Gå til innhold

Sunne, kalorifattige pannekaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har oppskrift på dette? :) Er utrolig glad i pannekaker, men ønsker ett litt sunnere alternativ med lite kalorier, dersom dette er å oppdrive. Har funnet endel på google, men hadde vært supert med forslag herfra også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pleid å lage noen til frokost som ikke akkurat er kalorifattige - men de er sunne! Til en pers (3-4 små, tykke pannekaker) bruker jeg

- 1 egg

- 60 g cottage cheese

- 40 g havregryn

- ev. litt melk eller vann om røra blir for fast

Blir best om den får stå og svelle en god stund. Serveres med frisk frukt, syltetøy eller litt honning :)

Man kan også variere med å tilsette forskjellige ting, f.eks. most banan, revet eple + kanel, rosiner, blåbær etc.

Anonymous poster hash: e0544...2c4
Skrevet

Det hørtes ikke akkurat ut som pannekaker det der, med cottage cheese og havregryn?

Jeg synes denne helt enkle oppskriften er grei:

• 3 dl hvetemel eller spelt (tilpass melmengden i så fall)
  • 1/2 ts ts salt
  • 6 dl lettmelk eller skummet hvis du vil
  • 3 egg
  • smeltet smør (kan sløyfes)

Det er som regel ikke pannekakerøren selv som avgjør hvor sunne pannekakene er, men hvor mye smør du har i røren og pannen og ikke minst hva du har på pannekakene. Det hjelper jo lite om selve pannekakene er sunne om du lasser på med lønnesirup og Nugatti :) Honning og agavesirup er gode og naturlige søtningsstoffer og passer utmerket sammen med frisk frukt og bær. Pannekaker er også godt som wrap rundt røkelaks og eggerøre eller kremost, pølser og ost, grønnsaker i tomatsaus og lignende. Kun fantasien setter grenser!

Pannekaker spiser man jo sjelden mye av, så jeg selv ser ingen grunn til ikke å unne seg noen skikkelig gode når jeg først lager det. Jeg har ofte i smør i røren og også en ekstra eggeplomme.

Anonymous poster hash: 408d1...bff
  • Liker 1
Skrevet

Du trenger:

1 beger mager kesam(1% fett)

2 egg

1 dl. hvetemel

2 ss. sukrin

2 ts.bakepulver

2 ts. vaniljesukker

Det blir 12 pannekaker, og hver har ca 55 kalorier.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger:

2 egg

1 dl. hvetemel

2 ss. sukrin

2 ts.bakepulver

2 ts. vaniljesukker

OMG! Disse er sinnssykt gode og PERFEKT for oss på slanker'n. :laugh:

Skrevet

Du trenger:

2 egg

1 dl. hvetemel

2 ss. sukrin

2 ts.bakepulver

2 ts. vaniljesukker

Tuuusen takk! :)

Anonymous poster hash: dd277...ad2

Skrevet

Jeg pleier å lage pannekaker av to egg og en banan, og steker det i kokosolje. Toppes med kokosflak og blåbær :) Godt!

Anonymous poster hash: 59fc4...2df
  • Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å lage pannekaker av to egg og en banan, og steker det i kokosolje. Toppes med kokosflak og blåbær :) Godt!

Anonymous poster hash: 59fc4...2df

Oi, det hørtes enkelt og godt ut! Men smaker det pannekaker eller blir det mer banansmak? :)

Anonymous poster hash: dd277...ad2

Skrevet

1 banan
1 dl knust chiafrø
2 egg
1 ts honning
En liten dasj kokosmelk

Steker i kokosolje (den uten smak) og serverer med pressede bær, eller kokosflak revet raw sjokolade og ren sirup på.

Super godt og super enkelt.

Anonymous poster hash: 92480...f54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...