AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Hei! Dere som har småbarn - når de vil leke så må dere alltid følge barn ute hvis dere bor midt i byen? har bare terrasse? Må dere gå til park hver gang? eller bor dere i en rekkehus eller tomannsbolig med en liten hageflekk? Flytter dere litt utenfor oslo for å få en bedre hverdag for barn? Ofre dere for økonomien deres? Anonymous poster hash: 9c9e5...98a
Mafalda Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 Det enkleste, mest sosiale og ikke altfor dyre er å se etter et område med lavblokker og masse grøntarealer imellom. Gjerne en lekeplass eller to også. Da er lek og moro sikret i mange, mange år framover, og selv om de må ha følge de aller første årene kommer man fort dit at du kan følge med fra kjøkkenvinduet eller terrassen. Å bo i bolig med egen hage kan faktisk skikkelig usosialt, jeg kjenner mange som klager over akkurat det. Alle leker i sin egen hage og det er ikke noe liv "på veien" eller mellom husene. Eller som hos oss: ingen leker i hagen, vi må bare klippe gresset. Hadde aldri i verden valgt å bo i enebolig hvis det ikke var for at vi trengte så mange rom 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Vi har småbarn og bor i rekkehusområde. Vi må alltid følge barna ut uansett (de er 2 og 4 år gamle), så for den saks skyld kunne vi godt ha bodd i leilighet med fellesareal. Den store forskjellen er at vi nå har hageområde rett utenfor døra, vi slipper altså å bære med oss alt vi trenger et par-tre etasjer ned. Gresset er vel alltid grønnere på den andre siden, så nå ønsker jeg meg en hage som er inngjerdet på alle sider, slik at vi ikke trenger å være redde for at barna springer ut i veien eller stikker av. De er veldig glade i å springe ut av syne for oss, er nesten en morsom lek, å se hvor langt de kan komme uten at vi får øye på dem. Så det er foreløpig ikke noen hageidyll der mor kan sitte med en kopp kaffe og en bok, mens barna leker stille og rolig i en trygg hage...... Kanskje det vil komme etterhvert? Anonymous poster hash: f33bb...e75
Governorswife Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Vi har bodd både i rekkehus og nå i tomannsbolig, Oslo vest, elsker det. Har fantastisk miljø med naboene, min lille på 2 løper rundt rett utenfor med nabobarna mens vi spiser ferdig middag f eks. Men viktig å finne et sted som er skjermet fra vei, gjerne med asfalt adkomst bak husene slik at barna kan sykle og sparkesykkel etc der. Vi har egen hage, men alle barna løper mellom hagene til hverandre. Selvfølgelig svinedyrt å bo her, men vi har valgt å ha høyt lån nå nå når vi har små barn og likevel ikke har tid/mulighet til å gjøre så veldig mye sosialt. Innen barna går på skolen vil vi ha betalt ned mye av lånet og ha mye friere økonomi igjen. Kan sterkt anbefales. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Vi bor utenfor Ring 3, Årvoll/Tonsenhagen- perfekt område!! Før bodde vi i blokk, da måtte vi alltid låse leil og følge ungene ned på lekeplassen bak blokka. Nå bor vi i et ganske nytt boligkompleks (Årvollskogen) som er bygget som en "stadion" med bilfri park og lekeplass i midten. Alle ungene vrimler ut der for å leke, så vi trenger ikke være redde for trafikk, og det er alltid mange voksne der også. veldig trygt. Og ligger rett ved marka så er bare å gå rett ut på skogstur. Vi bor i 1. etg med markterrasser så det er bare for barna å gå rett ut og inn,veldig lettvint!!! Relativt stor leil også, så føler i grunn ikke vi mangler noe!! +Garasje i kjelleren. Jeg har aldri vært typen som har drømt om hus selv da, synes det er så mye mer behagelig med en stor leilighet- mindre vedlikehold osv. Og mtp at vi har store verandaer på bakkeplan med park utenfor den ene og slette/skog ved den andre så føler jeg virkelig at vi har egne uteområder, grønn utsikt, fred og ro selv om vi bor relativt sentralt ift byen!! For meg er det uaktuelt å bytte ut dette landlige området i en by som omfatter kort vei til jobb for oss begge med LANG jobbvei, køer og stress bare for å få noen kvm til lengre ut.... ALDRI!! Føler i tillegg at det ville blitt for øde for meg med enebolig el.l. Supersosialt å bo slik vi gjør, ikke minst for barna... Og økonomien vår tåler fint å bo her vi gjør, så da er det ikke noe problem! Anonymous poster hash: 1d0bd...cc6
Gjest navnelapp Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Vi bur midt i byen i ein gamal bygård, og barna har alltid leika ute i fellesareala, der det er fullt av leikeapparat, sandkasse, syklar og masse grønt. Mange av dei store bygårdane som ser dystre, høge og mørke ut frå gata, har nydelege gårdsrom der det er perfekt for barn å leike. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Vi bor i blokk nå, men er på boligjakt. Vi ønsker enebolig med hage i ett barnevennlig område i Oslo vest. Så lenge barna er små, er det greit med egen hage. Det samme også når vi får gjester med barn, er det deilig å ha en hageflekk for seg selv og ikke dele med hele nabolaget. Anonymous poster hash: 5b54b...e31
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Interessant. Jeg tenker at enebolig kan bli mye vedlikehold men samtidig deilig og privat........Men det er dyrt med enebolig i Oslo så man må vel bo i Jessheim eller no. Ende-rekkehus med hageflekk i barnevennlig område høres jo bra ut - får håpe på at vi finner på noe som vi har råd til - og ikke trenger mye oppussing. Liker ikke rekkehus med 3 etasjer - men da blir det vel med 2 etasjer. Skal få lete litt hver dag - er ikke så lett Anonymous poster hash: 9c9e5...98a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Interessant. Jeg tenker at enebolig kan bli mye vedlikehold men samtidig deilig og privat........Men det er dyrt med enebolig i Oslo så man må vel bo i Jessheim eller no. Ende-rekkehus med hageflekk i barnevennlig område høres jo bra ut - får håpe på at vi finner på noe som vi har råd til - og ikke trenger mye oppussing. Liker ikke rekkehus med 3 etasjer - men da blir det vel med 2 etasjer. Skal få lete litt hver dag - er ikke så lett Anonymous poster hash: 9c9e5...98a Ja, vi regner med at det er mye vedlikehold. Heldigvis finnes det håndverkere. Vi vil helst ikke pendle lenger enn at vi kan ta trikk eller tbane til jobb. Anonymous poster hash: 5b54b...e31
Ciara Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Føler jeg har det beste fra alle verdener. Bor i rekkehusområde Oslo øst. Har både egen hage og lekeplass og ballplass ti meter fra huset. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 Vi bor i blokk nå, men er på boligjakt. Vi ønsker enebolig med hage i ett barnevennlig område i Oslo vest. Så lenge barna er små, er det greit med egen hage. Det samme også når vi får gjester med barn, er det deilig å ha en hageflekk for seg selv og ikke dele med hele nabolaget. Anonymous poster hash: 5b54b...e31 Kan ikke tenke meg noe mindre sosialt enn å bo i enebolig med små barn, man blir jo fullstendig låst til egen tomt. Små barn kan ikke løpe rundt selv, sørg for Guds skyld å finne et hus med unge naboer. Vi bor i tomannsbolig i Oslo vest, nesten 1 mål tomt bare for vår enhet, helt adskilt fra den andre enheten, de har en liten flekk. Samtidig har vi masse unge folk rundt, nybygg så omtrent ikke vedlikehold og kan sitte å drikke vin med naboene med ungene sovende med babycall. Ja takk til små barn og likevel ha et sosialt liv.Anonymous poster hash: db5b0...94c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 Vi bor i leilighet i 2 etg i et bilfritt område med store grøntområder, Oslo vest. Møter ingen biler ute eller på vei til barnehagen. Bor i borettslag der leilighetene er i tre etasjers trehus organisert som tun med lekeplass i midten. Veldig greit å bare gå ned en trapp, og så er det masse lekekamerater der ute. Vi voksne tar med kaffekoppen og prater. Eneste er at det nesten er FOR barnevennlig, og rart å bo der når ungene blir tenåringer... Vi flytter nok til rekkehus etterhvert, i Bærum nær Oslogrensa. Kunne ikke tenkt meg å bo i enebolig, vi gjorde det tidligere og vi var jo helt isolerte... Syns også det er deilig med lite vedlikehold og at husarbeidet går fort unna.Anonymous poster hash: c6f7b...5ab
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Ja, vi regner med at det er mye vedlikehold. Heldigvis finnes det håndverkere. Vi vil helst ikke pendle lenger enn at vi kan ta trikk eller tbane til jobb.Anonymous poster hash: 5b54b...e31 TS Ja, det koster litt penger og tid å pendle - hadde foretrukket å bo nær kollektiv transport da det er gode tilbud i Oslo. Ja, man må nok forvente at man trenger håndverkere i rekkehus også - men enebolgi kan man til og med få hjelp av familie hvis det trengs - men regner med ikke så mye. Kanskje man må gjøre selv med gressklipping og sånn, men det går greit for meg men hvis man har veldig stor hus så kan bli fort mye husarbeid og sånn tenker jeg. Anonymous poster hash: 9c9e5...98a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Føler jeg har det beste fra alle verdener. Bor i rekkehusområde Oslo øst. Har både egen hage og lekeplass og ballplass ti meter fra huset. Høres fanta Kan ikke tenke meg noe mindre sosialt enn å bo i enebolig med små barn, man blir jo fullstendig låst til egen tomt. Små barn kan ikke løpe rundt selv, sørg for Guds skyld å finne et hus med unge naboer. Vi bor i tomannsbolig i Oslo vest, nesten 1 mål tomt bare for vår enhet, helt adskilt fra den andre enheten, de har en liten flekk. Samtidig har vi masse unge folk rundt, nybygg så omtrent ikke vedlikehold og kan sitte å drikke vin med naboene med ungene sovende med babycall. Ja takk til små barn og likevel ha et sosialt liv.Anonymous poster hash: db5b0...94c Ts her. Høres fantastisk ut å kombinere. Man kan ha egen hageflekk men samtidig besøke naboer som er i nærheten, høres ikke feil ut. Ja, men man må vel lete lenge etter god tomannsbolig eller enderekkehus i Oslo til en ok prisklasse. En jeg kjenner har enebolig - men har mange gode naboer som ungene kan springe borti til og leke med, sykle med. Det kommer vel an på hvordan området er. Har også stor hage som mange unger kan leke sammen - imens man ligger i hagemøbler-sofaen og slikker sol. Anonymous poster hash: 9c9e5...98a
Mafalda Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 TS Ja, det koster litt penger og tid å pendle - hadde foretrukket å bo nær kollektiv transport da det er gode tilbud i Oslo. Ja, man må nok forvente at man trenger håndverkere i rekkehus også - men enebolgi kan man til og med få hjelp av familie hvis det trengs - men regner med ikke så mye. Kanskje man må gjøre selv med gressklipping og sånn, men det går greit for meg men hvis man har veldig stor hus så kan bli fort mye husarbeid og sånn tenker jeg. Anonymous poster hash: 9c9e5...98a .... og utskifting av takrenner som lekker, terrassebord som begynner å bli slarkete, beising og maling i flere etasjer... Nå er jeg nok litt farget av at jeg ikke ønsket å bo i enebolig i utgangspunktet (som sagt måtte vi, siden familien vokste ut av alt som heter leiligheter i området her vi bor), men det er ganske mye som følger med å eie eget hus. Klart man kan betale seg ut av det, men da blir det fort mye penger, for alt dette koster selv om man gjør det selv. Noen liker jo å holde på med sånt, huset blir en slags hobby, men for småbarnsforeldre i tidsklemma kan det fort gå med både mer tid og mer penger enn man egentlig synes er gøy. Ikke for å være negativ, men som en motsats til at det verste med å bo i enebolig er husarbeidet og gresset- det er bare en liten del av moroa Men- nå skal det sies at jeg tror man kan bo bra nesten uansett. Bygård, rekkehus, leilighet, enebolig... det er jo egentlig bare de første årene at det er så viktig at det sosiale livet til ungene foregår "rett utenfor". Så fort de begynner på skolen kan barnas sosiale radius utvides ganske mye uansett, og mine barn drar ofte på besøk til andre på helt andre kanter av byen, samme hvor og hvordan de bor. Det viktigste tror jeg er at mor og far velger noe de selv er komfortable med og har råd til. Om det betyr at man må følge barna til lekeplassen så lenge de er i barnehagealder, så overlever man det også Jeg ville i alle fall ikke prioritert bolig hvis det gikk på bekostning av veldig mye annet, barna tilpasser seg livet som det er og de aller fleste jeg kjenner- om de har vokst opp langt ute i forstedene, i en bygård midt i byen, i en av de gamle drabantbyene eller i rekkehus/enebolig, er fornøyd med hvordan de bodde da de var små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå