Gå til innhold

Hytte/ skjevdeling/ brudd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal gifte meg til høsten, min fremtidige mann har en hytte han har arvet. Han mener at denne hytten skal fortsette å være hans, men at det ikke er nødvendig med særeie fordi hytta står

på han før ekteskapsinngåelse.

Jeg kjenner at jeg ikke er interessert i å bidra hverken med ting og tang eller være med å pusse den opp så lenge jeg ikke står som eier.

Hvordan vil fordelingen bli ved et eventuelt brudd? Kan han kreve skjevdeling? Hvordan skal jeg gå fram ved oppussing og innkjøp/innsats på denne hytta? Det er ei hytte som vi bruker mye.

Har dere noen gode råd?

Anonymous poster hash: cfd62...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ingen grunn til at du skal eie hytten.

• Liker 3
Skrevet

Ts igjen.

Jeg må bare poengtere at jeg gjerne bidrar med oppussing og innkjøp, men føler det blir så feil at jeg skal være med å øke verdien på hytta men ikke få noe igjen hvis det skulle skjære seg.

Skrevet

Det er da ingen grunn til at du skal eie hytten.

Men hvilke rettigheter har jeg ved et brudd eller dødsfall?

Skrevet

Ingen rettigheter til hyttas verdi, utover det du kan dokumentere å ha bidratt med av verdiøkning etc.

• Liker 2
Skrevet

ved dødsfall: Hytta vil inngå i boet som du arver hvis ikke han har skrevet i testamentet at noen andre skal arve. Hvis dere har felles barn og han ikke har særkullsbarn kan du sitte i uskiftet bo.

Anonymous poster hash: 5ff3f...3e6

Skrevet

Uten særeie kan han kun kreve at hyttens verdi holdes utenfor, ikke den fysiske hytten i seg selv. For å kunne det kreves særeie. Uansett, jeg hadde ikke bidratt med noen ting til hytten uavhengig av om den blir hans særeie eller den inngår i felleseiet og kan skjevdeles.

Anonymous poster hash: 46c10...dd1
  • Liker 1
Skrevet

Og selv om hytten skulle inngå i felleseiet på vanlig måte, blir du på ingen måte eier ved å gifte deg. Skal du bli medeier må du kjøpe deg inn i hytten.

Anonymous poster hash: 46c10...dd1
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Hei! Jeg skal gifte meg til høsten, min fremtidige mann har en hytte han har arvet. Han mener at denne hytten skal fortsette å være hans, men at det ikke er nødvendig med særeie fordi hytta står

på han før ekteskapsinngåelse.

Jeg kjenner at jeg ikke er interessert i å bidra hverken med ting og tang eller være med å pusse den opp så lenge jeg ikke står som eier.

Hvordan vil fordelingen bli ved et eventuelt brudd? Kan han kreve skjevdeling? Hvordan skal jeg gå fram ved oppussing og innkjøp/innsats på denne hytta? Det er ei hytte som vi bruker mye.

Har dere noen gode råd?

Ved en eventuell skilsmisse gjelder disse reglene:

1. Begge parter tar med seg ut av ekteskapet det de hadde med seg inn. Verdien av dette trekkes fra det resterende boet før videre fordeling.
  2. Verdiøkning for eiendeler i pkt. 1 som har funnet sted under samlivet og som med rimelighet kan sies å være et resultat av felles innsats, fordeles likt mellom partene.
  3. Unntak fra pkt. 2 er gjenstander under særeie, de tilfaller i sin helhet den parten som eier dem.
  4. Arv som tilfalt en av ektefellene under samlivet er automatisk å anse som vedkommendes særeie.
  5. Dersom ekstraordinære forhold gjør at reglene 1-4 vil føre til en åpenbart urimelig fordeling, kan skjevdeling være akuelt.

Med andre ord vil han uansett eie hyttens inngangsverdi, og du vil eie halvparten av en eventuell verdiøkning. Hvis du vil være medeier, kan du jo kjøpe en halvpart?

Det skal forresten veldig mye til før regelen om skjevdeling kommer til anvendelse (tenk milliardær som reiser jorden rundt på forretningsreise mens hans hjemmeværende kone oppdrar barna alene).

Endret av Heart
  • Liker 1
Skrevet

Ts her.

Takk for svar. Skjønner jo dette blir veldig vanskelig. Men hva gjør jeg da? Nekter å være med på å pusse opp, kjøpe inn tepper etc?

Han er veldig opptatt av at jeg skal føle at hytta er "vår", og vil at jeg skal bidra. Men jeg kjenner det blir helt feil at jeg skal bruke feriene mine og pengene mine på å pusse opp noe som ikke er mitt... Noen gode råd og hva ville dere ha gjort i en lignende situasjon?

Gjest navnelapp
Skrevet

Ved en eventuell skilsmisse gjelder disse reglene:

1. Begge parter tar med seg ut av ekteskapet det de hadde med seg inn. Verdien av dette trekkes fra det resterende boet før videre fordeling.
  2. Verdiøkning for eiendeler i pkt. 1 som har funnet sted under samlivet og som med rimelighet kan sies å være et resultat av felles innsats, fordeles likt mellom partene.
  3. Unntak fra pkt. 2 er gjenstander under særeie, de tilfaller i sin helhet den parten som eier dem.
  4. Arv som tilfalt en av ektefellene under samlivet er automatisk å anse som vedkommendes særeie.
  5. Dersom ekstraordinære forhold gjør at reglene 1-4 vil føre til en åpenbart urimelig fordeling, kan skjevdeling være akuelt.

Med andre ord vil han uansett eie hyttens inngangsverdi, og du vil eie halvparten av en eventuell verdiøkning. Hvis du vil være medeier, kan du jo kjøpe en halvpart?

Det skal forresten veldig mye til før regelen om skjevdeling kommer til anvendelse (tenk milliardær som reiser jorden rundt på forretningsreise mens hans hjemmeværende kone oppdrar barna alene).

Ts her.

Takk for svar. Skjønner jo dette blir veldig vanskelig. Men hva gjør jeg da? Nekter å være med på å pusse opp, kjøpe inn tepper etc?

Han er veldig opptatt av at jeg skal føle at hytta er "vår", og vil at jeg skal bidra. Men jeg kjenner det blir helt feil at jeg skal bruke feriene mine og pengene mine på å pusse opp noe som ikke er mitt... Noen gode råd og hva ville dere ha gjort i en lignende situasjon?

Les punkt to over ein gong til.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Han vil være eier av hytta også etter en eventuell skilsmisse da han har ervervet den før ekteskapets inngåelse. Om du er med på å pusse opp hytta og bidrar til å øke dens verdi, kan du ha krav på vederlagskrav ved samlivsbrudd for det du har bidratt med.

Om han ønsker å eie hytta alene ved brudd, og du ønsker å få igjen for det du har brukt på hytta i forbindelse med oppussing og lignende, så kan det være greit å sette opp en avtale om enten at du tar eierskap i noe av hytta, eller at du får vederlag for det du har brukt ved et eventuelt samlivsbrudd. Bare dokumenter hvor mye bidrag det er snakk om etter hvert, så blir det enklere å vite hvor stort et eventuelt vederlagskrav skal være.

Endret av Chien
  • Liker 2
Skrevet

Selvsagt skal han ha hytta uten å måtte kjøpe ut en eieradel fra deg. Men det er rimelig at du får kompensert økonomisk dersom dere har brukt store fellesressurser til utbedring/utbygning.

Er det egentlig en god idé å gifte deg når du er så fokusert på tepper og oppussingstid og mitt og ditt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner iallefall godt at det virker lite fristende å legge ressurser i ei hytte han ikke vil dele med deg! :)

Anonymous poster hash: 0410d...4cc

• Liker 1
Skrevet

Skjønner jo at dette ikke bare er pengene, men også tiden som går til oppussing. Så det å lage en avtale på det vil nok ikke være så enkelt som enkelte her mener.

Har selv litt samme problemet, da samboeren min er deleier i en hytte som nå er delt mellom svært mange i en stor familie. De har ofte dugnader, men jeg er da ikke med så mye på det fysiske men lager heller middag eller lar være å bli med på hytta den helga. Utgiftene har de heldigvis en felles konto de som er deleiere av hytta, og alle utgifter går derifra. Er mer på litt dugnad, men det gjør jo opp for bruk av gass, dopapir osv, så om det blir slutt mellom oss føler jeg ikke at jeg har tapt noe på det men heller fått mange koselige minner derifra (håper selvsagt at det aldri blir slutt :) ).

Anonymous poster hash: cebb6...9a3
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...