AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #1 Skrevet 23. februar 2014 Det sies jo at man kan spise hvor mye man vil av grønnsaker uten å legge på seg (da snakker vi IKKE 50 agurker, 30 tomater og 100 paprika for dagen), og gjelder det samme med frukt? Anonymous poster hash: 9b357...2af
Gjest Runforit Skrevet 23. februar 2014 #2 Skrevet 23. februar 2014 Man kan legge på seg av alt så lenge du inntar mer kalorier enn du forbrenner. Men må si jeg har til gode å se noen bli overvektig kun pga fruktfråtsing. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #4 Skrevet 23. februar 2014 Frukt har en del sukker,som kan påvirke blodsukker.Høyt blodsukker er ikke gunstig over lang tid.Det kan gi diabetes 2. Alt med måte Anonymous poster hash: f89ce...ec8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #5 Skrevet 23. februar 2014 Jeg tenker selvsagt om og fråtse i frukt utenom måltidene, ikke spise bare frukt. ? Høres helt absurd ut å bli feit av noe man anser som sunt, men greit å vite om det er realistisk. Anonymous poster hash: 9b357...2af
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #6 Skrevet 23. februar 2014 Jeg tenker selvsagt om og fråtse i frukt utenom måltidene, ikke spise bare frukt. ? Høres helt absurd ut å bli feit av noe man anser som sunt, men greit å vite om det er realistisk. Anonymous poster hash: 9b357...2af Absurd? Frukt har kalorier i seg og spiser man for mye kalorier over lang tid så blir man feitere. Det samme gjelder all mat, sunn eller ikke sunn. Anonymous poster hash: 70844...f4e 2
Supraspinatus Skrevet 23. februar 2014 #7 Skrevet 23. februar 2014 Det som har en tendens å skje om du spiser veldig mye frukt er at du blir uggen i magen. Selv spiser jeg en del frukt for å være en av disse utskjelte "lavkarberne" og jeg er rimelig vektstabil. For noen funker det greit, for andre funker det ikke. Generelt er hovedregelen i lavkarbodietter at jo større ønske du har om vektnedgang, jo færre karbohydrater bør du innta for å oppnå det. Innenfor rimelighetens grenser. For lavfettdietter er nok høyt fruktinntak mer gunstig siden det gir relativt lite energi i forhold til godteri, men likevel er det nok ikke det lureste å spise seg mett på frukt flere ganger om dagen. Kan bli vanskelig å gå ned i vekt om man stadig har støtsug. 1
Jade Skrevet 23. februar 2014 #8 Skrevet 23. februar 2014 Både grønnsaker og frukt inneholder kalorier. Og alt som inneholder kalorier kan man bli tykk av hvis man spiser store mengder av det. Spiser du 15 bananer i tillegg til de vanlige måltidene daglig, ja da blir du tykk. Grønnsaker kan du spise mye mer av, for de har kjempelite kalorier. En gulrot inneholder knapt 30 kcal. Du skal få ganske vondt i magen før du greier å spise deg feit på grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Både grønnsaker og frukt inneholder kalorier. Og alt som inneholder kalorier kan man bli tykk av hvis man spiser store mengder av det. Spiser du 15 bananer i tillegg til de vanlige måltidene daglig, ja da blir du tykk. Grønnsaker kan du spise mye mer av, for de har kjempelite kalorier. En gulrot inneholder knapt 30 kcal. Du skal få ganske vondt i magen før du greier å spise deg feit på grønnsaker. Kalori er en energi-enhet. Alt som inneholder energi har derfor kalorier "i seg". Bensin feks. har ca 11 kilokalorier per gram. Men du blir garantert ikke tjukk av å drikke bensin. Du blir død. Anonymous poster hash: fb76e...bf5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Kalori er en energi-enhet. Alt som inneholder energi har derfor kalorier "i seg". Bensin feks. har ca 11 kilokalorier per gram. Men du blir garantert ikke tjukk av å drikke bensin. Du blir død. Anonymous poster hash: fb76e...bf5 ...men om du ikke hadde dødd, så ville du ha lagt på deg. Poenget forblir vel det samme, bare at enkelte ting har egenskaper som trer i effekt før en vektøkning. TS: som de andre sier, det har med kaloriinntak og forbruk å gjøre. Jeg bør f.eks. spise 2000 kcal om dagen for å opprettholde vekten min. Om jeg spiser annen mat med 1000 kalorier og så frukt med 1500 kalorier, så vil jeg gå opp over tid. Men det skal jo litt til da - 1500 kcal er f.eks. 15 bananer eller 22 epler eller 4 kg vannmelon eller bortimot 40 agurker! Det er vel gjerne derfor man sier at man kan fråtse ivei - det skal litt til å få i seg nok til å faktisk gå opp i vekt av det. Anonymous poster hash: 61e08...f1d
Jade Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 Kalori er en energi-enhet. Alt som inneholder energi har derfor kalorier "i seg". Bensin feks. har ca 11 kilokalorier per gram. Men du blir garantert ikke tjukk av å drikke bensin. Du blir død. Så bra at du spesifiserte det, tilfelle TS trodde bensin var en frukt 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #12 Skrevet 24. februar 2014 Jeg spiser mye frukt og er ikke feit! Men frukten er jo en del av de nødvendige kaloriene mine. Tror jeg spiser færre kalorier til middag og lunsj enn mange andre gjør. Jeg spiser heller ikke ris, pasta eller poteter i hverdagene. Frukt til mellommåltid minst 3 ganger daglig funker veldig fint for meg :D Anonymous poster hash: 76fec...2d6
Gjest Bell Skrevet 24. februar 2014 #13 Skrevet 24. februar 2014 sitter her nå med 300 g blåbærsorbet: man blir ikke feit av det ;)
Supraspinatus Skrevet 24. februar 2014 #14 Skrevet 24. februar 2014 ...men om du ikke hadde dødd, så ville du ha lagt på deg. Poenget forblir vel det samme, bare at enkelte ting har egenskaper som trer i effekt før en vektøkning. Anonymous poster hash: 61e08...f1d Nei. Det stemmer ikke. Det er derfor man ikke kan si at en kalori er en kalori. Kroppen kan kun nyttiggjøre seg av enkelte typer karbohydrater, proteiner og fett. Det er mye kroppen ikke klarer å ta opp i det hele tatt. Veldig gode eksempler på det er fiber, enkelte sukkeralkoholer og enkelte mellomkjedede fettsyrer. Fiber og sukkeralkoholer finnes naturlig i frukt og grønnsaker. At en legger på seg i et overskudd er sant, men det er ikke en eksakt metode å vite hvor mye en legger på seg av overskuddet på grunn av det jeg skriver over. I tillegg vil energiforbruke fluktuere. Basert på alt fra relativt uskyldig, frivillig eller ufrivillig aktivitet, lufttemperatur, energivei, osv. Kroppen bruker også energi på å fornye vev, produsere slim, etc. Det blir mye mer riktig å si at dersom en spiser mer mat enn en trenger over tid, så vil en sannsynligvis gå opp i vekt. Og vice versa. Uansett om det er frukt eller chips. Så kommer det andre aspektet. Hvilken nytte maten en spiser har. Her kommer ting som vitaminer, mineraler, proteinkvalitet og type, osv inn i bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå