Gå til innhold

Kritisk til reklame. Hvilke reagerer du mest på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortsatt ikke sikker på om jeg har greid å putte denne i rett kategori, men jeg kom frem til at forbruker og økonomi var det som syntes å komme nermest. Og før noen påpeker det; Ja, denne tråden er sterkt inspirert av irriterende reklame-tråden, tenkte bare å gå litt mer i dybden, og den andre tråden er vel mersom beregnet på å helle litt mer mot morsom.

Hvilke reklamer reagerer du sterkt på? Er det noen innslag som du synes er helt bak mål? Noen reklamer som ikke stemmer overens med produktet? Forklar.

Det jeg reagerer mest på nå for tiden er Onecall-reklamene. Jeg har ikke TV, men jeg hører på radio, og onecall-reklamene sendes KONSTANT! Vil egentlig kalle det mer spam enn reklame. Spesielt på Radio Norge. Og det de sier stemmer jo ikke! Det er jo blank løgn, og de driver med den typen reklame som egentlig ikke er lov, de sier nemlig at de er så mye bedre enn alle andre, problemet er bare at de ordlegger seg på en måte som gjør at det ikke er mulig å slå ned på det.

Jeg har aldri hatt onecall selv, og på grunn av reklamene så kommer jeg aldri til å velge onecall heller, selv om de sikkert er veldig gode. De mener selv at de er såå mye billigere enn alle andre, og ja, på noen områder er de kanskje billigere enn enkelte andre operatører. Men sammenlignet med de andre lavprisoperatørene så ligger de altså rimelig jevnt på de mest brukte pakkene. Og hvis de hele tiden skal sammenligne seg med de største leverandørene, sånn som Telenor, Netcom og Tele2 så kommer de selvfølgelig best ut hvis du ser utelukkende på innhold og pris. Men kom ikke her og si at dere er desidert billigst. Jeg HATER slagordet deres. "Like bra, bare billig" - ja, okei, så leverandører med samme priser som dere er dyrere? Nei.

Og hvis er er så forpult billige, hvordan har de da råd til å spamme TV og radio og gud veit med reklame hvert femte minutt? Hvor kommer pengene fra? Kom ikke her og fortell meg at de 40% av norge som IKKE har telenor har onecall, den biter jeg ikke på. (tilfeldig tall, jeg vet bare at telenor, som er den eldste operatøren, har litt overtall, hvis du regner med underleverandørene) Og sånn som dere får det til å fremstå i reklamene så koster det jo praktisk talt ingenting å ha onecall. Og sett at de ikke bare leier dekning hos EN leverandør, men TO, så går det vel en hel del penger ut bare der. Og ingen skjulte kostnader? Hva er det egentlig som regnes som "skjulte kostnader"? Det at det koster mer å ringe utland? Det gjør det jo med onecall også, de har bare redusert prisen litt, på lik linje med et par andre leverandører. Bruddgebyr om du bryter med 12 mnd binding? Alle veit vel at om du kjøper en telefon med abo' så koster det penger å komme seg ut av den avtalen. Kan godt hende at Onecall ikke opererer med binding utenfor kjøp av telefon, men de fleste veit vel hva det å binde seg til en operatør betyr, så det er jo ingen skjult kostnad? Og ekstrakostnad blir det jo bare om du bryter med avtalen uansett. Ekstra kostnad om du går over datapakken du evt. har inkludert? Såklart, bruker du mer enn det du betaler for så må du jo betale mer, det gjelder både ringing, sms og mb. Og det gjelder for alle leverandører, inkludert onecall. Ringe kundeservice? Såklart koster det mer penger å ringe spesialnr. Det gjelder alle leverandører. Så jeg skjønner ikke hva de mener med skjulte kostnader. Kjøper du tlf med abo' så må du jo betale for både telefonen og abo'et, det gjelder vel alle, og det er vel noe de aller fleste burde være kapabel til å forstå, du får ikke en telefon til 1 kr, det skjønner vel alle.

Jeg blir så frustrert! HVA er det som gjør onecall så mye bedre og billigere enn alle andre!?

Anonymous poster hash: e906b...59d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Xito er billig, aldri sett noen reklamer men betaler 75 kr i måneden for 300 ringeminutter, 300 SMS og 300 MB. Dyrt som juling i utlandet men så lenge du er obs på det fra starten av ser jeg ikke problemet.

One Call er ikke i nærheten av å matche.

Anonymous poster hash: 1d865...06e
  • Liker 1
Skrevet

De Toro-reklamene som sendes på youtube irriterer meg. Mulig de sendes på TV også, men det er på youtube jeg har sett disse. Mannen i reklamen forklarer hvor enkelt det er å lage hjemmelaget lasagne, hvorpå han sier at man skal bare steke kjøttdeig og blande med Toro-posene osv.

Man kan alltids diskutere hvor hjemmelaget en matrett noensinne blir, jeg lager for eksempel ikke pastaplatene til lasagne selv jeg heller, men når halvfabrikata presenteres som hjemmelaget, da mener jeg det blir idiotisk.

Anonymous poster hash: 7265c...53c
  • Liker 2
Skrevet (endret)

De reklamene som gikk for en stund siden om barneforsikringer. Tror det var Storebrand...Syntes det er så spekulativt å spille på foreldres verste frykt at noe kan skje med barna deres. Føles litt som at man er dårlige foreldre om man ikke har forsikret dem

Haha, fant akkurat Kristiffer Joners parodi på den reklamen

http://m.youtube.com/watch?v=Zjfuo6pIKQc

Endret av skummet_kultur
Skrevet

Den ene til Tine melk: "Det er i motbakke det går oppover, sies det. Det er bare ljug! Det er i motbakke du må lengst ned.

Det er i motbakke du må i kjelleren etter krefter. Hvor du taper hvis du ikke vinner over deg selv. Hvor du viser hva som bor i deg, hvem du er og hva du er laget av."

Den er så deprimerende at jeg forstår godt om folk tar selvmord etter å ha sett den noen ganger.

Jeg synes heller ikke det er spesielt sjarmerende med voksne folk med melkebart.

Jeg kjøper heller Q-melk om jeg trenger noe til matlagingen.

• Liker 1
Skrevet

Lurer på om det er dette de som sitter med ansvaret for reklamene planlegger. At folk skal bli deprimerte, sinte og frustrerte? Er det sånn at det sitter to personer på et kontor og tenker "åh, ja, det var inspirerende! Dette får sikkert folk til å kjøpe produktet!" ? Sånn som med onecall, tror de at de får fler kunder av å konstant trøkke budskapet ned over hodene våre? Tine-reklamen, blir folk inspirert til å kjøpe melka av å bli minnet på at når du er langt nede har du virkelig lang vei å gå? Osv. Storebrand som gir foreldre dårlig samvittighet? Hvorfor? Hva er vitsen?

Gjest constance90
Skrevet

Den ene til Tine melk: "Det er i motbakke det går oppover, sies det. Det er bare ljug! Det er i motbakke du må lengst ned.

Det er i motbakke du må i kjelleren etter krefter. Hvor du taper hvis du ikke vinner over deg selv. Hvor du viser hva som bor i deg, hvem du er og hva du er laget av."

Den er så deprimerende at jeg forstår godt om folk tar selvmord etter å ha sett den noen ganger.

Jeg synes heller ikke det er spesielt sjarmerende med voksne folk med melkebart.

Jeg kjøper heller Q-melk om jeg trenger noe til matlagingen.

Jeg liker den reklamen jeg! Men vi er alle forskjellige. Når jeg drev med friidrett husket jeg hvordan jeg måtte psyke meg selv opp for å forsette når jeg var innmari sliten. Som regel så hadde man alltid mer å gi fysisk og derfor måtte man overtale seg selv til å forsette. "Vinne" over sin egen indre stemme som sa slutt. Man ble sterkere etter sånne episoder. Tror flere kan kjenne seg igjen der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...