AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Kjæresten og jeg har vært sammen i 2års tid, og han har begge disse årene feiret jul sammen med ekskona. Det ene året med hennes familie og det andre året med hans familie. Noe som jeg synes har vært greit. Til høsten så flytter vi sammen. Og jeg har sagt at jeg ønsker at vi skal feire julaften sammen som en familie. Jeg har også barn og vi har julaften "likt". Så nå i år blir det hans første jul uten barna, og jeg skjønner at det er tøft. Men synes at det blir rart å feire jul hver for oss, ettersom vi har flyttet sammen som en familie og rart å feire sammen med hans ekskone. Men jeg har foreslått at vi kan evt spise lunsj/frokost sammen på julaften, så den som har "barnefri" julaften får være litt sammen med barna sine. Jeg er vant til å ha barnefri annenhver jul, siden jeg har hatt dette i mange år. Synes dere jeg krever for mye av han eller? Anonymous poster hash: b2f64...8b0
Kittykat Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes at når han velger å flytte sammen med deg, så må han også gi avkall på å feire jul med eks-konen sin. Han kan ikke forvente å få fortsette med å feire jul med eksen sin når han har deg. Det vil kanskje føles rart for han å feire julen uten barna annethvert år, men det kan jo fint løses med f eks frokost/lunsj på julaften. Så får han iallefall litt julaften sammen med barna, Jeg kan forstå deg og jeg kan forstå han. Men til ditt forsvar, så velger han nå å ta det neste steget med deg og da sier det jo nesten seg selv at dere skal feire jul sammen. 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Takk for svar! TS Anonymous poster hash: b2f64...8b0
Quijote Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes du er ganske kjip. Du kan ikke kreve noe som helst av den kommende samboeren din, og dersom han veldig gjerne vil ferie med barna og ekskona må han vel få gjøre det? De har tydeligvis et greit samarbeid, og en god tradisjon med å feire sammen. Skjønner at du kanskje ikke vil at det skal være sånn i all evighet, men jeg forstår ikke heeelt hvorfor det ikke kan være sånn et par-tre år til? Jeg ville satt barnas hygge i jula foran min egen. 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Eventuelt kan man ta en liten forskuddsfeiring lille julaften eller en av dagene tett på julaften, evt. siste helgen han "har dem" før jul. Lag en liten hyggelig happening med trepynting, lage juledekorasjoner, bake, eller hva som helst som gleder barna. Evt. også at de får pakke opp en gave eller to. Mulighetene til å lage en ny, hyggelig juletradisjon er mange. Julaften er ikke den eneste dagen med julestemning. Anonymous poster hash: 8299e...f59 1
Edvarda Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes ikke du er kjip. Noen mener "la ham gjøre det noen få år til", som om det plutselig blir lett å være uten barna julaften. Det gjør ikke det, men det er en del av å være skilt og etablert på nytt. Du gikk gjennom det, og det har mange andre gjort også. Det blir bedre. Jeg synes det blir helt unaturlig å ha samboer, men tilbringe julaften med ekskona. Hver sin lyst, men ikke noe for meg. Det er jo ikke som om barna lider, dette (som mye annet) handler om voksnes ønske om å få i pose og sekk. 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes du er ganske kjip. Du kan ikke kreve noe som helst av den kommende samboeren din, og dersom han veldig gjerne vil ferie med barna og ekskona må han vel få gjøre det? De har tydeligvis et greit samarbeid, og en god tradisjon med å feire sammen. Skjønner at du kanskje ikke vil at det skal være sånn i all evighet, men jeg forstår ikke heeelt hvorfor det ikke kan være sånn et par-tre år til? Jeg ville satt barnas hygge i jula foran min egen. Det er ikke akkurat barnemishandling å velge en annen løsning enn dagens. Jo flere julaftner samboeren til TS feirer med eksen, jo mer innarbeidet blir tradisjonen. Kanskje er det lettere å finne nye løsninger/nye tradisjoner nå enn om tre år. Anonymous poster hash: 8299e...f59 6
AnAngel Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Synes ikke du er kjip. Han bør feire jul med deg, synes jeg. Forslaget ditt om julefrokost synes jeg var bra Men for å være "pedagogisk riktig" ville jeg kanskje la ham feire en siste jul med eks og barn dette året. For barnas skyld. Vet jo ikke hvor lenge det har vært slutt med eksen, men minst 2 år, forstår jeg, også kommer det an på barnas alder, hvor mye de forstår. Tenkte litt på om det var lettere å legge skyld på deg, eller starte samboerskapet med et dårlig forhold til hans barn fordi at du "tok" pappa vekk fra oss julaften + at dere flytter sammen. Litt mye på en gang? Men jeg tror dette ble litt krisemaksimering fra min side . Uansett viktig å snakke med barna hans i god tid, så de er forberedt på at denne julaften blir uten pappa , hvis dere bestemmer dere for det. Etterhvert blir de vant med det uansett.
Gjest Runforit Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes julefrokost/lunsj er en fin løsning. Å feire med eksen når en får seg ny samboer synes jeg ikke er optimalt. Det skjønner vel han også om situasjonen hadde vært omvendt. Snart får dere kanskje egne barn og da blir det jo annenhver jul uansett. Supert at mor og far jobber så godt sammen og kan gjøre slike ting for barnas skyld, men nå er det på tide å gå videre med deg. Siden de jobber så godt sammen så kan det kanskje være et godt alternativ at de f.eks gir hverandre lillejulaften annenhver jul slik at barna kan feire med begge? Pakke opp pakker på kvelden dagen før eller evt. 1.juledag? Da blir det jo jul med begge foreldre enn om ikke på samme dagen. 2
Quijote Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Grunnen til at jeg ikke hadde gjort noe med det denne første julen er fordi det nok er en stor nok omstilling for barna at pappa har ny samboer. Jeg tror ikke det er helt heldig dersom hun blir den som "ødelegger" jula for dem også.
Gjest Riskjeks Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes ikke du er kjip. Noen mener "la ham gjøre det noen få år til", som om det plutselig blir lett å være uten barna julaften. Det gjør ikke det, men det er en del av å være skilt og etablert på nytt. Du gikk gjennom det, og det har mange andre gjort også. Det blir bedre. Jeg synes det blir helt unaturlig å ha samboer, men tilbringe julaften med ekskona. Hver sin lyst, men ikke noe for meg. Det er jo ikke som om barna lider, dette (som mye annet) handler om voksnes ønske om å få i pose og sekk. Helt enig med deg, spesielt i det uthevede. Barna har da ikke vondt av å feire annenhver jul med mamma og pappa - kun hvis mamma eller pappa uttrykker negative følelser overfor dette og med det gir barna dårlig samvittighet. Jo flere ganger TS sin kommende samboer feirer jul med eksen, jo mer innarbeidet blir tradisjonen, og jo vanskeligere blir det å bryte den. Synes TS har vært svært raus, jeg hadde ikke godtatt at kjæresten min hadde feiret jul med eksen... Når man er skilt, så er man skilt, man kan ikke fortsette å leke familie i høytidene. Undersøkelser tyder dessuten på at dette ikke er bra for barna heller, som kan få forhåpninger om at mor og far skal bli sammen igjen, pluss at bruddet liksom aldri blir helt endelig, og dermed må de bruke mer tid på å fordøye det hele, og det lages rett og slett bare en mye lengre tilvenningsprosess. Nei, dette hadde jeg ikke gitt meg på, var jeg TS. Han utviser null respekt for sin nye samboer om han fortsetter å feire jul med ekskona. 4
Moija Skrevet 24. februar 2014 #12 Skrevet 24. februar 2014 Jeg ville også satset på å lage nye juletradisjoner allerede nå. For barna sin del, for hvis dere venter noen år blir det faktisk mye vanskeligere for barna- jo eldre en blir, jo vanskeligere/ mere opprivende er det jo som kjent å endre sine rutiner;) Dette gjelder selvsagt også de juleaftnene barna er hos far, og siden mor og far virker å samarbeide fint så går vel det bra? 2
Biloba Skrevet 24. februar 2014 #13 Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes du er ganske kjip. Du kan ikke kreve noe som helst av den kommende samboeren din Rar holdning. Jeg og mannen forventer en hel del av hverandre. Synes det er helt naturlig å bli regnet som tellende familie når man bor sammen. Hvis mannen vil feire julene med en annen kvinne, får han finne seg en annen, så jeg kan finne en som er voksen nok til å gi meg den plassen en partner skal ha. 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #14 Skrevet 24. februar 2014 Uansett hva du krever så er barna hans den ordentlige familien hans, ikke du og dine barn. Jeg synes du virker som et egoistisk menneske som ikke lar ham feire jul sammen med barna sine. Anonymous poster hash: 9ae23...724 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #15 Skrevet 24. februar 2014 Jeg tenker at han også burde tenkte såpass langt når han valgte å bli sammen med deg, som også hadde barn fra før. Da er det vanlig praksis egentlig at man har barna annenhvert år, om man ikke er eneforsørger, selvsagt. Så jeg mener at han burde forstå at det er på tide at han også gjør det. Annenhvert år. Men kjempehyggelig at du tar initiativ til en felles julelunsj, for det er ikke noe hyggelig å ikke få se barna på en hel jul. Anonymous poster hash: 18583...715 1
xinnia Skrevet 25. februar 2014 #16 Skrevet 25. februar 2014 Merkelig holdning her på kvinneguiden.. alt skal dreie seg om de voksne, hvorfor i alle dager får dere barn?? TS er jo voksen og har selv barn så hun av alle burde jo ha forståelse og være glad for at mannen faktisk tar sitt ansvar som far og at han og x klarer å være så voksne at de tar hensyn til barna sine, for det er jo barna han feirer jul med!! Så lenge TS og mannen ikke har barn sammen, hvorfor skal BARNA forstå men ikke TS som er voksen? 2
Biloba Skrevet 25. februar 2014 #17 Skrevet 25. februar 2014 Uansett hva du krever så er barna hans den ordentlige familien hans, ikke du og dine barn. Jeg synes du virker som et egoistisk menneske som ikke lar ham feire jul sammen med barna sine.Anonymous poster hash: 9ae23...724 Ikke rart at folk ikke klarer å holde familien sin samlet, hvis holdningen er at samboer ikke er ordentlig familie. 5
Kattugla Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 Jeg tenker at hvis TS og samboeren har planer om fellesbarn, så bør de få slike tradisjoner på plass FØR barnet eventuelt kommer, så de eldre søsknene ikke tror at det er babyens "skyld" at far begynner å feire jul i sitt eget hjem. 2
Quijote Skrevet 25. februar 2014 #19 Skrevet 25. februar 2014 Rar holdning. Jeg og mannen forventer en hel del av hverandre. Synes det er helt naturlig å bli regnet som tellende familie når man bor sammen. Hvis mannen vil feire julene med en annen kvinne, får han finne seg en annen, så jeg kan finne en som er voksen nok til å gi meg den plassen en partner skal ha. I mine øyne er det ganske stor forskjell på å forvente og å kreve noe. Å kreve at mannen skal velge bort en ordning som fungerer veldig godt for han og hans egne barn, og som egentlig ikke har veldig stor betydning for din lykke, synes jeg er kjipt gjort. Dessuten tror jeg det er dumt å gjøre seg til Grinchen første år som samboere, både for barna og for samboeren som må feire uten dem. Jeg synes dette er en sånn ting man bør bli enige om, ikke noe som skal kreves. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #20 Skrevet 25. februar 2014 Kjæresten og jeg har vært sammen i 2års tid, og han har begge disse årene feiret jul sammen med ekskona. Det ene året med hennes familie og det andre året med hans familie. Noe som jeg synes har vært greit. Til høsten så flytter vi sammen. Og jeg har sagt at jeg ønsker at vi skal feire julaften sammen som en familie. Jeg har også barn og vi har julaften "likt". Så nå i år blir det hans første jul uten barna, og jeg skjønner at det er tøft. Men synes at det blir rart å feire jul hver for oss, ettersom vi har flyttet sammen som en familie og rart å feire sammen med hans ekskone. Men jeg har foreslått at vi kan evt spise lunsj/frokost sammen på julaften, så den som har "barnefri" julaften får være litt sammen med barna sine. Jeg er vant til å ha barnefri annenhver jul, siden jeg har hatt dette i mange år. Synes dere jeg krever for mye av han eller? Anonymous poster hash: b2f64...8b0 Det enkleste for dere,er at dere har ulik jul med ungene. Anonymous poster hash: 30a70...de1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå