AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Jeg har en sønn på 12 år som fikk påvist ADD for 2 år siden. Han har forsøkt flere typer medisin, og ritalin er den som fungerer best. Så nå er vi tilbake på den. Problemet, som jeg vet er en bivirkning, er at han klarer ikke mat. Han går hele skoledagen uten å spise. Og det spiller ingen rolle hvor innbydende og fristende jeg lager matpakkene hans. De er med hjem igjen. Og enda verre, han har begynt å juge om at han spiser og kaster maten på rommet sitt. Han har aldri vært noen storspiser i utgangspunktet, og har alltid vært veldig tynn. Men nå ser han syk ut. Han er likblek og veldig tynn. Og det at han ikke spiser på skolen gjør jo ikke akkurat konsentrasjonen bedre det heller. Så nå er jeg helt fortvilet. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Tar jeg han av medisiner får han ikke med seg noe på skolen, og nå gjør han fremskritt. Men ungen må jo ha mat!! Han får ikke medisiner i helger og ferier. Og da går matlysten litt opp igjen. Han elsker taco, og da spiser han veldig godt (selv på medisin). Men han kan jo ikke få det hver dag heller... Noen som har tips og råd til hva jeg kan prøve? Da blir jeg veldig glad! Anonymous poster hash: f5c10...7d7
BunnyBlue Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Hva med næringsdrikker fra apoteket? De er ofte enklere å få i seg enn vanlig mat, og inneholder det han trenger i løpet av skoledagen. Spør på apoteket, de har sikkert råd!
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Det var faktisk et godt forslag! Jeg stirrer meg nok blind på fast føde. Tusen takk! Anonymous poster hash: f5c10...7d7
Celtic Heart Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Når ungen har begynt å lyve om å spise maten sin er dette et tegn på at du presser og maser litt for mye om denne maten. Jeg skjønner veldig godt at du gjør det, har en som er undervektig selv pga medisiner, men det blir bare verre av dette. Fokuser på å gi han en solid frokost. Send med ham næringsdrikk eller smoothie hvis han liker dette, på skolen. Middagen ville jeg tilpasset til om han går på depot eller tar flere doser om dagen. Fokuser på å få i ham næringsrik mat og mat som han står lenge på til de måltidene han har matlyst og spiser. Hvis du maser for mye og stresser barnet rundt mat ender du bare opp med et barn med spiseproblemer og et usunt forhold til mat og egen kropp. 1
Sunshine Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 (endret) Jeg vil også slå et slag for smoothies - hjemmelagde. Du kan lure i veldig mye sunne grønnsaker uten at det ødelegger smaken. Jeg bruker mye frosne jordbær, banan, vaniljekesam, juice, avokado og spinat. Hvis hensikten er at det skal være er måltid som metter mye hiver jeg oppi en neve havregryn før jeg har kjørt ferdig blenderen. Du kan også ha oppi olje og proteinpuøvet for å øke kaloriene. kanskje han får lyst til å lage sine egne varianter? Google oppskrifter så finner du masse! Endret 25. februar 2014 av Sunshine
Muscae Skrevet 26. februar 2014 #6 Skrevet 26. februar 2014 Nå er ikke taco akkurat helsekost, men han får jo i seg mye næring av et sånt måltid da. Om du kjøper grove tortillalefser, bruker en fet kjøttdeig (gutten trenger jo fett), sæterrømme, salsa, masse grønnsaker og ost så får jo gutten i seg en del fett, fiber, proteiner, samt kalsium og vitamin D fra meieriproduktene og vitaminer og mineraler fra grønnsakene. Vil tro at en sånn lefse er bedre enn ingenting i løpet av en skoledag. Om du steker opp kjøttdeig og har i passelige porsjoner i frysen, så er det enkelt å lage til en sånn lefse til matpakken. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 Er denne tabeletten en mulighet for slankemiddel for overvektige, eller må man ha adhd? Anonymous poster hash: c73d3...60c
liv Skrevet 26. februar 2014 #8 Skrevet 26. februar 2014 Den er forbeholdt de med adhd. Det er færre som har nedsatt matlyst på metamina? Har det blitt blitt prøvd. Er veldig likt Ritalin, bare andre virkestoffer
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #9 Skrevet 26. februar 2014 Tro meg, det er andre medisiner man heller bør bruke for vekttap enn Ritalin, sånn hvis man først har lyst til å bruke piller for å oppnå det. Ritalin har for mange en så fundamentalt forandrende effekt at det ikke er i nærheten av verdt det uansett hvor lyst du har til å gå ned. Den er til for folk med ADHD. Kan jeg spørre hvor lenge han har gått på Ritalin, TS? Jeg ser det er to år siden diagnostiseringen, men du sier også at han har prøvd litt forskjellig, så jeg vet ikke hvor lenge han har gått på akkurat Ritalin denne runden. Jeg er selv en mann med ADD (eller ADHD-PI, som det vel heter nå) selv, og for meg løste dette med seg etter åtte-ni måneder. Det var lenge å vente, men det ble gradvis bedre helt til jeg fikk en ok matlyst igjen. Jeg spiste fortsatt mindre enn før jeg begynte på Ritalin, men nok til at det gikk fint. De første åtte-ni månedene var matlysten rett og slett fraværende (og det føltes også litt som at jeg bare ikke trengte det), men den bedret seg etter hvert. Jeg var riktignok ute av videregående da dette skjedde, så jeg var voksen nok til å presse i meg nok mat til å få systemet til å fungere selv om det var et ork. Jeg skjønner godt at det er annerledes med en tolvåring. Jeg sier på ingen måte at du skal la være å adressere problemet, jeg bare lurer på om han har gått på Ritalin så lenge at du vet at dette er permanent. Ordnes opp i bør det uansett, og næringsdrikkene som nevnt over er en god idé. Jeg vil bare si at det er muligheter for at dette løser seg etter hvert, slik at disse tiltakene du nå kanskje kommer til å iverksette blir overflødige etter hvert. Det er ikke helt sikkert dette er permanent, men inntil det må du selvsagt finne en fungerende løsning. Må også gi deg ros for at du ser problemet og følger det opp. Anonymous poster hash: 6461a...32b 1
waco Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Når cannabis blir legalt en vakker dag i fremtiden så kan din sønn kaste den manglende matlyst og ritalinpillene på skraphaugen. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2014 #11 Skrevet 26. februar 2014 Hva med å lage porsjonsbiter som er mer som en munnfull? Hvis du ser for deg et tapasbord eller fingermat så er dette nettopp kjennetegnet av god mat i små biter. Det kan være en kyllingvinge, et tverrsnitt av en tortillalefse eller vestlandslefse rull. Det kan være kjøttboller i salsasaus - her kan du bruke en termoskopp. Du kan lage såkalte matmuffins, eller omelett i muffinsformer. Spør gutten hva han synes kan være godt slik at han selv får velge.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #12 Skrevet 26. februar 2014 Jeg går på Ritalin selv. Det første halvåret på Ritalin hadde jeg ikke matlyst i det hele tatt, men etter ett halvt år kom den tilbake. Eller det vil si, jeg har bedre kontroll over hva jeg spiser(spiser mye sunnere nå enn før), men jeg kan fortsatt gå lenge uten mat. I motsetning til det første halvåret så blir jeg sulten etter hvert nå, og jeg merker det også på humøret mitt at jeg må ha mat. Jeg gikk kjempe mye ned i vekt det første halvåret før jeg la på meg igjen. Det som for meg er det største problemet er munntørrheten, og den er ikke til å kimse med. Fordøyelsen starter jo allerede i munnen, og vi trenger spytt for å kunne starte alle prosessene i kroppen. Jeg har drikke med meg overalt og drikker veldig mye. Men det er mye normal mat som kjennes så tørt ut nå at jeg kan slite helt ekstremt med å få maten ned. En helt vanlig brødskive med pålegg kan være veldig vanskelig å få ned. Og når jeg i tillegg er veldig kresen når det gjelder mat så er det ikke så lett. Jeg ville hørt med gutten om han opplever å ha munntørrhet, og om så er ville jeg gått på apoteket og kjøpt xerodent med appelsinsmak(jeg syns den er best og den øker spyttsekresjonen). Munntørrhet er en bivirkning som forekommer ganske ofte etter hva jeg har skjønt. Ellers ville jeg lagd mat som er lett å få ned og er raskt å spise, smoothie, jogurt, salater osv. Belønningssystemer er heller ikke dumt.Anonymous poster hash: 50b64...45e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #13 Skrevet 26. februar 2014 Jeg er AB over. Når ting går så langt at jeg har begynt å skjule ting for foreldrene mine, så vet jeg med meg selv at jeg da står i en posisjon jeg føler meg utrygg i. Jeg vet hvordan jeg forholdet meg til tingene, og jeg har min mening, men jeg har forventninger til hvordan mine foreldres reaksjoner er. Både reelle og fiktive. Når jeg da lyver så er det ofte fordi jeg er redd for reaksjoner, og fordi jeg ikke føler at jeg klarer å møte deres forventninger. Derfor er belønningssystemer en positiv greie hvor man ender opp med å sette størst fokus på at man har mestret noe. Dette øker tilliten og trygghetsfølelsen. Men jeg tror det er viktig å prate med gutten, finne ut matretter sammen. Og deretter evt. Lage ett belønningssystem.Anonymous poster hash: 50b64...45e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå