Gå til innhold

Bipolaritet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første runde var han udiagnostisert og ubehandlet. Han holdt på å innkjøre seg på riktig dosering nå. Han påstod at han var stabil, men psykiateren hans sa at han var manisk ennå.

Så trist egentlig, for han har så mange flotte sider som jeg liker.

Anonymous poster hash: c9064...042

Hvis han virker stabil nok på deg, så forstår jeg egentlig ikke helt hva problemet er...?

Synes ikke du skal tenke for mye på diagnosen, men isteden forholde deg til selve det du ser og opplever av ham og nyte nettopp de fine sidene hans.

Anonymous poster hash: d791d...09a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han virker stabil nok på deg, så forstår jeg egentlig ikke helt hva problemet er...? Synes ikke du skal tenke for mye på diagnosen, men isteden forholde deg til selve det du ser og opplever av ham og nyte nettopp de fine sidene hans. Anonymous poster hash: d791d...09a

Enig

Anonymous poster hash: 3ab86...b77

Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er vanskelig for alle. Men det er vanskelig for mange.

Anonymous poster hash: a609c...86a

Og for veldig mange er neppe dette avgjørende.

Folk flest har så mange issues uten diagnose at det er et under at 50% forblir gift i det hele tatt. Når jeg har pms er jeg selv f.eks. en hissig tåreperse, og ikke akkurat drømmedamen...

Skrevet

Dette har veldig mye med lidelsen å gjøre. Poenget mitt var at han var veldig av og på, og veldig intens uansett om han var interessert eller ei. Han har veldig mange forhold bak seg, som illustrerer hvordan han ville noe intenst i et øyeblikk, og trekker seg helt unna i et annet øyeblikk. Dette er "vanlig" kjennetegn ved den bipolare lidelsen.

Jeg har aldri sett det stå beskrevet i faglitteraturen at dette er et kjennetegn ved bipolar lidelse. Men legg ved en link, hvis du mener at det er slik.

At forelskelse kan utløse mani er derimot kjent.

Skrevet

Og for veldig mange er neppe dette avgjørende.

Folk flest har så mange issues uten diagnose at det er et under at 50% forblir gift i det hele tatt. Når jeg har pms er jeg selv f.eks. en hissig tåreperse, og ikke akkurat drømmedamen...

At folk er forskjellige er såpass åpenbart at jeg ikke trodde det trengte presisering.

I følge din argumentasjon så kan man jo bare avvikle hele lidelsen. Det er mange som sliter med søvn, depresjoner, hissighet og humørsvingninger, ergo - bipolar lidelse finnes ikke. Hele diagnosen er nok bare en unnskyldning for å oppføre seg som en bitch under pms.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv Bipolar, (er også borderline med en del andre mindre under-diagnoser). Uten å ha lest alt her: det er fult mulig å ha et fungerende og bra forhold, til og med familieliv. Jeg traff min mann før jeg startet med behandling, og før jeg visste noe om dette. Han var den som hjalp meg å komme på rette veien.

Skrevet

Her stod det masse rart. Jeg er bipolar 2, men klarer meg greit uten medisiner. Har vært i flere stabile forhold, har god jobb, utdanning og behandler folk generelt bra. Når jeg har det vanskelig, går det som regel utover meg selv, men jeg kjenner meg selv godt nok til å ta tak i det. Og tro det eller ei, men jeg har fått flere meget attraktive menn etter meg - selv etter at jeg har vært åpen om problemene mine. ;)

Anonymous poster hash: efbac...fdd
Skrevet

Her stod det masse rart. Jeg er bipolar 2, men klarer meg greit uten medisiner. Har vært i flere stabile forhold, har god jobb, utdanning og behandler folk generelt bra. Når jeg har det vanskelig, går det som regel utover meg selv, men jeg kjenner meg selv godt nok til å ta tak i det. Og tro det eller ei, men jeg har fått flere meget attraktive menn etter meg - selv etter at jeg har vært åpen om problemene mine. ;)

Anonymous poster hash: efbac...fdd

Nettopp. Flere stabile forhold. Hvor mange?

Jeg har også god jobb, god utdanning og behandler folk bra. Hva har det med forhold å gjøre? Jeg har heller aldri hatt noe problem med å få menn til å falle for meg. Hva har det med forhold å gjøre?

Jeg har også hatt flere stabile forhold som dessverre ikke har vart i mer enn noen år hver. Mitt lengste forhold varte i fem år.

Hva er poenget ditt?

• Liker 1
Skrevet

At folk er forskjellige er såpass åpenbart at jeg ikke trodde det trengte presisering.

I følge din argumentasjon så kan man jo bare avvikle hele lidelsen. Det er mange som sliter med søvn, depresjoner, hissighet og humørsvingninger, ergo - bipolar lidelse finnes ikke. Hele diagnosen er nok bare en unnskyldning for å oppføre seg som en bitch under pms.

At du hisser deg så opp og blir usaklig istedenfor å sette inn krefter på å dokumentere påstanden du kom med, sier meg mer enn nok her....

Du kan ikke vise til en kilde, med andre ord.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp. Flere stabile forhold. Hvor mange?

Jeg har også god jobb, god utdanning og behandler folk bra. Hva har det med forhold å gjøre? Jeg har heller aldri hatt noe problem med å få menn til å falle for meg. Hva har det med forhold å gjøre?

Jeg har også hatt flere stabile forhold som dessverre ikke har vart i mer enn noen år hver. Mitt lengste forhold varte i fem år.

Hva er poenget ditt?

Jøss..!?

Du kjenner da helt sikkert selv flere ustabile mennesker uten diagnoser som har hatt langvarige, men likevel dysfunskjonelle forhold? Deg selv inkludert kanskje...

En bakgrunn med få eller ingen langvarige forhold vil gjelde for omtrent en fjerdedel av befolkningen. Årsakene kan være mange.

• Liker 1
Skrevet

Om en med bipolar lidelse er egoistisk og manipulativ er h*n muligens feildiagnostisert. De fleste bipolare er langt over gjennomsnittet empatiske. De er mer sannsynlig borderline.

Anonymous poster hash: 351fe...38d

Hvor i all verden har du dette fra?

1. I manisk fase kan man ha vrangforestillinger, og agere/argumentere ut fra disse. Andre vil da oppfatte en som manipulerende, eventuelt også egoistisk.

2. I depressiv fase vil man kunne virke egoistisk, da deprimerte ha en tendens til å bli selvsentrerte.

3. Det er ingen sammenheng mellom bipolar lidelse og det å være langt over gjennomsnittet empatisk.

4. Man HAR sett at en betydelig andel pasienter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse er langt over snittet empatisk.

Fint å kunne litt før man uttaler seg om diagnoser.

Anonymous poster hash: 55f3f...603

• Liker 4
Skrevet

Du beskriver bare en hvilken som helst fyr, det har ingenting å gjøre med bipolar.

Så du mener så mange forhold og samboerskap på så kort tid høres sunt og normalt ut?

Skrevet

Så du mener så mange forhold og samboerskap på så kort tid høres sunt og normalt ut?

Nei? Hva prøver du å si, at alle som ikke er bipolare er normale og at vi ikke er? Dummeste jeg har hørt noen gang. Selv om man har bipolar kan man ha et sunt forhold.

Skrevet

For hvis du ikke vet det er det mange "friske" folk som er helt syke når de player damer.

• Liker 1
Skrevet

At folk er forskjellige er såpass åpenbart at jeg ikke trodde det trengte presisering. I følge din argumentasjon så kan man jo bare avvikle hele lidelsen. Det er mange som sliter med søvn, depresjoner, hissighet og humørsvingninger, ergo - bipolar lidelse finnes ikke. Hele diagnosen er nok bare en unnskyldning for å oppføre seg som en bitch under pms. Anonymous poster hash: a609c...86a

Eeh da har du misfrostått litt..bipolar er mer enn bare søvnløshet og humørsvingninger, alle mennesker omtrent svinger i humøret, det er graden av svingningene som er poenget her. Bipolare har ekstreme svingninger.

Skrevet

Eeh da har du misfrostått litt..bipolar er mer enn bare søvnløshet og humørsvingninger, alle mennesker omtrent svinger i humøret, det er graden av svingningene som er poenget her. Bipolare har ekstreme svingninger.

Nettopp. Og de ekstreme svingningene er en av grunnene til at det kan være vanskelig å få forhold til å fungere. Det vil kreve mer av den som har lidelsen OG partneren enn i forhold hvor alle er friske.

I følge noen her så er visst bipolar lidelse bare en dans på roser, og er helt irrelevant i forhold til hvordan man relaterer, og blir relatert til av andre mennesker.

Jaja.

• Liker 2
Skrevet

Godt du ikke har barn, da. Det måtte jo vert forferdelig. :P

Anonymous poster hash: f3383...dfb

Jeg vet ikke om du forsøker å være spydig eller morsom. Jeg kan forsikre deg om at hverken mine barn eller jeg ler. Barna mine har bodd hos fedrene sine i perioder når ting har blitt for vanskelig her hjemme. Det er ikke gøy. Ikke for noen.

Godt at du ikke er syk da. Det ville jo vært forferdelig.

Skrevet

Nei? Hva prøver du å si, at alle som ikke er bipolare er normale og at vi ikke er? Dummeste jeg har hørt noen gang. Selv om man har bipolar kan man ha et sunt forhold.

Synes du du tolket det jeg skrev riktig nå?

• Liker 1
Skrevet

Synes du du tolket det jeg skrev riktig nå?

Det virker som det var det du mente.

Skrevet

Det er ikke til å stikke under en stol at det å leve med en partner som har kronisk sykdom ofte er vanskelig, bipolare er intet unntak. Det får dere leve med og ikke skylde alle vanskeligheter på borderline (selv om det i noen tilfeller også er en del av problemet).

Anonymous poster hash: 10ac8...9ab
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...