Gå til innhold

Kleskode...igjen (!) Mørk dress. Forslag ønskes

Skygge

Anbefalte innlegg

Skal i et vårbryllup, og kleskoden er mørk dress.

River nesten av meg håret over kleskodene.

Skikk og bruk sier: "En kort selskapskjole er et klassisk valg hvis selskapet foregår om kvelden, men en drakt med skjørt eller bukser er også en mulighet. Bukser er imidlertid mest naturlig når selskapet finner sted om formiddagen."

Så det skal ikke være særlig pyntet?

Jeg foretrekker lange kjoler, liker ikke å vise frem bena mine.

Jeg har en fin lyseblå kjole i skapet, men er redd den blir for pyntet da den er fotsid og i et "flagrende" lett stoff. Samtidig vil jeg ikke overpynte meg heller.

Håper noen vil komme med forslag til hva dere mener er passende for mørk dress i type lang kjole. Au, dårlig formulering, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan godt ha lang kjole, så lenge det ikke er gallakjole. Høres ikke ut som den du har er for pyntet.

Anonymous poster hash: 27d4a...ca7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang er helt lov, ja. Så bruk den.

Jeg har vært i flere med kleskode mørk dress, og da brukes det både lange og korte kjoler. "alt" er lov ved denne dresskoden - det er den frieste varianten. Innenfor en viss grense naturligvis.

Anonymous poster hash: 6d2bf...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Mørk Dress har jeg lest flere steder at man kan gå med lang kjole så lenge den ikke er "galla". Jeg har brukt lang kjole ved den kleskoden flere ganger og jeg har ikke vært alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har mange kjoler i skapet, men jeg blir jo så usikker ;)

Da tenker jeg at jeg går for den jeg har. Galla er nesten ballkjoler ikke sant?

Min kjole er veldig rett og lite pyntet. Med lette smykker til tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den høres fin ut, jeg! :) Det kommer jo også endel an på tilbehøret dette; om du kjører masse bling og veldig eksklusivt og stivpyntet på sko, veske, smykker sminke og hår - så kan det fort se litt for mye ut. Om du demper tilbehøret så er det ikke noe problem (ikke som i at du ikke skal ha noe tilbehør altså, men sånn halskjede med 50 diamanter og diadem og gud vet hva er kanskje litt i meste laget).

Det står litt om kleskoder rundtom på nettet.

Kjendis.no har disse som eksempler på mørk dress:

729x.jpg

Og beskrivelsen

En mindre formell kleskode enn de to forrige. Kvinner bærer buksedress eller festfin kjole i valgfri lengde. Menn skal ha mørk blå, mørk grå eller sort dress, med hvit skjorte og slips eller sløyfe i valgfri farge til, dersom koden er mørk dress. Dersom koden er dress er det greit å bruke lysere dresser med skjorte i valgfri farge. Slips eller sløyfe skal brukes.

Klikk.no har disse:

M_rk_dress_785_jpg_370816b.jpg

og beskrivelsen:

Mørk Dress

Står dette på innbydelsen, er det åpent for litt mindre formelle klær enn de to førstnevnte.

• friere kleskode
  • enklere kjole, men likevel pen
  • lengde etter ønske
  • eventuelt drakt med skjørt eller bukser
  • lettere sommerkledd

En post på blogit.no har disse eksemplene:

52b38854ed3ffc478754f034d7829f13.jpg

også har de kopiert beskrivelsen til klikk.no ;)

Jeg fant også dette som et eksempel:

1634112-8-1360578033834.jpg

så det er mildt sagt litt variasjon i hva som oppfattes som mørk dress. Og det ligger vel litt i den kleskodens natur også - de som bruker den gjør det gjerne for at folk kan pynte seg nesten så mye eller lite som de vil. Tror ikke du har noen verdens ting å bekymre deg for, altså. :)

Anonymous poster hash: 0945f...36a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off topic: jeg blir hypnotisert av avataren din. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: jeg blir hypnotisert av avataren din. :ler:

Ha ha! Jeg forelsket meg med en gang jeg så den! :laugh:

Takk for mange flott forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har mange kjoler i skapet, men jeg blir jo så usikker ;)

Da tenker jeg at jeg går for den jeg har. Galla er nesten ballkjoler ikke sant?

Min kjole er veldig rett og lite pyntet. Med lette smykker til tenkte jeg.

Galla er ballkjole. Ikke bare nesten.

Anonymous poster hash: 27d4a...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kleskoden mørk dress bærer menn en dress som er mørk blå, mørk grå eller sort. Til dette hører hvit skjorte samt slips eller sløyfe i valgfri farge.
Kvinner bærer festfin kjole eller buksedress. Kvinnene kan både ha lang fotsid kjole eller kort kjole, men bør dekke knærne. Hvit er forbeholdt bruden denne dagen. Det er alltid lov å velge bunad.

729x.jpg
480x.jpg
2617772710.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i et vårbryllup, og kleskoden er mørk dress.

River nesten av meg håret over kleskodene.

Skikk og bruk sier: "En kort selskapskjole er et klassisk valg hvis selskapet foregår om kvelden, men en drakt med skjørt eller bukser er også en mulighet. Bukser er imidlertid mest naturlig når selskapet finner sted om formiddagen."

Så det skal ikke være særlig pyntet?

Jeg foretrekker lange kjoler, liker ikke å vise frem bena mine.

Jeg har en fin lyseblå kjole i skapet, men er redd den blir for pyntet da den er fotsid og i et "flagrende" lett stoff. Samtidig vil jeg ikke overpynte meg heller.

Håper noen vil komme med forslag til hva dere mener er passende for mørk dress i type lang kjole. Au, dårlig formulering, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener :)

Vi bor i Norge. Verdens minst formelle land. Som kvinne kan du bruke alt fra drakt til lang kjole og bunad. Ballkjole blir litt i meste laget, men du er innafor med en enkel ballkjole også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...