man man er usikker på så vil man bruke unødvendig tid på dette hver eneste gang man handler, og for mange varer - denne prislapp-forvirringen er jo regelen, ikke unntaket.

(derfor er det ikke slurv, men bevisst juks/lureri).

Mange kunder er ikke klar over at de fortsatt er mennsker, selv om de er kunder, og at det derfor forventes at de leser og orienterer seg litt på prisplakatene og varene i butikken. Skjønner at det kan være lett å ta feil i farta, men hvis man faktisk tar seg et ekstra minutt og sjekker hvilken vare en bestemt pris gjelder for, så slipper man å bli overrasket i kassa :)

De bruker tvetydige betegnelser, lange fler-ordsbetegnelser på produkter og på prislappene blir disse forkortet (slutten utelates pga plassproblem....typisk etikettproblem).

Og med nesten like varer fra samme produsent blir det umulig å skjønne forskjellen.

Jeg som prisbevisst kunde har sett dette så mange ganger, utallige ganger. Helt bevisst misbruk.

Og på rundstykker er det vanskelig å sjekke strekkode.

• Liker 1
Skrevet

Trodde det var vanlig å sjekke navn mot pris. Gjør det både i brøddisken, fryserdisken og ellers. Blir så og si aldri overrasket i kassa.

Rundstykker med strekkode av spiselig blekk?

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan teknikken. Det er derfor jeg ofte legger merke til at det ikke er nok info til å se forskjellen. Og når enkelte varer faktisk ikke lar seg oppspore på noen plakat eller prislapp i 3 meters omkrets, så blir det helt umulig uten å hente en "fjortis" som må fly halve butikken etter en annen som kan sjekke, eller ringe opp en som har passordet til ei kasse eller datasystem...osv.

Og på enkelte varer er det stoooor forskjell fra billig kopi-vare til kjente merkevarer.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at den tiden du har brukt på å tegne opp forklaringen din av produktenes beliggenhet og skrive ulike tråder på KG om butikkenes "lureri" kunne vært bedre anvendt. (Kanskje til å sette deg inn i produktnavn så du slipper å bli "lurt" så ofte?).

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker at den tiden du har brukt på å tegne opp forklaringen din av produktenes beliggenhet og skrive ulike tråder på KG om butikkenes "lureri" kunne vært bedre anvendt. (Kanskje til å sette deg inn i produktnavn så du slipper å bli "lurt" så ofte?).

Det er bare butikkene som kan rydde opp i dette med sine lureplakater og villedende info.

Når jeg som veldig bevisst på sånne forhold også blir lurt så kan man tenke seg hvor mange andre som blir lurt, fordi de ikke bryr seg - eller er lettlurte. De har kanskje nok penger.

Jeg synes det er greit å fortelle om hvordan ståa er, for de som ikke vet dette,

og for de som ofte ikke finner rett pris, men kvier seg for å spørre.

Butikkene burde egentlig ta til seg at hvis de ikke klarer å drive butikk så burde de la være, men det er disse pengene da...

• Liker 1
Skrevet

Det er bare butikkene som kan rydde opp i dette med sine lureplakater og villedende info.

Når jeg som veldig bevisst på sånne forhold også blir lurt så kan man tenke seg hvor mange andre som blir lurt, fordi de ikke bryr seg - eller er lettlurte. De har kanskje nok penger.

Jeg synes det er greit å fortelle om hvordan ståa er, for de som ikke vet dette,

Butikkene burde egentlig ta til seg at hvis de ikke klarer å drive butikk så burde de la være, men det er disse pengene da...

Butikkene prøver ikke å lure deg. Jeg har jobbet i butikk i 10 år. Har sett mange sløve kolleger. "Fanken, det er ikke plass til denne, okei da bare slenger jeg den her da, whatever...". Osv osv osv. Lær deg å lese hele "remsa" med priser ved siden av hverandre, og kjenn produktet du er ute etter. Hva heter det? Hva veier det? Her er det lett å bli forvirra når flere har samme navn, eller det er to like varer men forskjellig vekt. Du er nok ikke så oppmerksom som du skal ha det til hvis du blir lurt så ofte.

• Liker 9
Skrevet

De fleste sier ifra i kassa hvis pris avviker med det som blir slått inn kontra det som man har regnet ut på egenhånd.

Og de fleste butikker har en "samleplakat" med prisoversikt hvis de har flere type varer enn plass.

Og man "ser" forskjell på rundstykker til 2,50,- og 5,-

• Liker 2
Skrevet

De fleste sier ifra i kassa hvis pris avviker med det som blir slått inn kontra det som man har regnet ut på egenhånd.

Og de fleste butikker har en "samleplakat" med prisoversikt hvis de har flere type varer enn plass.

Og man "ser" forskjell på rundstykker til 2,50,- og 5,-

Samleplakat-trikset er noe "smart" de har kommet med.

Hvis du klarer å finne et varenavn som passer med det du leter etter så er det gjerne et navn til så du blir usikker - en vare du ikke finner fysisk så du kan være sikker på hva som er hva.

Hvor vanskelig er det å ha plastklyper/lommer på hver boks/rom/hylle? Ikke vanskelig i det hele tatt, men de tjener mer på å lure folk.

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Samleplakat-trikset er noe "smart" de har kommet med.

Hvis du klarer å finne et varenavn som passer med det du leter etter så er det gjerne et navn til så du blir usikker - en vare du ikke finner fysisk så du kan være sikker på hva som er hva.

Hvor vanskelig er det å ha plastklyper/lommer på hver boks/rom/hylle? Ikke vanskelig i det hele tatt, men de tjener mer på å lure folk.

Ingen butikker tjener på å lure folk. Det er ikke sånne butikker. Butikkene er underlagt markedsføringsloven og forbrukerombundet og går gjennom strenge krav for å få lov å reklamere og prise for produkter. Hvis du synes noen butikker ikke opprettholder dette bør du heller melde dem inn enn å klage her.

jeg har null inntrykk av at butikker prøver å lure folk og etter mange år i alle slags butikkbransjer er det stort sett kunden som ikke leser produktplakatene ordentlig. Butikkene er vant med sitt system og ja det kan gjerne se litt rotete ut for nye kunder, men det er ingenting i veien for å spørre de ansatte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har også sett dette et par ganger, men gir som regle opp å finne ut hva som er hva og hva som er den faktiske prisen.

Har også sett tilbuds/salgsplakater på varer som ikke er nedsatt. Da har jeg sagt i fra til de som jobber der om at de bør se etter om de faktisk har lov til å reklamere med salg når det ikke faktisk er salg, for det er virkelig lureri (jeg mener å huske at de ikke har lov til å si at noe er på tilbud eller salg om varen faktisk ikke er nedsatt).

Ellers har jeg opplevd at de bak kassa ikke klarer å slå inn rabatten varen skal ha og at det blir fryktelig mye styr fordi de ikke vet om det faktisk er sant at den er på 50 %, selv om det står det på varen.... Ville vært en fordel om de hadde system eller oversikt over hva som faktisk var på salg.

De gangene jeg har handlet varer som er nedsatt så har jeg nesten uten unntak måtte si i fra: Du, den varen der er på salg. Det er jeg ganske så lei av, også når det ikke blir noe styr – syns det bør være unødvendig å minne de ansatte på hva som er på salg og ikke. I hvert fall være våkene nok til å se prislappen og avslaget på denne.

Edit: dette gjelder ikke matbutikker altså, der ser det ut som alt går automatisk.

Jeg tror nok ikke at butikkene går inn for å lure kundene sine, bortsett fra det første eksemplet mitt med ”feil” plakater, men når varen blir slått inn på fullpris kan det virke som om butikken ønsker å lure deg. Men det kommer nok heller av dårlig oversikt og rutiner, samt ikke-våkene medarbeidere.

Endret av Evans
Skrevet

Så rundstykkene du tok i ble lagt ut i hylla igjen?

• Liker 3
Skrevet

- Og du lager et innlegg illustrert med tegninger pga dette...? Du blir iallefall engasjert av 3 kr. Men du var vel egentlig ikke nøye nok selv.

• Liker 5
Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg elsker kunder som hyler høyt og skylder på butikken. Sannheten er at 99% av kundene tror de ser det de vil se, og dermed ikke sjekker nøye nok. Ja, det kan være tomt, og det er synd, men det er ikke lureri.

• Liker 8
Skrevet

- Og du lager et innlegg illustrert med tegninger pga dette...? Du blir iallefall engasjert av 3 kr. Men du var vel egentlig ikke nøye nok selv.

Jeg ble ikke engasjert av 3 kroner, men av 136 prosent overpris som veldig mange blir kunder blir "ofre" for pga høyst spekulativ plakat-triksing, som er en gjenganger i butikkene.

At du tror jeg ikke var nøye nok viser at du ikke brød deg om å lese innleggene nøye nok.

Skrevet (endret)

Jeg elsker kunder som hyler høyt og skylder på butikken. Sannheten er at 99% av kundene tror de ser det de vil se, og dermed ikke sjekker nøye nok. Ja, det kan være tomt, og det er synd, men det er ikke lureri.

Så du mener kundene skal være dyktige spesialister på å lese mangelfulle prislapper som er strategisk mangelfullt plassert av de "slurvete butikkene"?

Jo, du jobber i/driver kanskje butikk?

Det er sikkert mange kunder som misforstår, men systemet er laget for at det skal skje.

Mange gidder ikke ta det opp med betjeningen fordi det er kun få kroner og det tjener butikken naturligvis mye på i lengden.

Endret av slask
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...