AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #1 Skrevet 23. februar 2014 Jeg har mitt første utbrudd med herpes. Lurte på hvordan andre følte seg. Jeg er slapp og sliten på uke to nå. Når vart formen deres "normal" igjen? håper noen kan fortelle litt. Har googlet mye men har lyst å høre egne erfaringer fra folk. (Jeg forstår at det varierer fra person til person.)Anonymous poster hash: 80c1d...d9c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #2 Skrevet 23. februar 2014 Hvor har du herpes? Og hvilke type? Anonymous poster hash: 3e8a0...c68 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #3 Skrevet 23. februar 2014 Jeg har herpes simpelt type 1, utbrudd varer i ca en uke. Kommer gjerne når jeg er forkjølet. Merker ikke så mye til det, men kjenner en prikking og litt ubehag før det bryter ut. Hold deg frisk og ta tran så bryter det ikke så ofte ut. Unngå psykisk stress. Har du herpes "der nede" kan jeg ikke hjelpe.Anonymous poster hash: ec740...9cf
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #4 Skrevet 23. februar 2014 Er herpes nedentil ja. tsAnonymous poster hash: 80c1d...d9c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #5 Skrevet 23. februar 2014 Venninnen min har herpes nedentil og hun får feber og influensa-symptomer før det bryter helt ut .. varer kanskje i 1 ukes tid så er hun fin i formen igjen :-) Jeg har munnsårherpes som jeg får av sterk sol noen ganger, da kjenner jeg ingen kroppslige symptomer enn svie på leppa.. Anonymous poster hash: da5b4...994
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Totalt tok det vel tre uker fra det startet til siste rest var på vei bort, og jeg var sykmeldt i litt over en av disse ukene. Heldigvis var det ingen som reagerte på at jeg ikke brukte stolen når jeg stod i kassa på jobb Etter det har utbruddene heldigvis vært ganske milde, og ikke så mange heller. Anonymous poster hash: 5a862...3fc
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Hmm... forberede meg på en uke til da...er jeg da smittefri til evt neste utbrudd? hvordan merker man et nytt utbrudd? Er det på samme måte? Har snakket med legen min men er så mye å huske på :-/ TsAnonymous poster hash: 80c1d...d9c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Hmm... forberede meg på en uke til da...er jeg da smittefri til evt neste utbrudd? hvordan merker man et nytt utbrudd? Er det på samme måte? Har snakket med legen min men er så mye å huske på :-/ TsAnonymous poster hash: 80c1d...d9c Nei, herpes kan smitte også mellom utbrudd. Noen ganger kna virusene være i slimhinnen som et slags utbrudd, uten at man merker det, derfor bør nye partnere informeres, eller man bør bruke kondom. Anonymous poster hash: 9e73d...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Et spørsmål, må nye partnere informeres om herpes simplex virus og eller gjelder det mest for herpes genitalis? Anonymous poster hash: 3bab0...24c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Et spørsmål, må nye partnere informeres om herpes simplex virus og eller gjelder det mest for herpes genitalis?Anonymous poster hash: 3bab0...24c I følge lovverket er man ikke pliktig å opplyse om herpes generelt, da det ikke er en allmennfarlig sykdom. Ubehagelig og til tider vondt, ja, men man blir ikke steril som ved klamydia. Det med at vi sier her at nye partnere bør informeres, går mer på medmenneskelighet. Jeg fikk ikke valget, og hadde satt pris på å få vite det på forhånd. (Joda, jeg tok jo på en måte valget da jeg godtok å droppe kondom, men sett at han hadde et liiiite sår på "mannens venusberg", som under sex kom i kontakt med en irritert hårkjertel/rød prikk på mitt venusberg? Kondomer beskytter ikke så langt opp ...) Jeg opplyste min kjære om det, og sa at valget var hans. Han er fortsatt ved min side, men jeg vet ikke om han hadde vært det hvis jeg hadde holdt munn og uforvarende hadde smittet ham ...Anonymous poster hash: 5a862...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 Et spørsmål, må nye partnere informeres om herpes simplex virus og eller gjelder det mest for herpes genitalis? Anonymous poster hash: 3bab0...24c Herpes simplex type 1 og type 2 (genitalis) smittet begge til både munn og underliv. Derfor er det etisk rett å informere en intetanende partner eller bruke kondom. Selv om det ikke er en allmennfarlig sykdom, så er det en plagsom sykdom, som reduserer livskvaliteten til mange av dem som er rammet. Noen får store utbrudd som kommer ofte, og må kanskje gå konstant på antivirale medisiner store deler av livet. Skal ikke forundre meg om flere har fått en skikkelig psykisk knekk av å bli smittet for resten av livet. På det grunnlaget mener jeg at det er det eneste rette å informere sexualpartner når man slutter med kondom. Anonymous poster hash: 9e73d...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #12 Skrevet 24. februar 2014 Noen med gode tips til lindring av kløe/svie nedentil? Våkner om natten opp til flere ganger. Det går ut over livskvaliteten mer enn at jeg har blitt smittet med herpes. Ser ut som utbruddet er på vei tilbake da blemmene blir mindre og noen er forsvunnet. ts (P.s det er ikke jeg som lurer på om man må informere om herpes. Min type vet. Hadde ikke hatt samvittighet til å ikke fortelle noe slikt. )Anonymous poster hash: 80c1d...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #13 Skrevet 24. februar 2014 Jeg har munnherpes, jeg vet ikke hvordan det er å ha det nedentil men jeg pleier å få munnsår i forbindelse med forkjølelse på våren! Det er bare å smøre med herpes krem fra apoteket (det er en liten 2 mg tube som er kjempe dyr), så blir det borte med en gang. Kanskje det funker nedentil også Anonymous poster hash: 435d0...156
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #14 Skrevet 24. februar 2014 Noen med gode tips til lindring av kløe/svie nedentil? Våkner om natten opp til flere ganger. Det går ut over livskvaliteten mer enn at jeg har blitt smittet med herpes. Ser ut som utbruddet er på vei tilbake da blemmene blir mindre og noen er forsvunnet. ts (P.s det er ikke jeg som lurer på om man må informere om herpes. Min type vet. Hadde ikke hatt samvittighet til å ikke fortelle noe slikt. )Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Det finnes smertestillende kremer, for eks Zylocain. Også kan du sikkert få resept på Valtrex (tror det er det heter) hos legen). I tillegg kan man bruke Antix salve (er den ikke billigere om man får den på resept?). Det er de tingene jeg kommer på, som kan lindre og forkorte utbruddene.Anonymous poster hash: 9e73d...4bd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #15 Skrevet 24. februar 2014 Noen med gode tips til lindring av kløe/svie nedentil? Våkner om natten opp til flere ganger. Det går ut over livskvaliteten mer enn at jeg har blitt smittet med herpes. Ser ut som utbruddet er på vei tilbake da blemmene blir mindre og noen er forsvunnet. ts (P.s det er ikke jeg som lurer på om man må informere om herpes. Min type vet. Hadde ikke hatt samvittighet til å ikke fortelle noe slikt. )Anonymous poster hash: 80c1d...d9c Jeg har brukt Xylocain Gel, men har en mistanke om at den ikke lages lengre. Ellers så var jeg nøye med å kjøpe behagelige truser og ikke for stramme bukser. Jeg var svært plaget i en periode og fikk fire(!) tablett-kurer som jeg skulle ta etter hverandre. Nå har jeg vært utbrudd fri i over 5 år Eneste spor er arr nedentil :/ Tror jeg har begge typene av herpes, men er veldig, veldig lenge siden jeg har hatt utbrudd rundt munnen. Anonymous poster hash: f7563...d1f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #16 Skrevet 24. februar 2014 Bare lurer på noe.... Samboer har mye munnsår rundt leppene. Men så søkte jeg og han litt på nettet og de bildene så det ut som herpes han hadde. Men vi har vært kjærester i 3 år og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir smittet? Finnes det herpes som ikke er smittsomt, eller er dette bare munnsår han har? Anonymous poster hash: 264f6...e0b
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #17 Skrevet 24. februar 2014 Takk for krem svar. Ta meg en tur på apoteket i morgen. tsAnonymous poster hash: 80c1d...d9c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 Bare lurer på noe.... Samboer har mye munnsår rundt leppene. Men så søkte jeg og han litt på nettet og de bildene så det ut som herpes han hadde. Men vi har vært kjærester i 3 år og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir smittet? Finnes det herpes som ikke er smittsomt, eller er dette bare munnsår han har? Anonymous poster hash: 264f6...e0b M du har kysset han med munnsår og evt hatt oralsex, er du trolig smittet. En del ble smittet som barn, men har ikke så mange utbrudd som voksne, Men ikke alle får utbrudd. Du kan også få utbrudd etter flere år. Man kan ta blodprøve for å sjekke om man er smittet. Herpes er i alle fall smittsomt. Munnsår er gjerne herpes. I andre tilfeller er det after, som ikke er sittsomt (men da er det små, hvite, runde sår inni munnen). Anonymous poster hash: 9e73d...4bd
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #19 Skrevet 25. februar 2014 M du har kysset han med munnsår og evt hatt oralsex, er du trolig smittet. En del ble smittet som barn, men har ikke så mange utbrudd som voksne, Men ikke alle får utbrudd. Du kan også få utbrudd etter flere år. Man kan ta blodprøve for å sjekke om man er smittet. Herpes er i alle fall smittsomt. Munnsår er gjerne herpes. I andre tilfeller er det after, som ikke er sittsomt (men da er det små, hvite, runde sår inni munnen).Anonymous poster hash: 9e73d...4bd Åja. Så jeg kan være smittet selv om jeg ikke har fått utbrudd? Anonymous poster hash: 264f6...e0b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #20 Skrevet 25. februar 2014 Bare lurer på noe.... Samboer har mye munnsår rundt leppene. Men så søkte jeg og han litt på nettet og de bildene så det ut som herpes han hadde. Men vi har vært kjærester i 3 år og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir smittet? Finnes det herpes som ikke er smittsomt, eller er dette bare munnsår han har? Anonymous poster hash: 264f6...e0b Det er nok herpes. Ikke alle blir smittet av munnsår. Men ALDRI la ham utføre oralsex på deg uten beskyttelse, da kan du få herpes der nede. Anonymous poster hash: 63b3d...b22
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå