Gå til innhold

Spare til pensjon - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man fram hvis man vil begynne å spare til pensjon?

Jeg har for øyeblikket en brukskonto, en høyrentekonto, og en BSU.

Jeg er bare 23 år, og det er ikke snakk om å spare mye. Men tenker det er greit å md etpar kroner her og der.

Er det pensjonsfond? Noen som har noen tips? :)

Anonymous poster hash: ddfab...bc2
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

IPS - hør med banken din.

Men: jeg synes selv du er for ung for å låse penger i pensjon allerede nå.

Jeg ville heller spart i fond på mer grunnleggende basis - disse pengene kan du ta ut og bruke til f.eks bolig eller du kan la de gå som utbetaling over flere år.

Skrevet

Anbefaler at du unngår spareformer som låser pengene til du er pensjonist, du vet aldri hva myndighetene kan finne på før den tid. I Polen har de gått så langt som å beslaglegge private pensjonsfond for å betale ned statsgjeld. Bruk vanlige fond som du kan selge når du vil.

Anonymous poster hash: dd11a...26f
Skrevet

Ok, takk for svar dere :-) Tror jeg venter litt med å låse pengene i et pensjonsfond ja. Visste ikke at man låste pengene, eller tenkte ikke på det. Kanskje jeg bare skal leve i nuet mens jeg er ung og begynne med pensjonssparing heller når jeg er 40? (Sparer som sagt på BSU) :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du ønsker å spare over lang tid uten å låse pengene, men gjøre de noe mindre tilgjengelig for uttak anbefaler jeg som nevnt fondsparing. Se under sparing og spareavtaler i nettbanken din. Du kan opprette fast trekk og sette sammen fond som du vil selv. For å få ut igjen pengene må fondene selges og det tar litt lenger tid enn å sprette en høyrentekonto (ca en uke).

Kan være greit å både leve og spare til fremtidige formål synes jeg.

Skrevet

Hvis du ønsker å spare over lang tid uten å låse pengene, men gjøre de noe mindre tilgjengelig for uttak anbefaler jeg som nevnt fondsparing. Se under sparing og spareavtaler i nettbanken din. Du kan opprette fast trekk og sette sammen fond som du vil selv. For å få ut igjen pengene må fondene selges og det tar litt lenger tid enn å sprette en høyrentekonto (ca en uke).

Kan være greit å både leve og spare til fremtidige formål synes jeg.

Oki :-) Men hva er fordelen/ulempen ved å spare i fond ift høyrentekonto?

Gjest Blondie65
Skrevet

Oki :-) Men hva er fordelen/ulempen ved å spare i fond ift høyrentekonto?

Det er større risiko i fond men også større avkastning.

Skrevet

Det er større risiko i fond men også større avkastning.

Større *forventet* avkastning. Over f.eks. 20 år vil man i mer enn 9 av 10 tilfeller komme mye bedre ut med fond enn banksparing, men det er fortsatt mulig å ende opp med mindre penger. Hvis noen satte inn penger i et japansk fond på toppen av boblen på 80-tallet ville de gå med stort tap selv i dag. Den beste måten å beskytte seg mot det er å bruke globale fond med lave avgifter og spare fast hver måned. Når man starter uttak må man tilsvarende ta dem ut over en lang tidsperiode. Da vil man treffe både topper og bunner, og avkastningen vil jevne seg ut.

Anonymous poster hash: dd11a...26f

• Liker 1
Skrevet

Har du kjøpt deg leilighet enda? Hvis ikke ville jeg spart til det først, og så spare ved å betale ned ekstra i avdrag på denne om du kan. det å sitte på en nedbetalt leilighet/hus når du pensjonerer deg kan også være en form for sparing. Boligmarkedet kan selvfølgelig gå opp og ned, men om du har et veldig langt perspektiv på det (som til pensjonsalder) så kommer det nok til å være en god investering...

• Liker 1
Skrevet

Har du kjøpt deg leilighet enda? Hvis ikke ville jeg spart til det først, og så spare ved å betale ned ekstra i avdrag på denne om du kan. det å sitte på en nedbetalt leilighet/hus når du pensjonerer deg kan også være en form for sparing. Boligmarkedet kan selvfølgelig gå opp og ned, men om du har et veldig langt perspektiv på det (som til pensjonsalder) så kommer det nok til å være en god investering...

Nei, jeg har ikke det:) da fortsetter jeg å putte det jeg har av sparepenger på BSU ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...