Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2004 #1 Skrevet 27. mai 2004 Rydding og vasking er antagelig det jeg og samboeren min krangler mest om. Ingen av oss er hyperryddige av oss. Han jobber, mens jeg er student. Som student er jeg mer hjemme enn han. Og dette er kilden til våre krangler, han synes det er blodig urettferdig at jeg venter på han så at vi kan støvsuge, vaske gulv etc. Jeg er forsåvidt enig i at jeg bør gjøre mer i huset enn han, siden jeg er hjemme mer enn han, men jeg GJØR også det. Det er mye husarbeid som ikke gir så veldig synlige resultater, men som allikevel må gjøres med jevne mellom (feks vaske fuger, vaske skap, vaske glassdører, organisere skuffer etc). Han er fullstendig blind for slike ting, tror han aldri har tørket støv i denne leiligheten. Av og til er jeg fristet til å lage en liste hvor man krysser av for hvilke husarbeid man har gjort, men det virker litt barnslig. Er det flere som er uenige om husarbeidet? Vi prøver å ha fast vaskedag, men det sklir ofte ut.. Merker jeg er veldig irritert nå. I følge hans logikk så bør jeg gjøre alt husarbeidet nå mens jeg har sommerferie... AAAH :evil: . Måtte bare klage litt
Gjest Madam Felle Skrevet 27. mai 2004 #2 Skrevet 27. mai 2004 Jeg er også student, og min kjære jobber, men vi gjør begge like mye husarbeid. Skolearbeidet mitt blir som jobben hans, og det får jeg unna før han kommer hjem på ettermiddagen. Så tar vi huset sammen når det behøvs. Hver helg setter vi av noen timer, og da tar vi hele huset. Ellers i uken tar vi ting når vi ser at det må taes. Men vi gjør like mye, for skolen min er like viktig, og vel så tung som hans arbeid. Det du kan gjøre er å sette deg på biblioteket de timene han er på jobb, så har du også vært ute av huset hele dagen. Det hadde vært noe helt annet om du bare gikk hjemme, men du har tross alt skolearbeid du må ta, og det kan være tøft det også.
Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2004 #3 Skrevet 27. mai 2004 Skal være litt ærlig her, dette semesteret tok jeg opp et fag for å forbedre karakteren, så har ikke brukt så mye tid på studering som jeg ellers har gjort. Derfor har jeg hatt noen rolige dager hjemme. Som en formidlende omstendighet vil jeg nevne at jeg lager 98% av maten i huset, og omtrent all handling blir gjort av meg. Har resignert når det gjelder disse tingene..
Arkana Skrevet 27. mai 2004 #4 Skrevet 27. mai 2004 Jeg er også student, mens samboeren min jobber, og jeg gjør derfor en del mer av husarbeidet. Jeg leser ærlig talt ikke 8 timer om dagen (det tror jeg ikke mange studenter gjør), derfor synes jeg det er rett og rimelig at jeg tar en del ekstra. Ellers har vi vaskedag hver søndag, da støvsuger og vasker vi alle gulv, vasker badet og vasker klær. Det deler vi helt likt på. Jeg lager mat hver dag, mens han dekker av og på bordet, setter inn og ut av oppvaskmaskinen og tar evt oppvask som ikke går i maskinen. Vi gjør ukeshandel sammen en gang i uka. Dette fungerer veldig bra hos oss.
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #5 Skrevet 28. mai 2004 Er det flere som er uenige om husarbeidet? Vi prøver å ha fast vaskedag' date=' men det sklir ofte ut.. Merker jeg er veldig irritert nå. I følge hans logikk så bør jeg gjøre alt husarbeidet nå mens jeg har sommerferie... AAAH :evil: . Måtte bare klage litt[/quote'] Jeg tror ikke menn ser det som gjøres i huset, fordi det blir gjort -s- Det er førsta når man slutter å gjøre husarbeid og man overlater det til menn, at husarbeidet blir synlig.. Jeg hørte om ei som laget liste hjemme for å få mannen sin til å se hva hun gjorde av husarbeid i forhold til han.. En mann har lett for å huske det han har gjort veldi godt, slik at det han gjorde på mandag, vil han huske så godt at han tror han har gjort det i går men etter som jeg fikk vite, så oppdaget han at han ikke gjorde så mye likevel, derfor har tatt ansvaret og deltar nå mer effektivt i de hjemmelige sysler.. Lurt :-)
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #6 Skrevet 28. mai 2004 Slutt å gjøre mer husarbeid enn han med en eneste gang!! Det er mitt viktigste råd. Har han problemer med det, er han en vattnisse, og da fortjener han å bli satt på plass!
Gjest Myumi Skrevet 28. mai 2004 #7 Skrevet 28. mai 2004 Det høres ut som om Susanne trenger å re-organisere hjemmet, dvs. gjøre det lettere å holde rent samt rydde opp med jevne mellomrom i stedet for å måtte ta store skippertak. Hvem er det som organiserer skuffene sine hver måned. Hold de heller ryddige hele tiden.
Gjest tusjen Skrevet 28. mai 2004 #8 Skrevet 28. mai 2004 Jeg tar det meste av husarbeidet hos oss. Vi jobber begge to, men han jobber mye mere enn jeg. Dessuten vil jeg heller gjøre det selv så jeg vet at det blir gjort slik jeg vil.. Han tar oppvaskene, vi har ikke oppvaskmaskin. Jeg hater å vaske opp.. (Bruke så mye tid på noe som er så kjedelig.) Jeg synes den som har mest tid til overs burde gjøre mest husarbeid, bare min mening .. tusjen
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #9 Skrevet 28. mai 2004 Jeg synes den som har mest tid til overs burde gjøre mest husarbeid, bare min mening .. tusjen OKI - jeg er med deg her, men hør på mitt syn nå.. Hvis du i løpet av en uke legge sammen alt det du gjør i forhold til han, da vil du se hvem som gjør mest. ta med alt sammen, klesvask - m sortering, vasking, henge opp, legge sammen og legge på plass, og videre ta alle husgjøremål og skriv opp hva dere gjør, hvor ofte dere gjør det og hvor lang tid det tar.. Så tar du den tuden du og han bruker på jobben og plusser det på.. Din jobb ute + jobben du gjør hjemme og hans jobb ute og inne.. Da vil du se om det er jevnt fordelt eller ikke.. det er ikke bare snakk om koppvask, middagslaging, men om å ha kontroll over hva som er av mat, handling, hva som er til middag, hvilke klær må være rene til et hvert tidspunkt, ta seg av besøkende og passe på at det er kake etc på bordet.. birsdager som må holde rede på... Alt dette er med i den pakken som omhandler husarbeidet.. Har man barn blir dette mer omstendig . :-?
Gjest gjest1 Skrevet 28. mai 2004 #10 Skrevet 28. mai 2004 Det høres ut som om Susanne trenger å re-organisere hjemmet' date=' dvs. gjøre det lettere å holde rent samt rydde opp med jevne mellomrom i stedet for å måtte ta store skippertak. Hvem er det som organiserer skuffene sine hver måned. Hold de heller ryddige hele tiden.[/quote'] Det er bra å se at du får med deg essensen av innlegget mitt (...). Det er mye husarbeid som gjøres sjeldent, men som sammen utgjør mye tid. Men takk for konstruktivt råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå