AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Tenker om jeg leverer den der med alt det andre elektroniske de har på søpla? Bruker de noe av det, eller blir alt bare knust/brent eller hva enn de gjør med det? Anonymous poster hash: 83780...2e7
Heart Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 I overskriften sier du "hiver den på søpla", men i innlegget skriver du "leverer den der med alt det andre elektroniske", og det er ikke helt det samme.Hvis du leverer inn en laptop der den skal leveres, altså sammen med annet elektronisk avfall, blir ikke selve delene i den gjenbrukt. Den blir demontert/knust, og de forskjellige materialene blir skilt fra hverandre og forsvarlig destruert (farlig avfall), brent (plast, gummi, papp) eller gjenvunnet. For eksempel blir edle metaller som f.eks. gull gjenvunnet fra de elektroniske delene, og dette blir så solgt og brukt i nye produkter. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Det er vel en del tyveri av kasserte pc'r hvor de havner langt avgårde og blir tatt i fra hverandre. Harddiscen er da på avveie. Jeg ville i hvert fall tatt ut harddiscen først, så du er sikker på at ingen andre får tak i denne. Anonymous poster hash: bf81b...34f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Det er vel en del tyveri av kasserte pc'r hvor de havner langt avgårde og blir tatt i fra hverandre. Harddiscen er da på avveie. Jeg ville i hvert fall tatt ut harddiscen først, så du er sikker på at ingen andre får tak i denne. Anonymous poster hash: bf81b...34f Hvor skal jeg kaste harddisken da? Anonymous poster hash: 83780...2e7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Formater den først da, om du har så mange hemmeligheter innpå der? Om en eller annen nedi Uganda greier å hente opp slettete filer etter at noen har robbet elektroavfallsmottaket på Elkjøp, er det så farlig??Anonymous poster hash: 6111a...8bd
Lutetium 71 Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Formater den først da, om du har så mange hemmeligheter innpå der?Anonymous poster hash: 6111a...8bd Formatering sletter ingenting. Vil man virkelig slette disken kan man overskrive alle data på den. For eksempel med verktøy som DBAN.Dog det tar såpass med tid at det er enklere å ødelegge disken, eller bare beholde den selv.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Formatering sletter ingenting. Vil man virkelig slette disken kan man overskrive alle data på den. For eksempel med verktøy som DBAN. Dog det tar såpass med tid at det er enklere å ødelegge disken, eller bare beholde den selv. Jeg vil kvitte meg med den fordi den ikke funker lenger + at jeg har en datageni-samboer jeg ikke vil skal kunne se hva jeg har der. Fortiden, eksen osv.. Jeg er ganske noob på data selv, så hva er den enkleste jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: 83780...2e7
Lutetium 71 Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Jeg vil kvitte meg med den fordi den ikke funker lenger + at jeg har en datageni-samboer jeg ikke vil skal kunne se hva jeg har der. Fortiden, eksen osv.. Jeg er ganske noob på data selv, så hva er den enkleste jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: 83780...2e7 Litt usikker på hva du mener med at "den ikke funker lenger", hva er egentlig galt med den? Er det pcen det er noe galt med, og isåfall hva er symptomene? Eller er det harddisken som har begynt å fuske? Men som Blånd sier: Den enkleste måten å slette harddisken er ta den ut, og ødelegge den. Et par harde kast i gulvet er alt som skal til. De er ikke så robuste. Sett den inn igjen, og se om pcen klarer å starte (et fint lite forskningsprosjekt i tillegg). Om den i verste fall fortsatt har liv, tar du en runde til. Eller bare kast hele pcen ned trappa, da ødelegger du forhåpentligvis harddisken i samme slengen.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Litt usikker på hva du mener med at "den ikke funker lenger", hva er egentlig galt med den? Er det pcen det er noe galt med, og isåfall hva er symptomene? Eller er det harddisken som har begynt å fuske? Men som Blånd sier: Den enkleste måten å slette harddisken er ta den ut, og ødelegge den. Et par harde kast i gulvet er alt som skal til. De er ikke så robuste. Sett den inn igjen, og se om pcen klarer å starte (et fint lite forskningsprosjekt i tillegg). Om den i verste fall fortsatt har liv, tar du en runde til. Eller bare kast hele pcen ned trappa, da ødelegger du forhåpentligvis harddisken i samme slengen. Aner ikke hva som er galt, men jeg får ikke slått den på, eller den går kanskje på i noen sekunder for så å slå seg av før jeg i det hele tatt rekker å logge inn på brukeren. Anonymous poster hash: 83780...2e7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #11 Skrevet 28. februar 2014 Aner ikke hva som er galt, men jeg får ikke slått den på, eller den går kanskje på i noen sekunder for så å slå seg av før jeg i det hele tatt rekker å logge inn på brukeren.Anonymous poster hash: 83780...2e7 Hva med å skifte batteri?Anonymous poster hash: d93b4...0de 1
Aryamili Skrevet 28. februar 2014 #12 Skrevet 28. februar 2014 Aner ikke hva som er galt, men jeg får ikke slått den på, eller den går kanskje på i noen sekunder for så å slå seg av før jeg i det hele tatt rekker å logge inn på brukeren. Anonymous poster hash: 83780...2e7 Høres ut som batteriet er gåent, ja. Forøvrig, burde holde å slette filene du ikke ønsker samboeren din skal se? Selv om han er datageni bør han virkelig ikke snoke rundt på PCen din, og iallefall ikke drive og finne frem filer du har slettet.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 Høres ut som batteriet er gåent, ja. Forøvrig, burde holde å slette filene du ikke ønsker samboeren din skal se? Selv om han er datageni bør han virkelig ikke snoke rundt på PCen din, og iallefall ikke drive og finne frem filer du har slettet. Men jeg har laderen i. Da får jo batteriet strøm og burde vel virke? PCen er 10 år gammel og ikke blitt brukt på 6 år. Hadde sikkert vært litt interessant å se gjennom alle bildene som er der igjen, men vet ikke om det er verdt å kjøpe nytt batteri? Hadde egentlig tenkt å kaste den som jeg sa. Anonymous poster hash: 83780...2e7
Lutetium 71 Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Men jeg har laderen i. Da får jo batteriet strøm og burde vel virke? PCen er 10 år gammel og ikke blitt brukt på 6 år. Hadde sikkert vært litt interessant å se gjennom alle bildene som er der igjen, men vet ikke om det er verdt å kjøpe nytt batteri? Hadde egentlig tenkt å kaste den som jeg sa. Anonymous poster hash: 83780...2e7 Les denne tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå