_Tvillingjenta_ Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 (endret) Hei! Er det noen smarte hoder der ute som kan beskrive forskjellen mellom begrepene "samfunnsøkonomi" og "makroøkonomi" for meg? Har frem til i dag trodd at dette er to begreper som går ut på det samme, men fått opplyst at dette er feil. Prøvd å google litt, uten å føle at jeg ble så mye klokere.. Endret 24. februar 2014 av _Tvillingjenta_
Gjest Mankiw Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 (endret) Man deler ofte samfunnsøkonomi i to deler makro og mikroøkonomi. Så makro er en del av faget samfunnsøkonomi. Endret 24. februar 2014 av Mankiw
_Tvillingjenta_ Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2014 Men, hvordan kan man da få i oppgave å kort beskrive forskjellen mellom disse? Hva er det jeg ikke ser?
Fashionistaen Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 (endret) Det er da ikke umulig å google... etter fem sekunder på Google dukket dette opp på Wikipedia Makroøkonomi er læren som omhandler nasjonale og internasjonale økonomiske sammenhenger. Mens mikroøkonomi går inn på de enkelte aktørenes, for eksempel husholdninger og bedrifters, beslutninger i det økonomiske systemet, handler makroøkonomi om summen av disse enkeltaktørenes valg.http://no.wikipedia.org/wiki/Makro%C3%B8konomi Samfunnsøkonomi består av både makro og mikroøkonomi. For å huske forskjellene på disse tenker jeg følgende: Makro betyr stort, derav noe som omfatter de store aktørene i økonomiske sammenhenger. Eksempler på temaer innenfor makroøkonomi er: finanspolitikken(f.eks. kontraktiv/ ekspansiv finanspolitikk) og pengepolitikken (f.eks. det pengepolitiske-målet: stabil inflasjon på 2,5%, styringsrenten) i et land. Mikro betyr lite (tenk mikroskopisk) og dermed kan man tenke seg at det går inn på bedrifter og enkeltindividets valg som er mindre enn statens valg. Her ser man f.eks. på teoriene bak hvordan den enkelte bedrift kommer frem til hvor mye som er lønnsomt for den og produsere og hvor mye markedet (etterspørrerne) er villige til å betale for en gitt vare i forskjellige markeder (bl.a. monopolsituasjon, oligopol, frikonkurranse osv.). Håper du lærte noe av dette og bare hyggelig for at jeg gjorde leksene dine Endret 24. februar 2014 av Fashionistaen 1
_Tvillingjenta_ Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2014 Det er da ikke umulig å google... etter fem sekunder på Google dukket dette opp på Wikipedia Samfunnsøkonomi består av både makro og mikroøkonomi. For å huske forskjellene på disse tenker jeg følgende: Makro betyr stort, derav noe som omfatter de store aktørene i økonomiske sammenhenger. Eksempler på temaer innenfor makroøkonomi er: finanspolitikken(f.eks. kontraktiv/ ekspansiv finanspolitikk) og pengepolitikken (f.eks. det pengepolitiske-målet: stabil inflasjon på 2,5%, styringsrenten) i et land. Mikro betyr lite (tenk mikroskopisk) og dermed kan man tenke seg at det går inn på bedrifter og enkeltindividets valg som er mindre enn statens valg. Her ser man f.eks. på teoriene bak hvordan den enkelte bedrift kommer frem til hvor mye som er lønnsomt for den og produsere og hvor mye markedet (etterspørrerne) er villige til å betale for en gitt vare i forskjellige markeder (bl.a. monopolsituasjon, oligopol, frikonkurranse osv.). Håper du lærte noe av dette og bare hyggelig for at jeg gjorde leksene dine Jeg sa ikke at det var umulig, og det er mulig det bare er jeg som er treig, men jeg fant ikke noe som kunne forklare meg forskjellen på de to begrepene. Tror dog jeg har skjønt det nå Og ikke var det leksene mine heller, jeg hadde et mye enklere utdanningsløp enn økonomi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå