AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Å herrefred sier jeg bare... http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46252442&searchQuery=labradoodle "Oppdretteren fortalte videre at Coltriever er i ferd med å bli en egen rase akkurat som Labradoodle." Hvordan kan noen være så uopplyste når man har hund? Anonymous poster hash: 63c7f...f0f 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 Ikke bare det, de skulle vært tvangssterilisert. Anonymous poster hash: b93a9...fc6 2
Skywalker Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Sleip måte å tjene gode penger på gatemix på. For det er jo tross alt bare en blandingshund. Ikke noe galt om blandingshunder generelt, men jeg liker dårlig at man bevisst blander og kaller det "ny rase". Jeg mener at det ligger nært opptil svindel. Og folk lar seg lure.. 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Ja det er utrolig sleipt.. Her er også noen som faktisk driver oppdrett på dyre blandinger... Har ikke noe i mot blandingshunder altså, men 13 000... http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46589951 Anonymous poster hash: 63c7f...f0f 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Jeg får neller. Man blander heller ikke en hund med ekstreme gjeterinstinkter, med en apporterende jakthund. Hundene kan jo bli helt forvirra. Skal den gjete den skadeskutte anda?? Eller?? Rase? Labradoodle er ingen rase heller. Det er en blanding. Denne artikkelen er forresten veldig bra. Noen burde sende denne til hundeselgerene. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2564373/The-hidden-suffering-dogs-bred-cute-Adorable-looks-Cuddly-names-like-Labradoodle-But-trend-cross-breed-dogs-raises-disturbing-questions.html The hidden suffering of the dogs bred to be cute: Adorable looks. Cuddly names like Labradoodle. But the trend for cross-breed dogs raises disturbing questions 3
Querido Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Fryktelig irriterende... Også å omtale det som en rase gitt. Jeg har ingenting i mot blandinger, men jeg har ekstremt mye imot bevisst blandingsavl! Fysj a meg. Har forresten selv blanding mellom gjeter og jakthund, har vært utrolig heldig med henne. Men jeg ville aldri anbefalt blandingen til noen! 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 alle rasene vi har idag er blanding av en tidligere rase. Anonymous poster hash: bf8ef...200 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 alle rasene vi har idag er blanding av en tidligere rase. Anonymous poster hash: bf8ef...200 Og poenget? Anonymous poster hash: 63c7f...f0f 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Da får man en snill, lydig hund? Eller kanskje en gal hund som gjeter OG henter sauer.Anonymous poster hash: 3487a...258 1
daemonia Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 alle rasene vi har idag er blanding av en tidligere rase. Anonymous poster hash: bf8ef...200 De er et resultat av målrettet avl som har bidratt til at disse rasene etter hvert har blitt ensartede. Doodlene og Poo'ene og hva det nå kalles alt det her ligger det ingen plan bak, sånn utenom at de skal tjene penger. Det ser man på de mange forskjellige utseendene til disse "rasene". Det kan en se på et par av bildene som er nevnt i artikkelen over her. En coltriever ja... Den kommer garantert til å bli stresset og uten noen klare instinkter for hva den skal gjøre i gitte situasjoner, noe som vil gi mye stress og en såkalt problemhund... Dessverre så ender den nok uansett opp som en familiehund som på ingen måte blir behandlet som et familiemedlem, men heller som en prydgjenstand i bakgården. De burde skamme seg! 2
Gjest Lille-pus Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 - og jeg ser i mitt stille sinn en hel haug førstgangs hundeeiere som går av seg skoene ved å plutselig ha en hund med kraftige BC gener i huset. - det er, i ærlighetens navn, ikke nødvendigvis en lek for førstegangseiere altså. 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 - og jeg ser i mitt stille sinn en hel haug førstgangs hundeeiere som går av seg skoene ved å plutselig ha en hund med kraftige BC gener i huset. - det er, i ærlighetens navn, ikke nødvendigvis en lek for førstegangseiere altså. Det er fordi hundevante som regel ikke ønsker en BC-krysning, da det vet hva dette innebærer. Det gjør ikke grønnskollingene. Anonymous poster hash: ecc22...f94
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Åherrefred... dumskapen vil ingen ende ta. Sibirboxer!! http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46871516 Anonymous poster hash: ecc22...f94 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Og poenget? Anonymous poster hash: 63c7f...f0f At det ikke er galskap å mixe to raser og kalle den for noe annet. Anonymous poster hash: bf8ef...200 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 - og jeg ser i mitt stille sinn en hel haug førstgangs hundeeiere som går av seg skoene ved å plutselig ha en hund med kraftige BC gener i huset. - det er, i ærlighetens navn, ikke nødvendigvis en lek for førstegangseiere altså. BC'er er ikke en lek for andregangs eiere heller for den saks skyld. Det er en hund som kun passer for mennesker som har hundetrening som livsstil. Anonymous poster hash: bf8ef...200
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. februar 2014 #16 Skrevet 25. februar 2014 At det ikke er galskap å mixe to raser og kalle den for noe annet. Anonymous poster hash: bf8ef...200 Jo det er galskap. Fordi folk lager en miks, kaller det noe fancy, og påstår det er noe helt annet enn det det er. Nei man lager ikke nye raser ved å blander to hunder sammen. Og det er jo helt sinnsyke mikser de setter sammen og gir merkelige navn. Man mikser ikke sammen hunder med sterke egenskaper, som er totalt motstridende, og sier at dette blir en fin liten kosehund. Jeg kjenner jeg blir så forbanna på disse stakkars hundene sine vegne. Så mange mikser av border collier og fuglehunder f.eks. Det er jo så forstyrra disse stakkars bikkjene. De har sterke instinkter som jobber mot hverandre. Det kan gå bra, men som regel får du en forstyrra bikkje med skyhøyt stressnivå. Og slike hunder ender som regel opp hos uvitende folk, som ikke akkurat hjelper hunden med å roe ned stresset. Stakkars hunder. Og ikke blir de friskere heller. Det er en grunn for at de hundene, som oftest avlives i ung alder, er blandinger. De er både syke og forstyrra. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #17 Skrevet 25. februar 2014 Jo det er galskap. Fordi folk lager en miks, kaller det noe fancy, og påstår det er noe helt annet enn det det er. Nei man lager ikke nye raser ved å blander to hunder sammen. Og det er jo helt sinnsyke mikser de setter sammen og gir merkelige navn. Man mikser ikke sammen hunder med sterke egenskaper, som er totalt motstridende, og sier at dette blir en fin liten kosehund. Jeg kjenner jeg blir så forbanna på disse stakkars hundene sine vegne. Så mange mikser av border collier og fuglehunder f.eks. Det er jo så forstyrra disse stakkars bikkjene. De har sterke instinkter som jobber mot hverandre. Det kan gå bra, men som regel får du en forstyrra bikkje med skyhøyt stressnivå. Og slike hunder ender som regel opp hos uvitende folk, som ikke akkurat hjelper hunden med å roe ned stresset. Stakkars hunder. Og ikke blir de friskere heller. Det er en grunn for at de hundene, som oftest avlives i ung alder, er blandinger. De er både syke og forstyrra. Men det ER jo slik våre hunderaser ble til. Miksing og miksing, prøving og feiling. Men er enig i at man ikke mikser golden og collie og kaller det for en rolig familiehund, for da er det nok noen som får seg ett skikkelig sjokk. Anonymous poster hash: bf8ef...200 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 Men det ER jo slik våre hunderaser ble til. Miksing og miksing, prøving og feiling. Men er enig i at man ikke mikser golden og collie og kaller det for en rolig familiehund, for da er det nok noen som får seg ett skikkelig sjokk. Anonymous poster hash: bf8ef...200 Nei ikke helt. Dagens miksing er så utrolig tilfeldig og helt planløs. Det finnes ingen felles mål om forbedringer av egenskaper eller fysikk. Det er kun "oj dette kan bli moro - la oss prøve". Dagens raser har blitt mikset, men da har de mikset sammenfallende hunder med sammenfallende egenskaper, for å styrke egenskapene. Alle hundene har også blitt avlet for et spesielt bruk (untatt noen ytterst få raser, som er avlet for kos). De hadde krav om egenskaper hos hunden. Ta en terrier f.eks. De skulle ha en hund, som kunne holde rottene vekke, og så gikk de sammen og brukte de beste rottefangerene på hverandre. Og de sammenfalt ganske mye i eksteriør også. Slik lagde de raser. De hadde et mål om å forbedre egenskapene deres. Dagens mål er "nhåååå såååå søøøøt". 2
Gjest Lille-pus Skrevet 25. februar 2014 #19 Skrevet 25. februar 2014 Det er fordi hundevante som regel ikke ønsker en BC-krysning, da det vet hva dette innebærer. Det gjør ikke grønnskollingene. Anonymous poster hash: ecc22...f94 BC'er er ikke en lek for andregangs eiere heller for den saks skyld. Det er en hund som kun passer for mennesker som har hundetrening som livsstil. Anonymous poster hash: bf8ef...200 BC er krevende... for eieren. - og meget givende om man har mer enn 'litt' peiling på hva man går til. Det er vi alle tre absolutt enige om. BC er forøvrig en av de rasene jeg har høyest respekt for da den i mitt distrikt er en arbeidende rase som ennå ikke er 'degenerert' av rene rigide visuelle utstillingskrav. 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. februar 2014 #20 Skrevet 25. februar 2014 Jeg kjenner flere med BC, og de hundene er superfine. Men de er også hardtarbeidende hunder. Enten som sauegjetere, eller som aktive konkurransehunder innen agillity. De MÅ brukes. Og får de rett stimulanse, så er de virkelig verdens herligste hunder. Uten dette så er de nevrotiske stressehunder. En jeg kjenner skulle ha seg en BC en gang, fordi hun kjente en BC som bodde på en gård og denne var såååå fin. Ergo så var alle slik tenkte hun. Hun bodde i en bygård i byen Vi fikk henne på bedre tanker. Jeg har selv hatt en BC-krysning og jeg brukte MYE tid på å trene hver eneste dag. Mye spor, lydighet, agillity, var med på lange rideturer osv osv. Ikke en kjedelig dag med en slik hund i hus. Nytta ikke med en spasertur rundt kvartalet der gitt. Jeg liker hunder med mye motor og et kjapt hode, så sånn sett var det en super hund. Men det ble også ganske mye for meg. Det var slitsomt innimellom. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå