Gå til innhold

Fiberhusk, sukrin, stevia osv.

Anbefalte innlegg

Er alle disse produktene som man får kjøpt på helsekostbutikker virkelig så bra som mange skal ha det til? Eller er de fremstilt av stoffer som i lengden ikke er bra for kroppen? Er utrolig nysgjerrig på disse, og tenker å gå til innkjøp av det til uka hvis det virkelig er gode erstatninger for sukker, mel osv.

Anonymous poster hash: 95e7d...90a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/814764-fiberhusk-sukrin-stevia-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begriper ikke at folk bruker de tingene - de smaker jo dritt sammenlignet med mel og sukker.

Så lenge man spiser variert og med måte, er ikke mel og sukker farlig i det hele tatt. Derimot er jeg temmelig sikker på at det ikke er sunt med store mengder av fiberhusk, stevia og sukrin - for det som gjerne skjer, er at de som holder seg til slike ting, tror at de kan spise mye mer fordi det er "sunnere".

Anonymous poster hash: f3d20...e56
  • Liker 2

Fiberhusk er ikke en erstatning for mel, det er et bindemiddel for bakst uten gluten, og et fibertilskudd.

Hvis du får i deg for lite fiber kan dette være en grei måte å få i seg litt ekstra, men ut over det har det ingen funksjon.

Anonymous poster hash: 55286...212
  • Liker 4
Gjest Nanne70

Jeg begriper ikke at folk bruker de tingene - de smaker jo dritt sammenlignet med mel og sukker.

Så lenge man spiser variert og med måte, er ikke mel og sukker farlig i det hele tatt. Derimot er jeg temmelig sikker på at det ikke er sunt med store mengder av fiberhusk, stevia og sukrin - for det som gjerne skjer, er at de som holder seg til slike ting, tror at de kan spise mye mer fordi det er "sunnere".

Anonymous poster hash: f3d20...e56

Jeg får ustabilt blodsukker (=økt sukkersug og sultfølelse) av å spise mel og sukker, så i den grad jeg i det hele tatt har behov for å erstatte mel og sukker, så funker det bra med f.eks. kokosmel, mandelmel, fiberhusk, sukrin eller stevia.

Sukrin er et naturlig sukkeralkhol som passerer gjennom tarmen på samme måte som kostfiber, så det verste som kan skje, er vel at man blir uggen i magen. Fiberhusk er som det nevnes over her et bindemiddel, laget av skallet fra physilliumfrø, og man bruker kanskje noen teskjeer av gangen, mer har man sjelden bruk for. Kjenner ikke til at det skal være "skadelig" i noen grad. Kokosmel er forøvrig mye mer næringsrikt enn hvetemel, som ikke tilfører kroppen noe den trenger i særlig stor grad.

Men du har rett i èn ting - sukker og (finmalt) mel smaker godt, og det må jo i såfall være hovedgrunnen til å spise det :) Jeg synes forøvrig også at stevia, sukrin osv skal brukes slik man ellers ville brukt sukker; Med måte.

Annonse

Fordi AB #3 er sikker på at det ikke er sunt i store mengder, og så smaker det dritt :)

Men det nevnes i rekken alternative søtningsmidler. Det er jo ikke et søtningsmiddel. Det er ren fiber. Ikke noe hokuspokus eller skummelt i det hele tatt. Blir som å tvile på vann. Og du skal jo ikke smake fiberhusken. Du bruker bare bittelitt. Hva er det egentlig folk her tror at fiberhusk er, lurer jeg på :bond:

Anonymous poster hash: 557ef...2e2

• Liker 2

Fiberhusk kjøper jeg i matbutikken og bruker fordi jeg må bake glutenfritt.

Stevia har jeg i hagen eller vinduskarmen. Bruker det når jeg en sjelden gang får lyst på noe søtt.

Sukker og sukrin bruker jeg ikke.

Anonymous poster hash: 850cf...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...