Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om du skal ha sekretærjobb på sykehus så holder det ofte med medisinsk sekretær, men ikke alltid. Legekontorer krever iallfall autorasjon og det er jo en fordel å kunne jobbe der om du ønsker etter hvert. Men du.... Du kan jo bare ta det som privatist. Har man hatt allmennefag fra før så er man såpass oppegående at man ikke trenger undervisning i noen skarve yrkesfag. Eneste er at det kan være en fordel å ta et lab/skiftestuekurs før den tverrfaglige eksamen på vg3 helsesekretær. Anonymous poster hash: e1575...94c

Har nettopp snakka med voksenopplæringa her ute og de sa jeg burde søke om realkompetanse hvis jeg ikke skal gå de tre årene på vgs igjen. Føler det er mye styr for å bli helsesekretær, da hadde jeg nesten gått for sykepleier istedet for å gå på vgs igjen liksom..

Hvordan kan jeg ta autorisasjon som privatist? Mener du da at jeg tat medisinsk sekretær og så autorisasjon etterpå? Eller er jeg helt på jordet? Eneste private tilbyder av medisinsk sekretær er Treider såvidt jeg har funnet.. Eller finnes det noe annet som kanskje er dekket av lånekassen?

For jeg vet ikke om jeg har mulighet å betale 55,000kr (Treider) for å gå på skolen + ingen inntekt fra min side i form av lån og stipend..

Anonymous poster hash: 0119d...4c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nettopp snakka med voksenopplæringa her ute og de sa jeg burde søke om realkompetanse hvis jeg ikke skal gå de tre årene på vgs igjen. Føler det er mye styr for å bli helsesekretær, da hadde jeg nesten gått for sykepleier istedet for å gå på vgs igjen liksom..

Hvordan kan jeg ta autorisasjon som privatist? Mener du da at jeg tat medisinsk sekretær og så autorisasjon etterpå? Eller er jeg helt på jordet? Eneste private tilbyder av medisinsk sekretær er Treider såvidt jeg har funnet.. Eller finnes det noe annet som kanskje er dekket av lånekassen?

For jeg vet ikke om jeg har mulighet å betale 55,000kr (Treider) for å gå på skolen + ingen inntekt fra min side i form av lån og stipend..

Ja, med realkompetanse mener de at du vil slippe fellesfagene fra helsesekretærlinjen fordi du har dem fra før via allmennfag. Det kan også hende at du har annen utdannelse, eller jobberfaring som kan gi deg fritak fra enda flere fag.

Du trenger ikke gå på skole for å bli autorisert helsesekretær, det er et jeg mener. Vet du ikke hva privatist er? Du kan melde deg opp i alle vgs-fag på privatistkontoret, du leser på egenhånd og går opp til eksamen enten til jul eller til våren. Det koster 300 og noe for hvert nye fag.

http://veiledning.utdanning.no/Knowledgebase/Article/View/131/0/helsesekretar-utdanning

Det går fint an å lese på egenhånd når det gjelder fagene på helse og sosial vg1, helseservice vg2, men på helsesekretær vg3, så er det jo en eksamen hvor man skal vise at man mestrer lab og skiftestuearbeid, og da er det en fordel med kurs innen dette selvfølgelig. Går sikkert an å bare ta labkurset via en skole.

Anonymous poster hash: e1575...94c

Skrevet

Og da dropper du selvsagt Treider...

• Liker 1
Skrevet

Ja, med realkompetanse mener de at du vil slippe fellesfagene fra helsesekretærlinjen fordi du har dem fra før via allmennfag. Det kan også hende at du har annen utdannelse, eller jobberfaring som kan gi deg fritak fra enda flere fag. Du trenger ikke gå på skole for å bli autorisert helsesekretær, det er et jeg mener. Vet du ikke hva privatist er? Du kan melde deg opp i alle vgs-fag på privatistkontoret, du leser på egenhånd og går opp til eksamen enten til jul eller til våren. Det koster 300 og noe for hvert nye fag. http://veiledning.utdanning.no/Knowledgebase/Article/View/131/0/helsesekretar-utdanning Det går fint an å lese på egenhånd når det gjelder fagene på helse og sosial vg1, helseservice vg2, men på helsesekretær vg3, så er det jo en eksamen hvor man skal vise at man mestrer lab og skiftestuearbeid, og da er det en fordel med kurs innen dette selvfølgelig. Går sikkert an å bare ta labkurset via en skole. Anonymous poster hash: e1575...94c

Takk! Det skal jeg sjekke ut.. Visste ikke at man kunne gjøre det sånn.. Man får vel ingen lån/støtte til å gå opp til privatist?

Fant nettopp også denne som er rimeligere enn Treider og da er det helsesekretær man blir: http://www.opkinstituttet.no/studietilbud/sammensatte-studier/helsesekretaer-studiet?gclid=CPCbvef36bwCFUoNcwod7ScAtQ

Aldri hørt om det, noen som vet om det er et seriøst lærested?

Skrevet

Æsj, den dumme praksisen.. Den er sikkert vanskelig å få? Og man får vel ikke betalt under praksis?

I tillegg ser jeg at Treider gir vitnemål, hvordan blir det hvis jeg tar alle fagene som privatist?

Skrevet

Takk! Det skal jeg sjekke ut.. Visste ikke at man kunne gjøre det sånn.. Man får vel ingen lån/støtte til å gå opp til privatist?

Fant nettopp også denne som er rimeligere enn Treider og da er det helsesekretær man blir: http://www.opkinstituttet.no/studietilbud/sammensatte-studier/helsesekretaer-studiet?gclid=CPCbvef36bwCFUoNcwod7ScAtQ

Aldri hørt om det, noen som vet om det er et seriøst lærested?

Legg merke til at ved den skolen der må du uansett melde deg opp og ta eksamen som privatist. Det er bare det at du får undervisning fra skolen først. Poenget mitt er at du klarer deg nok fint uten. Det er ikke vits å betale masse penger for å bli undervist i "enkle" fag som yrkesfag på vgs. Du må jo uansett opp til eksamen.

Unntaket er lab/skiftestue som sagt. Her må du ha undervisning, men dette kan du sikkert til og med lære deg ved å få praksisplass på et legekontor en stund før eksamen.

For å få autorasjon er alt du trenger å sende inn vitnemål på beståtte eksamener. Veien til å bestå bryr de seg ikke om....

• Liker 1
Skrevet

Hos treider får du ikke autorisasjon dvs du blir ikke helsesekretær som er en beskyttet tittel, du blir medesinsk sekretær og kan kun jobbe ved sykehus og ikke legekontor.

Anonymous poster hash: b5e23...52b
Skrevet

Æsj, den dumme praksisen.. Den er sikkert vanskelig å få? Og man får vel ikke betalt under praksis?

I tillegg ser jeg at Treider gir vitnemål, hvordan blir det hvis jeg tar alle fagene som privatist?

Treider gir vitnemål, og går du Treider slipper du ta det som privatist da det ikke er samsvar med fagene her. MEN Treider er noe eget, som gir tittelen medisinsk sekretær. Offentlig godkjent helsesekretær er noe annet, og eneste vei dit nå er bestått eksamen i vg-fagene.

Skrevet

TS her.

Skjønner forskjellen på medisinsk sekretær og helsesekretær nå. Takk :)

Utfordringen nå, dersom jeg skulle gått opp som privatist og lest selv (er veldig strukturert, så det skal nok gå bra), så er det økonomien det i såfall står på. Og man får vel ikke betalt i praksis? Vet ikke helt hvor mange timer man må ha i praksis i såfall, noen som vet hvor jeg kan finne ut av dette?

Lab/skiftestue kan jeg evt ta på egenhånd, ser ut som det skal gå fint å melde seg opp til et slik kurs uavhengig at man tar utdannelsen der eller ikke.

Skrevet

http://www.opkinstituttet.no/kurstilbud Her har de jo eget labkurs. Om du leser på egenhånd på de andre fagene, men tar dette kurset hos dem før eksamen så vil du nok være godt rustet. Du MÅ ikke ha praksis for å bli autorisert, men du må bestå eksamen.

Skrevet

Utfordringen nå, dersom jeg skulle gått opp som privatist og lest selv (er veldig strukturert, så det skal nok gå bra), så er det økonomien det i såfall står på. Og man får vel ikke betalt i praksis? Vet ikke helt hvor mange timer man må ha i praksis i såfall, noen som vet hvor jeg kan finne ut av dette?

Det er ikke krav til praksis i det hele tatt.

Om du må ta alle eksamene er det vel snakk om kanskje 12 eksamener (værste fall) 12x300 kr er 3600 kr . Det har du vel råd til? :) Så kommer selvsagt labkurset i tillegg...

• Liker 1
Skrevet

http://www.opkinstituttet.no/kurstilbud Her har de jo eget labkurs. Om du leser på egenhånd på de andre fagene, men tar dette kurset hos dem før eksamen så vil du nok være godt rustet. Du MÅ ikke ha praksis for å bli autorisert, men du må bestå eksamen. Anonymous poster hash: e1575...94c

Har sett det, så tenker evt å gjøre noe sånt.

Men kan jeg få autorisasjon dersom jeg består alle eksamene, UTEN å ha praksis i det hele tatt?

Skrevet

Det er ikke krav til praksis i det hele tatt. Om du må ta alle eksamene er det vel snakk om kanskje 12 eksamener (værste fall) 12x300 kr er 3600 kr . Det har du vel råd til? :) Så kommer selvsagt labkurset i tillegg... Anonymous poster hash: e1575...94c

Beklager, så ikke dette før jeg postet forrige post :)

Ja, eksamene er ikke noe problem å få betalt :) Det er i såfall det at jeg kommer til å studere fulltid til eksamene og dermed ikke kan jobbe særlig mtp at jeg har små barn jeg gjerne vil se i helgene og kveldene når det ikke er barnehage..

Hurra for at det ikke er krav om praksis! Hvordan vet du det? :)

Skrevet

Har sett det, så tenker evt å gjøre noe sånt.

Men kan jeg få autorisasjon dersom jeg består alle eksamene, UTEN å ha praksis i det hele tatt?

Ja.

http://www.sak.no/sites/SAK/yrkesgruppe/Sider/helsesekreter.aspx#.Uw34Q1KYbDc

Etter at du har bestått privatisteksamener går du til en offentlig skole i nærheten av deg /voksenopplæringen og får vitnemål. Deretter sender du det inn.

Det er ingen krav til praksis for å få vitnemål, kravene er bestått eksamener.

Skrevet

Beklager, så ikke dette før jeg postet forrige post :)

Ja, eksamene er ikke noe problem å få betalt :)Det er i såfall det at jeg kommer til å studere fulltid til eksamene og dermed ikke kan jobbe særlig mtp at jeg har små barn jeg gjerne vil se i helgene og kveldene når det ikke er barnehage..

Hurra for at det ikke er krav om praksis! Hvordan vet du det? :)

Jeg tror ikke du trenger å bruke fulltid på disse eksamene. Ikke for å være kjepphøy, men jeg tror ikke de er så avansert. ;) Har små barn selv og tenker å gjøre det samme som deg ved siden av full jobb.

Når folk klarer å ta mastergrad ved siden av jobb, så klarer man nok å ta noen fag fra vgs helsesekretær. Tenker jeg da.

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å bruke fulltid på disse eksamene. Ikke for å være kjepphøy, men jeg tror ikke de er så avansert. ;) Har små barn selv og tenker å gjøre det samme som deg ved siden av full jobb. Når folk klarer å ta mastergrad ved siden av jobb, så klarer man nok å ta noen fag fra vgs helsesekretær. Tenker jeg da. Anonymous poster hash: e1575...94c

Så flink du er til å motivere :nigo: Vet du, jeg kan prøve å se litt på pensum ift arbeidsmengde og hvor vanskelig dt egentlig er og så ser jeg hvor mye tid jeg bør bruke + hvor mye jeg egentlig kan jobbe. Jeg søker ny jobb nå, så jeg kan jo være åpen for en evt deltid stilling feks for å dekke litt utgifter, søke om avdragsfritt år på huslånet og prøve det ut.. Skal snakke med mannen om det i kveld :)

• Liker 1
Skrevet

Er i denne prosessen nå.

Ble realkompetansevurdert og godkjent for kun programfagene for Helsesekretær. Går på voksenopplæringen 3 dager i uken, og vi har tre forskjellige fag som er laboratorie, helsefremmende arbeid, yrkesutøving, kommunikasjon og samhandling.

For å få autorisasjon går en gjennom praktisk eksamen hvor alle elementene er representert og hvor du blir representert for en "case" og pasienten er innleid.

Det er et hav av forskjell på å være medisinsk sekretær og helsesekretær. På legekontor må en ha autorisasjon pga. prøvetaking og injeksjoner. Medisinske sekretærer brukes i hovedsak av sykehusene for jounalskriving. Helsesekretærene brukes også til dette, men kan i tillegg settes i laboratorie for prøvetaking.

Nå bor jeg i storby, og håper jeg får jobb når jeg er ferdig til våren. For å finansiere dette jobber jeg de andre dagene i Hjemmetjenesten, og kan falle tilbake til dette hvis det drøyer før en fast jobb dukker opp. Eller ta slik vakter for å tjene ekstra. Det virker på meg som at her kan en jobbe så mye en orker, og er en fin mulighet til å tjene ekstra hvis det er behov for det.

Anonymous poster hash: a7f81...cdd
Skrevet

Jeg er helsesekretær og tok utdanningen over 1,5år ved kompetansebyggeren i tønsberg. Skulle egentlig ta det over 1år, men dukket opp noe privat som gjorde det vanskelig.

Der får man autorisasjon og har et labkurs som går over et semester så man får god opplæring.

Det er vanskelig å få jobb for det er mange om beinet, men nå som jeg har kommet meg på innsiden trives jeg veldig og angrer ikke på valget.

Jeg jobber i psykiatrien og har derfor ikke noe labarbeid. I utgangspunktet ønsket jeg å jobbe på legekontor, men ønsker ikke det lenger. Det er mye mer negativt press på helsesekretærene på legekontorer.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det finnes muligheter for å ta utdanningen komprimert slik at man ikke må gå 3år :)

Anonymous poster hash: 64c8e...304

Skrevet

Jeg er helsesekretær og tok utdanningen over 1,5år ved kompetansebyggeren i tønsberg. Skulle egentlig ta det over 1år, men dukket opp noe privat som gjorde det vanskelig.

Der får man autorisasjon og har et labkurs som går over et semester så man får god opplæring.

Da har du også tatt privatisteksamener?

Skrevet

Da har du også tatt privatisteksamener? Anonymous poster hash: e1575...94c

Tok eksamenene på skolen.

Det er en privat skole, men er man over 25år og ikke har fagbrev/fullført utdannelse kan man få hele skolegangen dekt av fylkeskommunen (voksenrett)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...