kasima Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Jeg er ei 16 år gammel jente (snart 17 år). Jeg og 4 andre venninner har tenkt til å dra på hyttetur til helgen. Vi skal bli kjørt og hentet av faren til hun ene. Moren min er veldig skeptisk, men alle de andre får lov. Det er et trygt hytteområde hvor hun ene som eier hytta er veldig kjent i området. Jeg hadde satt pris på om dere kunne kommet med noen gode argumenter jeg kan fortelle min mor om hvorfor jeg burde få lov til å dra. Det er snart bare ett år til jeg blir 18 og myndig.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 - jenter på 16 på hyttetur drikker alkohol Anonymous poster hash: b752a...2a6 1
Gjest pellepirat Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Nå skriver du at hun er skeptisk, ikke at du ikke har fått lov. Er vel lov å være skeptisk, det skal man vel være i blant som foreldre. Hvis dattera mi var 16 og skulle på hyttetur hadde jeg også vært skeptisk. Har hun noen grunn til å være skeptisk da? hva skal dere gjøre? du kan jo fortelle henne om hvilke planer dere har, at du kan ringe henne i løpet av helgen og fortelle hvordan det går. Det er viktig å ta det opp med henne hvis hun er skeptisk, prøv å forklar uten å krangle. spør hvorfor hun er skeptisk og hva hun er redd for. Å dra på hyttetur er jo en kjempehyggelig ting, så du får vel lov til slutt. Så gjelder det å vise at du er til å stole på også, at det ikke er noe fyllekalas med ødelagt hytte som er resultat
kasima Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2014 Hun sier jeg ikke får lov, men jeg får hun ikke til å begrunne det.
kasima Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2014 Vi har ikke tenkt til å drikke alkohol, hva er poenget med å sitte øde på en hytte å drikke alkohol, vi er bare fem jenter?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Moren din er sikkert også redd for at det skal være gutter der, alkohol + gutter = sex, gjerne ubeskyttet. Derfor er moren din skeptisk. Anonymous poster hash: 5063a...e94 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Hvor gamle er de andre jentene? Gutter, både snille og slemme, finnes på fjellet også så jeg skjønner godt at moren din er bekymret. Anonymous poster hash: b2ba1...10e
Nordvesta Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Jeg fikk lov til slike ting da jeg var 16 år, men så flyttet jeg på hybel da jeg var 15 år for å gå på videregående så jeg var vant til å klare meg selv og å ta ansvar. Jeg mener at man bør få litt frihet og få ansvar, det er måten man lærer på og har man lært en ting, eller ti, hjemme så bør man få prøve seg. Å dra på hyttetur er stas og om moren din er redd for gutter og sex så bør hun kanskje bare låse deg inne først som sist for sex får man alltids til. Trenger ikke hytteturer til det. For å kunne lære seg å ta ansvar må man få friheten til det. Gjør en avtale med moren din, som tenåring er du sikkert en dreven forhandler: Hun kan sjekke baggen din for alkohol, du sender sms hver dag og du skal komme hjem i en hel del. Driter du deg ut kan hun fjerne et privilegie (tv, ipad, lommepenger el.). Om hun gir deg friheten skal du vise deg ansvaret verdig. 2
kasima Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2014 De andre jentene er 16/17, altså samme alderen som meg.
Mafalda Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Synes Storma Nordvesta har mange gode tips. Og som bekymret mamma kan jeg legge til følgende: - Kanskje du kan få moren din til å prate med noen av de andre foreldrene? Det er nok ofte alkohol som er den store stygge ulven, og hvis hun ser at de andre foreldrene har kjøreregler på linje med de hun ønsker, kan det være lettere å få ja. - Og for all del, ikke bruk argumentet om at "det snart bare er ett år til du er 18". Det virker mot sin hensikt og understreker bare at du nettopp er 16, ikke 17 eller 18 Godt mulig dere bare skal ha en koselig helg på hytta, dere jentene, og at du burde få lov. Men også dette argumentet her skjønner jeg lite av: Vi har ikke tenkt til å drikke alkohol, hva er poenget med å sitte øde på en hytte å drikke alkohol, vi er bare fem jenter? ... for hva er det ungdommer har holdt på med på hyttetur siden tidenes morgen, da? Om ikke dere har tenkt å gjøre det, er det topp, men igjen: å argumentere med at det "ikke er noe poeng" i at fem jenter drikker på hyttetur høres bare merkelig ut, det er utallige jenteturer, gutteturer og venneturer som har blitt brukt til nettopp det Kanskje moren din har gjort akkurat det samme selv i yngre dager, hehe. Understrek heller at DERE ikke har tenkt å gjøre det, uansett. Da blir det mer troverdig for din bekymrede mamma Lykke til, håper dere finner en løsning som er akseptabel både for deg og for moren din. Jeg skjønner begge parter godt, og kan ikke på stående fot si om min datter hadde fått lov til dette eller ikke. I utgangspunktet har jeg lyst til at hun skal få prøve seg, og jeg stoler på henne, men omstendighetene har også litt å si. Derav tipset om å kontakte andre foreldre. 2
kasima Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2014 Vi har skal stå på langrenn, ake, lage mat og kose oss. Ingen kjente av noen av oss som har hytte der, ingen gutter vi vet om eller kjenner. Det er et lite hyttefelt, hvor det kun er eldre folk som har hytter.
minister-mio Skrevet 24. februar 2014 #12 Skrevet 24. februar 2014 Vi har ikke tenkt til å drikke alkohol, hva er poenget med å sitte øde på en hytte å drikke alkohol, vi er bare fem jenter?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #13 Skrevet 24. februar 2014 Jeg var på hyttetur med to venninner en sommerhelg da vi var 15-16. Det var ikke snakk om drikking eller gutter i det hele tatt. Kun det å være alene og ha ansvaret for oss selv. Vi badet, fisket, stekte fisken vi fikk til middag og spilte brettspill om kvelden. Var våkne så lenge vi ville og hadde ingen bekymringer. Hadde en fantastisk helg sammen når er vi snart 30 og har definitivt ikke tatt skade av turen! Håper du får dra TS, om nødvendig så ta en samtale med foreldrene dine om alkohol og gutter. Hvis dere ikke drikker alkohol så fortell foreldrene dine om det og at det er et bevisst valg. Samme med gutter, at det ikke er interessant denne helgen men at det der en venninnetur.Anonymous poster hash: df697...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #14 Skrevet 24. februar 2014 Jeg hadde aldri latt deg dra hvis du var mitt barn. Anonymous poster hash: 5dba4...029
Nordvesta Skrevet 24. februar 2014 #15 Skrevet 24. februar 2014 Jeg hadde aldri latt deg dra hvis du var mitt barn. Anonymous poster hash: 5dba4...029 Hvorfor ikke? Om 1 år er hun myndig og skal likevel ut i verden, enten du vil eller ikke. Er det ikke bedre å få prøve seg litt mens man fortsatt kan ha litt "tøyler" og kan dele ut noen konsekvenser dersom det går skit? Og "applaus og jubel" når det går bra. Det er visstnok slik man lærer å bli ansvarsbevisst og på vei til å bli voksen 3
HvittHus Skrevet 24. februar 2014 #16 Skrevet 24. februar 2014 Jeg hadde aldri latt deg dra hvis du var mitt barn. Anonymous poster hash: 5dba4...029 Hvorfor ikke? Stoler du ikke på barnet ditt?
King in the North Skrevet 24. februar 2014 #17 Skrevet 24. februar 2014 Hvorfor ikke? Om 1 år er hun myndig og skal likevel ut i verden, enten du vil eller ikke. Er det ikke bedre å få prøve seg litt mens man fortsatt kan ha litt "tøyler" og kan dele ut noen konsekvenser dersom det går skit? Og "applaus og jubel" når det går bra. Det er visstnok slik man lærer å bli ansvarsbevisst og på vei til å bli voksen Enig. Modningsprosessen er gradvis, og å la alt komme som et sjokk på ungen når h*n blir 18 er å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste. La heller ungdommen lære gradvis, og finn en balansegang mellom det å beskytte og å gi ansvar.
King in the North Skrevet 24. februar 2014 #18 Skrevet 24. februar 2014 (endret) Jeg hadde aldri latt deg dra hvis du var mitt barn. Anonymous poster hash: 5dba4...029 Sier mer om deg og ''ditt barn'' enn det relaterer til TS og hennes situasjon. Endret 24. februar 2014 av King of the North 1
Kittykat Skrevet 24. februar 2014 #19 Skrevet 24. februar 2014 Du er snart 17 år og skal dra med 4 andre jenter som er i samme alder. Jeg kan forstå at din mor er skeptisk, men man må som foreldre gi barna mer frihet og ansvar etterhvert som de vokser opp. Du kan jo, som en annen sier, inngå en avtale med din mor om at du ringer/sender sms og forteller hvordan det går, hun kan sjekke bagen din for alkohol hvis hun er redd for at dere skal drikke o.l. Hun kan også snakke med de andre foreldrene f eks. Pluss at det er jo noen fordeler her: * Dere skal bli kjørt og hentet av faren til den ene jenten * Hun som eier hytten er godt kjent i området * Du skal være med 4 andre, så du er jo ikke alene * Du er snart 17 år og før eller siden så skal du ut i den store verden Hadde du vært mitt barn, så hadde du fått dradd på hytteturen. Jeg har en datter på 14 år og det er ikke mange årene igjen før hun forlater redet.
kasima Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #20 Skrevet 24. februar 2014 Jeg hadde aldri latt deg dra hvis du var mitt barn. Anonymous poster hash: 5dba4...029 Kan du si grunnene til at barnet ditt ikke skulle få dratt? I en hverdag i dag hvor det er så mye fokus på skole, må det være lov å slappe av litt med venner en gang i blant og ha det litt gøy?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå