Gå til innhold

Løshunder i krig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved to anledninger i Afghanistan, har jeg begravd hunder. Jeg tok livet av dem selv. Jeg har ikke lyst å fortelle hvordan men det var uten smerte. I det ene tilfelle logret den voldsomt og så stoppet halen opp. Det vil jeg aldri glemme. Jeg vil ikke glemme noen av dem.

Jeg elsker hunder og blir fortvilet over å se så mange tynne løshunder bli behandlet som rotter.

Jeg anklager ingen for det. Alle har nok med sitt. Og i noen land kan hunder være direkte farlige. Ustabile pga krig, sult osv. Eller de kan bringe sykdom.

Men jeg hater utrykk som "bli behandlet som en hund."

Hunder er i utgangspunktet så enormt snille og lojale. De burde alle bli behandlet med kjærlighet. Selv om det ikke er mulig enda.

Så hvorfor har jeg drept to hunder?

Hva får noen til å gjøre det? Fordi jeg brydde meg. I en hav av sand og fortvilelse, var disse syke hundene i et mareritt.

I det ene tilfellet var det åpenbart at den var i voldsom smerte. Den hadde åpne sår og fluer svirret rundt den. Men blikket var så vakkert. Det nesten smilte til meg.

Jeg hadde den i fanget som en baby når det skjedde. Den så på meg og prøvde å nå kinnet mitt med tungen for å slikke litt salt. Jeg lot den. I noen minutter hvor halen gikk i hundre. Det var en tispe som lignet litt på en slags labrador.

Brutalt og raskt stoppet jeg dens mareritt. Og øynene ble til glass. Det var den som logret.

Den andre fant jeg året etter i omtrent samme området. Den krøp bortover med bakben som ikke fungerte.

Jeg løftet den opp og den virket redd. Jeg holdt den i rundt femten minutter og så sovnet den. Kanskje av utmattelse. Kanskje fordi den for første gang følte seg beskyttet.

Og så gjorde jeg det igjen. Noe jeg aldri ville tro jeg kunne gjøre mot dyr. I alle fall ikke hunder.

Den lignet en stor dachs. En hann. Som hadde dratt sine edle deler langs grusen for siste gang.

Den pustet tungt når den sluttet og puste.

I et land hvor man snakker om hunder som kakerlakker og hvor det kristne kors ikke hører hjemme, står det i dag to kors øst for Kabul på grensen til fjellene mot øst hvor det ligger to hunder som hviler i fred. To kors! Midt i senteret av Islam.

Jeg liker Afghanere. De har hjerte. De rører ikke de to plassene.

Den ene døpte jeg Sally og den andre Hunter.

Vet ikke hvorfor.

Uansett hvor stor tragedie man står over, mener nå jeg at det er rom for tanker for de firbente. De opplever også krig like ille.

Snart skal jeg tilbake til dette området og sjekke at korsene står. For Sally og Hunter. Som i det minste opplevde litt av det humane mot slutten. Til tross for at jeg drepte dem.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et fantastisk godt innlegg. Naturligvis også tåredryppende og forferdelig trist.

Jeg tenker ofte på løshundene i krigsområder. Vi snakker om fyrverkeri her i Norge, men hva når bombene faller over alle disse stedene det til stadighet er krig.

En venninne av meg arbeidet i Gaza en periode, og jeg fikk et par sms om det var geitemelk valper trengte og andre spørsmål, når hun/de fant avmagrede hunder og valper som ble slått og mishandlet.

Som hundetrener prøver jeg ofte å sette ting i litt perspektiv. Ja det er forferdelig hvordan noen behandler hundene sine i land som Norge, og andre rike, fredelige land. Men du verden så mye smerte og elendighet millioner av hunder opplever rundt omkring i verden!

Personlig synes jeg du gjorde det eneste riktige - og at du ikke minst, evnet å gjøre dette. Jeg vet ikke om jeg hadde hatt mot nok dessverre. Som "ekstrem" dyrevenn, vi jeg nesten takke for omtanken. Modige og empatiske mennesker har jeg veldig sansen for!

Nå sitter jeg med bilder i hodet av den virkelighetsnære historien du har skrevet, og den kommer ikke til å slippe tak med det første. Men det er realitetene - dessverre.

Forøvrig synes jeg din lille historie var så godt skrevet og rørte veldig, samtidig som den satte noen tanker i sving. Hva med å høre med f.eks. Hundesport eller "Hund og Fritid", eller evt. lokalavisen, om de vil trykke din lille -men viktige historie? Dette er noe alle trenger å høre synes jeg.

Nå har hundene det godt. Det vokser nemlig pølsetrær i hundehimmelen har jeg hørt :-). Ser for meg korsene. Veldig fint og veldig rørende.

• Liker 3
Gjest HappyWaffle
Skrevet

herregud tårene triller :trist:

for et utrolig vakkert innlegg. jeg er en hundeelsker og ser på dem som familie. men som du sier så var det ikke noe man kunne gjøre for hundene der de var. de har det mye bedre nå. du virker som et menneske som oppriktig elsker disse dyrene, å godt er det når man veit hvor mange hjertesløse mennesker det er der ute.

:klem:

Skrevet

det skjærer i hjertet mitt. du skriver det på en måte som gjør at jeg kan se for meg hvordan det var og hva du følte. du er et godt menneske :) tviler på at jeg hadde klart det samme selv, men det var en nødvendighet.

kan jeg få tillatelse til å bruke denne teksten på bloggen min?

Anonymous poster hash: 28bcf...47a
  • Liker 1
Skrevet

det skjærer i hjertet mitt. du skriver det på en måte som gjør at jeg kan se for meg hvordan det var og hva du følte. du er et godt menneske :) tviler på at jeg hadde klart det samme selv, men det var en nødvendighet.

kan jeg få tillatelse til å bruke denne teksten på bloggen min?

Anonymous poster hash: 28bcf...47a

Takk for nydelige svar. Var redd dette kunne gå begge veier, men nå var det en gang slik det skjedde. Og jeg står for de valgene selv om det er veldig vondt der og da.

Anonym. Ja, du må gjerne bruke teksten. Men ikke link til denne siden eller bruk bildet. Nå er denne siden offentlig, men jeg har ingen anelse om hvor stort felt din blogg treffer så derfor liker jeg å være litt forsiktig.

Portvinpiken. Min kvasi-prosa hører hjemme på bortgjemte sider på nett:) ikke på trykk.

Men takk for fine ord.

Takk alle for at dere forstod beskjeden om at det var det eneste riktige.

Jeg tror det er få som vet hvor ømme soldater kan være for lokale kjæledyr. I USA er det ikke uvanlig at man får en hund som "medisin" etter endt tjeneste.

Skrevet

Og det er flere tilfeller hvor det amerikanske forsvaret har organisert det slik at irakiske og afghanske løshunder har blitt gjenforent med sin venn/eier/kamerat i USA:)

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

:hjerte:

Du gjorde det rette. Begge gangene. De slapp mere lidelse og du hjalp dem.

• Liker 1
Skrevet (endret)

:hjerte:

Du gjorde det rette. Begge gangene. De slapp mere lidelse og du hjalp dem.

Det å se bekymringsløse øyne rett før det skjer, gjør det verdt det. Jeg har derimot ikke tid til å løpe rundt som hundenes lindrende mester. Jeg har også en jobb. Men når jeg har tid. Ofte sover en hund eller noen få ganger en katt i mitt fang i skyggen. Helt avslappet. Med begge beina rett ut som et menneske på en søndagsmorgen. Og jeg er ikke uvanlig med å oppleve dette. Det er mange som finner et pelsdyr som en slags motvekt.

Ok. takk for nå.

Endret av Lanista1984
Skrevet

Må si jeg begynner å lure litt på om du er riktig vel bevart. Hva er det du prøver å oppnå? Sympati for at du skar over strupen på en bikkje, for å føle deg som Gud? Du passer til å fly rundt og leke kriger i Afganistan, jeg har stussa på flere av innleggene dine.

Anonymous poster hash: 6b871...446

• Liker 1
Skrevet

Må si jeg begynner å lure litt på om du er riktig vel bevart. Hva er det du prøver å oppnå? Sympati for at du skar over strupen på en bikkje, for å føle deg som Gud? Du passer til å fly rundt og leke kriger i Afganistan, jeg har stussa på flere av innleggene dine.

Anonymous poster hash: 6b871...446

Jeg har stussa lengre enn deg. Jeg har ingen fasit på rett og galt. Men hva mener du med fly rundt og leker kriger? En politisk debatt om tema føler jeg at hører hjemme et annet sted.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mitt poeng er at jeg ofte går eller kjører forbi dyr som har det mindre bra og at jeg som vanlig oppvokst nordmann, opplever det. Det vil si jeg legger merke til det. At jeg avliver slik bønder har gjort i alle dager. Og jeg har bare gjort det to ganger. Tilsier ikke at det er ment som noe spesielt. Men det skaper følelser. Heldigvis. Jeg har dem. Og vil nok uansett alltid ha dem. Evnen til å bryte inn når noe er galt fremfor å bare stå og glane. Og det gjelder veldig mange av oss. Det er normalt av folk flest, de som liker dyr, å se hvilke hunder som har halen klistret mellom bena og de hundene som fortsatt logrer.

Jeg mener det kan si noe om deg som person.

Rar skriftstørrelse. Beklager.

Endret.

Endret av Lanista1984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...