Gå til innhold

Å stole på en hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har baby som krabber, og hund. Hunden oppfører seg normalt OK, ignorerer babyen, flytter seg hvis den kommer for nærme og er vennlig.

Men endel ganger har hunden knurret og glefset etter mannen min hvis han skal flytte hunden. Han er ikke brå, og hunden er vant til det. Forrige gang for et par dager siden, sluttet den ikke å snerre heller. Hvorfor det?

Jeg føler jeg ikke kan stole på hunden. Jeg sa at vi kan ikke ha den, jeg er ikke frisk og er alene med baby på dagtid, jeg har ikke tid til å trene den opp eller løpe etter den hele tiden. Men mannen vil ha hunden, bastant. Ikke gjøre noe eller endre noe, bare ha den. Den blir luftet masse og får riktig mat og stell, har vært på kurs og lest hundebøker, men jeg har bare ikke tid til å fikse opp i dette, og går rundt og føler meg usikker på hunden...

Erfaringer med det? (Hyggelige svar, takk!)

Anonymous poster hash: cbf51...ca3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at hunden alltid er i sofaen npr den skal flyttes. Det gjøres rolig, og den har normalt ikke noe imot det, skjønner ikke hvorfor den enkelte ganger blir aggressiv.

Skrevet

Altså, hvis ingen av dere tar jobben med å trene hunden og tilrettelegge for et trygt hundehold, så må dere kvitte dere med hunden (eller ungen). Det er virkelig kun snakk om sunn fornuft i den situasjonen du beskriver..

• Liker 4
Skrevet

Jeg forsøker å si det til mannen, men han kjenner kun på følelsene sine. Jeg sier at dersom vi finner det riktige hjemmet, kan hunden ha det godt, men han tenker kun at det er trist at hunden ikke kan bo her mer.

Jeg har ingen makt, jeg føler meg tråkket på. Hadde gjort mitt ytterste for å gi hunden et nytt, godt hjem, men jeg kommer ikke til å få muligheten. Jeg må bare fortsette å være nervøs og på vakt, æsj.

Skrevet

Skjønner meg ikke på folk som er så bastante og vil beholde dyr selv om det ikke er til det beste for dyret. Avliving er jeg i mot så lenge dyr er friske, men omplassering burde absolutt vurderes.

Men her høres det ut som om hunden ikke liker matfar, ikke at hunden har problemer med barnet.

MEN det jeg heller ikke kan forstå er "stole på"-tittelen. Stole på? Hunden kan bli skremt, være trøtt, ha en dårlig dag, akkurat som mennesker. De har følelser de også. Det er vel mer snakk om å lese kroppspråket til hunden som gjelder her, ikke "stole på den" som et menneske, og "regne med" alt alt går bra hele tiden. Hvis hunden biter en unge (eller et menneske generelt) fordi mennesket gjorde noe som var ubehagelig, får ofte hunden skylda (jeg synes dette er FEIL!!!).

Hunder skal aldri være alene med barn, ferdig med det. Aldri. Fordi man kan ikke stole på barn.

• Liker 3
Skrevet

Man kan ikke stole dyr og man kan ikke stole på barn. Hvis mannen din ikke gidder trene med hunden så får du si at han får bygge en hundgård med isolert hundehus i som den kan være i mens han ikke er hjemmd. Du og barnet må kunne være trygge hjemme.

Skrevet

Her må du ennten ta deg tid til å trene hunden din, gjøre det klart og tydelig for mannen at han må være med på dette. Hvis ikke får dere omplassere hunden.

Det andre allternativet er at dere nå har en ute hund slik Frisørdama foreslår.

Eller at du tar med deg barnet og bor ett annet sted til mannen får opp øynene, for slik går det ikke.

Begynnte dette etter barnet kom inn i bildet? Gjelder aggresjonen bare sofaen? Eller mannen din generelt?

For meg høres det ut som en god idee å lære hunden at det er dere som eier møblene, og som er snille som lar den ligge i dem i det hele tatt. Vær bestemt å ikke la den hoppe oppi sofaen på eget intiativ i det hele tatt. Kun sofa tid, når den blir invitert oppi!

Når dere på tok dere annsvaret å annskaffe hund så var det på betingelsen at dere ville sette av tid om den behøvde det. Nå behøver den tiden deres.

Anonymous poster hash: f5be6...01f
  • Liker 2
Skrevet

Hunder skal aldri være alene med barn, ferdig med det. Aldri. Fordi man kan ikke stole på barn.

Enig. Hunden skal ha et fristed der barn ikke kommer til. Et sted hunden kan sove trygt uten at barn kan komme bort til den. Det er ikke hunden som skal holdes vekke fra barnet, men barnet som skal holdes vekk fra hunden. Ikke fordi hunden er mere verdt enn barnet, men pga sikkerheten for alle parter.

Anonymous poster hash: 428ae...549

• Liker 3
Gjest Heartbeat
Skrevet

Her må dere ta ansvar og finne ut hvilke situasjoner hunden reagerer aggressivt på. Er det kun sofaen, ville jeg ha stoppet hunden fra å legge seg i den, så slipper dere at den knurrer når dere skal flytte han :)

Kanskje flyttet den ut på gangen når den vil sove for å få fred for ungen?

Og heller ha den sammen med ungen når den er våken og leken. Men man bør jo uansett aldri la hund eller barn være alene siden barn ofte ikke kan lese hundespråket like lett og de kan gjøre uforutsigbare ting som hunden kan reagere på

• Liker 1
Skrevet

Dette er noe som typisk kan skje med noen hunder når de får fri tilgang til sofaen, de ser den som sin og kan knurre når eier ber den flytte seg, dette skjer spesielt med ting som de kommer opp i høyden av. Hunden ned på gulvet, problem som oftest løst!

Anonymous poster hash: ff7af...6c5
  • Liker 2
Skrevet

Ok, får unngå at han hopper opp uten invitasjon. Men bare så det er sagt, så har han et fristed å ligge alene, men han foretrekker å ikke være alene. Han er stort sett kun alene om natta.

Skrevet

Dette er noe som typisk kan skje med noen hunder når de får fri tilgang til sofaen, de ser den som sin og kan knurre når eier ber den flytte seg, dette skjer spesielt med ting som de kommer opp i høyden av. Hunden ned på gulvet, problem som oftest løst!

Bullshit!!

Har 5 stk som sover i sofaen ( og sengen) og de ville aldri ha gjort slikt.. Men nå stoler de på meg 100%

Hunder som har trygg og god leder gjør aldri sånt!

Det kan være TS, at hunden din ikke ser på mannen din som nettopp det.. siden det er kun ovenfor han dette skjer..

det er du som er rundt barn og hund om dagene- så DU må faktisk ta ansvar her..

Pass på at hunden får ett fristed som er "barnefritt". Men om du ikke ønsker hunden- så merker hunden det og blir usikker.. så kanskje like greit å omplassere den

• Liker 2
Skrevet

Eh, ja keg tar faktisk ansvar og vil selge bikkja. Men ikke så lett når mannen ikke vil verken selge eller ta ansvar gitt.

Skrevet

Skulle gjerne likt å høre begrunnelsen på at hunder anser det som sin eiendel når de kommer opp i "høyden". Kan du forklare hvorfor?

Anonymous poster hash: daf3b...79d

• Liker 1
Skrevet

Bikkja mi ligger i sofa og noen ganger i seng, men hun er laaaaangt under meg på rangstigen, så hvis jeg så mye piper om at hun skal ned, vekk, i huset sitt, eller noe som helst, så adlydes det.

Men det er viktig at bikkjer har sin egen plass, så det kan være i fred. Spesielt viktig når man har unger som er klåfingra.

Når det er sagt, så delte jeg og bikkja vi hadde da jeg vokste opp plass. En krok på kjøkkenet hvor bikkja hadde pledd, og jeg hadde aktivitetstavle på veggen, vi satt og lå sammen der. Han var valp/unghund og jeg var 2 år. Fungerte det og!

Skrevet

IGJEN: bikkja HAR en egen plass.

Problemet er at dne snerrer og biter etter mannen min, enkelte ganger. Nei, jeg kan ikke komme på noe spesielt de gangene. Det er mange ganger hunden ikke gjør det.

Derfor føler jeg meg usikker, den er ustabil. For ikke lenge siden bet en hund jeg kjenner ungen i huset der. Og den hunden som var "så snill".

Skrevet

IGJEN: bikkja HAR en egen plass.

Problemet er at dne snerrer og biter etter mannen min, enkelte ganger. Nei, jeg kan ikke komme på noe spesielt de gangene. Det er mange ganger hunden ikke gjør det.

Derfor føler jeg meg usikker, den er ustabil. For ikke lenge siden bet en hund jeg kjenner ungen i huset der. Og den hunden som var "så snill".

Og igjen - Hva gjorde den ungen for å trigge det? Jeg tror ikke et bittelite sekund på at ungen var uskyldig!

Igjen - Hunden får skylda. Den "snille" hunden bare gikk til angrep på den uskyldige ungen. Nei, tror jeg ikke på.

Tydeligvis har ikke matfar oppdratt hungen sin, den har ikke respekt for ham ELLER den er redd for ham. Slår han hunden? Kjefte han på den? Roser han den? Trener han den? Noe er galt i kjemien der, matfar har gjort noe feil.

Hunden fortjener et bedre hjem.

• Liker 1
Skrevet

Og igjen - Hva gjorde den ungen for å trigge det? Jeg tror ikke et bittelite sekund på at ungen var uskyldig!

Igjen - Hunden får skylda. Den "snille" hunden bare gikk til angrep på den uskyldige ungen. Nei, tror jeg ikke på.

Tydeligvis har ikke matfar oppdratt hungen sin, den har ikke respekt for ham ELLER den er redd for ham. Slår han hunden? Kjefte han på den? Roser han den? Trener han den? Noe er galt i kjemien der, matfar har gjort noe feil.

ER så enig så enig.. !!

Skrevet

Hva du tror om hva du IKKE vet er ditt problem. Jeg vet at hunden skvatt og bet - du kan fabulere akkurat så mye du orker om en situasjon du ikke aner eller kommer tilå ane noenting om ;) ditt liv, din energi., bruk den på hva du vil.

Nei, matfar har ikke oppdratt hunden. Kjøpet var gjennomtenkt, har vært på kurs, har brukt lang tid på å oppdra. Men det hjelper tydeligvis ikke at jeg gjorde det når matfaren måtte være med på det og for at hunden ikke skulle bli aggressiv.

Det er kun jeg som har vært såpass interessert. Hunden hadde aldri i verden gjort det der mot meg, men jeg kan jo ikke tvinge matfaren til å trene med hunden (tro meg, jeg har forsøkt i ett år, har gitt opp å mase om at han må det. Hunden lyder ham ikke noe særlig, og det har jeg mast på at han må trene på. Hunden lyder kun meg stort sett).

Han har aldri slått hunden, er bare snill mot ham.

Skrevet

Mange hunder liker ikke å bli skubbet borti eller bli puffet ut fra det stedet de sover. Jeg liker heller ikke å bli puffet ut av senga når jeg sover, så om mannen hadde prøvd seg på det, hadde jeg blitt sint selv.

Hunden min har reagert på mannen når han vil ha den til å flytte seg når hun sover. Knurring og glefsing. Han forventer at det går bra å vekke hunden plutselig, og at hunden synes det er ok å bli omtrent løftet bort i halvsøvne. Det liker hun ikke, og har sagt fra om det. Hun synes det er helt greit å flytte seg om hun får våkne litt først, og får tid til å sette føttene under seg. Hun er 5 år, og jeg tror hun kan ha litt vondt i rygg/hofter når hun har sovet lenge.

Hunden vår ligger oppå sengeteppet i senga, og har sovet der i flere timer når vi skal legge oss. Det er i slike situasjoner mannen har villet løfte/puffe henne ned, og ikke lar henne få tid nok til å våkne. Selv drar jeg bare litt i teppet, og det er et signal hun synes er greit. Da flytter hun seg selv, etter å ha fått tid til å våkne og komme seg på beina.

Hunder har også lov til å si fra om det er noe de synes er feil eller ubehagelig. Det betyr ikke at de er en trussel mot familien i alle andre situasjoner. Jeg har en hund som setter grenser for hva hun synes er greit, og det er helt ok.

Hunder er også individer, og de trengs også å tas hensyn til. De er ikke mystiske ting som er ustabile fordi de knurrer i EN situasjon. De vil ikke angripe barnet fordi mannen forstyrrer under søvn.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...