minister-mio Skrevet 25. februar 2014 #21 Del Skrevet 25. februar 2014 Det er nok herpes. Ikke alle blir smittet av munnsår. Men ALDRI la ham utføre oralsex på deg uten beskyttelse, da kan du få herpes der nede. Anonymous poster hash: 63b3d...b22 hvordan kan man beskytte ved oral sex? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #22 Del Skrevet 25. februar 2014 hvordan kan man beskytte ved oral sex? Slikkelapp Man kan f.eks klippe opp et kondom så det blir en firkant, som man da legger over underlivet til kvinnen. (Google har mer info om dette ) Og hva gjelder smitte og utbrudd, har jeg forstått det slik at de fleste smittede faktisk aldri har utbrudd noensinne. Og som sagt lenger opp/bak i tråden, så kan utbruddene komme først etter flere år. Så at du ikke har merket noe enda, betyr ikke nødvendigvis at du ikke er smittet, dessverre. Det kan jo selvfølgelig hende at han bare er smittsom under utbrudd, hvis dere da har unngått munnkontakt i de periodene, er det sannsynlig at du ikke er smittet. Men det kan like gjerne være at du er blant dem som aldri merker noe til viruset. Uten en blodprøve eller synlige sår er det umulig å vite hvem som har det eller ikke.Anonymous poster hash: 5a862...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #23 Del Skrevet 25. februar 2014 hvordan kan man beskytte ved oral sex? Ca 70-80 % blir smittet av herpes 1 viruset som barn/ungdom (på munnen). Da opparbeider man seg en viss immunitet, sånn at dersom en partner med herpes 1-viruset på leppene utfører oralsex, er det lite sannsynlig at man får utbrudd i underlivet også (dette gjelder dem som er smittet fra før). Men er man ikke smittet, kan man få et plagsomt førstegangsutbrudd, noen havner til og med på sykehus...Anonymous poster hash: 9e73d...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #24 Del Skrevet 25. februar 2014 Litt dumt spørsmål, men hvis både Herpes type 1 og 2 kan havne på leppene i ansiktet OG nedentil, hva er da forskjellen på disse typene? Anonymous poster hash: 12094...65a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #25 Del Skrevet 25. februar 2014 Litt dumt spørsmål, men hvis både Herpes type 1 og 2 kan havne på leppene i ansiktet OG nedentil, hva er da forskjellen på disse typene? Anonymous poster hash: 12094...65a Herpes type 2 gir ofte hyppigere og sterkere utbrudd, type 1 går for å være litt mildere. Ca 30-40 % er smittet av type 2 (ofte i underliv), men mange vet det ikke selv. Ca 70-80 % er smittet av type 1. Den ene typen gir ikke immunitet mot den andre typen. Anonymous poster hash: 9e73d...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #26 Del Skrevet 25. februar 2014 Hvordan merker man utbrudd to? Er det samme smertehel....? Og hva kan man evt gjøre for å unngå flere utbrudd?Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportiva Skrevet 25. februar 2014 #27 Del Skrevet 25. februar 2014 Bare lurer på noe.... Samboer har mye munnsår rundt leppene. Men så søkte jeg og han litt på nettet og de bildene så det ut som herpes han hadde. Men vi har vært kjærester i 3 år og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir smittet? Finnes det herpes som ikke er smittsomt, eller er dette bare munnsår han har? Anonymous poster hash: 264f6...e0b Munnsår er herpes (simplex 1). Det er samme sak.Opp mot 70% av befolkningen kan være smittet, så da har du nok viruset, du også. Selv om du har viruset i kroppen får du ikke nødvendigvis utbrudd pga kroppens produksjon av antistoffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #28 Del Skrevet 25. februar 2014 Ca 70-80 % blir smittet av herpes 1 viruset som barn/ungdom (på munnen). Da opparbeider man seg en viss immunitet, sånn at dersom en partner med herpes 1-viruset på leppene utfører oralsex, er det lite sannsynlig at man får utbrudd i underlivet også (dette gjelder dem som er smittet fra før). Men er man ikke smittet, kan man få et plagsomt førstegangsutbrudd, noen havner til og med på sykehus... Gjelder dette når man har utbrudd eller ellers også? Jeg har hatt munnsår (sistgang var i fjor vår grunnet enormt stress) og har i forhold tidligere utført oralsex på kjærester som visste at jeg hadde munnsår, men utførte det da jeg ikke hadde utbrudd. Anonymous poster hash: 3bab0...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #29 Del Skrevet 25. februar 2014 Hvordan merker man utbrudd to? Er det samme smertehel....? Og hva kan man evt gjøre for å unngå flere utbrudd?Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Mitt utbrudd nr to var mye mildere enn det første. Hva man kan gjøre kommer jo an på hva utbruddene blir utløst av. Noen får det av soling eller mensen, andre av forkjølelse eller stress ... Man må nesten bare prøve seg fram, men en sunn livsstil skader jo aldri Anonymous poster hash: 5a862...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #30 Del Skrevet 25. februar 2014 Tror jeg har en rellativ sunn livsstil :-) jeg var stygt redd for stress ja. Dagene går i 120 så håper jeg ikke reagerer med å få utbrudd hele tiden nå.... blir en omstilling i livet men det går seg til håper jeg.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #31 Del Skrevet 25. februar 2014 Godt å lese at man ikke er alene med dette. Følte meg ganske alene til jeg beg å lese litt her.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #32 Del Skrevet 25. februar 2014 Tror jeg har en rellativ sunn livsstil :-) jeg var stygt redd for stress ja. Dagene går i 120 så håper jeg ikke reagerer med å få utbrudd hele tiden nå.... blir en omstilling i livet men det går seg til håper jeg.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Avstressingsteknikker kan kanskje hjelpe litt, hvis du skulle bli så uheldig? Bare en tanke, jeg aner fortsatt ikke hva mine utløses av. (De er heldigvis så milde og ikke særlig hyppige, at jeg ikke gidder noe omfattende forskningsprosjekt på det ) Min mor har forresten type 1, og hun sverger til en type kosttilskudd som heter Avant Garden. Tre tabletter sammen med fiskemåltid/tran/omega-3-tabletter, og både forkjølelser og herpesutbrudd kommer sjeldnere og varer kortere. Ellers er der jo mange kjerringråd for bedre immunforsvar. Noen hadde forresten prøvd sitronskiver direkte på herpessårene, og så aldri igjen noe utbrudd siden. Det funket ikke på meg, men kanskje noen andre har nytte av det? Anonymous poster hash: 5a862...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #33 Del Skrevet 25. februar 2014 Blir nesten aldri syk etter jeg startet med omega 3 for ca fire år siden. :-) Men sitron skiver?? Høres utroli vont ut!! Men uansett... legge de på når man har utbrudd? Takk for svar.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #34 Del Skrevet 25. februar 2014 Blir nesten aldri syk etter jeg startet med omega 3 for ca fire år siden. :-) Men sitron skiver?? Høres utroli vont ut!! Men uansett... legge de på når man har utbrudd? Takk for svar.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Du legger dem på sårene når du har utbrudd, ja. Det var ikke så ille da jeg prøvde. Det sved jo, men det gikk fort over. Men hadde jeg prøvd under det første utbruddet, hadde jeg sikkert svimt av Da måtte jeg tisse i dusjen for ikke å spy av smerte, da det var på det verste. Og som du sier, det går seg nok til. Hvis du ofte får heftige utbrudd, kan du få resept på Valtrex. Disse korter ned/hindrer videre utvikling av utbruddet. Men de må tas så tidlig som mulig i utbruddet (når du kjenner den prikkingen jeg nevnte tidligere), ellers minsker effekten veldig. Og de er dyre, som noen nevner over her.Anonymous poster hash: 5a862...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #35 Del Skrevet 25. februar 2014 Da skal sitron prøves om jeg er så uheldig å få flere utbrudd. Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #36 Del Skrevet 25. februar 2014 Da skal sitron prøves om jeg er så uheldig å få flere utbrudd.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Tvi tvi Avant Garden fås forresten på helsekostbutikker, det glemte jeg å si. Anonymous poster hash: 5a862...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #37 Del Skrevet 25. februar 2014 Takk :-) Velger at dette skal gå bra. Ferdig med å være deprimert. Livet går videre og her har kommet noen tips :-) Veldi takknemelig for dette er ikke noe jeg vil fortelle noen. Kun samboer og lege som vet å håper det forblir slik.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #38 Del Skrevet 25. februar 2014 Takk :-) Velger at dette skal gå bra. Ferdig med å være deprimert. Livet går videre og her har kommet noen tips :-) Veldi takknemelig for dette er ikke noe jeg vil fortelle noen. Kun samboer og lege som vet å håper det forblir slik.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Så flott at du takler dette bra og allerede er i et forhold der han aksepterer det hele. Jeg har følt meg spedalsk og motbydelig. Og har vært redd for å involvere meg med menn pga jeg har følt dette veldig hemmende. Jeg har hatt en kjæreste og et par elskere som ikke har brydd seg om det heldigvis. Jeg har hatt type2 i 13 år. Jeg fikk et klassisk førstegangsutbrudd en uke etter sex med han som gav meg det (som selvsagt ikke sa noe om dette til meg). HELT forjæ..... ille var det!! Jeg kunne nesten ikke sitte eller gå, pga det gnisset borti klærne. Hver morgen brukte jeg 1 time på badet for å stelle meg. Samtidig som jeg var i obligatorisk praksis så jeg ikke kunne holde meg hjemme selv om jeg var skikkelig elendig. Det var så forferdelig. Senere har utbruddene vært alt fra 1 til 10 i året. Trolig alt ettersom livets opp- og nedturer har kommet. Jeg fikk Valtrex hos lege etter en periode med kontinuerlige utbrudd som skiftet mellom munn og nedentil annenhver gang. Jeg tar daglig. Har tatt dette i over et år nå og har nesten ikke hatt utbrudd (2-3 på et år og da drastisk redusert i omfang). Jeg har fått det på blå resept hos hudlege. Det som er problematisk for meg er å kjenne når det faktisk er utbrudd på gang eller om det bare er "nervesmerter" så noen ganger tar jeg forhåndsregler (ikke sex) bare for å være sikker. (Selv om jeg vet at det kan smitte imellom utbrudd også.) Mange har sverget til både kremer og vitamintabletter. Jeg har prøvd det meste. Bruker ikke den svindyre 2 gr kremen fra apoteket nedentil. Den hjelper på leppa men må tas med en gang det prikker eller føles nummen og rar. Nedentil bruker jeg rett og slett smertestillende gele/krem når det er på det værste. Det svir/brenner en del akkurat med det samme, men det gir seg raskt og er ikke værre enn selve herpesen - og så gir det lindring et par-tre-fire timer. Du må nesten selv finne ut hva som trigger det hos deg. Store (Psykiske) påkjenninger og stress er det som er min akilles. Og det er ikke alltid så lett å gjøre noe med. Lykke til! Anonymous poster hash: 478e6...44a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #39 Del Skrevet 26. februar 2014 Takk for du delte din erfaring. Er litt slike svar jeg var "på jakt" etter. Egne erfaringer. Vet vi er ulike alle men man blir litt mer obs på å lese andres erfaringer om ting.Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #40 Del Skrevet 19. oktober 2014 Dytt! Er i samme båt som TS nå. Jeg har hatt forkjølelsessår tidligere, men nå har jeg fått mitt første utbrudd nedentil etter besøk fra kjæresten. Han har aldri merket noen sånne ting, som munnsår. Vi har vært sammen i et par år nå, og ingen har vært utro. Er det da mulig å vite om jeg har type 1 eller 2 da? Man kan jo ha viruset uten å vite eller merke det. Gjelder det begge typene? Legen har tatt test av meg, og jeg venter på svar. Legen var usikker på om jeg fikk vite hvilken type herpes det var i resultatene - noen andre som har fått vite det? .... Og fy faen hvor vondt det er. Jeg var dårlig i flere dager før utbrudd, og enda verre under utbruddet. ALT gjorde vondt, så jeg valgte å bare ligge hele dagene og sove. I tillegg har jeg mensen, så bindet gnisser oppi blemmene. Jeg våger ikke å bruke tampong. Har fått medisiner, så er jo på bedringens vei. Er ikke så slapp i kroppen lengre og har mindre hodepine, men har litt feber av og til. Underlivet gjør litt mindre vondt nå, men det er så grusomt vondt å tisse! Når kommer dette til å gå over? Anonymous poster hash: 8b5b9...111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå