Gå til innhold

Min historie fra en helt vanlig fredag i oslo by..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Også må vi igjen huske på at GENERALISERING ikke er bra.

:wink:

Ekkel episode, kunne vært utført av hvem som helst, svarte, gule eller hvite..det har vel ikke mye å si. Drittsekker er drittsekker uansett hva.

Fint at du annmeldte casen, og kan tenke meg hvordan du føler deg psykisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjestolsen
Skrevet

''ikke generalisere''? Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Mener du at det er sannsynlig at opplevelsen på nattbussen i Egypt like gjerne kunne skjedd på Valdresekspressen med etnisk norske menn i alle aldre som gikk sammen om et overgrep? Uten at noen andre i bussen grep inn? Jeg har aldri hørt om noe i nærheten av en slik episode.

Visste du at tallene for etnisk norske (særlig unge) menn som voldtektsforbrytere bli lavere år for år. Dette er en trend som har holdt seg lenge. Jeg synes det er generaliserende at norske menn i alminnelighet skal slås i hartkorn med grupper av ikkeetnisk norske som er overrepresentert i statistikken.

Jeg fatter ikke at erkjennelsen av at ( i særdeleshet) muslimske menn, menn fra Balkan, Afrika og Asia, voldtar norske kvinner (og utsetter de for krenkelser av den sorten som det er gjengitt i bla. denne tråden) skal være et unevnelig tabu. På den måten får en jo aldri diskutert årsakene til at det er sånn, aldri startet forebyggene arbeid.

For meg er det totalt uforståelig at ressurspersoner fra de miljøene som er overrepresentert som sedelighetsforbrytere overhodet ikke tar noe

initiativ til å gjøre noe for å endre den triste utviklingen. Det finns nesten ikke en eneste natteravn (om noen) i Oslo med fremmedkulturell bakgrunn. Jeg har aldri hørt om en invitasjon fra en fremmedkulturell interesseorganisasjon til en norsk sosialantropolog om å komme for å spre kunnskap om norske jenters væremåte og grenser.

Hvorfor er det slik?

PS. Dette er seff. ikke en diskusjon om hudfarge. De som bringer den type tøv til torgs gjør det først og fremst for å fordumme og ufarliggjøre en diskusjon.

Imidlertid har åpenbart kultur, religion og verdier utvetydig årsakssammenheng med sedelighetsforbrytelser. Det forteller statistikken.

Menn fra Sørøst Asia med buddistisk bakgrunn forgriper seg svært sjelden på norske jenter, det er knapt registert tilfeller.

Skrevet

Grøss og gru... det er trikken min det!

Jeg har aldri blitt fysisk angrepet, men en gang jeg tok t-banen ble jeg psykisk terrorisert. Jeg gikk på på Jernbanetorget og skulle av på Majorstua, og satte meg rett overfor to pakistanske menn. De ble helt stille da jeg satte meg ned, og begynte begge to å stirre intenst på meg. Jeg tittet opp på dem, litt undrende, for å se om det var noe, men de bare stirret videre uten å vike blikket. Jeg så ned, så opp, så rundt overalt, ble helt forstyrra. Da vi var kommet på Nasjonal gikk jeg av, jeg orket ikke mer. Da kom de med den hånlige latteren. Det var faktisk meget ubehagelig. Heldigvis var det mange andre i vognen.

Skrevet

Tråden er delt.

Resten av innleggene finner du her.

Tusenfryd - moderator

Skrevet

Husker så godt en episode for et år siden. Det var ei jente som ble voldtatt nede ved Akerselva av tre svarte, tilfeldig forbipasserende. Det gjorde så inntrykk på meg. Jeg følte sånn med henne. Lurer på hvordan hun har det nå.

Tenk om hun ble HIV smittet i tillegg.

Skrevet

Huff, jeg skrev nettopp et innlegg, men så ble det borte. Lurer på hvor det ble av den? :(

Hmm, tilbake til saken. Jeg synes det er skremmende å høre om historien din Newt. Tar jeg ikke feil, så kjenner jeg deg. (Vi jobbet sammen i studentutvalget kvinner&IT for en del år tilbake). :)

Litt trist å vite at du har gått igjennom dette. Men jeg er samtidig glad for at du ble "reddet" på tide. Er glad for at det finnes gode mennesker i samfunnet også. :)

Jeg, på lik linje med alle andre tar sterkt avstand fra slikt. Men håper inderlig ikke at slike episoder vil øke "fremmedfrykten" hos nordmenn. Jeg synes man skal vurdere et menneske individulet og ikke fra dets bakgrunn. Det finnes alle typer mennesker i alle samfunnsgrupper.

Nå skal ikke jeg som en (norsk?)-pakistansk jente drive å forsvare utlendingene som driver kriminelt. Men tro meg, flere av oss er normale mennesker, som _mange_ av dere!

Jeg synes at enhver som begår ulovlig handling, fortjener sin straff.

Jeg er klar over at mørke tall ligger veldig høyt blant innvandrere, og det bør absolutt gjøres noe med. Ikke kun til trygghet for norske jenter, men oxo for "oss andre". Jeg føler meg som en del av det norske samfunnet. Det er her jeg er født og oppvokst. Er glad i det landet, og ser på meg som en vanlig osloborger!

Merker sjeldent rasisme eller generalisering i hverdagen, men jeg har opplevd den. Og det er ikke noe godt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare et lite sidespørsmål, hva slags mennesker var det som fulgte deg hjem fra trikken? Var det mennesker du kunne tro var muslimer, eller så de ut som "etniske" nordmenn?

Skrevet

Det var to gutter/menn som tilsynelatende var norske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...