snoker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Jeg vet ikke om dette er rett plass å spør på men prøver meg.. Min far har behov for hjelpeverge og støttekontakt, en nabo og venn tilbød seg å være begge deler for han og pappa godtok dette.. Nå 3 år senere sitter pappa uten briller (han har fått dårligere syn så de han har kan han ikke bruke) og uten høreapparat (det gikk i stykker) og uten penger til å bruke på feks avis, mat, en brus, kaffeposer osv (altså ingen penger over hode har han som han selv kan disponere) Han er ikke umyndiggjort på papiret forresten.. Jeg mener at briller sånn at pappa kan se og lese, og høreapparat sånn at han faktisk kan høre oss er viktige ting som han MÅ ha for å få et verdig liv, hjelpevergen mener at han ikke har økonomi til dette.. Pappa sitter også med et hus som skal selges, men når jeg sa at jeg kunne ta den oppgaven fikk jeg streng beskjed av hj.vergen at dette var HAN sin jobb, jeg gjorde da klart at jeg som eneste pårørende da vil ha beskjed om hva pris antydning er på, eventuelle bud som kommer inn og jeg vil ha noe å si ang om budet skal godkjennes siden det tross alt er mitt barndomshjem og jeg ikke vil selge med tap da pappa tross alt fortsatt har en del lån på¨dette.. Et år etter han sa at det var han sin oppgave sitter pappa fortsatt å betaler på et hus han ikke bruker.. Nå er pappa også lei av å ikke kunne lese/løse kryssord som er det eneste han har å ta seg til om dagene, høre hva besøk og hj.sykepleiere sier, missforstå situasjoner siden han ikke får med seg informasjonen og å ikke kunne kjøpe seg en avis en gang siden han ikke har noen penger han selv disponerer.. Pappa ville derfor bytte hj.verge men var redd for at han skulle bli sur og dermed ikke ta han med på kafè den ene dagen i uken som hj.vergen også er støttekontak.. Mitt spørsmål er hvordan jeg går frem, er det virkelig slik en hj.verge skal operere? Skal ikke brukeren som her er pappa faktisk kunne se og høre for å få en bedre hverdag? Er det ikke da hj.vergen sin oppgave å eventuelt kontakte hjelpemiddel sentralen, NAV eller andre distanser for pengestøtte om han ikke klarer å skrape sammen penger til dette i pappa sin økonomi?
Tiarra Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 Din far har krav på en mye bedre verge! Du må forklare dette til hvem enn som ansvaret for å anskaffe folk verger. Enten må denne nåværende vergen skjerpe seg eller så søker dere om en ny en. Jeg håper virkelig at din far får den hjelpen han fortjener så snart som mulig! Masse lykke til <3 2
snoker Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2014 Tusen takk, ja det håper jeg også, leste at jeg burde gå til overformynderiet, så jeg må nok ta en telefon dit og få et møte.. For jeg syns det er ille at han skal leve under slike forhold de siste åra han har igjen
TrickyCicci Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Er det et alternativ for deg å være hjelpeverge selv? Du virker jo som om du følger såpass med uansett, og da er du jo sikret at du kan få gitt han det han trenger. Det kan jo kanskje også være enklere for din far å snakke med deg, enn en potensielt helt fremmed, om hva som gjør at han har et godt liv. Hvis det er lov for barn å være verger da, må innrømme at jeg ikke kjenner til regelverket rundt dette. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Huff, får helt vondt i hjertet.. Bytt verge du, så får denne vennen heller være snurt en stund. Anonymous poster hash: 27003...d71
snoker Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2014 Er det et alternativ for deg å være hjelpeverge selv? Du virker jo som om du følger såpass med uansett, og da er du jo sikret at du kan få gitt han det han trenger. Det kan jo kanskje også være enklere for din far å snakke med deg, enn en potensielt helt fremmed, om hva som gjør at han har et godt liv. Hvis det er lov for barn å være verger da, må innrømme at jeg ikke kjenner til regelverket rundt dette. Det er nok ikke lurt at jeg tar den oppgaven, jeg har ikke kompentanse til det også tror jeg ikke det er lurt at man blander familie og jobb på den måten, det er nok hvertfall ikke riktig for oss.. Men at han bør bytte er helt klart..
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Overformynderiet finnes ikke lenger. Du kan bli hjelpeverge selv eller så finnes det frivillige i fylkeskommunen. Anonymous poster hash: aed7a...c14 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Jeg vet ikke om dette er rett plass å spør på men prøver meg.. Min far har behov for hjelpeverge og støttekontakt, en nabo og venn tilbød seg å være begge deler for han og pappa godtok dette.. Nå 3 år senere sitter pappa uten briller (han har fått dårligere syn så de han har kan han ikke bruke) og uten høreapparat (det gikk i stykker) og uten penger til å bruke på feks avis, mat, en brus, kaffeposer osv (altså ingen penger over hode har han som han selv kan disponere) Han er ikke umyndiggjort på papiret forresten.. Jeg mener at briller sånn at pappa kan se og lese, og høreapparat sånn at han faktisk kan høre oss er viktige ting som han MÅ ha for å få et verdig liv, hjelpevergen mener at han ikke har økonomi til dette.. Pappa sitter også med et hus som skal selges, men når jeg sa at jeg kunne ta den oppgaven fikk jeg streng beskjed av hj.vergen at dette var HAN sin jobb, jeg gjorde da klart at jeg som eneste pårørende da vil ha beskjed om hva pris antydning er på, eventuelle bud som kommer inn og jeg vil ha noe å si ang om budet skal godkjennes siden det tross alt er mitt barndomshjem og jeg ikke vil selge med tap da pappa tross alt fortsatt har en del lån på¨dette.. Et år etter han sa at det var han sin oppgave sitter pappa fortsatt å betaler på et hus han ikke bruker.. Nå er pappa også lei av å ikke kunne lese/løse kryssord som er det eneste han har å ta seg til om dagene, høre hva besøk og hj.sykepleiere sier, missforstå situasjoner siden han ikke får med seg informasjonen og å ikke kunne kjøpe seg en avis en gang siden han ikke har noen penger han selv disponerer.. Pappa ville derfor bytte hj.verge men var redd for at han skulle bli sur og dermed ikke ta han med på kafè den ene dagen i uken som hj.vergen også er støttekontak.. Mitt spørsmål er hvordan jeg går frem, er det virkelig slik en hj.verge skal operere? Skal ikke brukeren som her er pappa faktisk kunne se og høre for å få en bedre hverdag? Er det ikke da hj.vergen sin oppgave å eventuelt kontakte hjelpemiddel sentralen, NAV eller andre distanser for pengestøtte om han ikke klarer å skrape sammen penger til dette i pappa sin økonomi? Vergen har ikke tatt pengene hans da? Han burde jo få det har trenger, dette er jo hårreisende. Det er ikke lurt og bruke nabo eller nære venner som verge virker det som. Jeg mistenker at vergen har forsynt seg av pengene hans. Anonymous poster hash: 64589...d10 1
charactouy Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Kontakt fylkesmannen, det er der ansvaret for verge/hjelpeverge ligger nå. Redegjør for situasjonen slik du oppfatter den. Meld bekymring for om hjelpeverge yter riktig/tilstrekkelig bistand. Skaff deretter nytt hjelpeverge, gjerne en advokat med erfaring fra denne type arbeid. En ny støttekontakt kan også være aktuelt sånn som du beskriver situasjonen. 3
snoker Skrevet 25. februar 2014 Forfatter #10 Skrevet 25. februar 2014 Jeg har kontaktet det som før var overformynderiet og fått time der i morgen, så da håper jeg noe skjer med saken Takk for gode råd og tanker rundt dette, godt å se at det ikke bare er meg som reagerer på dette her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå