Gå til innhold

Kjøpe hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Går andre året på videregående og har veldig lyst til å kjøpe hest. Jeg har ridd i rundt 10 år men har hatt pause i snart to år. Men plutselig fikk jeg kick om å starte å ri igjen, og har veldig lyst på hest.

Har jo bare ett og ett halvt år igjen på videregående, og etter det har jeg tenkt til ett fri år. Jeg kunne virkelig tenke meg å satse på ridning.

Hva syntes dere?

Anonymous poster hash: d6381...32e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke snakket med min mor om dette enda, men har tenkt til å si at jeg kan være med å betale halve stallplass prisen (6500 i månden) i de første 6 månedene.

Skrevet

Om jeg var deg, ville jeg i første omgang hatt hest på halvför. Da har du tid til skolearbeid og venner de dagene du ikke har hesten. Og du vil ikke blakke deg totalt på alle utgiftene det å ha hest innebærer.

Skrevet

Har ikke snakket med min mor om dette enda, men har tenkt til å si at jeg kan være med å betale halve stallplass prisen (6500 i månden) i de første 6 månedene.

Om du ikke har snakket med din mor om det ennå, og forventer at hun skal betale for at du skal ha hesten? :sjokkert:

Det er jo du som vil ha hesten, ikke moren din. At hun skal betale for at du skal ha en hest synes jeg blir for dumt, da det er ganske store utgifter. Da jeg hadde hest fra jeg var 13, så var det jeg som betalte alt av utgifter. Av og til kunne jeg jo låne penger dersom jeg ikke hadde fått tjent inn nok (ja, jeg jobbet som avisbud) og dette var penger mamma alltid fikk igjen.

Når de 6 mnd er gått, skal du da betale hele stalleien eller skal moren din det?

• Liker 7
Skrevet

Om du ikke har snakket med din mor om det ennå, og forventer at hun skal betale for at du skal ha hesten? :sjokkert:

Det er jo du som vil ha hesten, ikke moren din. At hun skal betale for at du skal ha en hest synes jeg blir for dumt, da det er ganske store utgifter. Da jeg hadde hest fra jeg var 13, så var det jeg som betalte alt av utgifter. Av og til kunne jeg jo låne penger dersom jeg ikke hadde fått tjent inn nok (ja, jeg jobbet som avisbud) og dette var penger mamma alltid fikk igjen.

Når de 6 mnd er gått, skal du da betale hele stalleien eller skal moren din det?

Da betaler nok mamma hele med mindre jeg har fått ekstra jobb på lørdager o.l. Det er ganske normalt at foreldre betaler når man er under 18 og bor hjemme :)

Skrevet

6500 i måneden :O

• om du har rik familie så kan du vel spør om å få deg hest, men har du en vanlig familie med inntekt tror jeg dette blir for dyrt for moren din.
  • spesielt blir det for dyrt om hun er alenemor, da hun bare har 1 inntekt :S

Anonymous poster hash: 323c2...0c7
Skrevet (endret)

Det er normalt at foreldre betaler, dersom de er med på ideen fra begynnelsen av og har sagt de er villige til å betale. Ikke slik at barna kommer hjem med et dyr som krever mye tid og penger, og så forvente at foreldre betaler.

Endret av Libertas
  • Liker 4
Gjest bustyvel
Skrevet

Høh, normalt? Jeg har måttet betale hver jævla krone selv for alle dyrene mine hele tiden. Men har du foreldre som vil hjelpe deg, så er du kjempeheldig :) Da jeg var på din alder hadde jeg hest på fôr, rett og slett fordi jeg ikke helt visste hva jeg skulle etter vgs, og jeg ville være sikker på gode karakterer. Da jeg flyttet og begynte studiene kjøpte jeg meg hest (selvsagt finanisert helt selv). Hva med å ha hest på fôr, og heller spare til innkjøp og hold av hest?

• Liker 3
Skrevet

6500 i måneden :O

• om du har rik familie så kan du vel spør om å få deg hest, men har du en vanlig familie med inntekt tror jeg dette blir for dyrt for moren din.
  • spesielt blir det for dyrt om hun er alenemor, da hun bare har 1 inntekt :S

Anonymous poster hash: 323c2...0c7

Mamma har en inntekt på rundt 700 000 i året. Pluss at vi leier ut 2 rom her jeg bor så vi tjener 10 000 på de i måneden. Vet ikke om dette er mye eller lite jeg.

Skrevet

Det er normalt at foreldre betaler, dersom de er med på ideen fra begynnelsen av og har sagt de er villige til å betale. Ikke slik at barna kommer hjem med et dyr som krever mye tid og penger, og så forvente at foreldre betaler.

Ja.. hun har aldri vært helt i mot det hvertfall.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

De fleste selger hesten etter russetiden. Da har de brått ikke tid til hest lengre, pga studier. Så om du er klar for å selge hesten om noen få år, så kjøp. Og selvfølgelig om moren din har penger nok til dette prosjektet og synes dette er greit. Men det er nok ikke så veldig vanlig at foreldre betaler alt.

Selv fikk jeg ikke en eneste krone til mitt hestehold. Ikke så mye som et par ridehansker til jul engang. Alt måtte fikses selv. Ikke lånte jeg penger til uforutsette utgifter heller.

• Liker 2
Skrevet

De fleste selger hesten etter russetiden. Da har de brått ikke tid til hest lengre, pga studier. Så om du er klar for å selge hesten om noen få år, så kjøp. Og selvfølgelig om moren din har penger nok til dette prosjektet og synes dette er greit. Men det er nok ikke så veldig vanlig at foreldre betaler alt.

Selv fikk jeg ikke en eneste krone til mitt hestehold. Ikke så mye som et par ridehansker til jul engang. Alt måtte fikses selv. Ikke lånte jeg penger til uforutsette utgifter heller.

Jeg kjenner ingen som har solgt hesten sin etter russetiden. Jeg skal jo betale det jeg kan selv.

Skrevet

Jeg kjøpte hest da jeg gikk i 2. på VGS, men mamma er også hesteinteressert og det var like mye hennes prosjekt. Dersom du har tenkt til å studere etterhvert (selv om du har et friår) ville jeg tenkt grundig gjennom dette. Det kan være vanskelig å få stallplass dersom du flytter, ikke minst krever det mye å balansere studiene, det sosiale og det å ha hest, men dersom du er motivert for det og meget strukturert, bør det gå fint. Dessverre er det mange som ikke tenker seg godt nok om før de skaffer seg hest, og ender med å selge den etter noen år. Det er et vanskelig marked og ikke alltid like lett å få solgt hesten igjen, dersom dette skulle bli aktuelt. Jeg skjønner at du har lyst på egen hest, som er ditt prosjekt, og dersom du virkelig er klar for alt arbeidet det innebærer, støtter jeg deg. Det er fantastisk når man får igjen for det harde arbeidet, og man knytter sterke bånd og et godt samarbeid til hesten sin. Det er liksom ikke det samme å ha hest på fór, men det er likevel lurt å starte der, for å se om man virkelig har nok tid og motivasjon til å ha egen hest :-) Lykke til!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har solgt hesten sin etter russetiden. Jeg skal jo betale det jeg kan selv.

Jeg kjenner veldig mange. Jeg har holdt på med hest i 35 år og vet at flesteparten faktisk gjør dette. Noen har beholdt hesten, men de kommer gjerne fra gårder og har hesten hjemme hos foreldrene mens de studerer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg kjenner veldig mange. Jeg har holdt på med hest i 35 år og vet at flesteparten faktisk gjør dette. Noen har beholdt hesten, men de kommer gjerne fra gårder og har hesten hjemme hos foreldrene mens de studerer.

Vel, kanskje det er annerledes nå. Tror det er lettere å pririoritere nå enn det var før i tiden.

- TS

Endret av Ohiodreamer
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du betaler så mye for stalleie (hvilken del av landet, trenger ikke være spesifikt)? Hva er inkludert i leia? Er det godt miljø i stallen, med folk du kan ri sammen med og trenere du kan ri for på jevnlig basis? Alle slike ting vil bidra til at det å ha hest blir gøy og motiverende, ikke minst til fremgang så dere som ekvipasje kan nå målene deres.

Husk også på utgifter til skoing, tannrasp, uforutsette veterinærugifter, utstyr, treninger, transport, registrering dersom du planlegger å delta på stevner ++ :-)

Og ikke minst: kjøp en hest til ditt bruk! Ikke en avdanket traver, f.eks. Det å ha hest er såpass dyrt, at det lønner seg å investere litt ekstra i selve hesten, da det ikke er kjøpet som koster mest, men det å ha den.

Siden du har ridd i 10 år så vet du sikkert alt dette, men har vært i samme situasjon selv, så skader ikke å komme med noen tips :-)

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du betaler så mye for stalleie (hvilken del av landet, trenger ikke være spesifikt)? Hva er inkludert i leia? Er det godt miljø i stallen, med folk du kan ri sammen med og trenere du kan ri for på jevnlig basis? Alle slike ting vil bidra til at det å ha hest blir gøy og motiverende, ikke minst til fremgang så dere som ekvipasje kan nå målene deres.

Husk også på utgifter til skoing, tannrasp, uforutsette veterinærugifter, utstyr, treninger, transport, registrering dersom du planlegger å delta på stevner ++ :-)

Og ikke minst: kjøp en hest til ditt bruk! Ikke en avdanket traver, f.eks. Det å ha hest er såpass dyrt, at det lønner seg å investere litt ekstra i selve hesten, da det ikke er kjøpet som koster mest, men det å ha den.

Siden du har ridd i 10 år så vet du sikkert alt dette, men har vært i samme situasjon selv, så skader ikke å komme med noen tips :-)

Bor i Oslo, så det sier vel egentlig sitt..Inkludert er ut og innslipp 5 dager i uken + alle foringer. Fritt bruk av 2 baner og ridehus. Stallen har treninger flere ganger i uken og på stallen står det konkurranse ryttere i alle aldere. Ja jeg vet at det kommer utgifter her og der. Hadde mest tenkt på spranghest :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vel, kanskje det er annerledes nå. Tror det er lettere å pririoritere nå enn det var før i tiden.

- TS

Nei det er det ikke. Krav om studiekompetanse er mye høyere i dag. Hva er dine planer for fremtiden? Du er ung og i den alderen hvor store endringer og avgjørelser skal tas fremover. Du bør ta dette i betraktning når du skal kjøpe hest. Som sagt så selger de fleste hestene sine (dags dato) når de skal studere, men mange kjøper hest igjen når studietiden er over og de har fått jobb (og selger igjen den dagen de begynner å få unger)

Men om din mor synes det er en grei kostnad, så står jo dere fritt til å kjøpe hest. Bare vær klar over at dette kan bli en årelang forpliktelse. Både økonomisk og tidsmessig.

Skrevet

Bor i Oslo, så det sier vel egentlig sitt..Inkludert er ut og innslipp 5 dager i uken + alle foringer. Fritt bruk av 2 baner og ridehus. Stallen har treninger flere ganger i uken og på stallen står det konkurranse ryttere i alle aldere. Ja jeg vet at det kommer utgifter her og der. Hadde mest tenkt på spranghest :)

Erud? I så fall, ikke kjøp hest...

Men altså, ærlig talt, det er jo ikke noe å tenke over engang før du har presentert dette her for moren din. Sier hun ja kan du jo gjøre som du vil, selv om det ikke høres så gjennomtenkt ut.

Anonymous poster hash: 0b06a...8fa

Skrevet

Når ho tjener så mye, så er det vel ikke et problem? Men jeg tenker jo også på det at når du er ferdig med friåret og skal tilbake, plutselig så har du ikke tid til den lenger. Det er ikke bare å gi bort eller selge en hest bare fordi du ikke tenkte langt nok frem i tid enn det. Ville heller fokusert å bli ferdig med hele skolen og heller vurdere da om du har tid til hest når du får deg jobb. Det er vanskelig å se fram i tid, om man vil ha tid. Men da må du også ha en plan om at kanskje moren din eller hatt noen som kunne ridd den når du ikke hadde tid, istedenfor at den skal stå i stallen uten å bli brukt.

Jeg har virkelig lyst på hest... Jeg er 21 år og bor for meg selv, så jeg vet at jeg ikke har råd til det da samboer er lærling og jeg har en deltidsjobb. Men det å skaffe seg hest når jeg får meg heltidsjobb er ikke noe jeg heller villet å gjort. For jeg må også ha tid til dem. Men nå syntes jeg det er mye bedre med hund, katt eller kanin (da jeg har alle jeg nevnte), er det ikke bedre å starte i det små?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...