AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Hei, vi skal endelig gifte oss, etter nesten 20 år sammen Etter så mange år i samboerskap så har vi det vi trenger av kopper og kar og gryter og duker... Det vi ønsker oss aller mest er bidrag til bryllupsreise. Men hvordan kan vi best få frem det uten at det virker 'for frekt'??? Anonymous poster hash: 46f39...22e
juliane Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Noen syns av en eller annen grunn det er frekt, bare vent på Gjest som nok sniffer opp denne tråden i løpet av kort tid. De aller fleste syns IKKE det er frekt, og det blir stadig mer vanlig å ønske seg en reise eller andre opplevelser istedenfor kopper og kar - mange er jo vel etablerte når de endelig gifter seg. Tror nok gjestene deres syns det er hyggelig å kunne bidra til å gi dere en flott reise dere ellers ikke hadde hatt råd til! Det er jo mulig å ha en bitteliten ønskeliste med ting dere trenger også, og gi beskjed om at det dere ønsker dere aller mest er et bidrag til bryllupsreisen. Tror kanskje det er smart å fortelle litt om reisen slik at folk får et forhold til hva de bidrar til og ikke bare føler pengene går i det store sluket. Jeg var i et bryllup i høst der brudeparet ønsket seg bidrag til bryllupsreisen, og de la ut reiseruten på fire uker på nettsidene. Da tror jeg folk fikk et litt nærere forhold til det de bidro til. 12
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Jeg er oppdratt til at pengegaver er frekt å ønske seg og hadde derfor vært veldig i villrede hvis dere ikke ønsket dere noe annet i tillegg. Jeg hadde kanskje vært tilbøyelig til å gi et bidrag til et godt formål hvis jeg selv var enig i saken, men generelt er ikke penger eller gavekort noe jeg gir bort. Anonymous poster hash: 9d092...7fa 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Hadde aldri sponset bryllupssreise. Skal man ha en dyr fest så burde man ha spart opp til ferien og. Anonymous poster hash: 3cdc5...c36 4
Luckiness Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Ønske gavekort fra et reisebyrå, flyselskap, på et hotell dere ønsker å bo på, til en attraksjon... Da vet hvertfall den som gir gaven at pengene faktisk går til reisen Men det er jo ikke alle som liker å gi pengegaver, så jeg ville hatt noe annet på ønskelisten også. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Hvorfor kan dere ikke betale for denne reisen selv??Anonymous poster hash: 2fdeb...31f 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Jeg gir ikke pengegaver av prinsipp og er blant dem som finner det frekt. Derimot hadde jeg ikke hatt noe imot å bidra til en spleisefest, for eksempel med drikke og kake eller en salat eller andre småretter, eventuelt dekorasjoner hvis det hadde vært ønskelig. Pengene man sparer på slik bevertning kan man jo bruke på bryllupsreisen. Eventuelt kan dere la gjestene velge mellom en gave til et veldedig formål (velg gjerne ut to eller tre forskjellige) og gave til bryllupsreisen. Men jeg synes likevel at pengegaver er frekke og en unødvendig måte å sette prislapper på vennskap på. Anonymous poster hash: 2a2ff...5e1 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Noen syns av en eller annen grunn det er frekt, bare vent på Gjest som nok sniffer opp denne tråden i løpet av kort tid. De aller fleste syns IKKE det er frekt, og det blir stadig mer vanlig å ønske seg en reise eller andre opplevelser istedenfor kopper og kar - mange er jo vel etablerte når de endelig gifter seg. Tror nok gjestene deres syns det er hyggelig å kunne bidra til å gi dere en flott reise dere ellers ikke hadde hatt råd til! Det er jo mulig å ha en bitteliten ønskeliste med ting dere trenger også, og gi beskjed om at det dere ønsker dere aller mest er et bidrag til bryllupsreisen. Tror kanskje det er smart å fortelle litt om reisen slik at folk får et forhold til hva de bidrar til og ikke bare føler pengene går i det store sluket. Jeg var i et bryllup i høst der brudeparet ønsket seg bidrag til bryllupsreisen, og de la ut reiseruten på fire uker på nettsidene. Da tror jeg folk fikk et litt nærere forhold til det de bidro til. En tusning? Er ikke du imot pengegaver? Anonymous poster hash: f3733...06e Jo, hvis invitasjonene er noe lignende som "Har alt vi trenger, men her er kontonr vårt, pga vi trenger en bryllupsreise"... Anonymous poster hash: f82be...800
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Anonymous poster hash: f82be...800 Jeg er ikke Gjest, men måtte bare Anonymous poster hash: f82be...800
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 HVORFOR er der FREKT med pengegave når de har alt de trenger fra før? Har det noe å si hvis du kjøper et glassfat til 500 kr eller gir brudeparet de 500 kronene slik at de drar på ferien sin? Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan slutte å blande seg i livet til andre. Har det noe å si hva folk ønsker seg???? Har de lyst til å ha et fint bryllupsfest må de få lov til det! De trenger vel strengt tatt ikke å kutte ned på festbudsjettet for at dere som gjester skal slippe å gi de pengegave?! Jeg trodde folk VILLE gi andre hva de ønsker seg i gave, IKKE hva de er "oppdratt" til å gi! Anonymous poster hash: 9a504...12a 28
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #12 Skrevet 24. februar 2014 Jeg gir ikke pengegaver av prinsipp og er blant dem som finner det frekt. Derimot hadde jeg ikke hatt noe imot å bidra til en spleisefest, for eksempel med drikke og kake eller en salat eller andre småretter, eventuelt dekorasjoner hvis det hadde vært ønskelig. Pengene man sparer på slik bevertning kan man jo bruke på bryllupsreisen. Eventuelt kan dere la gjestene velge mellom en gave til et veldedig formål (velg gjerne ut to eller tre forskjellige) og gave til bryllupsreisen. Men jeg synes likevel at pengegaver er frekke og en unødvendig måte å sette prislapper på vennskap på. Anonymous poster hash: 2a2ff...5e1 Nå må du skjerpe deg! "måte å sette prislapper på vennskap på". Ingen som sier at du trenger å betale flere tusen: Skjønner at du er den gjerrige typen, som kanskje hadde tenkt å "lure seg unna" med en bitte liten gave? Kan du ikke heller gi brudeparet dette i kontanter? 50 kr, 100 kr. Det er vel samme for deg om du bruker pengene på en liten gave eller gir den samme summen til brudeparet Anonymous poster hash: 9a504...12a 9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #13 Skrevet 24. februar 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor det er frekt. Jeg syns det er det motsatte Med vanlige gavelister forventes det jo at man tråler butikker og finner et eller annet helt spesifikt fat eller en kjempedyr kjøkkenmaskin, mens "bidrag til bryllpusreisen" ikke krever annet enn at man legger summen man hadde tenkt å bruke i en konvolutt. Ofte blir det litt mindre dyrt også, hvert fall er jeg sånn, at jeg ofte ender opp med å bruke mer enn jeg egentlig hadde tenkt på gaver. Det jeg syns er frekt er å ha bryllupet i et annet land eller på en øy som krever at man bruker laaaang tid og mye penger på å reise dit, og betaler overnatting "bare" for et bryllup, og så forventer brudeparet at gjestene skal gi dyre ting i tillegg. Eller som den tråden som var her for en stund siden, om et bryllup hvor gjestene måtte betale for maten selv... Det er frekt. Jeg syns det er mye bedre å bidra med å gi folk jeg er glad i noe de har lyst på enn å gi dem noe tull som bare blir stående og ta opp plass, til de kvitter seg med det. Dere har jo alt dere trenger, og får mer glede av en tur enn en cupcakes-maskin. Anonymous poster hash: fb9d2...726 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #14 Skrevet 24. februar 2014 Ønsk dere heller noe til veldedighet, f eks klær til barn i Syria. Jeg får litt vond smak i munne når folk som egentlig ikke trenger noen ting absolutt skal ha gaver allikevel. Anonymous poster hash: 766f6...768 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #15 Skrevet 24. februar 2014 Ønsk dere heller noe til veldedighet, f eks klær til barn i Syria. Jeg får litt vond smak i munne når folk som egentlig ikke trenger noen ting absolutt skal ha gaver allikevel. Anonymous poster hash: 766f6...768 Det er da for folk som føler at de MÅ gi noe! Nei jeg syns fortsatt ikke det er frekt å ønske seg bidrag til bryllupsreisen. Vi er også ett par som har alt vi trenger og har derfor gitt beskjed om at vi ikke ønsker oss noe. Da ble vi nedringt av gjester som insisterte på å ha gaveliste. Vi har lagt ut ett par ting, men ellers bidrag til bryllupsreisen, selv om den også er betalt av egne penger. Ja, vi har nok til lommepenger også.. Anonymous poster hash: f82be...800 2
Kalbakk85 Skrevet 24. februar 2014 #16 Skrevet 24. februar 2014 Jeg er nå av den oppfatningen av at man kan ønske seg akkurat hva man vil. Som flere har nevnt, så er det jo stadig mer vanlig at man har der meste av det man trenger. Reise gjør stadig flere og stadig oftere. Selv er jeg veldig glad i å reise og hadde satt pris på noen slanter i en reisekasse. Det er jo lov å ønske seg. Det er jo helt opp til gjestene hva man velger å gi uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #17 Skrevet 24. februar 2014 Nå må du skjerpe deg! "måte å sette prislapper på vennskap på". Ingen som sier at du trenger å betale flere tusen: Skjønner at du er den gjerrige typen, som kanskje hadde tenkt å "lure seg unna" med en bitte liten gave? Kan du ikke heller gi brudeparet dette i kontanter? 50 kr, 100 kr. Det er vel samme for deg om du bruker pengene på en liten gave eller gir den samme summen til brudeparet Anonymous poster hash: 9a504...12a Herre fred, hva vet du om hvor mye jeg pleier å gi i gave? Det er vel ingen tvil om at noen mennesker sliter med å få endene til å møtes, mens andre, som brudeparet her, har mer enn nok. Å gi en gave er en symbolhandling, enten det er hjemmelaget eller kjøpt - og det er tanken som teller. Dersom det kun blir pengegaver igjen, og da tilskudd til bryllupsreise, blir det satt en prislapp på vennskapet. Anonymous poster hash: 2a2ff...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #18 Skrevet 24. februar 2014 Synes det er en kjempegod idé, og ikke frekt i det hele tatt. Dere har det dere trenger, nå ønsker dere dere en fin opplevelse. Ville mye heller sponset dette enn å kaste bort penger på en vase ol. Anonymous poster hash: c2ca5...89b 1
Gjest Hjertesukk Skrevet 24. februar 2014 #19 Skrevet 24. februar 2014 Min bror ønsker seg bidrag til bryllupsreise.. og det GLEDER meg å kunne slenge inn 3000-4000 til bryllupsreisen.. En reise de kommer til å huske resten av livet.. :-) Men som flere sier, ha gjerne en ønskeliste ved siden av.. kanskje finnes det et penservise eller hardangerbestikk dere ikke har tatt dere råd til? :o) Det kan se litt stusselig ut på gavebordet om det kun er konvolutter.. Menmen, dette er opp til dere, og jeg syntes ikke det er frekt å ønske seg penger til dette formålet. Folk som spør om hvorfor dere ikke har penger til bryllupsreise får du bare ignorere, det har ingen noe med
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #20 Skrevet 24. februar 2014 Så deilig at flere synes det er greit med pengegaver! Grunnen til at man ikke har masse penger til ferie kan jo være fordi man har brukt pengene på en fest og opplevelse for gjestene! Og straffen for det er at man må ta imot masse ræl man ikke trenger eller ønsker seg... Skjønner ikke logikken. Anonymous poster hash: c6f14...4bb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå