Gjest tusjen Skrevet 27. mai 2004 #1 Skrevet 27. mai 2004 Jeg har oppskrift på kransekakedeig, men jeg får det ikke til :-? .. Like mye gram melis som malte mandler (ca. 500 gram) 2-3 strøkne ss. hvetemel og eggehviter.. Jeg blandet alt isammen og satte det kaldt en stund.. Da jeg stekte det så "fløt" det bare i sammen.. Hva gjør jeg galt? tusjen
Arkana Skrevet 27. mai 2004 #2 Skrevet 27. mai 2004 Denne bruker jeg, den har ikke noe hvetemel. Kransekake 500 g finmalte skåldede mandler 500 g melis 4 eggehviter 1 ts bakepulver Bland alt godt sammen i en kjele og varm opp,elt godt hele tiden. Avkjøl deigen til den er nesten kald. Trill til fingertykke pølser eller sprøyt ut i kransekakeformer. Stekes ved 200 °C i 10 minutter. Ta ringene ut av formene og over på rist når de er helt kalde.
Octavia Skrevet 27. mai 2004 #3 Skrevet 27. mai 2004 Jeg bruker samme oppskrift som deg, men lar den ikke stå kaldt før jeg ruller ut. Har du malt mandlene i foodprocessor? Det gjorde jeg en gang, og fikk deigen ikke til i det hele tatt. Tar med et tips hvis du ikke får de ferdige ringene til å komme lett ut av formen, putt alt i fryseren. Når de tiner får du lett vippet de ut. Synes egentlig at kransekaken blir bedre når den har vært frossen, så jeg fryser den hver gang før jeg monterer.
Arkana Skrevet 27. mai 2004 #4 Skrevet 27. mai 2004 Har du malt mandlene i foodprocessor? Det gjorde jeg en gang, og fikk deigen ikke til i det hele tatt. Ja, jeg bruker bare mandler malt i foodprocessor. Men det jeg gjør er at jeg maler dem sammen med litt ekstra melis. Mandler som males selv kan bli litt vel fuktige. Evt kan du la de malte mandlene tørke på kjøkkenbenken til dagen etter.
Octavia Skrevet 27. mai 2004 #5 Skrevet 27. mai 2004 Med fare for å kapre tråden må jeg kommentere at det var et godt tips å ta melis med i maleprosessen. Det må jeg prøve. Da blir jo alt lettere! Takk, Arkana!
Gjest tusjen Skrevet 27. mai 2004 #6 Skrevet 27. mai 2004 Heisan, tusen takk for tipsene. Jeg har ikke varmet deigen i kjele en gang og jeg har malt mandlene i kjøkkenmaskin. Jeg skal prøve igjen imorgen og da skal jeg følge rådene deres. . Jeg gleder meg, jeg har virkelig lyst til å få det til... hilsen tusjen (skal fortelle hvordan det går)
Eplegrønn Skrevet 27. mai 2004 #7 Skrevet 27. mai 2004 Jeg vil absolutt anbefale håndkvern. Jeg bruker 5-600 g. mandler, 50-100 g hasselnøtter, 400 g melis, 3-4 eggehviter og 1 ss hvetemel. Blander deigen sammen og baker umiddelbart. Ca 10 min på 200 grader, avkjøler og fryser kaken før montering. Med kjøkkenmaskin får mandlene hard medfart, og resultatet kan bli at kaken hever seg mer enn den skal. Lykke til uansett. Tårnkake er smaskens
Gjest tusjen Skrevet 28. mai 2004 #8 Skrevet 28. mai 2004 Går det ann å fryse kransekakedeig? Det er jo litt arbeid med det og det hadde vært greit å lage så mye at jeg hadde til neste gang også tusjen
Gjest tusjen Skrevet 28. mai 2004 #9 Skrevet 28. mai 2004 Jeg må være en smule håpløs for nå står kransekaken i ovnen og "flyter" utover igjen :cry: .. Jeg blir så lei.. Hvor lenge må jeg varme kransekakedeigen? Den ser forresten bedre ut nå enn den gjorde sist gang.. Jeg gir ikke opp, men nå er jeg tom for mandler.. Jeg skal gå på butikken om en liten stund og kjøpe flere.. :-) Jeg håper alle gode ting er 3... tusjen
Eplegrønn Skrevet 28. mai 2004 #10 Skrevet 28. mai 2004 Den flyter utover fordi du maler mandlene i kjøkkenmaskin. Kjøp deg en håndkvern så får du et bra resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå