Montefalco Skrevet 23. februar 2014 #1 Skrevet 23. februar 2014 I mange forskjellige tråder der det spørres om råd, får trådstarter ofte beskjed om at hun (eller han) så og si kan gjøre hva hun vil. Argumentet: "Det er din dag." Er det virkelig blitt sånn at alt skal dreie seg om brudeparet, og når ble det i tilfelle sånn? Historisk sett er det ikke bruden eller brudgommens dag, men familienes dag. Og da i sær brudens fars dag. Han ble kvitt forsørgeransvaret for sin datter. Jeg er fullstendig klar over at vi lever i en helt annen tid nå, og at det er brudeparet som feires. Jeg synes imidlertid at bryllupet skal feires slik at flest mulig av gjestene kan og vil komme, og at de har det hyggelig. Eksempelvis mener jeg følgende case blir feil: -bryllup i utlandet når man vet at flere nære slektninger og venner i kan komme grunnet økonomi -invitere med antrekk galla når man vet at store deler av familien ikke har annet enn dress/normal kjole og ikke vil komme dersom de må kjøpe nytt antrekk. Mulig det bare er meg, men jeg synes det er brudeparets og deres familie og venners dag. 4
Jade Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 Jeg mener at det er brudeparet sin dag. Men at når man inviterer til fest, bør målet alltid være at gjestene skal storkose seg. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Det er brudeparet sin dag, og følgelig brudeparet som bestemmer. Likevel mener jeg, i likhet med trådstarter, at det er en tendens til at all slags dårlig vertskapsoppførsel og bridezillaoppførsel unnskyldes med at "det er jo diiiiin dag". Selv om du/dere bestemmer, så er det mulig å ta med gjestepleie i beregningen. Det er tross alt ikke den største dagen i gjestenes liv, så litt hensyn til folk som kanskje bruker mer tid og penger enn mange tenker over på å delta i bryllupet, er det faktisk mulig å ta. Dette er det selvfølgelig mulig å gjøre på mange måter. Anonymous poster hash: 5de64...924
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 For oss var det jo mye vår dag, i og med at vi planla dagen, valgte hvilke gjester vi skulle ha, og ikke minst, betalte hele gildet selv. Med prislappen et bryllup kan ha, så ser jeg ikke noe feil i at det er "vår dag" siden det er vi som blar opp godt over hundre tusen for denne dagen. MEN, vi tok selvsagt hensyn til at gjestene skulle ha det bra! Første delen av dagen angikk kun oss, med privat vielse med kun forlovere. Men deretter var jo målet vårt at gjestene skulle ha det best mulig! Derfor den beste maten, gratis drikke, best mulig tilrettelagt og ingen krav til antrekk utover at det skulle være pent. Så jeg tror det vanlige er å tenke på både seg selv og gjestene den dagen. Hvis man ikke gidder å sørge for at gjestene har det bra, da kan man jo la være å ha selskap i det hele tatt etter min mening. Så selv om det må være "lov" å se på det som "vår dag" siden det er vi som arrangerer og betaler, så bør man jo selvsagt tenke mye på at gjestene skal trives også Anonymous poster hash: 7f281...9d9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Betaler man alt selv så er det "din dag".Anonymous poster hash: a066b...d41
Gjest Daenerys Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Jeg syns ikke det er "din dag", men "vår dag". Ja, det er brudeparets dag, men om brudeparet er oppegående mennesker tar de hensyn til sine gjester som får en flott dag sammen med dem. Å be folk komme i galla er kanskje en skjult måte å sørge for å få færre gjester på? Nei, det er brudeparets dag, det er helt klart, men om de ønsker å feire det på en inkluderende måte hvor alle føler seg vel, eller i en stivpyntet gallafest er opp til dem. Jeg vet i alle fall at jeg ønsker at gjestene skal ha en flott dag sammen med oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå